Català Castellano
DEGREE CURRICULUM
BASIC DEMONSTRATIONS OF MOTION
Coordination:
CASTAÑER BALCELLS, MARTA
Academic year 2023-24
DEGREE CURRICULUM: BASIC DEMONSTRATIONS OF MOTION 2023-24

Subject's general information
Subject nameBASIC DEMONSTRATIONS OF MOTION
Code102715
Semester1st Q(SEMESTER) CONTINUED EVALUATION
Typology
DegreeCourseCharacterModality
Bachelor's Degree in Physiotherapy2COMPULSORYAttendance-based
Double bachelor's degree: Degree in Nursing and Degree in Physiotherapy2COMPULSORYAttendance-based
Course number of credits (ECTS)6
Type of activity, credits, and groups
Activity typePRAULA
Number of credits6
Number of groups2
CoordinationCASTAÑER BALCELLS, MARTA
Departmentk
Important information on data processingConsult this link for more information.
Teaching staffE-mail addressesCredits taught by teacherOffice and hour of attention
ARBONÉS ARQUÉ, MARIONA IRELAiarbones@inefc.es0
CASTAÑER BALCELLS, MARTAmcastaner@inefc.es0
PUIGARNAU COMA, SILVIAspuigarnau@gencat.cat8
RUIZ SÀNCHEZ, PEDROpruiz@inefc.es4
Bibliography

Articles indexats a Web of Science

Castañer M, Andueza J, Hileno R, Puigarnau S, Prat Q and Camerino O (2018) Profiles of Motor Laterality in Young Athletes' Performance of Complex Movements: Merging the MOTORLAT and PATHoops Tools. Frontiers in Psychology. 9:916.  

Castañer M, Barreira D, Camerino O, Anguera MT, Fernandes T and Hileno R (2017) Mastery in Goal Scoring, T-Pattern Detection, and Polar Coordinate Analysis of Motor Skills Used by Lionel Messi and Cristiano Ronaldo. Frontiers in Psychology. 8:741. 

Castañer, M., Barreira, D., Camerino, O., Anguera, M.T., Canton, A. & Hileno, R. (2016) Goal Scoring in Soccer: A Polar Coordinate Analysis of Motor Skills Used by Lionel Messi. Frontiers in Psychology, 7,806. 

Castañer, M., Camerino, O., Landry, P., & Parés, N.  (2016). Quality of physical activity of children in exergames: Sequential body movement analysis and its implications for interaction design. International Journal of Human-Computer Studies,96, 67–78.

Castañer, M., Camerino, O., Anguera, M.T., & Jonsson, G.K. (2013) "Kinesics and proxemics communication of expert and novice PE teachers" Quality & Quantity 47(4), 1813-1829. DOI: 10.1007/s11135-011-9628-5

Castañer, M., Torrents, C., Anguera, M.T., Dinušová, M., & Jonsson, G.K. (2009): Identifying and analyzing motor skill responses in body movement and dance. Behavior Research Methods. 41 (3), 857-867. 

Gabin, B., Camerino, O., Anguera, M. T., and Castañer, M. (2012). Lince: multiplatform sport analysis software. Proc. Soc. Behav. Sci. 46, 4692–4694. 

Altres articles

Andueza, J; Castañer, M y Camerino, O. (2011) Detección de patrones de interacción y cohesión de grupo-clase en educación física. Tandem 35 (75-83).

Camerino, O., Castañer, M. Y Anguera, M.T. (2013). Métodos Mixtos en la investigación de las Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Apunts. Educació Física i Esports, 112 (2),11-20
Camerino, O., Castañer, M y Fraile, A (2013) La investigación para innovar en educación física: métodos mixtos (Mixed Methods) para promoverla. Tandem 42 (49-57).

Castañer, M y Camerino O. (2013). Enfoque Dinámico e Integrado de la Motricidad (EDIM). Acción Motriz 11.

Castañer, M y Camerino, L. (2012): Juventud e iconos deportivos, el poder de la imagen corporal. Revista de Estudios de Juventud. 96. 143-164.

Castañer, M.; Andueza, A. (2008): Valorar la precisión gestual y la fijación postural en la práctica deportiva mediante un instrumento de observación de la lateralidad motriz LATMO. Apunts 92 (35-45).

Puigarnau, S., Camerino, O., Castañer, M., Prat, Q., y Anguera, M.T. (2016). El apoyo a la autonomía en practicantes de centros deportivos y de fitness para aumentar su motivación. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 43(12), 48-64.

Saüch, G y Castañer, M. (2014): Observación de patrones motrices generados por los programas de actividad física para la tercera edad y la percepción de sus usuarios. Psicología del Deporte 23 (1), 181-190.

Torrents, C; Castañer, M; Dinušová, M; Anguera, M.T. (2010): Discovering new ways of moving: Observational analysis of motor creativity while dancing contact improvisation and the influence of the partner. Journal of Creative Behavior. 44(1), 45-62.

Llibres

Castañer, M. y Camerino, O. (2006): Manifestaciones Básicas de la Motricidad. INEFC. Publicacions de la Universitat de Lleida.

Camerino, O y Castañer, M. (del 200 al 2010): Guias ESO. Educación Física. Barcelona: Praxis.

Castañer, M. (coord) (2006): La inteligencia corporal en la escuela. Análisis y propuestas. Barcelona: Graó.

Camerino, O.; Castañer, M. and Anguera, M.T. (Ed.) (2012): Mixed Methods Research in the Movement Sciences: Cases in Sport, Physical Education and Dance. UK. Routledge. ISBN - 978-0-415-67301-3.

Castañer, M. (2012): Pedagogía del gesto y mensaje no verbal. Hacia la calidad de la comunicació docente. Lleida: Milenio_Pagès editors. 

Capítols de llibre: 

Castañer, M., Andueza, J., Sánchez-Algarra, P., & Anguera, M. T. (2012): Extending the analysis of motor skills in relation to performance and laterality. In O. Camerino; M. Castañer and M.T. Anguera, (Ed.): Mixed Methods Research in the Movement Sciences: Cases in Sport, Physical Education and Dance. UK. Routledge. ISBN - 978-0-415-67301-3

Castañer, M., Torrents, C., Morey, G., & Jofre, T. (2012): Appraising motor creativity, aesthetics and the complexity of motor responses in dance. In O. Camerino; M. Castañer and M.T. Anguera, (Ed.): Mixed Methods Research in the Movement Sciences: Cases in Sport, Physical Education and Dance. UK. Routledge. ISBN - 978-0-415-67301-3

Castañer, M., Franco, S., Rodrigues, J., & Miguel, C. (2012): Optimizing verbal and nonverbal communication in PE teachers, instructors and sport coaches. In O. Camerino; M. Castañer and M.T. Anguera, (Ed.): Mixed Methods Research in the Movement Sciences: Cases in Sport, Physical Education and Dance. UK. Routledge. ISBN - 978-0-415-67301-3.

Castañer, M., Camerino, O, Anguera, M.T and Jonsson, G.K. (2016). Paraverbal Communicative Teaching T-Patterns Using SOCIN and SOPROX Observational Systems. In M. S. Magnusson; J.K. Burgoon and M. CasarrubeaISSN 0893-2336. DOI 10.1007/978-1-4939-3249-8. New York. Springer.

Castañer, M., Camerino, O y Blázquez, D. (2016). Creatividad motriz (cr) - sinéctica corporal (sc). En Blázquez, D. (Ed.) (2016). Métodos de enseñanza en educación física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias Barcelona. Inde.

Altres referències

Amunts, K. (1997). Motor cortex and hand motor skills: Structural compliance in the human brain. Human Brain Mapping, 5,206–215.

Bachéele, T.R. (2000). Essentials of strength training and conditioning. Canadá: Human Kinetics.

Bala, G., Golubovic, S., & Katic, R (2010). Relations between Handedness and Motor Abilities in Preschool Children. Collegium Antropologicum 34, 69-75.

Beighton PH. (1989). Hypermobility of joints. Berlín: Springer Verlag,

Bertalanffy,L.(1979). Perspectivas en la teoría general de sistemas. Madrid: Alianza Universidad.

Blázquez, D. (2001). La Educación Física. Barcelona: INDE.

Blázquez, D. Y Sebastiani. E. M. (2010). Enseñar por competencias en educación física. Barcelona: INDE.

Bouchard,C.(1993). Physical activity, fitness and health consensus. Canadá: Human Kinetics.

Brito, L. (1996). Educación física y recreación. México: Edamex.

Bulbena A y otros (1992). Clinical assessment of hypermobility of joints: assembling criteria .Journal Rheumatology. 19:115-122.

Capra,F.(2002). La trama de la vida. Barcelona: Anagrama.

Cardona, J. (Dir.) (2000). Modelos de innovación educativa en la educación física. Madrid:UNED.

Cratty,B.J. (1986): Perceptual and motor development in infants and children. New Jersey: Prentice-Hall.

Da Fonseca,V.(1996): Estudio y génesis de la Psicomotricidad. Barcelona: INDE.

Da Fonseca, V. (1998). Manual de observación psicomotriz. Barcelona: INDE.

Daprati, E. & Sirigu, A. (2002). Laterality effects on motor awareness. Neuropsychologia, 40 (8), 1379-1386.

Davids, K., Button, C. & Bennett, S.J. (2008). Dynamics of Skill Acquisition: A Constraints led Approach. Champaign, Illinois: Human Kinetics.

Gallahue,D, Cleland-Donnelly, F. (2003): Development of physical education for all children. Human Kinetics.

He, M., Walle, E. A., and Campos, J. J. (2015). A cross-national investigation of the relationship between infant walking and language development. Infancy 20, 283–305.

Le Boulch,J. (2001): El cuerpo en la escuela en el siglo XXI. Barcelona: INDE.

Libertus K and Hauf P (2017) Editorial: Motor Skills and Their Foundational Role for Perceptual, Social, and Cognitive Development. Front. Psychol. 8:301. 

Libertus, K., Joh, A. S., and Needham, A. W. (2016). Motor training at 3 months affects object exploration 12 months later. Dev. Sci. 19, 1058–1066.

Morse, A. F., Benitez, V. L., Belpaeme, T., Cangelosi, A., and Smith, L. B. (2015). Posture affects how robots and infants map words to objects. PLoS ONE 10:e0116012.

Needham, A., Barrett, T., and Peterman, K. (2002). A pick-me-up for infants' exploratory skills: early simulated experiences reaching for objects using ‘sticky mittens’ enhances young infants' object exploration skills. Infant Behav. Dev. 25, 279–295. 

Piaget,J. (1978): La equilibración de las estructuras cognitivas. Madrid: Siglo XXI.

Rigal, R. (1987): Motricidad humana. Fundamentos y aplicaciones pedagógicas. Madrid: PilaTeleña.

Savelsbergh, G., Davids, K., van der Kamp, J., & Bennett, S. J. (2003). Theoretical perspectives on the development of movement co-ordination in children. In G. Savelsbergh, K. Davids, J. van der Kamp, & S. J. Bennett (Eds.), Development of movement co-oordination in children. Applications in the fields of ergonomics, health sciences and sport (pp. 1-14). London: Routledge.

Springer, S. P. y Deutsch, G. (1985). Cerebro izquierdo, cerebro derecho. Barcelona: Gedisa.

Walle, E. A., and Campos, J. J. (2014). Infant language development is related to the acquisition of walking. Dev. Psychol. 50, 336–348. 

Wang, J.S. & Sainburg, R.L. (2007). The dominant and non-dominant arms are specialized for stabilizing different features of task performance. Experimental Brain Research, 178 (4), 565-570. 

Warren, W. (2006). The Dynamics of Perception and Action. Psychological Review, 113, 358-389.

PDF