Coordinació: | SOLIVA FORTUNY, ROBERT CARLES |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | PROCESSAT DELS ALIMENTS | ||||||||||||
Codi | 100609 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | SOLIVA FORTUNY, ROBERT CARLES | ||||||||||||
Departament/s | TECNOLOGIA, ENGINYERIA I CIÈNCIA D'ALIMENTS | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 60
- Magistral 30 - Pràctica i tutories 16 - Seminari 14 H. No Presencials 90 | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català
Castellà Anglès |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
FARRÀS MORAGUES, NÚRIA | nuria.farras@udl.cat | 3 | |
SALVIA TRUJILLO, LAURA | laura.salvia@udl.cat | ,8 | |
SOLIVA FORTUNY, ROBERT CARLES | robert.soliva@udl.cat | 6,8 |
Avaluar els principis de les diferents tecnologies de processat, conservació i emmagatzematge d’aliments (C1, C2)
Analitzar els procediments d’elaboració d’aliments, des del seu processat industrial fins a la preparació culinària (C1, C2, C4)
Identificar els factors de qualitat sanitària, organolèptica i nutritiva implicats en els processos de transformació d’aliments, així com les formes d’avaluació i control que cal aplicar (C1, C2)
Valorar de forma crítica la utilització de matèries primeres o ingredients substitutius, així com les implicacions de la seva utilització durant el processat i tractament culinari de les mateixes (C1, C2, C4)
Avaluar els efectes, tant positius com negatius, del processat d’aliments sobre la seva composició físico-química i característiques organolèptiques (C1, C2, C3)
Exposar de forma raonada la incidència del processat sobre el valor nutritiu i biodisponibilitat d’aliments (C1, C2, C4)
Justificar l’aplicació de determinats processos i/o procediments culinaris per tal d’assolir un objectiu gastronòmic, nutritiu o dietètic (C2, C4)
Utilitzar les bases de la planificació, desenvolupament i avaluació de proves sensorials amb consumidors (C3).
Dissenyar productes alimentosos d’interès en l’àmbit de la nutrició i dietètica mitjançant la integració dels aprenentatges assolits (C1, C2, C3).
Interpretar adequadament la legislació i normativa aplicable en l’àmbit del processat i el tractament culinari d’aliments (C1, C2).
Competències específiques
CE10 Conèixer els processos bàsics en l'elaboració, transformació i conservació dels principals aliments.
CE11 Conèixer i aplicar els fonaments de l'anàlisi sensorial de productes alimentaris
CE14 Conèixer les tècniques culinàries per optimitzar les característiques organolèptiques i nutricionals dels aliments, amb respecte a la gastronomia tradicional
Competències generals
CG4. Realitzar la comunicació de manera efectiva, tant de forma oral com escrita, amb les persones, els professionals de la salut o la indústria i els mitjans de comunicació, sabent utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació especialment les relacionades amb la nutrició i els hàbits de vida.
CG5. Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar i aplicar les fonts d'informació relacionades amb nutrició, alimentació, estils de vida i aspectes sanitaris.
Competències bàsiques
CB2 Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma
professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
CB3 Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
CB4 Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
CB5 Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per
emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
Competències Transversals de la UdL
CT1 Tenir una correcta expressió oral i escrita
CT3 Dominar les TIC
CT4 Adquirir coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals.
CT5. Adquirir nocions essencials de el pensament científic.
Tema 1. Introducció al processat d’aliments
BLOC I. Tecnologies per al processat i conservació d’aliments
Tema 2. Operacions preparatives i de transformació de matèries primeres.
Tema 3. Conservació mitjançant l’aplicació de calor.
Tema 4. Noves tecnologies alternatives a l’aplicació de tractaments tèrmics.
Tema 5. Conservació mitjançant reducció de l’activitat d’aigua.
Tema 6. Ús de substàncies químiques.
Tema 7. Conservació a baixes temperatures
Tema 8. Conservació per modificació de l’atmosfera
BLOC II. Processament culinari dels aliments
Tema 9. Introducció al processament culinari dels aliments
Tema 10. Coccions en medi aquós
Tema 11. Coccions en medi gras
Tema 12. Coccions en medi sec
Tema 13. Altres tècniques de cocció
Classes magistrals
Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes. Tenen com a finalitat donar una visió general dels continguts educatius relacionats amb els coneixements específics de l’assignatura, destacant-hi aquells aspectes que es relacionen amb l’adquisició de competències, referides al processat d'aliments.
Seminaris
Els seminaris s’han de realitzar en el grup que correspongui a cada alumne. Consistiran en l’anàlisi d’articles científics i/o cerca d’informació, que complementaran els continguts desenvolupats a les classes magistrals. S’estimularà la participació i discussió del alumnes.
Tutories
Aquestes es realitzaran en grups reduïts, i tindran com a finalitat orientar la realització del treball de curs i clarificar dubtes de classe.
Pràctiques al laboratori
Les pràctiques de laboratori són obligatòries, es duran a terme en grups de 3-4 alumnes i tindran lloc a la planta pilot del departament de tecnologia d’aliments.
Treball dirigit
Es proposarà la realització d'un treball dirigit, en grups reduïts. Cada grup farà una breu exposició oral a l’aula i haurà d’assistir a els seminaris de seguiment del treball.
A causa de les circumstàncies especials derivades de la crisi sanitària causada per la COVID-19, aquesta assignatura s’impartirà tant mitjançant classes en aula com amb docència virtual. Sempre que les circumstàncies ho permetin, seran presencials els exàmens, els seminaris i activitats pràctiques i algunes classes de teoria. En el cas que les circumstàncies evolucionin cap a una modificació en el grau de presencialitat, s’informarà oportunament.
Presencials (40%)
No presencials (60%)
Treball autònom (45 h)
Treball cooperatiu (45 h)
L’avaluació constarà de la mitja ponderada de les següents activitats:
1. Prova escrita I (examen individual): 35%
2. Prova escrita II (examen individual): 35%
3. Pràctiques de laboratori: 15%
Les practiques es realitzaran en grup. Es demanarà la presentació d’una memòria, on es valorarà especialment la discussió que faci l’alumne dels resultats obtinguts.
Aquesta nota s'obtindrà a partir de la valoració de la memòria, considerant tant aspectes formals (1/10), de documentació (2/10) i de discussió del contingut (6/10).
Aquesta nota podrà modificar-se segons la valoració de l’alumne per part del professor durant el desenvolupament de les pràctiques.
4. Treball : 10%
El professorat facilitarà les pautes detallades per a la seva realització durant el desenvolupament del curs. Es proporcionaran guies per al seu desenvolupament així com un llistat de possibles temes.
Dues terceres parts de la nota del treball correspondran a l'avaluació de la memòria escrita. Una altra tercera part s'obtindrà de valorar l'exposició del treball feta a la classe i el seguiment tutoritzat del treball.
5. Exercicis individuals: 5%
Resolució de problemes i exercicis plantejats durant el curs.
Blocs d'avaluació:
Bloc A: Examen I (35% de la nota)
Bloc B: Examen II (35% de la nota)
Bloc C: Pràctiques de laboratori en grup (15% de la nota)
Bloc D: Treball d'assignatura i activitats a classe (10% de la nota)
Observacions
Per poder superar l’assignatura es requereix una nota mitjana mínima de 5.0 en les proves avaluatòries escrites (Blocs A i B) i una nota mínima per a cadascun d'aquests dos blocs igual o superior a 4.0. En cas contrari, caldrà presentar-se a recuperació de qualsevol bloc suspès (<5) o, de forma voluntària, de tots dos blocs.
La no assistència a qualsevol de les pràctiques sense justificació acreditada pot suposar una penalització de fins a 1 punt en la nota global de l'assignatura.
Mode d'avaluació
L'avaluació és continua, ponderant les qualificacions obtingudes en els diferents blocs (A, B, C i D).
Si l'estudiant s'addereix a l'avaluació alternativa, aquesta consistirà en la realització de les dos proves escrites planificades en les dates que consten en el calendari de l'assignatura. Aquesta qualificació suposarà un 80% de la nota global. A més, es demanarà el lliurament d'un treball de curs, que ponderarà un 10% de l'assignatura i una activitat escrita basada en les pràctiques de laboratori, que ponderarà el 10% restant.
a. Bibliografia bàsica
b. Bibliografia complementària