Coordinació: | GARI MARSOL, ELOI |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | ENGINYERIA GENÈTICA | |||||||||||||||
Codi | 101516 | |||||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | |||||||||||||||
Caràcter |
| |||||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | |||||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| |||||||||||||||
Coordinació | GARI MARSOL, ELOI | |||||||||||||||
Departament/s | CIÈNCIES MÈDIQUES BÀSIQUES | |||||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Hores Presencials 60
Hores No Presencials 90 Classe Magistral 30 hores Pràctiques 8 hores Seminaris 22 hores | |||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | |||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Classes en català.
Anglès en protocols. Català, castellà i anglès per consultes i tutories | |||||||||||||||
Distribució de crèdits | 50% teoria
50% pràctiques i problemes i casos |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
GARI MARSOL, ELOI | eloi.gari@udl.cat | 10,1 |
L’alumne ha de ser capaç de:
Demostrar coneixement sobre els conceptes i la terminologia bàsics relacionats amb els processos d’aïllament, amplificació i manipulació de gens. Temes del 1al 9. Competències 47, 50, 51 i 60.
Demostrar coneixement sobre les tècniques, metodologies i processos bàsics requerits per identificar, clonar i manipular un gen. Temes del 1 al 9. Competències 51, 57 i 60.
Demostrar coneixement sobre les particularitats d’interès biomèdic i biotecnològic dels diferents grups d’organismes vius, i especialment dels organismes hoste més habituals en enginyeria genètica. Temes del 10 i 11. Competències 51 i 60.
Dissenyar i resoldre estratègies de clonatge i mutagènesis senzilles. Pràctiques i problemes. Competències de la 51, 57 i 60.
Decidir entre diferents sistemes d’expressió i organismes hoste segons la finalitat del procés experimental i/o productiu. Pràctiques i problemes. Competències de la 51 i 60.
CB1 Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea destudi que parteix de la base de leducació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi.
CB2 Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
CE50. Discriminar les singularitats de l'anàlisi genètica molecular i les seves implicacions biotecnològiques i biomèdiques.
CE51. Definir els fonaments i aplicar la metodologia utilitzada en la modificació genètica dels organismes.
CE57. Aplicar i valorar els mètodes electroforètics per a la separació de proteïnes i àcids nucleics
CE58 Aplicar i valorar tècniques immunològiques qualitatives i quantitatives aplicades a l'anàlisi de molècules i cèl·lules.
CE59 Aplicar tècniques de luminometria, citometria, cromatografia i espectometria.
CE60. Aplicar els mètodes bàsics de Biologia Molecular utilitzats en la investigació biomèdica
Part 1. Tecnologia del DNA recombinant
Tema 1- Aïllament i purificació d’àcids nucleïcs. Lisi cel·lular. Purificació de DNA i RNA. Lisi alcalina. Separació de fragments de DNA per electroforesi. Purificació de fragments de DNA. Camp pulsant. 3h
Tema 2- DNA recombinant I. Degradació d’àcids nucleics. Nucleases. Endonucleases de restricció. Síntesi d’àcids nucleics. Polimerases. Modificació d’àcids nucleics. Lligases. 2h
Tema 3- DNA recombinant II. Plasmidis i vectors. Mètodes de clonatge. Selecció dels clons recombinants. Estratègies de clonatge. Fill-in. Linkers. Genoteques. 3h
Tema 4- Polimerase Chain Reaction. Polimerases termoresistents. Etapes i reacció de la PCR. Disseny de primers. DNA Polimerases, característiques. Eficiència de la PCR. Transcriptasa reversa i RT PCR. Real time PCR. Digital PCR. 4h
Tema 5- PCR cloning. TA cloning. Gibson assembly. Topo Cloning. Gateway cloning. Recombinant cloning. 2h
Tema 6- Transferència de DNA. Vectors. Protocols de transformació en bacteris i llevats. Vectors d’ampli espectre d’hoste. Models d’expressió en cèl·lules de mamífer. Protocols de transfecció. Vectors virals. Retrovirus i lentivirus. 3h
Tema 7- Manipulació genètica. Manipulació en bacteris i llevats. Gene tagging. RNA d’interferència. Tecnologia del Crispr-Cas. Knock out. KO condicional. Knock in. Transgènics. Teràpia gènica. 4h
Tema 8- Vectors d’expressió. Característiques d’un vector d’expressió. Sistemes de promotors induïbles i regulables. Gene reporters. Transcripció i traducció in vitro. 2h
Tema 9- Produció de proteïnes heteròlogues. Condicions de màxima expressió i producció. Codon usage. Promotors regulables. Glicosilació. Purificació de proteïnes. Vectors de secreció. Producció en organismes transgènics. 2h
Part 2. Tècniques de Biologia Molecular
Tema 10- Gene synthesis. Oligonucleotide synthesis. Gene synthesis. Genome synthesis. 2h
Tema 11- Seqüenciació de DNA. Mètode del dideoxid. Next Generation Sequencing. Illumina. Ion Torrent. 3h
Problemes
1- Quantificació i estructura d’àcids nucleics. Càlcul de la concentració d’àcids nucleics per dissenyar reaccions de lligació, fosforilació i modificació d’extrems en general. Mapatge de restricció, mapes físics i genètics. 6h
2- Disseny de clonatges. Donat diferents gens i vectors dissenyar les reaccions de digestió i lligatge del DNA. Adoptar en cada cas la millor estratègia. 6h
3- Disseny de primers i PCR. Dissenyar primers per amplificació de gens. Càlculs de la temperatura de fusió i d’aparellament. Condicions de la PCR. 6h
4- Estratègies de mutagènesi dirigida. Aprenentatge del disseny de primers per produir diferents tipus de mutacions. 4h
Pràctiques
Pràctica 1- Purificació d’un fragment de DNA a partir d’un gel d’agarosa. Es farà una electroforesi d’un DNA digerit i es recuperarà un fragment a partir del gel d’agarosa. S’empraran columnes de silica gel. Finalment es comprovarà la purificació. 5h.
Pràctica 2- Purificació de RNA de biòpsies humanes. Determinació del RQI. Amb la col·laboració del banc de teixits (Biobanc) del IRBLleida, s’obtindrà RNA total a partir de biòpsies congelades. S’utilitzarà el sistema robotitzat, Maxwell® 16 LEV simplyRNA Tissue Kit de Promega. Finalment s’avaluarà la integritat del RNA extret mesurant l’índex de qualitat del RNA (RQI) amb un aparell Experion de BioRad. 3h
Per assolir rels objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
- Classes magistrals. (CM)
Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes.Tenen com finalitat donar un visió general del contingut temàtic de les metodologies i de les tècniques.
- Problemes. (Pro)
Es proporcionarà als alumnes un llistat de problemes de disseny de clonatge, disseny de primers i sobre estratègies de mutagènesi. Els alumnes hauran de solucionar aquests problemes que serviran de model per a les preguntes d’examen. El problemes tenen con a finalitat que els alumnes apliquin el conceptes tècnics i metodològics en situacions reals de disseny en el laboratori.
-Pràctiques de laboratori. (PL).
Les pràctiques de laboratori tenen com a finalitat que els alumnes relacionin els aspectes teòrics de les metodologies amb els protocols pràctics dels diferents kits i productes emprats en el laboratori de biologia molecular. Aquests protocols sempre són en anglès per la qual cosa l’alumne ha de tenir un nivell d’anglès bàsic. Aquestes pràctiques es realitzaran en grups reduïts.
Teoria. Presencial
Part 1. Tecnologia del DNA recombinant. Temes del 1 al 9. 25 hores. Professor Eloi Garí
Part 2. Tècniques de Biologia Molecular. Temes del 10 al 11. 5 hores. Professor Eloi Garí
Problemes. Presencial
Quantificació i estructura d’àcids nucleics. Disseny de clonatges. Disseny de primers i PCR. Estratègies de mutagènesi dirigida. 22 hores. Professor Eloi Garí. Dos grups.
Pràctiques. Presencials
Pràctica 1- Purificació d’un fragment de DNA a partir d’un gel d’agarosa. 5 hores. Professor Eloi Garí. Tres grups de pràctiques.
Pràctica 2- Purificació de RNA de biòpsies humanes. 3 hores. Professor Eloi Garí. Quatre grups de màxim 10 alumnes.
És OBLIGATORI que els estudiants portin en el transcurs de les pràctiques docents:
NORMES GENERALS DE SEGURETAT EN LES PRÀCTIQUES DE LABORATORI
Avaluació aprenentatges |
||
---|---|---|
|
% nota final |
Tipus avaluació |
Teoria |
40 10 |
Tipus test Preguntes curtes |
Pràctiques |
10 |
Escrita en format preguntes curtes |
Problemes |
40 |
Escrita en format de problemes i casos pràctics |
Descriure com s’avaluaran i quin valors tindran sobre la nota final les diferents activitats d’aprenentatge programades.
Avaluació
Es faran en tres avaluacions:
S’avaluarà el treball en el laboratori mitjançant preguntes curtes per valorar la capacitat de comprensió de l’alumne dels protocols emprats en pràctiques. Aquesta avaluació representarà un 10% de la nota final.
S’avaluarà el coneixement per part de l’alumne dels conceptes teòrics donats en la primera part de l’assignatura. Es farà una avaluació de tipus test dels temes 1 al 9. Aquesta avaluació representarà el 40% de la nota final. Dels temes 10 i 11 es farà una avaluació en preguntes curtes i comptarà un 10% de la nota.
Per eliminar continguts en els exàmens parcials els alumnes hauran de treure una nota de 5 o superior en els exàmens teòric (50%) i problemes (40%). Els alumnes que no aprovin podran esmenar-ho en l'examen de recuperació on s'aprovarà amb una nota de 5 sobre 10.
Avaluació alternativa
Per causa justificada de conciliació laboral o familiar es farà una avaluació única que constarà:
L'examen es farà el mateix dia de la convocatòria del segon parcial en l'avaluació continuada. S'haurà d'obtenir un mínim de 5 sobre 10 per aprovar l'assignatura. Els alumnes tindran la possibilitat de recuperar l'examen en la convocatòria de recuperació on s'aprovarà també amb una nota de 5 sobre 10.
Bàsica
-“Cálculo en Biología Molecular y Biotecnología. Guía de matemáticas para el laboratorio”. 2ª Edició. 2012. F.H. STEPHENSON. Academic Press. Ed. Elsevier
-“Molecular Biotechnology” 3ª Edició. 2003. BR. GLICK, JJ. PASTERNAK. ASM Press.
-“Principles of Gene Manipulation” 6ª Edició. 2001. SB. PRIMROSE, RM. TWYMAN, RW. OLD. Blackwell Science Publishers.
-“Gene Cloning and DNA analysis. An Introduction” 4ª Edició. 2001. TA. BROWN. Blackwell Science Publishers.
-“Ingeniería Genética y Transferencía Génica” 1ª Edició. 1999. M. IZQUIERDO ROJO. Ed. Pirámide.
-“Ingeniería Genética. Vol I i II” 1ª Edició. 2002. J. PERERA, A. TORMO i JL. GARCIA. Ed. Síntesis
-"Tècnicas de Ingeniería Genética". 1ª Edició. 2017. MD. REAL GARCÍA, C. RAUSELL i A. LATORRE. Ed. Síntesis.
- The Crispr page at CNB. http://wwwuser.cnb.csic.es/~montoliu/CRISPR/
Complementària
-“Current Protocols in Molecular Biology” Edició en CD rom. 2006. John Wiley Press.
-“Molecular Cloning. A Laboratory Manual” 3ª Edició. 2001. J. SAMBROOK, DW. RUSSELL. CSHL Press.
-“Biotechnologie” 5ª Edició. 1999. R. SCRIBAN (coord). Ed. Tec&Doc.
-“DNA Science. A First Course.” 2ª Edició. 2003. DA. MICKLOS, GA FREYER. CSHL Press.
-“Genes VIII” 8ª Edició. 2004. B. LEWIN. Prentice Hall.
- “Biología Molecular e Ingeniería Genética. Conceptos técnicas y aplicaciones en ciencias de la salud”. 2ª Edició. 2012. A. HERRÀEZ. Ed. Elsevier