Coordinació: | RIBAS FORTUNY, JUDIT |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | BIOTECNOLOGIA FARMACÈUTICA | ||||||||||||
Codi | 101625 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | RIBAS FORTUNY, JUDIT | ||||||||||||
Departament/s | MEDICINA EXPERIMENTAL | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | 60 hores presencials
90 hores no presencials | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català o castellà |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
RIBAS FORTUNY, JUDIT | judit.ribas@udl.cat | 5,8 | |
RUMI CARRERA, LAURA | lrumi@irblleida.cat | ,2 |
L’estudiant que superi l’assignatura ha de conèixer (Objectius de coneixement):
1. Les relacions entre la biotecnologia, la indústria farmacèutica i el mercat del medicament.
2. El llenguatge i els conceptes propis de la farmacologia bàsica i experimental.
3. Els medicaments biotecnològics ja comercialitzats.
4. Les dianes biològiques darrera dels fàrmacs biotecnològics.
L’estudiant que superi l’assignatura ha de ser capaç de (Objectius de capacitat):
1. Valorar les relacions entre la biotecnologia, la indústria farmacèutica i el mercat del medicament.
2. Valorar els medicaments biotecnològics ja comercialitzats i les perspectives en aquest camp.
3. Valorar les dianes biològiques darrera dels fàrmacs biotecnològics.
4. Processar i valorar la informació present a “internet” sobre la indústria biotecnològica farmacèutica, tant en la seva vessant científica com (en menor mesura) empresarial.
L'assignatura pretén dotar a l'estudiant de biotecnologia del llenguatge i els coneixements bàsics en farmacologia per entendre com determinats tipus de productes biotecnològics es transformen en medicaments. El llenguatge aprés ha de permetre comunicar-se amb els professionals que es troben a la indústria farmacèutica, és a dir investigadors científics, farmacèutics, farmacòlegs clínics o especialistes del "marketing" farmacèutic. El coneixement i anàlisi detallat dels productes biotecnològics presents en el mercat del medicament posarà les bases per a valorar la situació actual i les perspectives dels productes biotecnològics com agents terapèutics en humans. En resum, es pretén que l’estudiant assoleixi nocions bàsiques que el preparin per a una potencial incorporació a la indústria farmacèutica.
TEMARI:
Tema 1. Introducció als fàrmacs biotecnològics. Analitzar els orígens dels medicaments. Observar i explicar els papers de la indústria farmacèutica i de les autoritats sanitàries en el mercat dels medicaments. Descriure les fases en el desenvolupament d'un medicament. Caracteritzar resumidament aquestes fases. La biotecnologia i la indústria farmacèutica. Nocions bàsiques de farmacologia i terapèutica.
Tema 2. Farmacocinètica. Absorció i distribució dels fàrmacs. Variables que regulen aquests fenòmens. Compartiments i barreres. Farmacotècnia: la formulació de fàrmacs. Biotransformació i excreció dels fàrmacs: concepte i factors reguladors. Reaccions de fase I i de fase II. Biodisponibilitat. Semivida plasmàtica d’un fàrmac. Farmacocinètica quantitativa.
Tema 3. Farmacodinàmica i interaccions medicamentoses. Concepte de farmacodinàmica. Mecanismes d’acció d’un fàrmac. Accions i efectes dels fàrmacs. Estudi de la relació entre efectes i dosis. Teoria general de receptors. Interacció medicamentosa: sinergismes i antagonismes.
Tema 4. Pèptids sintètics i fàrmacs informacionals. Caracteritzar farmacològicament aquests productes. Estudiar els anàlegs de la somatostatina i la gonadorelina com a exemple de pèptidmimètics. DNA i RNA sintètics. Oligonucleòtids antisentit. RNAs d'interferència: Mecanismes d'acció i potencial terapèutic.
Tema 5. Proteïnes recombinants aplicades a la terapèutica humana. Referir la història de la humulina, la insulina recombinant humana. Les formulacions d'insulina, un exemple de farmacotècnia. Les insulines no naturals. Discutir els problemes amb les proteïnes recombinants: El cas de les somatotropines recombinants. Identificar altres productes d'aquest tipus actualment en el mercat. Les citocines recombinants en la terapèutica humana. El cas dels interferons i les seves aplicacions terapèutiques. Els falsos receptors recombinants.
Tema 6. Les vacunes. Definir les vacunes com a fàrmacs immunoactivadors específics basats en el processament d'antígens. Identificar els tipus de vacunes pel seu origen i composició. La immunologia dels adjuvants. Aplicacions de les vacunes: malalties infeccioses, autoimmunes i càncer. Perspectives en el desenvolupament de noves vacunes.
Tema 7. Anticossos monoclonals i immunotoxines. Definir immunoglobulines i antisèrums com a fàrmacs immunoactivadors específics passius. Distingir immunoglobulina d'antisèrum. Situar els anticossos monoclonals, els anticossos monoclonals humanitzats i les immunotoxines en aquest context. Caracteritzar farmacològicament aquests productes. Identificar els productes d'aquest tipus actualment comercialitzats.
Tema 8. Farmacologia molecular: Fàrmacs convencionals amb aparença biotecnològica. Les PKs com a diana farmacològica: BCR-ABL, KIT, EGFR, BRAF i ALK. Altres dianes moleculars d’interès farmacològic i terapèutic en el càncer.
Tema 9. Els antibiòtics: Fàrmacs biotecnològics amb aparença convencional. Definir antibiòtic. Exposar les bases moleculars de la selectivitat anticancerosa, antiviral, antibacteriana, immunosupressora, etc. Classificació dels antibiòtics. Mecanismes d'acció i aspectre antibacterià.
ACTIVITATS PRÀCTIQUES:
Activitat pràctica 1. Aplicar el paràmetre pKa a la caracterització química dels fàrmacs. Resoldre com el segrest iònic determina la major/menor absorció/eliminació d'un fàrmac, en funció de la naturalesa bàsica o àcida d'aquest fàrmac i la seva pKa.
Activitat pràctica 2. Resolució de problemes de determinació d'equilibris en les concentracions plasmàtiques dels fàrmacs.
Activitat pràctica 3. Mesurar l'afinitat d'un agonista pel seu receptor a través de la pD2. Mesurar l'afinitat d'un antagonista competitiu pel seu receptor a través de la pA2.
Activitat pràctica 4. Anàlisi de la informació present a internet sobre un producte biotecnològic i la indústria biotecnològica o farmacèutica que el desenvolupa. Presentació oral efectuada pels estudiants, en grups de 2-3 estudiants, sota la supervisió del professorat de farmacologia.
Activitat pràctica 5. Elaboració d'una carta de presentació o "cover letter".
Activitat pràctica 6. Exercicis d’autoavaluació.
Tipus d'activitat |
Descripció |
Activitat presencial Alumne |
Activitat no presencial Alumne |
Avaluació |
Temps total
|
|||
Objectius |
Hores |
Treball alumne |
Hores |
Hores |
Hores |
ECTS |
||
Lliçó magistral* |
Classe magistral (Aula. Grup gran) |
Explicació dels principals conceptes |
44 |
Estudi: Conèixer, comprendre i sintetitzar coneixements |
63 |
0 |
105 |
|
Problemes i casos* |
Classe participativa (Aula. Grup gran ) |
Resolució de problemes i casos |
6 |
Aprendre a resoldre problemes i casos |
9 |
0 |
15 |
|
Seminari* |
Classe participativa (Grup mitjà) |
Realització d'activitats de discussió o aplicació |
5 |
Resoldre problemes i casos. Discutir |
7,5 |
0 |
12,5
|
|
Aula d' informàtica* |
Pràctica d'aula d'informàtica (Grup mitjà ) |
Execució de la pràctica: comprendre fenòmens, mesurar... |
0 |
Estudiar i Realitzar memòria |
0 |
0 |
0 |
|
Activitats dirigides* |
Treball de l'alumne (individual o grup) |
Orientar a l'alumne en el treball (en horari de tutories) |
4 |
Realitzar un treball bibliogràfic, pràctic, etc. |
6 |
0 |
10
|
|
Totals
|
|
|
60 |
|
90 |
0 |
150 |
6 |
(*) En motiu de l'emergència sanitària, s'alternaran les classes pressencials amb classes no presencials, realitzades amb les eines del Campus Virtual. En cas d'estat d'alarma, s'adoptaran mesures escepcionals per tal de garantir la continuïtat del curs.
Seguint el calendari/horari oficial del curs s’anunciaran les activitats docents no rutinàries amb antelació suficient per a un desenvolupament adequat de l’assignatura.
En cas d'emergència sanitària, s'adoptaran mesures per garantir la continuïtat del curs.
Avaluació única: els alumnes que s’acullin a aquest sistema d’avaluació, realitzaran un test objectiu de tipus multiresposta que contindrà tota la matèria. Cada pregunta presentarà 4 opcions de les quals només una és correcta. La resposta en blanc suma 0 punts. La resposta errada resta un 25% del valor assignat a la pregunta.
LLIBRES:
REVISTES:
ADRECES D'INTERNET: