Coordinació: | VERDEJO AMENGUAL, FRANCISCO JOSÉ |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | CINESITERAPIA | ||||||||||||||||||||
Codi | 102717 | ||||||||||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||||||||||
Coordinació | VERDEJO AMENGUAL, FRANCISCO JOSÉ | ||||||||||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català - Castellà. |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
MASBERNAT ALMENARA, MARIA | maria.masbernat@udl.cat | 6,8 | A concretar amb la professora |
TICÓ CAMÍ, JORDI | jtico@inefc.udl.cat | 3 | A concretar amb el professor |
VERDEJO AMENGUAL, FRANCISCO JOSÉ | xisco.verdejo@udl.cat | 8,2 | A concretar amb el professor |
Recomanació del professorat:
Es recomanen coneixements d’anglès per poder desenvolupar les activitats de lectura crítica dels articles científics i/o programari específic.
Es recomana seguir les indicacions del professorat vers l'aula invertida amb la finalitat de portar la matèria al dia, aprofitar-la al màxim i poder desenvolupar les sessions presencials de forma autònoma i enriquidora.
● Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència.
● Dissenyar un programa d'exercicis personalitzat i adequat a cada patologia i/o etapa de rehabilitació.
Resultats d'aprenentatge:
Competències generals de la Titulació:
- Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals.
- Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
- Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional, així com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
Competències transversals de la Titulació:
- Correcció en l'expressió oral i escrita.
- Domini d'una llengua estrangera.
- Capacitat d’aplicar els coneixements en la pràctica.
- Capacitat d’anàlisi i síntesi.
- Planificació i gestió del temps.
- Habilitats de gestió de la informació.
- Capacitat de crítica i d’autocrítica.
- Capacitat per generar noves idees.
BLOC 1. Introducció: Exercici terapèutic en Fisioteràpia
BLOC 2. Aplicació i valoració de l'exercici terapèutic.
BLOC 3. Respostes i adaptacions dels sistemes i teixits a l'exercici terapèutic
BLOC 4. L'ús dels equipaments d'acondicionament físic. Pràctica a instal·lacions esportives
Descripció: |
Activitat (1) |
HTP (2) (Hores|Minuts) |
HTNP (3) (Hores|Minuts) |
BLOC 1: Introducció: Exercici terapèutic en Fisioteràpia
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula |
3 Hores |
5 Hores |
BLOC 2. Aplicació i valoració de l'exercici terapèutic |
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula |
27 Hores |
41 Hores |
BLOC 3. Respostes i adaptacions dels sistemes i teixits a l'exercici terapèutic
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques d’aula |
20 Hores |
30 Hores |
BLOC 4. L'ús dels equipaments d'acondicionament físic
|
Lliçó magistral i classes participatives Pràctiques instal·lacions esportives |
10 Hores |
15 Hores |
(1) Metodologies docents
(2) HTP = Hores de Treball Presencial
(3) HTNP = Hores de Treball No Presencial
Activitats formatives
Comunicació alumnat-professorat
El campus virtual de l'assignatura és l'espai bàsic de comunicació entre professorat i alumnat i cal saber-ne fer bon ús. La UdL us té asignats un correu d'alumne a cada un/a de vosaltres sota el domini udl.cat. És el correu que semprarà per possar-se en contacte amb vosaltres ja sigui a través del campus virtual o redirigt a la vostra safata personal (cal modificar-ho manualment, i us ho recomanem), per aquest motiu és necessari obrir-lo regularment. Recordeu que en les relacions amb la universitat i l'alumnat es farà servir sempre el correu corporatiu i no s'acceptaran els correus personals.
Les sessions podrien ser enregistrades, per aquest motiu la Universitat de Lleida (UdL) informa que, amb finalitats docents, enregistrarà imatges que identifiquin l’estudiantat i altres persones que participen en les activitats acadèmiques. El responsable del tractament d’aquestes imatges és la UdL (dades de contacte del representant: Secretaria General. Plaça de Víctor Siurana, 1, 25003 Lleida, sg@udl.cat; dades de contacte del delegat de protecció de dades: dpd@udl.cat). Aquestes imatges només s’utilitzen per impartir docència, avaluar els coneixements de l’assignatura i per a projectes de millora docent. L'ús de les imatges respon a l'obligació legal de la UdL d’impartir i millorar la docència universitària, d'acord amb la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats. Les imatges, un cop enregistrades, es conserven com a mínim mentre no prescriguin les corresponents accions i reclamacions contra l'avaluació aprovada pel professorat. Es destrueixen en els termes i condicions previstes en la normativa sobre conservació i eliminació dels documents administratius de la UdL, i les taules d'avaluació documental aprovades per la Generalitat de Catalunya (http://www.udl.cat/ca/serveis/arxiu/). La UdL no comunicarà mai aquestes dades a tercers, llevats dels casos estrictament previstos en la Llei. Les persones interessades poden accedir a les seves imatges; sol·licitar-ne la rectificació, supressió o portabilitat; oposar-se al tractament i sol·licitar-ne la limitació, mitjançant escrit tramès a l'adreça dpd@udl.cat <mailto:dpd@udl.cat>. També poden presentar una reclamació adreçada a l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, mitjançant la seu electrònica de l’Autoritat (https://seu.apd.cat) o per mitjans no electrònics.
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
O/V (1) |
I/G (2) |
Observacions |
MÒDULS 1-4 |
Exàmen Teòric |
Domina els continguts de l'assignatura (Test 40 preguntes + 4 curtes) |
50 |
O |
I |
Rescuperable |
MÒDULS 1-4 |
Treball en grup |
Domina i sap aplicar els continguts |
40 (25+15) |
O/V |
I/G |
Recuperable, màxim amb un 5 |
MÒDULS 1-4 |
Activitats d'aula i participació activa |
Domina i sap aplicar els continguts |
10 |
O/V |
I |
No recuperable |
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
O/V (1) |
I/G (2) |
Observacions |
Temes |
Exàmen Teòric de recuperació |
Test 40 + 4 preguntes curtes |
100 |
O |
I |
|
Temes | Exàmen Teòric Avaluació alternativa | Test 50 + 4 preguntes curtes | 100 | O | I |
L’avaluació d’aquesta assignatura serà continuada i per tant si la mitjana ponderada de totes les notes dona aprovat (5), llavors l’assignatura s’haurà superat. El càlcul d’aquesta mitjana només és farà en el cas que s’arribi al valor numèric de "5" a la nota de l'examen teòric i a la nota final del treball grupal (mitjana de les parts corresponents).
En el cas que algú no opti o no pugui optar a l’avaluació continuada per motius justificats (revisar normativa) i, per aquells/es alumnes que no superin l’assignatura segons els criteris establerts s’haurà de realitzar un examen final de tots els blocs. Superant-se positivament amb una nota mínima de 5. Per poder optar a aquest tipus d’avaluació, l’alumne s’haurà de regir per la normativa UdL vigent sobre l’avaluació única (Més informació).
L'examen teòric que es realitzarà al final de l’assignatura constarà de 40 preguntes tipus test (amb 4 possibles respostes, de les quals sols una serà la correcta, amb una penalització de 0'25 per error) i quatre preguntes curtes de redactar. Les 40 preguntes tipus test equivaldran al 60% de la nota d’aquest examen; les 4 preguntes curtes equivaldran al 40% restant. L'examen teòric de recuperació constarà de 40 preguntes tipus test (de 4 possibles respostes, de les quals sols una sera la correcta, amb una penalització de 0'25 per error) i quatre preguntes curtes de redactar. Les 40 preguntes tipus test equivaldran al 60% de la nota d’aquest examen; les 4 preguntes curtes equivaldran al 40% restant. Aquells/es alumnes que optin per l'avaluació alternativa realitzaran un examen de 50 preguntes tipus test i 4 preguntes curtes, que equivaldran als mateixos percentatges esmenats anteriorment.
Qualsevol material emprat a classe ja sigui amb una metodologia emprada presencialment, tant per professorat com per alumnat, o amb aula inversa és suceptible d'entrar com a matèria d'examen.
Pel que respecta a l’assistència, aquesta assignatura no comptabilitzarà l'assistència a l'aula, apostant per l'autonomia i independència de l'alumnat.
En quan al treball grupal, cada grup realitzarà un treball que s’haurà d’entregar com a data límit el 7 de gener del 2022. La finalitat del treball és la de dissenyar i portar a terme una intervenció d’exercici terapèutic en un supòsit pràctic contextualitzat en una patologia o lesió musculoesquelètica que es concretarà a classe. El treball consistirà en una primera entrega escrita on es contextualitzarà per part de l’alumnat la patologia corresponent mitjançant una de les següents opcions: 1. Realitzar un procés de difusió a través de noves tecnologies (podcasts, infografies, vídeos divulgatius) o, 2. Realitzar un pòster científic, i una planificació terapèutica aplicant tots els continguts apressos durant l'assignatura. La segona part del treball, es realitzarà de manera presencial i pràctica, on un membre aleatori de cada grup de treball, haurà de defensar el cas pràctic en una simulació de pacient real.
Per qualsevol tipus d'absència, en un període avaluatiu o que requereixi presencialitat, haurà d'estar correctament justificada. Els motius pels quals es considera que la falta és justificada, seran els mateixos que els enunciats a la Normativa de l'Avaluació i la qualificació de la docència als graus i màsters a la UdL per no assistir a les proves d'avaluació programades a la guia docent o a la web de la titulació. Les situacions derivades de problemes de salut greus, personals o familiars (correctament justificades seguint la normativa), es permetrà a l'estudiant canviar de dia i recuperar l'activitat o prova avaluativa durant la setmana, sempre que sigui possible. Les sol·licituds de justificació d’absències que comportin la incompareixença a una prova d’avaluació hauran de ser presentades el mateix dia de l’absència. De forma general a l'estudiant únicament se li justificarà l'absència, però no la manca de compliment dels seus compromisos acadèmics.
Sistemes d'avaluació
General:
Freese J. Fitness Terapéutico: Criterios para la recuperación de lesiones. Primera edición. Barcelona. Editorial Paidotribo. 2006
Hall MC & Brody LT. Ejercicio terapéutico: Recuperación funcional. Primera edición. Barcelona Editorial Paidotribo. 2006
Kapandji IA. Cuadernos de fisiología articular. Tomo 1. Miembro superior. Barcelona. Masson. Masson
Kapandji IA. Cuadernos de fisiología articular. Tomo 2. Miembro inferior. Barcelona. Masson. Masson
Kapandji IA. Cuadernos de fisiología articular. Tomo 3. Tronco y raquis. Barcelona. Masson. Masson
Kisner C & Colby LA. Ejercicio terapéutico: Fundamentos y técnicas. Primera edición. Barcelona. Editorial Paidotribo. 2005
Leal L, Martínez D, Sieso E. Fundamentos de la mecánica del ejercicio. Primera edición. Barcelona. Resistance Institute. 2012
McAtee R, Charland J. Estiramientos Facilitados. Estiramientos y fortalecimiento con facilitación neuromuscular propioceptiva. Barcelona. Editorial Paidotribo. 2000
Neumann D. Cinesiología del sistema musculoesquelético. Fundamentos para la rehabilitación. 3ª edición. Padova, Piccin. 2022
Riebe D, Ehrman JK, Liguori G, Magal M. American College of Sports Medicine: Guidelines for Exercise Testing and Prescription. Tenth Edition. Philadelphia, PA. Wolters Kluwer Health. 2018