Coordinació: | SERRANO VIVANCO, ISAAC |
Any acadèmic 2016-17 |
Denominació | CINESITERAPIA | ||||||||
Codi | 102717 | ||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||
Caràcter |
| ||||||||
Nombre de crèdits ECTS | 6 | ||||||||
Grups | 1GG,2GM | ||||||||
Crèdits teòrics | 0 | ||||||||
Crèdits pràctics | 0 | ||||||||
Coordinació | SERRANO VIVANCO, ISAAC | ||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||
Idioma/es d'impartició | Català-Castellà. | ||||||||
Horari de tutoria/lloc | Davínia Curià Sales
Despatx 1.06/ horari a convenir David Carreras Despatx INEFC/ horari a convenir |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) |
Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
CARRERAS VILLANOVA, DAVID | dcarreras@inefc.udl.cat | 1,5 | |
CURIÀ SALES, DAVINIA | dcuria@infermeria.udl.cat | 8,5 |
Recomanació del professorat:
Es recomanen coneixements mínims d’anglès.
És recomanable portar la matèria al dia.
CE1 Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
Resultats d'aprenentatge:
1.1 Identificar i descriure els elements que constitueixen la morfologia de l'ésser humà.
1.2 Diferenciar cada un dels components de l'ésser humà des del seu nivell bioquímic al seu nivell sistèmic, i les seves possibles alteracions
1.3 Reconèixer els elements que constitueixen la morfologia de l'ésser humà mitjançant la palpació pràctica de subjectes vius
1.4 Identificar i descriure la fisiologia general dels elements que constitueixen l'ésser humà
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la Fisioteràpia.
2.3 Citar les aptituds bàsiques que caracteritzen la figura del fisioterapeuta.
2.5 Saber utilitzar la terminologia sanitària més comú entre els professionals de la salut, aplicada al model de fisioteràpia.
2.7 Identificar, descriure i conèixer les teories i principis generals del funcionament, de la discapacitat, de la salut i de la valoració.
2.12 Utilitzar les tècniques bàsiques d'investigació científica en fisioteràpia
CE3 Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminats tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar a la clínica per a la preeducación o recuperació funcional, com a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
3.1 Exposar els fonaments teòrics sobre els quals es basen els diferents mètodes i procediments fisioterapèutics
3.2 Reconèixer els procediments generals i específics propis de la Fisioteràpia.
3.4 Definir les bases de la relació terapèutica i tractar les diferents tècniques d'intervenció psicosocial que són d'utilitat en les Ciències de la Salut.
3.7 Identificar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de la intervenció de fisioteràpia.
CE4 Adquirir l'experiència clínica adequada que proporcioni habilitats intel·lectuals i destreses tècniques i manuals; que faciliti la incorporació de valors ètics i professionals; i que desenvolupi la capacitat d'integració dels coneixements adquirits; de manera que, al finalitzar els estudis, els estudiants sàpiguen aplicar-los tant a casos clínics concrets en el medi hospitalari i extrahospitalari, com a actuacions en l'atenció primària i comunitària.
Resultats d'aprenentatge:
4.1 Executar el pla d'intervenció de Fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies, atenent la individualitat de l'usuari i incorporant els principis ètics, deontològics i legals a la pràctica professional.
4.2 Resoldre casos clínics emprant les tècniques i actuacions pròpies de la fisioteràpia
4.4 Consultar i aplicar els principis que permeten el raonament clínic per afavorir la resolució de problemes
CE7 Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència.
Resultats d'aprenentatge:
7.1 Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament fisioterapèutic
7.2 Dissenyar exercicis terapèutics per al tractament de patologies i lesions ortopèdiques, traumatològiques, reumatològiques i esportives
7.3 Escollir els procediments de cinesiteràpia, mobilització, manipulació, massoteràpia o altres tècniques pròpies de la fisioteràpia que siguin més adequats segons la patologia presentada
7.7 Analitzar críticament les situacions clíniques per desenvolupar un bon pla d'intervenció atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència.
7.8 Preparar l'entorn en què es duran a terme les sessions de Fisioteràpia perquè s'adapti a les necessitats del pacient.
