Coordinación: | Dr. Albert Lecube |
Año académico 2015-16 |
Denominación | MALALTIES ENDOCRINOLOGIQUES |
Código | 100566 |
Semestre de impartición | 2 trimestre |
Carácter | Troncal |
Número de créditos ECTS | 5 |
Grupos | Gran i mitjà. |
Créditos teóricos | 0 |
Créditos prácticos | 0 |
Coordinación | Dr. Albert Lecube |
Departamento/s | Medicina i Cirurgia |
Distribución carga docente entre la clase presencial y el trabajo autónomo del estudiante | De les 125 hores:
- El 40% són presencials (per tant, 50 hores són presencials) - El 60% són no presencials ( per tant, 75 hores són no presencials) |
Modalidad | Presencial |
Información importante sobre tratamiento de datos | Consulte este enlace para obtener más información. |
Idioma/es de impartición | Català/Castellà |
Grado/Máster | Grau en Medicina |
Dirección electrónica profesor/a (es/as) | Veure l'apartat anterior. |
CONTEXTUALITZACIÓ DINS DE L’ENSENYAMENT
Malalties Endocrinològiques és una matèria del quart curs del grau de Medicina que s’imparteix durant el primer semestre. En aquesta assignatura es vol proporcionar als alumnes els coneixements bàsics i necessaris que els permetin entendre els processos patològics i les malalties del sistema endocrí. Aquests coneixements els hauran de saber utilitzar per resoldre problemes de salut. També es vol afavorir l’adquisició de competències relacionades amb la seva capacitat de comunicació, el treball en equip i en la utilització de les TIC (Tecnologies de la Informació i Comunicació) per a l’obtenció i el maneig de la informació.
L’ensenyament de qualsevol professió sanitària no solament ha de ser de coneixements teòrics i habilitats pràctiques (dels mitjans tècnics diagnòstics i terapèutics) i de les bases per poder aplicar-la al malalt, sinó que és del tot necessari que l’alumne aprengui a utilitzar bé aquests mitjans, i que comprengui que la millor relació del professional de la salut-malalt haurà de guiar tota l’actuació professional del futur.
COMPETÈNCIES A LES QUE CONTRIBUEIX i OBJECTIUS DEL SEU APRENENTATGE
Competència 94. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies del sistema endocrí
Objectius:
- Conèixer les patologies més prevalents de les glàndules endocrines, del metabolisme i les associades a la nutrició.
- Realitzar un enfocament diagnòstic amb les troballes clíniques i indicar les exploracions complementàries adients.
- Formular les diverses opcions terapèutiques farmacològiques i establir les indicacions quirúrgiques.
Competència 95. Patologies de la nutrició
Objectius:
- Reconèixer l’impacte de la nutrició en la prevenció, desenvolupament i tractament de diferents malalties.
- Conèixer les patologies provocades per alteracions quantitatives en l’aport nutricional, tant per excés com per defecte: de l’obesitat a la desnutrició.
- Identificar les patologies derivades d’alteracions qualitatives en l’aport nutricional: malalties carencials.
Competència 126. Anatomia patològica dels diferents aparells i sistemes
Objectius:
- Adquirir les bases, conceptes i el vocabulari anatomopatològic necessaris per a comprendre la fisiopatologia, semiologia, evolució i tractament de les malalties del sistema endocrí.
- Ser capaç de comprendre i utilitzar un informe diagnòstic anatomopatològic.
-Comprendre la importància de l’Anatomia Patològica en el procés de raonament i diagnòstic mèdic de la patologia endocrinològica.
- Ésser conscient de lo fonamental que resulta la correlació clínica-patològica en malalties del sistema endocrí.
Competència 127. Marcadors bioquímics, citogenètics i de biologia molecular aplicats al diagnòstic clínic
Objectius:
- Ser capaç de conèixer els principals marcadors indicadors de malaltia endocrinològica, el seu concepte i la seva interpretació, així com identificar quin ha de ser el moment del procés diagnòstic/terapèutic on s’han de sol·licitar.
Competència 139. Farmacologia dels diferents aparells i sistemes
Objectius:
- Integració de coneixements previs, sobretot de fisiologia, bioquímica, biologia cel·lular i molecular.
- Projecció dels abans esmentats coneixements cap al tractament dels pacients amb substàncies químiques, o sigui fàrmacs.
- Coneixement del llenguatge i els conceptes propis de la Farmacologia.
Competència 142. Nutrició i dietoteràpia
Objectius:
- Introduir els alumnes al concepte del tractament dietètic i la seva importància en el tractament de diferents patologies.
- Saber adaptar l’esquema dietètic més adient en funció dels processos fisiopatològics.
- Introduir els alumnes al concepte de la nutrició artificial i la seva importància en el tractament de diferents patologies.
- Analitzar les diferents tècniques de suport nutricional (suplementació, alimentació bàsica aplicada, nutrició enteral i parenteral) i l’aplicació correcta a les diferents patologies.
Competència 155. Saber utilitzar els diversos fàrmacs adequadament.
Objectius:
- Coneixement dels medicaments més significatius i dels principals grups medicamentosos a l’abast del metge.
- En completar l’assignatura l’estudiant haurà de ser capaç de valorar els aspectes farmacocinètics i farmacodinàmics que condicionen la utilització terapèutica dels fàrmacs estudiats.
- Criteri científic i racionalitat en la prescripció dels medicaments.
Competència 158. Valorar l’estat nutricional i elaborar una dieta adequada a les diferents circumstancies
Objectius:
- Saber fer una avaluació dels requeriments i l'estat nutricional de pacients hospitalitzats i ambulatoris.
- Aprendre a realitzar el càlcul de les necessitats nutricionals.
- Saber fer l’estimació dels requeriments dietètics de patologies específiques.
- Conèixer i saber aplicar els diferents punts de control en el tractament dietètic en malalts amb diferents patologies.
ACTIVITATS D’APRENENTATGE
Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
- Classes magistrals / Lliçons magistrals
Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes i no són obligatòries. Tenen com finalitat donar un visió general del contingut temàtic destacant-hi aquells aspectes que els seran útils en la seva formació com a metges.
- Seminaris
Aquests es realitzaran amb grup sencer o amb grups de 1/4 dels estudiants, són obligatoris, i s’han de fer amb el grup corresponent. El seminaris tenen con a finalitat que l’estudiant apliqui els conceptes teòrics i afronti casos clínics reals per tal que discuteixi els conceptes diagnòstics i terapèutics. La participació activa de l’alumnat hi és essencial. Aquestes sessions també permeten un apropament més en profunditat a determinats temes considerats fonamentals. Els seminaris poden inclouen les activitats de grups de discussió, discussió de casos, vídeo – fòrums, etc. i simulacions (roleplaying).
-Tutories
És una activitat que es pot realitzar com a cloenda d’un grup temàtic. Tindrà com a finalitat fer una posada en comú dels continguts temàtics, orientar els aprenentatges evitant la dispersió, clarificar dubtes i establir un diagrama conceptual.
Bibliografia (Anatomía Patològica Mèdica)
LLIBRES DE TEXT
ATLES
Bibliografia (Cirurgia)
LLIBRES:
INTERNET (ADRECES):
Bibliografia (Endocrinologia)
LLIBRES:
Endocrinologia i Metabolisme:
Tiroide:
Diabetis Mellitus:
Nutrició Clínica:
Bibliografia (Farmacologia)
LLIBRES:
ARTICLES i REVISTES:
INTERNET (ADRECES):
Organismes oficials:
Divers:
Amb tests d'autoavaluació: