![]() |
Coordinació: | SERVIA GOIXART, LUIS |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | NUTRICIÓ EN PACIENTS CRÍTICS I DEPENDENTS | ||||||||||||||||
Codi | 100630 | ||||||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||||||
Coordinació | SERVIA GOIXART, LUIS | ||||||||||||||||
Departament/s | MEDICINA I CIRURGIA | ||||||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Hores globals de l'alumne: 150 hores
Hores presencials: 60 hores Hores de treball autònom de l'alumne: 90 | ||||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català/castellà | ||||||||||||||||
Distribució de crèdits | Part 1: Pacientes crítcs 3 crèdits
Part 2: Pacients dependents 3 crèdits |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
HERNÁNDEZ GARCÍA, CRISTIAN DIDIER | didier.hernandez@udl.cat | 0 | |
MARTINEZ CASTRO, BEATRIZ | beatriz.martinez@udl.cat | 1 | |
PERUGA BABOT, NÚRIA | nuria.peruga@udl.cat | ,5 | |
SERVIA GOIXART, LUIS | lluis.servia@udl.cat | 5,5 | |
ZAPATA ROJAS, AMALIA | amalia.zapata@udl.cat | 3 |
Els pacients crítics són un grup especial de malalts, en els quals freqüentment és necessari el suport vital a múltiples nivells. Un correcte estat nutricional és una condició fonamental per a les seves possibilitats de recuperació i, d’altra banda, la nutrició en aquests tipus de pacients sol ser molt complicada i difícil i en un elevat percentatge tributaris de nutrició artificial per via enteral i/o parenteral. Avui en dia, el suport nutricional és una part fonamental del tractament en el malalts crítics i una tècnica habitual en les unitats de medicina intensiva.
Un altre tipus de pacients especials són les persones amb disminució de l’activitat funcional i deteriorament cognitiu que habitualment tenen un alt risc de tenir un estat nutricional deficient. La dependència funcional, molt freqüent en la gent gran i en malalties degeneratives, pot causar greus problemes per aconseguir una correcta alimentació. De la mateixa manera, el deteriorament cognitiu també és un factor de risc significatiu de malnutrició. La dependència és, doncs, un factor de risc nutricional i, per això, és absolutament necessari la valoració, la prevenció i el suport nutricional en aquest tipus de pacients.
Aquesta assignatura optativa de 4art curs del Grau en Nutrició Humana i Dietètica tractarà d’aprofundir en el coneixement i maneig d’aquests dos grups especials de pacients en els quals un correcte suport nutricional és una peça clau en la seva evolució.
• Analitzar la relació íntima entre l'estat nutricional i l'estat de salut i en la malaltia, la importància de la nutrició sobre la immunitat i l'estrès metabòlic
• Conèixer les implicacions negatives de la desnutrició en l'evolució de les malalties greus
• Conèixer les característiques nutricionals de les principals malalties crítiques i les diferents possibilitats de suport nutricional artificial específic per a cada
• Tipificar el grau i el tipus de la dependència i conèixer els dèficits nutricionals que comporta
• Saber avaluar les necessitats nutricionals del pacient dependent
• Analitzar les actuacions nutricionals adequades a cada cas
• Conèixer els principals trets específics de la nutrició enteral i parenteral domiciliàries, les indicacions, els controls i el seguiment propis.
Competències Específiques
CE27 Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital
CE34 Conèixer els aspectes fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició
CE35 Identificar els problemes dietètic nutricionals del pacient, així com els factors de risc
CE36 Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i malalts.
CE37 Interpretar una història clínica.
CE38 Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
CE39 Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dietètic nutricional
CE40 Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes i/o grups
CE43 Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat
CE44 Desenvolupar i implementar plans de transició dietètic nutricional.
Competències generals
CG2. Desenvolupar la professió respecte a altres professionals de la salut, adquirint habilitats per treballar en equip.
CG3. Reconèixer les limitacions pròpies i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional, prestant especial importància a l'aprenentatge, de manera autònoma i continuada, de nous coneixements, productes i tècniques en nutrició i alimentació, així com la motivació per la qualitat.
CG5. Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar i aplicar les fonts d’informació relacionades amb nutrició, alimentació, estils de vida i aspectes sanitaris.
CG6. Conèixer els límits de la professió i les seues competències, identificant quan cal un tractament interdisciplinari o la derivació a un altre professional.
Competències bàsiques
CB3 Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científic o ètic.
CB5 Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d’aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d’autonomia.
Competències Transversals de la UdL
CT5. Adquirir nocions essencials del pensament científic.
Nº |
Activitat formativa |
Hores d’activitat formativa |
% presencialitat |
1 |
Classes magistrals |
75 |
40 |
6 |
Seminaris |
37.5 |
40 |
9 |
Pràctiques clíniques |
37.5 |
40 |
|
TOTAL |
150 |
|
CONTINGUTS TEÒRICS
Part 1. NUTRICIÓ EN PACIENTS CRÍTICS
Tema |
Descripció |
Hores |
Professor |
1 |
Valoració nutricional i risc de desnutrició del pacient crític. |
1 |
B. M-N.P |
2 |
Càlcul de requeriments nutricionals del pacient crític. |
1 |
B. M-N.P |
3 |
Problemes metabòlics i nutricionals del pacient crític. Estres metabòlic i agressió aguda. |
1 |
Ll. Servià |
4 |
Indicacions, inici i vies d’aport nutricional artificial ( NE/NPT) |
1 |
B. M-N.P |
5 |
Fracàs gastrointestinal. Intolerancia a la NE. |
1 |
Ll. Servià |
6 |
Suport nutricional al malalt sèptic i traumatitzat greu. |
1 |
Ll. Servià |
7 |
Suport nutricional del malalt quirúrgic. |
1 |
B. M-N.P |
8 |
Hiperglicèmia d’estres i diabetis Mellitus |
1 |
B. M-N.P |
9 |
Suport nutricional en malaltrs amb insuficiència respiratòria i renal. |
1 |
Ll. Servià |
10 |
Suport nutricional en malaltrs amb insuficiència hepàtica i pancreatitis. |
1 |
Ll. Servià |
11 |
Suport nutricional de malalts crítics amb obesitat mòrbida. |
1 |
B.M-P.T |
12 |
Recuperació muscular del apcient crític. Sarcopenia i rehabilitació |
1 |
Ll. Servià |
13 |
Suport nutricional del malalt oncohematológic |
1 |
B. M-N.P |
14 |
Suport nutricional del malalt inmunodeprimit. Farmaconutrició. |
1 |
B. M-N.P |
15 |
Nutrició artificial en pediatria. Pacient prematur i de baix pes. |
1 |
Ll. Servià |
Part 2. NUTRICIÓ EN MALALTS DEPENENTS
Tema |
Descripció |
Hores |
Professor |
1 |
Consideracions generals sobre la dependència. Concepte de dependència i classificació. Malalties que causen amb més freqüència situacions de dependència. |
1 |
A. Zapata |
2 |
Instruments per avaluar el grau de dependència. Escales i qüestionaris. Tipificació del grau i tipus de dependència. |
1 |
A. Zapata |
3 |
Problemes nutricionals habituals en els pacients dependents. Grau d’autonomia per l’alimentació pròpia. Problemes de maneig de l’alimentació, problemes de masticació i per engolir. Nutrició en pacients enllitats. Complicacions secundàries: nafres. Tractament nutricional de les nafres. |
2 |
A. Zapata |
4 |
Aspectes generals de la nutrició en pacients dependents: modificacions de la dieta. Cures específiques i adaptació personalitzada de la dieta |
1 |
A. Zapata |
5 |
Utilització de suplements nutricionals i nutrició artificial domiciliaria en pacients dependents. Tipus de suplements. Tipus de nutrició artificial en malalts dependents. Situacions clíniques més comunes. |
1 |
A. Zapata |
6 |
Nutrició en pacients amb disfàgia motora. Malalties i situacions clíniques que amb més freqüència causen disfagia. Estratègies en la utilització de les dietes. Nutrició enteral oral i per sonda |
2 |
A. Zapata |
7 |
Nutrició en pacients de edat avançada. Problemes neurològics. Problemes nutricionals freqüents en aquests tipus de malalts. Estratègies dietètiques. |
1 |
A. Zapata |
8 |
Nutrició en pacients amb càncer. Càncer de cap i coll. Problemes nutricionals comuns en malalts oncològics en fase crònica. Estratègies dietètiques. |
1 |
A. Zapata |
9 |
Nutrició en pacients dependents en edat pediàtrica. Malalties en la edat pediàtrica que causen problemes nutricionals. Problemes nutricionals més freqüents en la edat pediàtrica. Possibilitats de nutrició artificial. Nutrició enteral domiciliària pediàtrica. |
4 |
A. Zapata |
10 |
Problemes ètics relacionats amb la nutrició en pacients terminals |
1 |
A. Zapata |
CONTINGUTS PRÀCTICS
Seminaris (Aula 2.26)
Es programaran 20 hores de seminaris, en 10 seminaris de 2 hores cadascun. S’implementaran en grups de 20 alumnes.
Seminaris 1 i 2: anàlisi i discussió guiada sobre valoració nutricional, càlcul de necessitats i procediment en casos clínics de pacients crítics.
Seminari 1: Cribratge i valoració nutricional.
Semanari 2: Càlcul de requeriments i seguiment de l’eficàcia nutricional.
Seminari 3: Guies de pràctica clínica en el pacient crític.
Seminari 4: Cas clínic NE/NPT pacient crític
Seminari 5: Noves guies clíniques de suport nutricional al pacient crític
Seminaris 6 a 10: anàlisi i discussió guiada sobre tipificació del tipus i grau de dependència, d’avaluació pràctica de l'estat nutricional i discussió sobre el disseny d’un programa de nutrició adaptat en pacients amb dependència.
Cas clínic 5
Cas clínic 6
Cas clínic 7
Cas clínic 8
Cas clínic 9
Cas clínic 10
Pràctiques
Pràctica 1. Modificació de la textura dels aliments i canvi de vies d’administració de NE en pacients dependents.
Tipus de pràctica: en models de simulació
Durada: 3 hores
Lloc: Aula d’Habilitats de la Unitat Docent. Edifici de la Unitat Docent, 4ª planta
Horari: de 09 a 12 hores
Grups: 20 alumnes
Pràctica tutoritzada en models simulats sobre com modificar la textura dels aliments i sobre el maneig, cura i canvi de sondes emprades en la nutrició de pacients dependents. Els alumnes hauran d’atendre les instruccions del professor i portar bata blanca.
Els alumnes que superin aquesta assignatura hauran de haver assolit els següents objectius docents:
3. Organitzar un pla d’actuació correcte
Objectiu |
Activitats |
Presencials |
Dedicació estudiant |
1 |
Classes magistrals (CM) |
30 h |
90 h |
2 i 3 |
Pràctiques clíniques (PC) |
10 h |
20 h |
2 i 3 |
Seminaris (Sem) |
20 h |
40 h |
3 |
Tutories (Tut) |
- |
- |
Per assolir rels objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
Activitat |
Objectiu |
Descripció |
Classes magistrals (CM) |
1 |
Adquisició de coneixements sobre nutrició i malalties greus i en malalts dependents. Importància de la nutrició artificial en els principals grups de malalts greus. Valoració de la dependència i dels seus principals problemes nutricionals Possibilitats dietètiques en pacients dependents |
Seminaris (Sem) |
1 i 2 |
Realitzar una avaluació de d’estat nutricional i confeccionar un programa de nutrició artificial en pacients crítics. Avaluar el grau de dependència i programar l’actuació nutricional en pacients dependents. |
Pràctica clínica (PC) |
2 i 3 |
Adquisició de competències en resoldre problemes nutricionals en pacients crítics Adquisició de competències en resoldre problemes nutricionals en pacients dependents |
Tutories (Tut) |
|
Orientar els aprenentatges evitant la dispersió i clarificar dubtes del global del programa de l'assignatura |
Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes i no són obligatòries. Tenen com a finalitat donar un visió general dels continguts educatius relacionats amb els coneixements específics de l’assignatura, destacant-hi aquells aspectes que es relacionen amb l’adquisició de competències.
Es programaran seminaris en grup mitjà (20 alumnes), seran obligatoris. Cada grup es subdividirà en 5 grups de treball que sempre estaran integrats pel mateixos alumnes. Els seminaris giraran al voltant de casos clínics on es treballarà amb exercicis d’anàlisi, discussió i procediments d’actuació en casos clínics de problemes reals de la pràctica clínica.
Es programaran dos pràctiques: una d’assistència i treball en una unitat d’hospitalització en grups petits (3 alumnes) i una altra sobre modificació de la textura dels aliments i canvi de vies d’administració de NE en pacients dependents, en grups mitjà de 20 alumnes.
Tindran com a finalitat fer una posada en comú dels continguts temàtics, orientar els aprenentatges evitant la dispersió, clarificar dubtes i establir un diagrama conceptual. És una activitat que es realitzarà a petició dels alumnes, havent-hi contactat prèviament amb el professor corresponent per correu electrònic.
Nº |
Sistema d’evaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
1 |
Probes escrites sobre continguts i conceptes teòrics |
30 |
60 |
2 |
Probes relacionades amb activitats pràctiques o resolució de problemes |
20 |
40 |
4 |
Elaboració de treballs |
20 |
20 |
Textos
Adreces d’Intenet
http://www.agapea.com/Nutricion-clinica-Nutricion-parenteral-n36303i.htm
http://www.bbraun.es/index.cfm?D8A75C0926134D3DAD40170095598436
http://www.sefh.es/revistas/vol19/n6/347_350.PDF
http://www.espen.org/default.asp?Ticker=Y
Revistes
Journal of parenteral and enteral nutrition: http://jpen.aspenjournals.org/contents-by-date.0.shtml
Nutrición hospitalaria: http://www.grupoaulamedica.com/web/nutricion.cfm