CE8 Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies i atenent a la individualitat de l'usuari.
Resultats d'aprenentatge:
8.1 Realitzar les tècniques específiques de tractament fisioteràpic en el pacient, segons les diferents patologies, i aplicar els procediments d'intervenció sobre el mateix i sobre el seu entorn.
CE9 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats.
Resultats d'aprenentatge:
9.1 Identificar i descriure els principals canvis produïts com a conseqüència dels diferents tractaments aplicats
9.2 Avaluar l'evolució del pacient en funció dels objectius establerts prèviament
9.3 Identificar la necessitat de replantejar el pla d'intervenció en funció dels resultats d'evolució obtinguts.
CE11 Proporcionar una atenció de fisioteràpia eficaç, atorgant una assistència integral als pacients.
Resultats d'aprenentatge:
11.1 Utilitzar i incorporar els principis ètics i legals de la professió en l'atenció fisioterápica
11.2 Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons criteris reconeguts i validats.
11.3 Explicar al pacient de forma adequada i adaptada a les seves possibilitats interpretatives, els objectius de cada actuació, demanant la seva col·laboració en tot moment
11.7 Demostrar habilitat en un context professional, ètic i legal del professional, reconeixent i responent a dilemes i temes ètics en la pràctica diària
CE14 Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
Resultats d'aprenentatge:
14.3 Oferir una atenció en Fisioteràpia eficient, atorgant una assistència integral, continuada i de qualitat als pacients, mostrant respecte per la diversitat i pluralitat d'idees, persones i situacions.
CE15 Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats, destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta.
Resultats d'aprenentatge:
15.1 Fomentar l'actualització i reciclatge dels coneixements, habilitats i actituds fonamentals de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent.
15.2 Entendre, seleccionar i defensar nous dissenys d'investigació i mètodes apropiats per a la fisioteràpia.
15.3 Interpretar, analitzar, sintetitzar i criticar les troballes d'investigació relacionats amb la fisioteràpia i futures línies d'expansió.
15.4 Valorar la necessitat d'investigar i buscar publicacions relacionades amb la fisioteràpia i formular preguntes de recerca rellevants.
15.5 Demostrar habilitats en la pròpia recerca, l'examen crític i la integració de la literatura científica i altra informació rellevant
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
CT1 Correcció en l'expressió oral escrita.
CT2 Domini d'una llengua estrangera.
CT3 Domini de les TIC
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
MÒDUL 1: INTRODUCCIÓ.
MÒDUL 2:
A. CINESITERÀPIA ACTIVA (general):
B. CINESITERÀPIA ACTIVA (INEF):
MÒDUL 3: CINESITERÀPIA PASSIVA (general):
MÒDUL 4: ARTICULACIONS EESS (teràpia manual passiva):
MÒDUL 5: ARTICULACIONS EEII (teràpia manual passiva):
MÒDUL 6: TRONC I CAP (teràpia manual passiva)
Descripció: |
Activitat (1) |
HTP (2) (Hores|Minuts) |
HTNP (3) (Hores|Minuts) |
---|---|---|---|
MÒDUL 2.B: CINESITERÀPIA ACTIVA (INEF): Funció neuromuscular
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 1: INTRODUCCIÓ.
|
Seminari i debats Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 2.B: CINESITERÀPIA ACTIVA (INEF): Valoració neuromuscular.
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 2.A: CINESITERÀPIA ACTIVA (general).
|
Seminari i debats Pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 2.B: CINESITERÀPIA ACTIVA (INEF): Exercicis de reforçament muscular
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 2.A: CINESITERÀPIA ACTIVA (general).
|
Seminari i debats Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 2.B: CINESITERÀPIA ACTIVA (INEF): Exercicis de reforçament muscular
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 3: CINESITERÀPIA PASSIVA (general):
|
Seminari i debats Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 2.B: CINESITERÀPIA ACTIVA (INEF): Exercicis de reforçament muscular
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 3: CINESITERÀPIA PASSIVA (general):
|
Seminari i debats Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 3.B: CINESITERÀPIA ACTIVA (INEF): Progressió d’exercicis
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 4: ARTICULACIONS EESS (teràpia manual passiva)
|
Seminari i debats Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 3.B: CINESITERÀPIA ACTIVA (INEF): Progressió d’exercicis |
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 4: ARTICULACIONS EESS (teràpia manual passiva)
|
Seminari i debats Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 4: ARTICULACIONS EESS (teràpia manual passiva)
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 4: ARTICULACIONS EESS (teràpia manual passiva)
|
Seminari i debats Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 5: ARTICULACIONS EEII
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 4: ARTICULACIONS EESS
|
Seminari i debats Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 5: ARTICULACIONS EEII
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 5: ARTICULACIONS EEII |
Seminari i debats Pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 5: ARTICULACIONS EEII |
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 5: ARTICULACIONS EEII
|
Seminari i debats Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 6: TRONC I CAP (teràpia manual passiva)
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
MÒDUL 6: TRONC I CAP (teràpia manual passiva)
|
Seminari i debats Pràctiques d’aula
|
2 Hores |
3 Hores |
(1) Metodologies docents
(2) HTP = Hores de Treball Presencial
(3) HTNP = Hores de Treball No Presencial
Activitats formatives
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
O/V (1) |
I/G (2) |
Observacions |
---|---|---|---|---|---|---|
MÒDULS 1-6 |
Exàmen Teòric |
Test 30 + 4 preguntes curtes |
30 |
O/V |
I |
|
MÒDULS 1-6 |
Valoració de les habilitats adquirides en les pràctiques d'aula |
Resolució pràctica d’un cas clínic |
45 |
O/V |
I |
|
MÒDULS 1-6 |
Treball en grup |
Resolució d’un cas clínic i revisió bibliogràfica sobre l’evidència d’una de les tècniques |
15 |
O/V |
G |
|
|
Seminaris: Assistència i participació activa als seminaris. Treballs de seminari
|
|
10 |
|
|
|
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
O/V (1) |
I/G (2) |
Observacions |
Temes |
Exàmen Teòric de recuperació |
Test 30 + 4 preguntes curtes |
50 |
O |
I |
|
Tema |
Valoració de les habilitats adquirides en les pràctiques d'aula |
Resolució pràctica d’un cas clínic o tècnica |
50 |
O |
I |
|
L’avaluació d’aquesta assignatura serà continuada i per tant si la mitja ponderada de totes les notes dona aprovat (5), llavors l’assignatura s’haurà superat. El càlcul d’aquesta mitja només és farà en el cas que s’arribi al 5 de nota en cadascuna de les diferents avaluacions que es facin. En al cas que la mitja quedi suspesa, només s’haurà de recuperar l’activitat d’avaluació suspesa.
En el cas que algú no opti per l’avaluació continuada i per aquells alumnes que no superin l’assignatura segons els criteris establerts s’haurà de realitzar un examen final teòric i pràctic de tots els blocs, la nota del qual no podrà ser mai superior a 8,5.
Tant l’examen teòric que es realitzarà al final de l’assignatura com l’examen de recuperació constaran de 40 preguntes tipus test (de 4 possibles respostes, de les quals només hi haurà una verdadera, amb un descompte de 0,25 per error) i quatre preguntes curtes. Les 40 preguntes tipus test equivaldran al 50% de la nota d’aquest examen; les 4 preguntes curtes equivaldran a l’altre 50%.
En quan als seminaris, el professor portarà un registre anecdòtic de l’alumnat. Aquest registre farà referència als coneixements tant teòrics com pràctics de l’alumnat als seminaris o classes pràctiques i a la qualificació dels treballs realitzats durant els seminaris.
En quan al treball grupal, cada grup realitzarà un treball que s’haurà d’entregar com a data límit el 11 de gener del 2016. El treball serà la resolució d’un cas clínic. L’important serà establir un bon raonament clínic on s’integri el concepte teràpia manual, el procediment diagnòstic en teràpia manual i els fonaments de la teràpia manual en relació al trastorn.
Donat que aquesta és una assignatura que combina contínuament la teoria amb la pràctica l’assistència és obligatòria en un 80% per poder aprovar l’assignatura.
(1)Obligatòria / Voluntària
(2)Individual / Grupal
Sistemes d'avaluació
General:
Complementària