Coordinació: | VILAPRIÑO TERRE, ESTER |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | BIOESTADÍSTICA | ||||||||||||
Codi | 101505 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | VILAPRIÑO TERRE, ESTER | ||||||||||||
Departament/s | CIÈNCIES MÈDIQUES BÀSIQUES | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 60 H. No Presecials 90 | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Anglès
Català Castellà | ||||||||||||
Distribució de crèdits | Magistral 50%
Pràctica 50% |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
TEJADA GUTIERREZ, EVA LUZ | eva.tejada@udl.cat | 6 | |
VILAPRIÑO TERRE, ESTER | ester.vilaprinyo@udl.cat | 3 |
Les tècniques estadístiques són fonamentals per a verificar si les dades disponibles permeten verificar les hipòtesis de treball en qualsevol estudi observacional o experimental. En aquest curs, entenent que és un crus introductori, ens plantejem com a principal objectius:
Competències Específiques
CE13. Avaluar críticament la literatura biomèdica en relació al disseny, anàlisi estadística i interpretació de resultats, així com saber interpretar les mesures de risc i associació, els intervals de confiança i la significació estadística.
CE14. Dissenyar estudis senzills i analitzar els resultats d'acord amb els objectius plantejats.
Competències Bàsiques
CB1 Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi
CB2 Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
Competències Generals
CG5 Aplicar la perspectiva de gènere a las tasques pròpies de l’àmbit professional
A les classes de teoria es plantejaran els conceptes bàsics i es treballaran els aspectes tècnics necessaris per a realitzar un bon anàlisi de les dades. S'introduiran procediment d'R i es discutiran exemples d'aplicació. A les classes pràctiques, s'analitzaran exemples concrets fent èmfasi en l'ús d'R com a eina d'anàlisi. Les sessions pràctiques, llevat de les tres primeres, s'organitzaran al voltant de projectes concrets que plantejaran qüestions a resoldre per l'alumne en funció dels mètodes i procediments que es vagin introduint.
Mitjançant R, els alumnes hauran de desenvolupar anàlisis de diversos projectes i presentar informes que s'avaluaran. Com ja s'explicarà, R és un entorn de càlcul estadístic de lliure distribució que funciona en qualsevol plataforma.
Total | Teoria | Pràctica | ||
1 | From research goals to data: Study Designs | 3 | 3 | |
2 | Clues from Looking at Data: Descriptive statistics | 6 | 2 | 4 |
3 | Understanding probability: Bayes’ Rule and clinical diagnostic. Probability Distributions: reference intervals in clinical data. Clinical tests. | 8 | 4 | 4 |
4 | About risk factors: analyzing frequencies. Understanding risk ratio and odds ratios. | 4 | 4 | |
5 | Statistical thinking: confidence intervals. Interpretation and limitations. | 6 | 4 | 2 |
6 | Statistical modelling: linear regresion. | 8 | 4 | 4 |
7 | Statistical modelling: experimental dessign. | 8 | 4 | 4 |
8 | Statistical modelling: logistic regression. | 8 | 4 | 4 |
9 | Statistical modelling: survival analysis. | 8 | 4 | 4 |
Bibliografia bàsica:
Bibliografía complementària:
Materials addicionals: