Castellano English
GUIA DOCENT
METABOLISME I NUTRICIÓ
Coordinació:
HERNANDEZ JOVER, TERESA
Any acadèmic 2017-18
GUIA DOCENT: METABOLISME I NUTRICIÓ 2017-18

Informació general de l'assignatura
DenominacióMETABOLISME I NUTRICIÓ
Codi100637
Semestre d'impartició2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Nutrició Humana i Dietètica2OPTATIVAPresencial
Nombre de crèdits ECTS3
Grups1GG
Crèdits teòrics30
Crèdits pràctics0
CoordinacióHERNANDEZ JOVER, TERESA
Departament/sTECNOLOGIA D'ALIMENTS
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà
Anglès (articles)
Distribució de crèdits2 crèdits activitat magistral
1 crèdit activitat seminari
Horari de tutoria/llocHorari a determinar amb el professor.
Despatx de Nutrició Humana de la Facultat de Medicina
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel profesorHorari de tutoria/lloc
HERNANDEZ JOVER, TERESAteresa.hernandez@tecal.udl.cat3Horari: a acordar amb la professora
Lloc: Despatx de Nutrició. Facultat de Medicina
Informació complementària de l'assignatura

Es coneix amb el nom de metabolisme a les transformacions químiques que sofreixen els nutrients en els teixits, un cop superats els processos de digestió i d’absorció corresponents. Aquest metabolisme inclou reaccions de tipus degradatiu, que s’utilitzen per l’obtenció d’energia (catabolisme), i reaccions de tipus biosintètic, per les que es formen diverses biomol.lècules utilitzant part d’aquesta energia (anabolisme).
Aquesta assignatura pretén ampliar els coneixements quant al metabolisme energètic i tractar nous aspectes que influencien en el metabolisme. 

 

 

 

Objectius acadèmics de l'assignatura

 

  1. Ampliar els coneixements en el concepte de metabolisme energètic dels nutrients.
  2. Conèixer la regulació del metabolisme energètic.
  3. Conèixer el concepte de despesa energètica i els factors que l’influencien
  4. Conèixer els darrers avenços dins del camp del metabolisme energètic i adquirir les habilitats necessàries per mantenir-se en actualització constant

 

Objectiu

Activitats

Presencials

Dedicació estudiant

1-4

Classes en grup gran

20

30

1-4

Seminaris

10

18

*Dedicació estudiant = Hores presencials + hores de treballs de l’estudiant 

Competències

1. Conèixer els fonaments químics, bioquímics i biològics d’aplicació en nutrició humana i dietètica

26. Conèixer les bases de l’equilibri energètic i nutricional i la seva regulació

32. Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions quantitatives i qualitatives  del balanç energètic i nutricional

Continguts fonamentals de l'assignatura

1. Metabolisme energètic. Concepte i regulació.

2. Ingesta energètica. Valors energètics dels nutrients.

3. Biodisponibilitat energètica.

4. Índex glucèmic

5. Despesa energètica. Metabolisme basal

6. Termogènesis adaptativa. Termogènesis induïda per la dieta

7. Despesa energètica i activitat física

8. Despesa energètica en diferents situacions fisiològiques. Influència de la cronobiologia, l’estrès i els factors genètics.  

9. Influència de la microbiota en les alteracions del metabolisme.

Eixos metodològics de l'assignatura

Classes magistrals

Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes. Tenen com a finalitat donar una visió general dels continguts educatius relacionats amb els coneixements específics de l’assignatura.

Seminaris

Els seminaris són obligatoris, es duran a terme a l’aula. Consistiran en l’anàlisi d’articles científics i/o cerca d’informació, que complementaran els continguts desenvolupats en les classes magistrals. S’estimularà la participació i discussió dels alumnes.

Treballs dirigits

Es realitzaran treballs acadèmics en grups de 2-3 persones, sobre un tema que s’haurà elegit d’una llista aportada pel professor. Cada grup presentarà el treball i farà una breu exposició oral a l’aula.

Sistema d'avaluació

L’avaluació constarà de la mitja ponderada de qualificacions, obtingudes a partir dels següents elements:

  1. Prova escrita I (examen individual): 35%
  2. Prova escrita II (examen individual): 35%
  3. Seminaris: 15%
  4. Treball dirigit: 15%

 

Es realitzaran 2 exàmens parcials de la part teòrica i seminaris, amb preguntes tipus test i preguntes llargues. L’alumne ha de superar cadascun dels parcials amb una nota mínima de 5 sobre 10. Els parcials suspesos s’hauran de recuperar realitzant un prova escrita.

L’avaluació consistirà en la mitja ponderada de les 4 qualificacions abans indicades. Per fer la mitja ponderada cal superar l’examen parcial amb una nota igual o superior a 5.

Bibliografia i recursos d'informació

 

PDF