Coordinació: | GODOY GARCIA, PEDRO |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | SALUT PÚBLICA GLOBAL | ||||||||
Codi | 100556 | ||||||||
Semestre d'impartició | 2N SEMESTRE - GRAU- JUN/SET | ||||||||
Caràcter |
| ||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||
Coordinació | GODOY GARCIA, PEDRO | ||||||||
Departament/s | MEDICINA I CIRURGIA | ||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Activitats Presencials estudiant
Magistrals 30 67 Seminaris i treball 30 83 | ||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||
Idioma/es d'impartició | Català
Castellà Anglès | ||||||||
Distribució de crèdits |
Teoria 50% Pràctiques Seminaris 30% Tutories 20% |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ALSEDA GRAELLS, MIQUEL | miquel.alseda@udl.cat | 2,4 | |
GODOY GARCIA, PEDRO | pere.godoy@udl.cat | 3,6 |
1. Introducció a l’assignatura
El concepte de salut global ha emergit com a conseqüència de la internacionalització de gran nombre de problemes de salut i la importància de controlar-los a través d’intervencions transversals i de forma interdisciplinària.
Factors com els viatges internacionals, la globalització dels suplements dels aliments i el comerç, la internacionalització de l’economia i l’ocurrència de epidèmies mundials com la pandèmia de la grip o el VIH han assenyalat la importància dels problemes de salut global.
Aquests nous escenaris comporten la necessitat de disposar d’una visió global dels problemes de salut per actuar de forma local per contribuir al seu control i prevenció.
L’epidemiologia és un instrument fonamentalment de la salut pública global. En l’assignatura s’estudiaran els diferents tipus d’estudis epidemiològics aplicats a la salut pública global. Es revisarà el concepte, contingut i aplicacions de la salut pública global. Es presentaran les bases per a la prevenció i el control de les principals malalties transmissibles que tenen una especial importància a nivell mundial per la seva eventual possible eliminació o eradicació. També s’exposaran les bases per a la prevenció i el control de les principals malalties no transmissibles a nivell mundial, els factors conductuals i socials relacionats amb la salut i els factors del medi ambient associats amb la qualitat de vida i la salut de les poblacions.
Es presentarà l’organització i funcions dels organismes i institucions amb competències i activitat en la salut publica global.
2. Competències a les que contribueix (Les de la fitxa de la matèria)
1-Participar en l’anàlisi, planificació, intervenció i avaluació d’estudis epidemiològics i programes d’intervenció sobre problemes de salut a nivell global
2-Realitzar valoracions sobre els principals factors de risc i problemes de salut de les poblacions en les diferents regions de l’Organització Mundial de la Salut i les seves implicacions a nivell local.
3- Participar en l’estudi dels principals factors conductuals, socials i ambientals que afecten a la salut de la població mundial
3. