Castellano English
GUIA DOCENT
NEUROCIÈNCIA FONAMENTAL
Coordinació:
MEDINA HERNÁNDEZ, LORETA MARÍA
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: NEUROCIÈNCIA FONAMENTAL 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióNEUROCIÈNCIA FONAMENTAL
Codi101532
Semestre d'impartició1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Ciències Biomèdiques3OBLIGATÒRIAPresencial
Màster Universitari en Investigació BiomèdicaCOMPLEMENTS DE FORMACIÓPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)9
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRALABPRAULATEORIA
Nombre de crèdits1.91.45.7
Nombre de grups321
CoordinacióMEDINA HERNÁNDEZ, LORETA MARÍA
Departament/sMEDICINA EXPERIMENTAL
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantH. presencials 90
H. no presencials 135
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà
Castellà
Anglès
Distribució de crèditsVeure Taules dalt
Classes teòriques: 57 hores
Seminaris: 14 hores
Pràctiques: 19 hores
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
CALDERO PARDO, JORDIjordi.caldero@udl.cat,7
CANTI NICOLAS, CARLEScarles.canti@udl.cat2,3
GARCERA TERUEL, ANAana.garcera@udl.cat3,2
GONZALEZ ALONSO, ALBAalba.gonzalez@udl.cat,6
MEDINA HERNÁNDEZ, LORETA MARÍAloreta.medina@udl.cat5,6
SOLER TATCHE, ROSA MARIArosa.soler@udl.cat1,3
TARABAL MOSTAZO, OLGAolga.tarabal@udl.cat,5
Informació complementària de l'assignatura

Contextualització dins de l’ensenyament

És una matèria del tercer curs del Grau de Ciències Biomèdiques que s’imparteix durant el primer semestre del curs acadèmic. En aquesta assignatura es vol proporcionar als alumnes uns coneixements bàsics i multidisciplinaris que els permetin entendre l’estructura i la funció del sistema nerviós, com a punt de partida per poder comprendre els processos cel·lulars i moleculars que succeeixen en les malalties del sistema nerviós. Aquests coneixements els hauran de saber utilitzar per resoldre problemes de salut utilitzant un llenguatge científic bàsic.

El programa conté continguts generals sobre el sistema nerviós (desenvolupament, biologia cel·lular i molecular, anatomia i fisiologia, a més de neurociència de sistemes, cognitiva i comportamental). A més de facilitar l’adquisició  de  competències  bàsiques  transversals,  es  pretén  que  els estudiants adquireixin competències terminològiques, d’interpretació de neuroimatge, i conceptes bàsics de neurociència. A nivell instrumental, a més de familiaritzar els alumnes amb les tècniques bàsiques de neurobiologia i neurohistologia, es col·laborarà en l’adquisició de competències relacionades amb la seva capacitat de comunicació, el treball en equip i en la utilització de les TIC (Tecnologies de la Informació i Comunicació) per a l’obtenció i el maneig de la informació (essencial per autoformar-se utilitzant les noves tecnologies)

Objectius acadèmics de l'assignatura
Competències

CB1 Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi

CB2 Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi

CE62. Descriure les bases moleculars, cel·lulars, genètiques i epigenètiques de malalties com: càncer, malalties de sistema nerviós, malalties cardiovasculars i de processos relacionats com l'envelliment

CE65. Analitzar la informació científica a través de publicacions especialitzades, així com ser capaç de resumir-la i presentar-la en diferents formats

CE66. Reconèixer la metodologia científica de la investigació

CG5 Aplicar la perspectiva de gènere a las tasques pròpies de l’àmbit professional

Continguts fonamentals de l'assignatura

CLASSES MAGISTRALS

Tema 0. Introducció a la Neurociència.

Part General

Tema 1. Biologia cel.lular del sistema nerviós.

1.1. La neurona.

1.2. La fibra nerviosa.

1.3. Les sinapsis.

1.4. Introducció a la neurofisiologia.

1.5. La glia.

1.6. Meninges i líquid cefaloraquidi.

 

Tema 2. Desenvolupament del sistema nerviós.

2.1. Bases cel·lulars del desenvolupament del sistema nerviós.

2.2. Bases moleculars del desenvolupament del sistema nerviós.

2.3. Fenòmens de plasticitat i regeneració al sistema nerviós.

 

Part especial-1 - Neuroanatomia

Tema 3. Neuroanatomia humana i comparada.

3.1. Principis d'organizació. Planos, eixos i terminologia

3.2. Subdivisions bàsiques del Sistema Nerviós: una visió de la biologia evolutiva i del desenvolupament

3.3. Médul.la espinal

3.4. Tronc del encèfal i Cerebel

3.5. Prosencèfal

 

Tema 4. Bases neuroanatòmiques dels sistemes funcionals

4.1. Percepció, atenció i consciència.

4.2. Sistemes implicats en la motivació  i la emoció. Interaccions amb el sistema motor.

4.3. Aprenentatge i memòria.

4.4. Hormones, sexe i cervell social.

 

Part especial-2 - Neurofisiologia

Introducció a la neurofisiología II: propietats elèctriques de la

membrana plasmàtica.

 

Tema 5. Sistema sensorial.

5.1. Conceptes bàsics i propietats funcionals generals dels sistemes

sensorials i motors.

5.2. Sistema somatosensorial

              - Organització del sistema somatosensorial.

              - Vies ascendents

              - Fisiologia del sistema somatosensorial.

5.3. Sistema visual.

5.4. Sistemes auditiu i vestibular.

5.5. Sentits químics (olfacte i gust).

 

Tema 6. Sistema motor.

6.1. Organització microscòpica del múscul esquelètic i de la seva innervació.

6.2. Contracció muscular.

6.3. Vies descendents.

6.4. Bases fisiològiques del moviment i la postura.

 

Tema 7. Sistema nerviós vegetatiu.

7.1. Organització general i característiques el sistema nerviós vegetatiu.

7.2. Funcions generals del sistema nerviós vegetatiu.

7.3. Control central del sistema nerviós vegetatiu.

 

CLASSES PRÀCTIQUES I SEMINARIS

Pràctiques de neuroanatomia (3 sessions de 3 hr): P1 a P3

Participar activament en la dissecció i la identificació de les estructures que integren l’encèfal, comparant l'encèfal humà amb l’encèfal d’animals com el xai o el porc.

Participar activament en la identificació de les estructures anatòmiques del cervell a traves de la correlació entre seccions anatòmiques i de neuroimatge.

 

Pràctiques d’histologia (1 sessió de 3 hr per estudiant): P4 a P6

Participar activament en la dissecció i extracció de medul·les d'embrions de ratoli.

 

Seminaris d’histologia (2 sessions de 2 hr): S1, S2

Participar activament en l’observació d'imatges microscòpiques de preparacions de diferents poblacions neuronals.

Analitzar i comentar articles científics relacionats amb estudis sobre patologies del sistema nerviós. Participar activament i de forma raonada en el disseny d’un experiment en el que s’utilitzarà un cultiu de neurones: primaris o línies

 

Seminaris de neuroanatomia i neuroembriologia (4 sessions de 2 hr): S3 a S6

Participar activament en diversos seminaris dedicats a tècniques d'estudi del sistema nerviós, i a analitzar trastorns derivats d'accidents traumàtics i / o cerebrovasculars, o deguts a alteracions del neurodesenvolupament (per exemple, l'espina bífida, la síndrome de la X fràgil i l'autisme).

 

Seminaris de neurofisiologia (1 session de 2 hr): S7

Anàlisi i comentari de casos clínics i/o articles científics que descriuen nous avenços en neurofisiologia.

Eixos metodològics de l'assignatura

 

Per aconseguir els objectius i adquirir les competències descrites, es programaran les següents activitats:

- Grup sencer

- Per facilitar la participació, aquests es realitzaran dividint els alumnes en dos grups. Són obligatoris. Canvis de grup prohibits.

- Es realitzaran dividint els alumnes en dos grups. Són obligatoris. Canvis de grup prohibits.

- Es realitzaran mitjaçant el Campus virtual UdL (Sakai) i la plataforma d’autoavaluació innovacampus.

Sistema d'avaluació

La nota final serà la suma dels diferents aspects avaluats:

 

Bibliografia i recursos d'informació

Neuroanatomia:

Neuroscience, 6th Edition – Purves and colleagues
Fundamental Neuroscience, 4th Edition – Squire and colleagues
The Mind’s Machine: Foundations of Brain and Behavior, 2nd Edition - Watson and Breedlove
Neurobiology: A functional approach - Striedter
Oxford Handbook of Developmental Behavioral Neuroscience – Blumberg and colleagues
Neuroanatomy through clinical cases, 2nd Edition – Blumefeld

Altres:

The Human Brain. An introduction to its functional anatomy. John Nolte. Mosby

Neuroanatomy. John H. Martin. Elsevier

Principios de Neurociencia. Haines. Elsevier

The human Central Nervous System. Nieuwenhuys. Voogd. Van Huijzen. Springer

Neuroanatomía. Puelles López, Martínez Pérez, Martínez de la Torre

Système Nerveux Encéphalo-Périphérique. André Leblanc. Springer

Neuroanatomy: An atlas of structures, sections, and systems. Haines

Atlas fotográfico de Anatomia Humana. Rohen-Yokochi. Doyma.

A colour atlas of the brain and spinal cord. M.A. England. J. Wakely. Wolfe Publishing Ltd.

Atlas de Neuroanatomía. Frank H. Netter. Novartis

 

Neurofisiologia:

Fisiología. Matthew N. Levy, Bruce A. Stanton, Bruce M. Koeppen.

Fisiología celular del nervio y el músculo. Matthews, Gary G.

Fisiología médica. Ganong, William F.

Medical neurosciences : an approach to anatomy, pathology, and physiology by systems and levels. Barbara F. Westmoreland.

 

Biologia Cel.lular i Molecular:

Neurobiology. Shepherd, Gordon M.

The neuron: cell and molecular biology. Levitan, Irwin B.

Neuroscience. Dale Purves, George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, James O. McNamara, and Leonard E. White.

Neurociencia. La exploración del cerebro. Mark F. Bear, Barry W. Connors, Michael A. Paradiso.

Principios de neurociencia. Eric R. Kandel, James H. Schwartz, Thomas M. Jessell.

Principios de neurociencia. Aplicaciones básicas y clínicas. Duane E. Haines.

PDF