Coordinació: | RUBIO PIQUE, LAURA |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | METABOLISME I NUTRICIÓ | |||||||||
Codi | 100637 | |||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | |||||||||
Caràcter |
| |||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 3 | |||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| |||||||||
Coordinació | RUBIO PIQUE, LAURA | |||||||||
Departament/s | TECNOLOGIA, ENGINYERIA I CIÈNCIA D'ALIMENTS | |||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | |||||||||
Idioma/es d'impartició | Català
Anglès (articles) | |||||||||
Distribució de crèdits | 2 crèdits activitat magistral
1 crèdit activitat seminari |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
CORTIJO ALFONSO, MARIA ENGRACIA | engracia.cortijo@udl.cat | 1 | |
RUBIO PIQUE, LAURA | laura.rubio@udl.cat | 2 |
Es coneix amb el nom de metabolisme a les transformacions químiques que sofreixen els nutrients en els teixits, un cop superats els processos de digestió i d’absorció corresponents. Aquest metabolisme inclou reaccions de tipus degradatiu, que s’utilitzen per l’obtenció d’energia (catabolisme), i reaccions de tipus biosintètic, per les que es formen diverses biomol.lècules utilitzant part d’aquesta energia (anabolisme).
Aquesta assignatura pretén ampliar els coneixements quant al metabolisme energètic i tractar nous aspectes que influencien en el metabolisme.
Objectiu |
Activitats |
Presencials |
Dedicació estudiant |
1-4 |
Classes en grup gran |
20 |
30 |
1-4 |
Seminaris |
10 |
18 |
*Dedicació estudiant = Hores presencials + hores de treballs de l’estudiant
Competències Específiques
CE1-Conèixer els fonaments químics, bioquímics i biològics d'aplicació en nutrició humana i dietètica
Competències generals
CG4. Realitzar la comunicació de manera efectiva, tant de forma oral com escrita, amb les persones, els professionals de la salut o la indústria i els mitjans de comunicació, sabent utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació especialment les relacionades amb la nutrició i els hàbits de vida.
CG5. Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar i aplicar les fonts dinformació relacionades amb nutrició, alimentació, estils de vida i aspectes sanitaris.
Competències bàsiques
CB2 Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
CB3 Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic.
CB4 Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
CB5 Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats daprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
Competències Transversals de la UdL
CT1 Tenir una expressió oral i escrita correcta.
CT5. Adquirir nocions essencials del pensament científic
Altres competències que no són de la matèria però són de la titulació
1. Metabolisme energètic. Concepte bàsics
2. Mecanismes de regulació de la ingesta.
3. Valor energètic i biodisponibilitat dels nutrients
4. Índex glucèmic vs densitat nutricional
5. Despesa energètica. Metabolisme basal, termogènesis i activitat física
6. Despesa energètica en diferents situacions fisiològiques
7. Flexibilitat metabòlica i control del pes corporal
8. Influència de la cronobiologia, l’estrès i factors genètics en el metabolisme
9. Metabolisme, nutrició i microbiota intestinal
Classes magistrals
Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes. Tenen com a finalitat donar una visió general dels continguts educatius relacionats amb els coneixements específics de l’assignatura.
Seminaris
Els seminaris es duran a terme a l’aula. Consistiran en tasques pràctiques dutes a terme de forma individual o grupal que complementaran els continguts desenvolupats en les classes magistrals. S’estimularà la participació i discussió dels alumnes.
L’avaluació constarà de la mitja ponderada de qualificacions, obtingudes a partir dels següents elements:
Classes magistrals (70%)
Es realitzaran 2 exàmens de la part teòrica, amb preguntes tipus test i de resposta breu.
La mitja de les qualificacions de les proves escrites I i II ha de superar la nota de 5 per fer la mitja amb la resta de qualificacions. En cas que no s’aprovi, s’haurà de recuperar els exàmens suspesos (<5) a la segona convocatòria. Aquest tipus d’avaluació representarà el 70% de la nota final.
Seminaris i activitats proposades (30%)
La nota es calcularà a partir de la mitja aritmètica obtinguda a partir de les qualificacions obtingudes per l’alumne en les diferents activitats proposades. La no assistència sense justificació suposarà una nota de 0 en el seminari. Aquest tipus d’avaluació representarà el 30% de la nota final.
En aquest apartat es mostren algunes de les fonts d'informació dels diversos temes que engloba l'assignatura:
Bibliografia
Articles interessants:
- Garaulet Aza, M., Gómez-Abellán, P. Cronobiología y Nutrición. Avances en Alimentación, Nutrición y Dietética. Edición 2013: 45-46.
- Garaulet M, López-Mínguez J, Gómez Abellán P. Cronobiología y nutrición. Enciclopedia Bases Moleculares de la nutrición II, cap. 20. 2017; 478-479.
- Garaulet M, Ordovás JM, Madrid JA. The Chronobiology, etiology and pathophysiology of obesity. Int J Obes (Lond). 2010; 1667-1683. 6. Laermans J, Depoortere I. Chronobesity: role of the circadian system in the obesity epidemic. Obesity reviews, 17. 2016; 108-125.
- Alvarez, G., Guarner, F., Requena, T., Marcos, A. Dieta y microbiota.Impacto en la salud. Nutr. Hosp. vol.35 spe 6 Madrid 2018 Epub 06-Jul-2020
Webgrafia
https://www.gutmicrobiotaforhealth.com