![]() |
Coordinació: | CASANOVA GONZALVO, CARLOS |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | FONAMENTS EN FISIOTERÀPIA 1 | ||||||||||||
Codi | 102709 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | CASANOVA GONZALVO, CARLOS | ||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català
Castellà |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
CASANOVA GONZALVO, CARLOS | carles.casanova@udl.cat | 9 |
Competències Específiques:
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia
Resultats d'aprenentatge:
2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la Fisioteràpia.
2.2 Definir el concepte de Fisioteràpia i la seva evolució al llarg de la història.
2.3 Citar les aptituds bàsiques que caracteritzen la figura del fisioterapeuta.
2.8 Explicar i descriure els factors que influeixen en l'aplicació dels agents físics propis de la fisioteràpia.
2.9 Descriure el context administratiu en què s'emmarca la fisioteràpia i de les diferents formes que adopta la gestió sanitària i l'atenció sanitària a Espanya ia la Comunitat.
2.12 Utilitzar les tècniques bàsiques d'investigació científica en fisioteràpia
CE3 Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminats tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar a la clínica per a la preeducación o recuperació funcional, com a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
3.1 Exposar els fonaments teòrics sobre els quals es basen els diferents mètodes i procediments fisioterapèutics
3.2 Reconèixer els procediments generals i específics propis de la Fisioteràpia.
3.3 Comprendre i aplicar els agents físics com base de la terapèutica en fisioteràpia.
3.5 Citar els mitjans per afavorir la participació de l'usuari i la família en el procés de recuperació
CE5 Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge:
5.1 Aplicar els procediments de valoració i recollida sistemàtica de la informació rellevant relacionada amb les necessitats dels pacients, considerant des d'una visió global i objectiva, els aspectes físics, psicològics i socials
CE6 Valoració diagnòstica de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
Resultats d'aprenentatge:
6.1 Distingir les diferents tècniques diagnòstiques en les patologies dels diferents aparells i sistemes.
CE8 Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies i atenent a la individualitat de l'usuari.
Resultats d'aprenentatge:
8.1 Realitzar les tècniques específiques de tractament fisioteràpic en el pacient, segons les diferents patologies, i aplicar els procediments d'intervenció sobre el mateix i sobre el seu entorn.
CE10 Elaborar l'informe d'alta de les cures de fisioteràpia una vegada coberts els objectius proposats.
Resultats d'aprenentatge:
10.1 Registrar eficaç i adequadament una història clínica de fisioteràpia completa amb tota la informació des de la recepció del pacient fins l'informe d'alta de fisioteràpia
10.2 Elaborar un informe d'alta atenent al compliment dels objectius marcats i l'adequada evolució del pacient.
CE11 Proporcionar una atenció de fisioteràpia eficaç, atorgant una assistència integral als pacients.
Resultats d'aprenentatge:
11.1 Utilitzar i incorporar els principis ètics i legals de la professió en l'atenció fisioterápica
11.2 Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons criteris reconeguts i validats.
11.4 Identificar la importància de registrar diàriament l'aplicació de Fisioteràpia, l'evolució i els incidents de la mateixa
11.5 Orientar les activitats i manera d'actuació en relació a cada pacient, oferint un tracte personal i individualitzat
11.6 Demostrar habilitats de comunicació i emprar el tracte adequat amb els pacients, tenint en compte les seves característiques biopsicosocials.
11.7 Demostrar habilitat en un context professional, ètic i legal del professional, reconeixent i responent a dilemes i temes ètics en la pràctica diària
CE12 Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
12.1 Identificar i descriure els principis bàsics de prevenció, així com els diferents tractaments mèdics i quirúrgics aplicables a cada tipus de patologia.
12.3 Promoure mitjançant l'educació per a la salut hàbits de vida saludables basats en actuacions de fisioteràpia
CE13 Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
13.1 Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional així com establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió.
13.2 Utilitzar el mètode científic a través de programes d'investigació bàsica i aplicada.
13.4 Identificar i utilitzar les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies en el maneig i tractament quantitatiu de la informació.
13.5 Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència, aplicats a les diferents branques de la mateixa.
13.7 Establir protocols d'assistència de Fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica i fomentar totes aquelles activitats professionals que comparteixen la dinamització de la recerca en Fisioteràpia.
CE15 Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats, destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta.
Resultats d'aprenentatge:
15.1 Fomentar l'actualització i reciclatge dels coneixements, habilitats i actituds fonamentals de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent.
