Coordinació: | MEDINA HERNÁNDEZ, LORETA MARÍA |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | NEUROCIÈNCIA FONAMENTAL | ||||||||||||
Codi | 101532 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 9 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | MEDINA HERNÁNDEZ, LORETA MARÍA | ||||||||||||
Departament/s | MEDICINA EXPERIMENTAL | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H. presencials 90
H. no presencials 135 | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català
Castellà Anglès | ||||||||||||
Distribució de crèdits | Veure Taules dalt
Classes teòriques: 57 hores Seminaris: 14 hores Pràctiques: 19 hores |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
CALDERO PARDO, JORDI | jordi.caldero@udl.cat | ,7 | |
CANTI NICOLAS, CARLES | carles.canti@udl.cat | 2,3 | |
GARCERA TERUEL, ANA | ana.garcera@udl.cat | 3,2 | |
GONZALEZ ALONSO, ALBA | alba.gonzalez@udl.cat | ,6 | |
MEDINA HERNÁNDEZ, LORETA MARÍA | loreta.medina@udl.cat | 5,6 | |
SOLER TATCHE, ROSA MARIA | rosa.soler@udl.cat | 1,3 | |
TARABAL MOSTAZO, OLGA | olga.tarabal@udl.cat | ,5 |
Contextualització dins de l’ensenyament
És una matèria del tercer curs del Grau de Ciències Biomèdiques que s’imparteix durant el primer semestre del curs acadèmic. En aquesta assignatura es vol proporcionar als alumnes uns coneixements bàsics i multidisciplinaris que els permetin entendre l’estructura i la funció del sistema nerviós, com a punt de partida per poder comprendre els processos cel·lulars i moleculars que succeeixen en les malalties del sistema nerviós. Aquests coneixements els hauran de saber utilitzar per resoldre problemes de salut utilitzant un llenguatge científic bàsic.
El programa conté continguts generals sobre el sistema nerviós (desenvolupament, biologia cel·lular i molecular, anatomia i fisiologia, a més de neurociència de sistemes, cognitiva i comportamental). A més de facilitar l’adquisició de competències bàsiques transversals, es pretén que els estudiants adquireixin competències terminològiques, d’interpretació de neuroimatge, i conceptes bàsics de neurociència. A nivell instrumental, a més de familiaritzar els alumnes amb les tècniques bàsiques de neurobiologia i neurohistologia, es col·laborarà en l’adquisició de competències relacionades amb la seva capacitat de comunicació, el treball en equip i en la utilització de les TIC (Tecnologies de la Informació i Comunicació) per a l’obtenció i el maneig de la informació (essencial per autoformar-se utilitzant les noves tecnologies)
CB1 Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi
CB2 Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
CE62. Descriure les bases moleculars, cel·lulars, genètiques i epigenètiques de malalties com: càncer, malalties de sistema nerviós, malalties cardiovasculars i de processos relacionats com l'envelliment
CE65. Analitzar la informació científica a través de publicacions especialitzades, així com ser capaç de resumir-la i presentar-la en diferents formats
CE66. Reconèixer la metodologia científica de la investigació
CG5 Aplicar la perspectiva de gènere a las tasques pròpies de l’àmbit professional
CLASSES MAGISTRALS
Tema 0. Introducció a la Neurociència.
Part General
Tema 1. Biologia cel.lular del sistema nerviós.
1.1. La neurona.
1.2. La fibra nerviosa.
1.3. Les sinapsis.
1.4. Introducció a la neurofisiologia.
1.5. La glia.
1.6. Meninges i líquid cefaloraquidi.
Tema 2. Desenvolupament del sistema nerviós.
2.1. Bases cel·lulars del desenvolupament del sistema nerviós.
2.2. Bases moleculars del desenvolupament del sistema nerviós.
2.3. Fenòmens de plasticitat i regeneració al sistema nerviós.
Part especial-1 - Neuroanatomia
Tema 3. Neuroanatomia humana i comparada.
3.1. Principis d'organizació. Planos, eixos i terminologia
3.2. Subdivisions bàsiques del Sistema Nerviós: una visió de la biologia evolutiva i del desenvolupament
3.3. Médul.la espinal
3.4. Tronc del encèfal i Cerebel
3.5. Prosencèfal
Tema 4. Bases neuroanatòmiques dels sistemes funcionals
4.1. Percepció, atenció i consciència.
4.2. Sistemes implicats en la motivació i la emoció. Interaccions amb el sistema motor.
4.3. Aprenentatge i memòria.
4.4. Hormones, sexe i cervell social.
Part especial-2 - Neurofisiologia
Introducció a la neurofisiología II: propietats elèctriques de la
membrana plasmàtica.
Tema 5. Sistema sensorial.
5.1. Conceptes bàsics i propietats funcionals generals dels sistemes
sensorials i motors.
5.2. Sistema somatosensorial
- Organització del sistema somatosensorial.
- Vies ascendents
- Fisiologia del sistema somatosensorial.
5.3. Sistema visual.
5.4. Sistemes auditiu i vestibular.
5.5. Sentits químics (olfacte i gust).
Tema 6. Sistema motor.
6.1. Organització microscòpica del múscul esquelètic i de la seva innervació.
6.2. Contracció muscular.
6.3. Vies descendents.
6.4. Bases fisiològiques del moviment i la postura.
Tema 7. Sistema nerviós vegetatiu.
7.1. Organització general i característiques el sistema nerviós vegetatiu.
7.2. Funcions generals del sistema nerviós vegetatiu.
7.3. Control central del sistema nerviós vegetatiu.
CLASSES PRÀCTIQUES I SEMINARIS
Pràctiques de neuroanatomia (3 sessions de 3 hr): P1 a P3
Participar activament en la dissecció i la identificació de les estructures que integren l’encèfal, comparant l'encèfal humà amb l’encèfal d’animals com el xai o el porc.
Participar activament en la identificació de les estructures anatòmiques del cervell a traves de la correlació entre seccions anatòmiques i de neuroimatge.
Pràctiques d’histologia (1 sessió de 3 hr per estudiant): P4 a P6
Participar activament en la dissecció i extracció de medul·les d'embrions de ratoli.
Seminaris d’histologia (2 sessions de 2 hr): S1, S2
Participar activament en l’observació d'imatges microscòpiques de preparacions de diferents poblacions neuronals.
Analitzar i comentar articles científics relacionats amb estudis sobre patologies del sistema nerviós. Participar activament i de forma raonada en el disseny d’un experiment en el que s’utilitzarà un cultiu de neurones: primaris o línies
Seminaris de neuroanatomia i neuroembriologia (4 sessions de 2 hr): S3 a S6
Participar activament en diversos seminaris dedicats a tècniques d'estudi del sistema nerviós, i a analitzar trastorns derivats d'accidents traumàtics i / o cerebrovasculars, o deguts a alteracions del neurodesenvolupament (per exemple, l'espina bífida, la síndrome de la X fràgil i l'autisme).
Seminaris de neurofisiologia (1 session de 2 hr): S7
Anàlisi i comentari de casos clínics i/o articles científics que descriuen nous avenços en neurofisiologia.
Per aconseguir els objectius i adquirir les competències descrites, es programaran les següents activitats:
- Grup sencer
- Per facilitar la participació, aquests es realitzaran dividint els alumnes en dos grups. Són obligatoris. Canvis de grup prohibits.
- Es realitzaran dividint els alumnes en dos grups. Són obligatoris. Canvis de grup prohibits.
- Es realitzaran mitjaçant el Campus virtual UdL (Sakai) i la plataforma d’autoavaluació innovacampus.
La nota final serà la suma dels diferents aspects avaluats:
Neuroanatomia:
Neuroscience, 6th Edition – Purves and colleagues
Fundamental Neuroscience, 4th Edition – Squire and colleagues
The Mind’s Machine: Foundations of Brain and Behavior, 2nd Edition - Watson and Breedlove
Neurobiology: A functional approach - Striedter
Oxford Handbook of Developmental Behavioral Neuroscience – Blumberg and colleagues
Neuroanatomy through clinical cases, 2nd Edition – Blumefeld
Altres:
The Human Brain. An introduction to its functional anatomy. John Nolte. Mosby
Neuroanatomy. John H. Martin. Elsevier
Principios de Neurociencia. Haines. Elsevier
The human Central Nervous System. Nieuwenhuys. Voogd. Van Huijzen. Springer
Neuroanatomía. Puelles López, Martínez Pérez, Martínez de la Torre
Système Nerveux Encéphalo-Périphérique. André Leblanc. Springer
Neuroanatomy: An atlas of structures, sections, and systems. Haines
Atlas fotográfico de Anatomia Humana. Rohen-Yokochi. Doyma.
A colour atlas of the brain and spinal cord. M.A. England. J. Wakely. Wolfe Publishing Ltd.
Atlas de Neuroanatomía. Frank H. Netter. Novartis
Neurofisiologia:
Fisiología. Matthew N. Levy, Bruce A. Stanton, Bruce M. Koeppen.
Fisiología celular del nervio y el músculo. Matthews, Gary G.
Fisiología médica. Ganong, William F.
Medical neurosciences : an approach to anatomy, pathology, and physiology by systems and levels. Barbara F. Westmoreland.
Biologia Cel.lular i Molecular:
Neurobiology. Shepherd, Gordon M.
The neuron: cell and molecular biology. Levitan, Irwin B.
Neuroscience. Dale Purves, George J. Augustine, David Fitzpatrick, William C. Hall, Anthony-Samuel LaMantia, James O. McNamara, and Leonard E. White.
Neurociencia. La exploración del cerebro. Mark F. Bear, Barry W. Connors, Michael A. Paradiso.
Principios de neurociencia. Eric R. Kandel, James H. Schwartz, Thomas M. Jessell.
Principios de neurociencia. Aplicaciones básicas y clínicas. Duane E. Haines.