Castellano English
GUIA DOCENT
PSICOLOGIA
Coordinació:
DRAPER FONT, MERITXELL
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: PSICOLOGIA 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióPSICOLOGIA
Codi100606
Semestre d'impartició2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Grau en Nutrició Humana i Dietètica1TRONCAL/BÀSICAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRAULATEORIA
Nombre de crèdits33
Nombre de grups21
CoordinacióDRAPER FONT, MERITXELL
Departament/sPSICOLOGIA, SOCIOLOGIA I TREBALL SOCIAL
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà
Castellà

Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
DRAPER FONT, MERITXELLmeritxell.draper@udl.cat9
Informació complementària de l'assignatura

 

  1. Introducció a l’assignatura i contextualització dins de l’ensenyament

 

La conducta humana he de ser estudiada i percebuda en la seva dimensió biològica, psicològica i social. Només en aquesta tridimensionalitat pot ser entès l’ésser humà i els diversos aspectes que s’hi relacionen: les emocions, les patologies, els sentiments, les actituds, les conductes, etc.. Tenir una àmplia visió dels conceptes més bàsics de la psicologia, així com conèixer les noves aportacions pel que fa als diferents models conceptuals i estratègies d’afrontament de la malaltia i de la salut, han de permetre a l’alumnat de Nutrició Humana i Dietètica disposar de millors eines en la seva futura professió. Conèixer millor el pacient repercutirà, inevitablement, en un millor diagnòstic i abordatge terapèutic.

Així mateix, la salut entesa en la percepció de prevenció primària (activitats adreçades a evitar l’aparició del problema), secundària (identificar les situacions de risc) i terciària (intervenció específica), ha de permetre a l'alumnat d’aquesta assignatura disposar d’elements útils per afrontar activitats per a treballar tant individualment com en grups en els diferents col·lectius en què es puguin trobar.

Objectius acadèmics de l'assignatura

En fer l’assignatura de Psicologia, l’alumne ha de ser capaç de:

Conèixer els principals conceptes de la psicologia bàsica, especialment aquells referits a la motivació humana, les teories de la personalitat, els aspectes psicofisiològics d’atenció, percepció i memòria.

Identificar els principals problemes de la salut mental relacionats amb els hàbits i comportaments, així com conèixer les principals estratègies d’actuació.

Distingir els diferents models teòrics que formen els corrents psicològics i identificar les seves principals aportacions.

Reconèixer els principals trastorns psicopatològics i conèixer les principals estratègies psicoterapèutiques aplicables a cada un d’ells.

Integrar els principals elements que constitueixen una dinàmica de grup, identificar les situacions que hi tenen lloc i intervenir amb una finalitat terapèutica.

Comparar diverses experiències educatives en l’àmbit de la salut per saber identificar els missatges preventius i reconèixer les tècniques utilitzades.

Experimentar situacions d’interrelació amb el pacient i identificar el moment en què aquest es troba.

Aprendre a comunicar un missatge preventiu i informatiu.

Reflexionar sobre els aspectes motivacionals envers un mateix i en relació amb els pacients.

Competències

BÀSIQUES

CB1 Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi

que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé

es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements

procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

CB2 Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma

professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa

d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi

CB3 Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment

dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants

d'índole social, científica o ètica.

CB4 Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic

tant especialitzat com no especialitzat.

CB5 Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a

emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

 

GENERALS

CG2 Desenvolupar la professió respecte a altres professionals de la salut, adquirint habilitats

per a treballar en equip.

CG3 Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència

professional, prestant especial importància a l'aprenentatge, de manera autònoma i continuada, de

nous coneixements, productes i tècniques en nutrició i alimentació, així com la motivació per

la qualitat.

CG4 Realitzar la comunicació de manera efectiva, tant de manera oral com escrita, amb les

persones, els professionals de la salut o la indústria i els mitjans de comunicació, sabent utilitzar

les tecnologies de la informació i la comunicació especialment les relacionades amb la nutrició

i els hàbits de vida.

CG5 Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar i aplicar les fonts d'informació relacionades

amb nutrició, alimentació, estils de vida i aspectes sanitaris.

CG6 Conèixer els límits de la professió i les seves competències, identificant quan és necessari un

tractament interdisciplinari o la derivació a un altre professional.

 

ESPECÍFIQUES

CE4 Conèixer les bases psicològiques i els factors bio-psicosocials que incideixen en el

comportament humà.

CE6 Conèixer els diferents mètodes educatius d'aplicació en ciències de la salut, així com les

tècniques de comunicació aplicables en alimentació i nutrició humana.

 

TRANSVERSALS

CT1 Tenir una correcta expressió oral i escrita.

CT4 Adquirir coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals.

CT5 Adquirir nocions essencials del pensament científic.

Continguts fonamentals de l'assignatura

Mòdul I El model bio-psico-social i els Processos psicològics

1. Del model bio-mèdic al model bio-psico-social

2. Processos psicològics bàsics: Atenció, percepció i Memòria

3. Emoció, Aprenentatge, Intel·ligència, Personalitat, Motivació i Resiliència.

Mòdul II Principals models psicològics 

1. Psicoanàlisi

2. Conductisme

3. Cognitivisme

4. Humanístic

Mòdul III Psicopatologia

1. La salut i el model de qualitat de vida

2. La salut mental:

    2.1 Trastorns de l'estat d'ànim

    2.2 Trastorns d'ansietat

    2.3 Esquizofrènia

    2.4 Trastorns de la conducta alimentària

Mòdul IV La relació terapèutica

1. Habilitats comunicatives

    1.1 La contextualització

    1.2 La relació terapèutica

2. La intervenció en grup

 

Eixos metodològics de l'assignatura

L'assignatura combina les classes presencials aquestes seran teòriques i pràctiques:

CLASSES TEÒRIQUES.

S'explicaran els continguts curriculars corresponents a cada un dels blocs, fent les ampliacions o adaptacions necessàries segons criteri de la professora, amb la intenció que s'assimilin els conceptes clau i s'adquireixin els coneixements suficients per portar-los a la pràctica. La finalitat d'aquestes classes és donar a conèixer el contingut que servirà per poder dur a terme les activitats pràctiques tant dels seminaris com del treball final de l'assignatura, l'assistència a les classes teòriques és molt recomanable per poder seguir un bon procés d'aprenentatge de l'assignatura.

SEMINARIS.

Es realitzen amb la meitat de la classe (grup mitjà), l'assistència és obligatòria hi haurà diverses activitats a realitzar per part de l'alumnat que seran tingudes en compte en l'avaluació de l'assignatura així com la seva participació pel que fa a la capacitat de reflexió, de debat i d’assimilació de nous continguts. Les activitats que es duran a terme per a aconseguir els diferents objectius d'aprenentatge seran de tres tipus: dirigides, supervisades i autònomes. En aquesta fase es podran utilitzar tots els materials complementaris i d'ampliació pertinents: documents, presentacions, vídeos, informacions obtingudes d'internet o bibliografia especialitzada, etc. Se'n derivaran activitats que caldrà penjar en l'apartat corresponent del Campus Virtual.

Es planteja aquesta com una assignatura essencialment pràctica i de debat. Es tracta que l’alumnat participi i construeixi constantment, la participació i el pensament reflexiu serà tingut en compte. Es poden dur a terme diferents tipus d'activitats, unes de caràcter individual, altres en parelles o grups petits i altres en gran grup.

A l'inici del curs s'explicarà aquest punt de forma més detallada.

Sistema d'avaluació

AVALUACIÓ CONTINUA:

En l'assignatura s'aplica l'avaluació continuada, per tant, 

Part teòrica: 

- Es faran 2 exàmens d'avaluació escrita; la suma de les puntuacions obtingudes en les dues avaluacions és del 25%; es necessita aprovar cada control d'avaluació de forma independent almenys amb un 50% del seu valor.

Part pràctica: 

- Assistència, participació activa i presentacions orals - 15%

- Elaboració i lliurament dins de les dates fixades de les activitats proposades bé siguin individuals o grupals - 20%. 

- Treball pràctic individual: 40%

L'entrega de totes les activitats es farà mitjançant la carpeta d'activitats del Campus Virtual.

L'assistència a les classes teòriques és molt recomanable per poder seguir un bon procés d'aprenentatge de l'assignatura. L'assistència als seminaris és obligatòria.

AVALUACIÓ ALTERNATIVA 

L'alumnat que tingui concedida l'avaluació alternativa:

- Un examen d'avaluació escrita - 25%

- Treballs que la resta d'alumnes han realitzat en els seminaris o a les classes teòriques: 35%

- Treball pràctic individual: 40%

L'entrega de les activitats es farà mitjançant la carpeta d'activitats del Campus Virtual. Es recomana als alumnes d'alternativa que contactin des de l'inici i estiguin pendents del campus virtual i les dates d'entrega.

REQUISITS PER APROVAR L'ASSIGNATURA TANT EN CONTINUA COM EN ALTERNATIVA:

L'assignatura quedarà aprovada amb una nota igual o superior al 50%.

Per tal de fer la mitjana de la nota final de l'assignatura s'ha d'obtenir com a mínim el 50% del valor de cada un dels elements d'avaluació per separat.

L'alumnat que hagi de realitzar recuperació d'alguna de les parts només podrà optar a una qualificació del 70% en aquelles parts que recuperi. 

És un requisit la correcció lingüística de les proves escrites presentades.

 

Bibliografia i recursos d'informació

Bibliografía general.                                                                                                       

Conceptes bàsics.

Personalitat.

Intel·ligència.

Percepció, atenció i memòria.

 Models i tractament.

Psicopatologia.

Trastorns de la conducta alimentària.

Entrevista motivacional.

La relació terapèutica.

 

 

PDF