Castellano English
GUIA DOCENT
GENÈTICA
Coordinació:
FIBLA PALAZON, JUAN
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: GENÈTICA 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióGENÈTICA
Codi101504
Semestre d'impartició1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Ciències Biomèdiques2TRONCAL/BÀSICAPresencial
Màster Universitari en Investigació BiomèdicaCOMPLEMENTS DE FORMACIÓPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRALABPRAULATEORIA
Nombre de crèdits114
Nombre de grups321
CoordinacióFIBLA PALAZON, JUAN
Departament/sCIÈNCIES MÈDIQUES BÀSIQUES
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantHoras Presenciales 60
Horas No Presenciales 90
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
FIBLA PALAZON, JUANjoan.fibla@udl.cat6
FIBLA PALAZON, JUANjoan.fibla@udl.cat0
LOPEZ ORTEGA, RICARDO ENRIQUEricard.lopez@udl.cat3
Objectius acadèmics de l'assignatura

L'estudiant que superi l'assignatura ha de:

(Objectius de coneixement)

Conèixer la terminologia i vocabulari bàsic de la genètica.
Comprendre la universalitat de les lleis de l'herència.
Conèixer els conceptes bàsics de la genètica de la transmissió, teoria cromosòmica de l'herència i del seu estudi mitjançant encreuaments controlats.
Conèixer les singularitats de l'anàlisi genètica i la seva aplicació en biomedicina.
Comprendre l'origen de la variabilitat genètica seva implicació en el procés de canvi evolutiu i la seva aplicació pràctica en la determinació de la predisposició genètica a malalties.
Entendre els conceptes bàsics de la genètica de poblacions i la seva aplicació en l'estudi de poblacions humanes.
L'estudiant que superi l'assignatura ha de ser capaç de: (Objectius de capacitat)

Interpretar correctament un pedigrí.
Proposar hipòtesis sobre els patrons d'herència d'un caràcter en funció dels resultats o dades experimentals disponibles.
Obtenir informació a partir dels recursos bibliogràfics i bases de dades a internet.
Interpretar correctament la informació de bases de dades en referència a l'estructura i organització genòmica.
Calcular les freqüències fenotípiques genotípiques i al·lèliques a partir de les dades poblacionals disponibles
Abordar la resolució de problemes amb un judici crític incorporant la informació científica disponible sobre el tema.
Desenvolupar habilitats en el treball de laboratori, aplicant criteris de qualitat i bona pràctica.
Desenvolupar habilitats de comunicació oral i escrita dels resultats científics.

Competències
CE1. Aplicar i formular els conceptes matemàtics i físics de rellevància per a l'estudi de la biologia de l'ésser humà.
CE2. Aplicar els conceptes matemàtics i físics en experiments i investigacions biomèdiques.
CE11. Descriure els mecanismes d'emmagatzematge i processament de la informació genètica, així com els diferents nivells d'organització del genoma humà.
CE12. Aplicar les bases de la genètica, així com els mètodes per a l'estudi de les patologies genètiques
CE18. Valorar críticament i utilitzar les tecnologies i fonts d'informació clínica i biomèdica, per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar informació clínica, científica i sanitària
CE19. Fer servir material i aplicar tècniques bàsiques de laboratori.
Continguts fonamentals de l'assignatura

Mòdul I: Anàlisi genètica del fenotip

Mòdul II. Estudi i caracterització de la variabilitat genètica 

Mòdul III. Anàlisi genètic de la població

Sessions de problemes

Activitats pràctiques

Eixos metodològics de l'assignatura

 

Tipus d'Actividad

Descripció resumida de l'actividad

TEO

Classes magistrals dels continguts teòrics.

LAB

Els estudiants han d'obtenir cèl·lules viables de sang perifèrica per tal de caracteritzar el complement cromosòmic i obtenir així el cariotip. Es realitzarà una observació a l'microscopi òptic de l'material processat i mostres patològiques per tal d'estudiar els diferents tipus d'anomalies observades

INF

Aplicacions on-line anàlisi genètica

 

 

PRO

Resolucions dels problemes proposats

Sistema d'avaluació

Evaluació aprenentatges

Tipus avaluació

Bloc de Teoria (Primer parcial 40%, segon parcial 40%) (Prova escrita sobre continguts classes teòriques, problemes i pràctiques de laboratori)

Bloc Aula informàtica 10% (Assistència, Exercicis i treball escrit)

Bloc Pràctiques laboratori 10% (Assistència, Exercicis)

 

Avaluació alternativa. Examen bloc Teoria a realitzar el dia de l'examen previst pel 2n parcial (nota màxima 8)

Recuperació Examen bloc Teoria (nota màxima 8)

 

Bibliografia i recursos d'informació

Bibliografia bàsica

Bibliografia complementària

 

PDF