15.2 Entendre, seleccionar i defensar nous dissenys d'investigació i mètodes apropiats per a la fisioteràpia.
15.3 Interpretar, analitzar, sintetitzar i criticar les troballes d'investigació relacionats amb la fisioteràpia i futures línies d'expansió.
15.4 Valorar la necessitat d'investigar i buscar publicacions relacionades amb la fisioteràpia i formular preguntes de recerca rellevants.
15.5 Demostrar habilitats en la pròpia recerca, l'examen crític i la integració de la literatura científica i altra informació rellevant
CE16 Adquirir habilitats de gestió clínica que incloguin l'ús eficient dels recursos sanitaris i desenvolupar activitats de planificació, gestió i control en les unitats assistencials on es presti atenció en fisioteràpia i la seva relació amb altres serveis sanitaris.
Resultats d'aprenentatge:
16.1 Identificar els elements bàsics de gestió dels serveis de la professió.
16.2 Descriure l'estructura organitzativa i la gestió dels sistemes de salut pública. 16.6 Identificar els requisits d'autorització administrativa d'instal·lació i de funcionament dels centres sanitaris així com les diferents eines de gestió.
Competències generals de la Titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
Competències transversals de la Titulació:
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències estratègiques de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic .
Tema 1. Fisioteràpia
1.1. Definició. Competències. Codi deontològic
1.2. Presentació del Servei de Biblioteca i Documentació del Campus Ciències de la Salut
1.3. Etapes històriques i professionalització de l’atenció en Fisioteràpia
Tema 2. Metaparadigma de la Fisioteràpia
2.1. Enfocament teòric
2.2. Referents teòrics
2.3. Principis científic, humanístic, ètic i legal de l’atenció en Fisioteràpia
Tema 3. Salut i discapacitat
3.1. Salut i discapacitat
3.2. Bioètica
3.3. Qualitat de vida
3.4. Tecnologies de la Informació i la Comunicació
3.5. Moviment i emocions
3.6. Mitjans no farmacològics
Tema 4. Relació d’ajuda professional-pacient
Tema 5. Sistemas de Información y Comunicación
Tema 6. Manipulació Manual de Persones
6.1. Manipulació manual de persones
6.2. Acompanyaments a la marxa
6.3. Activació i revitalització
Tema 7. Procés d’Atenció en Fisioteràpia
7.1. Història clínica
7.2. Diagnòstic en Fisioteràpia
7.3. Valoració
7.4. Objectius. Expectatives.
7.5. Planificació.
7.6. Alta. Continuum assistencial
7.7. Equip Multidisciplinari. Treball Transdisciplinari.
Dates |
Activitat (1) |
Descripció: |
HTP (2) |
HTNP (3) |
---|---|---|---|---|
Setmana 1
|
Lliçó magistral i classes participatives |
Presentació de l’assignatura
|
2 Hores
|
3 Hores
|
Setmana 1
|
Seminari |
T1. Fisioteràpia.
|
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 2
|
Lliçó magistral i classes participatives | T1. Fisioteràpia. | ||
Setmana 2
|
Seminari i treballs |
T1. Etapes històriques de la Fisioteràpia |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 3
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T1. Competències. Codi deontològic. Professionalització de l'atenció a Fisioteràpia. |
2 Hores
|
3 Hores
|
Setmana 3
|
Seminari, treballs i debats |
T1.Presentació Servei de Biblioteca Campus Ciències de la Salut |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 4
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T2. Metaparadigma de la Fisioteràpia |
2 Hores
|
3 Hores |
Setmana 4
|
Seminari, treballs i debats |
T1. Definición. Etapas históricas y profesionalización de la atención en Fisioterapia |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 5
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T2. Metaparadigma de la Fisioteràpia |
2 Hores
|
3 Hores |
Setmana 5
|
Seminari |
Experiència pràctica |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 6
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T2. Metaparadigma de la Fisioteràpia. Enfocament teòric |
2 Hores
|
3 Hores
|
Setmana 6
|
Seminari i debats. Lectures. Estudi de cas |
T2. Metaparadigma de la Fisioteràpia. Enfocament teòric |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 7
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T2. Principis científic, humanístic, ètic i legal de l’actuació en Fisioteràpia |
2 Hores
|
3 Hores |
Setmana 7
|
Seminari i debats |
T2. Principis científic, humanístic, ètic i legal de l’actuació en Fisioteràpia |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 8
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T3. Salut i Discapacitat |
2 Hores
|
3 Hores |
Setmana 8
|
Seminari i debats |
T3. Salut i Discapacitat |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 9
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T3. Salut i Discapacitat |
2 Hores
|
3 Hores |
Setmana 9
|
Experiència pràctica |
T3. Salut i Discapacitat |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 10
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T4. Comunicació en la relació d'ajuda fisioterapeuta-pacient |
2 Hores
|
3 Hores
|
Setmana 10
|
Seminari i debats |
Presentacions grupals. Avaluació treball grupal |
2 Hores
|
3 Hores |
Setmana 11
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T5. Sistemes d'informació i comunicació |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 11
|
Seminari |
Experiència pràctica |
2 Hores
|
3 Hores
|
Setmana 12
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T7. Procés d’atenció en Fisioteràpia
|
2 Hores
|
3 Hores |
Setmana 12
|
Seminari i debats. |
T6. Manipulació Manual de Persones |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 13
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T7. Procés d’atenció en Fisioteràpia |
2 Hores
|
3 Hores
|
Setmana 13
|
Seminari i debats
|
T6. Manipulació Manual de Persones |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 14
|
Lliçó magistral i classes participatives |
T7. Procés d’atenció en Fisioteràpia |
2 Hores
|
3 Hores |
Setmana 14
|
Seminari i debats |
T7. Procés d'Atenció en Fisioteràpia |
2 Hores |
3 Hores |
Setmana 15
|
Lliçó magistral i classes participatives |
Tutoria assignatura |
2 Hores
|
3 Hores
|
Setmana 15
|
Seminari i debats |
Tutoria assignatura |
2 Hores |
3 Hores |
Observacions
4 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina de Fisioteràpia, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés terapèutic i desenvolupant els plans d'actuació corresponents.
Metodologias docentes
1. Classes magistrals
2. Seminari
3. Pràctiques en aula
4. Treball escrit
6. Exposició oral d'un treball
7. Debat/participació activa de l'alumnat
L’avaluació continuada consta de:
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
Dates |
O/V (1) |
I/G (2) |
Observacions |
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Prova escrita |
|
40 |
|
O |
I |
|
|
Presentació oral treball grupal |
|
30 |
Setmana 10 |
O |
G |
|
|
Activitats grupals |
|
30 | Al finalitzar cada tema | O |
G |
|
L’avaluació única consta de:
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
Dates |
O/V (1) |
I/G (2) |
Observacions |
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Prova escrita |
|
50 |
|
O |
I |
|
|
Treball individual |
|
50 |
|
O |
I |
|
Durant el decurs de l'assignatura s'emregistrarà el desenvolupament de la classe, per la qual cosa, la Universitat de Lleida informa que, amb finalitats docents, enregistrarà imatges que identifiquin l’estudiantat i altres persones que participen en les activitats acadèmiques. El responsable del tractament d’aquestes imatges és la Universitat de Lleida (dades de contacte del representant: Secretaria General. Plaça de Víctor Siurana, 1, 25003 Lleida, sg@udl.cat; dades de contacte del delegat de protecció de dades: dpd@udl.cat).
Pampliega A. Las trincheras de la esperanza. Barcelona. Península; 2018
Escribano X. Territoris humans de la salut. Societat, cultura i valors en el món sanitari. Barcelona: Editorial Dux; 2008
Gallego Izquierdo T. Bases teóricas y fundamentos de la fisioterapia. Madrid: Editorial Médica Panamericana. (colección Panamericana de Fisioterapia); 2007
Casado Marin D. Efectos y abordajes de la dependencia. Un anàlisis económico. Barcelona: Editorial Masson; 2007
Franche S, Sim J.Fisioterapia: un enfoque psicosocial. Madrid. 3º edición. McGraw Hill Interamericana; 2006
Dotte P. Método de Movilización de los Pacientes. 8ª Edición. Barcelona: Editorial Elsevier Masson; 2010
Hütler-Becker A, Schewe H, Heipertz W. Terapia fisica. Barcelona: Paidotribo; 2005
Montagut F, Flotats G, Lucas E. Rehabilitacion domiciliaria. 2ª Edición. Barcelona: Masson; 2014
WEBS RECOMENADES
http://www.fisioterapeutes.cat
http://www.consejo-fisioterapia.org
http://www.physiotherapy.asn.au
http://www.physiotherapy.org.nz