Castellano English
GUIA DOCENT
BIOESTADÍSTICA
Coordinació:
VILAPRIÑO TERRE, ESTER
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: BIOESTADÍSTICA 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióBIOESTADÍSTICA
Codi101505
Semestre d'impartició2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Ciències Biomèdiques2TRONCAL/BÀSICAPresencial
Màster Universitari en Investigació BiomèdicaCOMPLEMENTS DE FORMACIÓPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRAULATEORIA
Nombre de crèdits33
Nombre de grups21
CoordinacióVILAPRIÑO TERRE, ESTER
Departament/sCIÈNCIES MÈDIQUES BÀSIQUES
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantH Presencials 60 H. No Presecials 90
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióAnglès
Català
Castellà
Distribució de crèditsMagistral 50%
Pràctica 50%

Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
TEJADA GUTIERREZ, EVA LUZeva.tejada@udl.cat6
VILAPRIÑO TERRE, ESTERester.vilaprinyo@udl.cat3
Objectius acadèmics de l'assignatura

Les tècniques estadístiques són fonamentals per a verificar si les dades disponibles permeten verificar les hipòtesis de treball en qualsevol estudi observacional o experimental. En aquest curs, entenent que és un crus introductori, ens plantejem com a principal objectius:

 

Competències

Competències Específiques

CE13. Avaluar críticament la literatura biomèdica en relació al disseny, anàlisi estadística i interpretació de resultats, així com saber interpretar les mesures de risc i associació, els intervals de confiança i la significació estadística.

CE14. Dissenyar estudis senzills i analitzar els resultats d'acord amb els objectius plantejats.

Competències Bàsiques

CB1 Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi

CB2 Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi

Competències Generals

CG5 Aplicar la perspectiva de gènere a las tasques pròpies de l’àmbit professional

Continguts fonamentals de l'assignatura
  1. Statistics, Data, and Statistical Thinking
  2. Descriptive Statistics and Looking Data
  3. Study Designs
  4. Probability, Bayes’ Rule
  5. Probability Distributions
  6. Statistical Inference
  7. P-values
  8. Statistical Tests
  9. Linear Regression Analysis and Analysis of Variance (ANOVA)
  10. Logistic Regression

 

Eixos metodològics de l'assignatura

A les classes de teoria es plantejaran els conceptes bàsics i es treballaran els aspectes tècnics necessaris per a realitzar un bon anàlisi de les dades. S'introduiran procediment d'R i es discutiran exemples d'aplicació. A les classes pràctiques, s'analitzaran exemples concrets fent èmfasi en l'ús d'R com a eina d'anàlisi. Les sessions pràctiques, llevat de les tres primeres, s'organitzaran al voltant de projectes concrets que plantejaran qüestions a resoldre per l'alumne en funció dels mètodes i procediments que es vagin introduint.

Mitjançant R, els alumnes hauran de desenvolupar anàlisis de diversos projectes i presentar informes que s'avaluaran. Com ja s'explicarà, R és un entorn de càlcul estadístic de lliure distribució que funciona en qualsevol plataforma.

Pla de desenvolupament de l'assignatura
    Total Teoria Pràctica
1 From research goals to data: Study Designs  3 3  
2 Clues from Looking at Data: Descriptive statistics 6 2 4
3 Understanding probability: Bayes’ Rule and clinical diagnostic. Probability Distributions: reference intervals in clinical data. Clinical tests. 8 4 4
4 About risk factors: analyzing frequencies. Understanding risk ratio and odds ratios. 4 4  
5 Statistical thinking: confidence intervals. Interpretation and limitations. 6 4 2
6 Statistical modelling: linear regresion.  8 4 4
7 Statistical modelling: experimental dessign.  8 4 4
8 Statistical modelling: logistic regression. 8 4 4
9 Statistical modelling: survival analysis. 8 4 4
Sistema d'avaluació

 

 

 

 

Bibliografia i recursos d'informació

Bibliografia bàsica:

 

Bibliografía complementària:

 

Materials addicionals:

 

PDF