Coordinación: | SISTAC BALLARIN, JOSE MARIA |
Año académico 2023-24 |
Denominación | FISIOPATOLOGÍA | ||||||||||||
Código | 100619 | ||||||||||||
Semestre de impartición | 2o Q(SEMESTRE) EVALUACIÓN CONTINUADA | ||||||||||||
Carácter |
| ||||||||||||
Número de créditos de la asignatura (ECTS) | 9 | ||||||||||||
Tipo de actividad, créditos y grupos |
| ||||||||||||
Coordinación | SISTAC BALLARIN, JOSE MARIA | ||||||||||||
Departamento/s | MEDICINA Y CIRUGÍA | ||||||||||||
Distribución carga docente entre la clase presencial y el trabajo autónomo del estudiante | H Presencials 90
Magistral 54 Pràctica simulació 10 Seminari 26 H. No Presencials 135 | ||||||||||||
Información importante sobre tratamiento de datos | Consulte este enlace para obtener más información. | ||||||||||||
Idioma/es de impartición | CASTELLÀ/CATALÀ/ ANGLÈS
BIBLIOGRAFIA Idioma: ANGLÈS |
Profesor/a (es/as) | Dirección electrónica\nprofesor/a (es/as) | Créditos impartidos por el profesorado | Horario de tutoría/lugar |
BADIA CASTELLO, MARIA | mariona.badia@udl.cat | 2,6 | |
DE LA FUENTE JUAREZ, MARIA DE LA CRUZ | mariadelacruz.delafuente@udl.cat | ,6 | |
ERITJA SANCHEZ, NURIA | nuria.eritja@udl.cat | 2,9 | |
GONZALEZ BARRANQUERO, ALBERTO | alberto.gonzalez@udl.cat | ,68 | |
HERRERIAS GONZALEZ, FERNANDO | fernando.herrerias@udl.cat | ,58 | |
MAESTRE GONZALEZ, YOLANDA | yolanda.maestre@udl.cat | ,68 | |
MESTRES PETIT, NURIA | nurimestrespetit@gmail.com | ,38 | |
SACRISTAN GARCIA, OSCAR | oscar.sacristan@udl.cat | 1,2 | |
SALUD SALVIA, MARIA ANTONIA | antonia.salud@udl.cat | ,6 | |
SANTAMARIA GOMEZ, MARIA TERESA | mariateresa.santamaria@udl.cat | ,58 | |
SISTAC BALLARIN, JOSE MARIA | josemaria.sistac@udl.cat | 2,8 | CONTACTO POR CORREO UDL |
L’objectiu fonamental de la fisiopatologia es l’estudi del funcionament del organisme humà quan està malalt, com conseqüència de las alteracions en la anatomia i la fisiologia de cadascun dels distints òrgans, aparells i sistemes. L’anatomia i la fisiologia són la base per donar a l’alumne una correcta comprensió del funcionament del nostre organisme tan en situacions de normalitat com de malaltia.
Els coneixements de fisiopatologia en la diplomatura de Nutrició Humana i Dietètica donen a l’alumne l’oportunitat d’adquirir uns coneixements bàsics de la patologia general i una introducció a la pràctica clínica, amb una descripció dels principals símptomes i signes de les malalties. Constitueix un important esglaó en la formació acadèmica, que indubtablement serà de gran utilitat pel seu futur desenvolupament professional com a personal sanitari.
1. Adquisició de coneixements
L’alumne ha de conèixer la fisiologia i el funcionament del cos humà quan està malalt Ha de saber les alteracions morfològiques patològiques bàsiques fonamentals dels diferents òrgans, aparells i sistemes del cos humà quan està malalt.
Ha de conèixer la terminologia clínica bàsica dels principals símptomes, signes i síndromes.
Ha de conèixer els principals mitjans de diagnòstic de laboratori i d’imatge.
Ha de conèixer les bases fisiopatològiques de les malalties que tenen relació amb la nutrició.
2. Desenvolupar habilitats
Ha de demostrar saber fer una historia clínica general bàsica des del punt de vista de la nutrició.
Ha de ser capaç d’aconseguir unes habilitats exploratòries bàsiques.
Ha de saber interpretar les principals proves complementaries de laboratori, d’imatge i proves funcionals d'interès nutricional.
Saber fer una valoració clínica general global i de l’estat nutricional en el pacient malalt. Saber valorar les repercussions nutricionals de les malalties més greus i freqüents.
3. Desenvolupar actituds
Mostrar interès i capacitat de treball amb els continguts de l’assignatura.
Ser respectuós amb els professors i companys de curs i demostrar saber treballar en equip. Aconseguir una bona comunicació entre col·legues (fer informes i consultes) i a tenir una bona relació interpersonal amb els pacients i familiars.
Saber mantenir la confidencialitat de les dades obtingudes dels malalts. Tenir una ètica de valors humans i professionals.
Demostrar capacitat d'autoaprenentatge.
Saber obtenir el material científic per recerca bibliogràfica i així aconseguir el manteniment de les competències professionals.
Estimular la crítica científica dels treballs publicats en general i en l’àmbit de la nutrició. Mostrar interès per la recerca clínica en temes de fisiopatologia i nutrició.
Objectiu |
Activitats |
Presencials |
Dedicació estudiant |
---|---|---|---|
1 |
Classes magistrals (CM) |
54 |
162 |
2 i 3 |
Seminaris |
26 |
52 |
1,2 i 3 |
Pràctiques en models de simulació |
10 |
20 |
En acabar l’assignatura, es pretén que l’alumne sigui capaç de:
CONTINGUTS TEÒRICS
1. Introducción a la fisiopatología. Contenido de la asignatura. Salud versus enfermedad La alimentación como causa de enfermedad. Herencia, ambiente y enfermedad.
2. Bases generales de diagnóstico y tratamiento. Práctica clínica. Historia clínica: anamnesis, examen físico Pruebas y métodos diagnósticos complementarios. Diagnóstico y aproximación a la terapéutica.
3. Alergia, intolerancias y toxiinfecciones alimentarias. Fisiopatología de los sistemas de defensa: Autoinmunidad. Hipersensibilidad y alergia. Inmunodeficiencia e inmunosupresión.
4. Enfermedades infecciosas. SRIS. Sepsis. Relación entre nutrición e infección. Alteraciones metabólicas en la infección VIH. TBC.
5. Respuesta del organismo ante factores externos. Y la agresión. La lesión: inflamación y reparación. Reacción general al estrés.
6. Fisiopatología del sistema digestivo superior. Esófago: Disfagia. Divertículos esofágicos. Trastornos motores. Hernia de hiato. ERGE/Esofagitis. Estómago: Dispepsia. HDA. Gastritis. Ulcus. Gastroparesia. Cáncer. Intervenciones quirúrgicas más frecuentes y repercusión.
7. Fisiopatología del sistema digestivo inferior. Intestino delgado. Malabsorción. Enfermedades inflamatorias. Diarrea. Síndrome de intestino corto. Íleos. Intestino grueso. Oclusión. Estreñimiento. Colon irritable. Divertículos. Cáncer.
8. Fisiopatología hepatobiliopancréatica. Hígado. Hepatopatías. Litiasis biliar. Ictericia. Páncreas. Pancreatitis. Trastornos neoplásicos.
9. Trastornos del metabolismo de los hidratos de Carbono. Diabetes.
10. Fisiopatología del sistema renal. Insuficiencia renal. Diálisis. Litiasis. Infecciones.
11. Líquidos y electrolitos corporales. SOC.
12. Fisiopatología del sistema respiratorio. Insuficiencia respiratoria. EPOC. Síndrome de distrés respiratorio agudo. Ventilación artificial.
13. Fisiopatología del sistema cardiocirculatorio. HTA. Cardiopatías. Arterioesclerosis. Trombosis.
14. Fisiopatología del sistema nervioso. Demencias. Parkinson. Enfermedades degenerativas. AVC.
15. Fisiopatología del sistema endocrino. Visión general. Tiroides. Paratiroides. Suprarrenales.
16. Metabolismo fosfocálcico. Osteoporosis. Vitamina D.
17. Enfermedades hereditarias del metabolismo.
18. Fisiopatología de la enfermedad neoplásica.
19. Fisiopatología de las enfermedades hematológicas. Anemias. Serie blanca, leucemias, linfomas. Trastornos de la coagulación.
20. Fisiopatología de la vejez.
21. Tutorías y discusión de casos clínicos expuestos en clase.
CONTINGUTS PRÀCTICS
Seminaris: es programaran 26 hores de seminaris (13 seminaris de 2 hores de durada cadascun), basats en casos clínics reals trets de la pràctica clínica o debatint sobre bibliografia adient dels temes. Es pretén que els alumnes treballen sobre aspectes relacionats amb la patogènica, el diagnòstic i el tractaments de problemes fisiopatològics comuns de la pràctica clínica.
Pràctica en models de simulació (Skills-Lab): els alumnes faran 10 hores de pràctiques sobretemes fonamentals en l’exploració clínica:
1- Entrevista clínica i comunicació amb els malalts;
2- Exploració física bàsica i RCP bàsica;
3- Mesura de la TA i exploració cardiocirculatòriabàsica;
4- Actuació en situacions clíniques simulades.
5- Espirometría
Aquestes pràctiques es faran utilitzant tècniques de roll playing, maniquins i models de simulació robotitzats, en grups petits (5 alumnes per grup) i es portaran a terme al Centre de Simulació i Avaluació de la Competència Clínica de la Unitat Docent de la Facultat de Medicina.
Tipus |
Descripció resumida de l’activitat |
Dedicació |
Departament |
Professor |
Objectiu |
---|---|---|---|---|---|
Activitat |
(Títol de tema o activitat pràctica) |
(hores) |
|
|
|
Teórica |
Tema 1. Introducción a la fisiopatología. |
2 horas |
Cirurgia |
JM Sistac |
1 |
Teórica |
Tema 2. Bases generales de diagnóstico y tratamiento. |
3 horas |
Cirurgia |
C.Mias |
1 |
Teórica |
Tema 3. Alergia, intolerancias y toxiinfecciones alimentarias. |
2 horas |
Medicina |
N. Eritja |
1 |
Teórica |
Tema 4. Enfermedades infecciosas. |
3 horas |
Medicina |
M.Badia |
1 |
Teórica |
Tema 5. Respuesta del organismo ante la agresión |
2 horas |
Cirurgia |
MC de la Fuente |
1 |
Teórica |
Tema 6. Fisiopatología del sistema digestivo superior. |
3 horas. |
Cirurgia |
C. Mias |
1 |
Teórica |
Tema 7. Fisiopatología del sistema digestivo inferior. Intestino |
3 horas |
Cirurgia |
N. Mestres |
1 |
|
delgado. |
|
|
|
|
Teórica |
Tema 8. Fisiopatología hepatobiliopancréatica. Hígado. |
3 horas |
Cirurgia |
N. Mestres |
1 |
Teórica |
Tema 9. Trastornos del metabolismo de los hidratos de Carbono. Diabetes. |
2 horas |
Medicina |
N. Eritja |
1 |
Teórica |
Tema 10. Fisiopatología del sistema renal. Insuficiencia renal. |
2 horas |
Medicina |
M. Badia |
1 |
Teórica |
Tema 11. Líquidos y electrolitos corporales. |
2 horas |
Medicina |
M. Badia |
1 |
Teórica |
Tema 12. Fisiopatología del sistema respiratorio. |
2 horas |
Cirurgia |
JM Sistac |
1 |
Teórica |
Tema 13. Fisiopatología del sistema cardiocirculatorio. |
2 horas |
Medicina |
O. |
1 |
|
|
|
|
Sacristan |
|
Teórica |
Tema 14. Fisiopatología del sistema nervioso. Demencias. |
2 horas |
Medicina |
M. Badía |
1 |
Teórica |
Tema 15. Fisiopatología del sistema endocrino. |
2 horas |
Cirurgia |
JM Sistac |
1 |
Teórica |
Tema 16. Metabolismo fosfocálcico. |
2 horas |
Cirurgia |
N. Mestres |
1 |
Teórica |
Tema 17. Enfermedades hereditarias del metabolismo. |
2 horas |
Medicina |
N. Eritja |
1 |
Teórica |
Tema 18. Fisiopatología de la enfermedad neoplásica. |
2 horas |
Medicina |
A. Salud |
1 |
Teórica |
Tema 19. Fisiopatología de las enfermedades hematológicas. |
2 horas |
Medicina |
A. Salud |
1 |
Teórica |
Tema 20. Fisiopatología de la vejez. |
2 horas |
Medicina |
N. Eritja |
1 |
Teórica |
Tema 21. Tutorías y discusión de casos clínicos de fisiopatología |
4 horas |
Cirurgia |
C. Mias |
1 |
|
quirúrgica expuestos en clase. |
|
|
|
|
Teórica |
Tema 22. Tutorías y discusión de casos clínicos de fisiopatología |
5 horas |
Medicina |
M. Badia – |
1 |
|
médica expuestos en clase. |
|
|
N. Eritja |
|
Práctica |
Seminarios 1,2,3, 4 i 5 |
10 x 2 |
Cirurgia |
JM Sistac |
2 i 3 |
|
|
|
|
M Badia |
|
Práctica |
Seminarios 6,7, 8, 9,10,11 i 12 |
14 x 2 |
Medicina |
M. Nabal i |
2 i 3 |
|
Seminaris 13 |
2x2 |
Medicina |
M. Badia A Salud JMSistac |
2 i 3 |
|
|
|
|
O. Sacristan |
|
Práctica |
Prácticas en modelos simulados 1 i 2
Prácticas en modelos simulados 3 |
4 x 8
2x8 |
Medicina
Medicina |
N. eritjai M. Badia O. |
2 i 3
2 i 3 |
|
|
|
|
Sacristan |
|
Práctica |
Prácticas en modelos simulados 4 |
4 x 8 |
Cirurgia |
Sistac |
2 i 3 |
Per aconseguir els objectius i adquirir les competències es programaran les següents activitats:
Classes magistrals (CM): Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes i no son obligatòries. El seu objectiu es el de donar a conèixer d’una manera global una visió de tot el contingut temàtic de l’assignatura i servir de guía per poder desenvolupar adequadament les practiques i la resolució dels casos plantejats als seminaris. Hi destacaran aquells aspectes que es relacionen amb l’adquisició de competències, referides a la fisiopatologia relacionada amb la nutrició
Classes On-Line. (COL). Modalitat que podrà ser decidida en cas de suprimir-se les classes magistrals presencials i els seminaris. Aquests últims podran realitzar-se independentment de la situació, també per aquesta modalitat.
Es podran utilitzar, per a això, qualsevol dels recursos de què disposa la Universitat per a la seva realització
Seminarios (Sem): Es realitzaran amb la meitat dels estudiants (grup mitjà), essent de caràcter obligatori. Complementen a la teoria en la formació dels alumnes, reforçant els temes de més interés o més complexos així com afavorir l’aplicació pel alumnat dels coneixements adquirits i resol.lució de supòsits pràctics.
Laboratori de simulació (Skills-Lab): Emprant equips de simulació, com models robotitzats o ninots adaptats per a aquest supòsit, els alumnes comprovaran i actuaran sobre aspectes pràctics (exploració) de la fisiopatologia pràctica assistencial amb aplicació i demostració dels coneixements adquirits.
|
Tipus d’Avaluació |
% de la nota |
---|---|---|
PART TEÒRICA |
Mitjançant proves escrites en un temps de 1 hora i 30 minuts que constarà de: - 40 preguntes tipus test amb resposta múltiple(5) : Seran de contingut preferentment clínic i per cada 3 preguntes negatives es descompta 1 de positiva. Seran tant decaràcter teòric com de reflexió basada en els supòsits clínio-pràctics.
|
75% de la nota final |
Es faran tres controls d’avaluació
|
1º control: 25% 2º control: 25% 3º control: 25% |
|
PART PRÀCTICA |
|
25% de la nota final: 15%
10% |
Per aprovar l’assignatura es necessita una puntuació mínima del 50 % de cada part (teórica i pràctica).
|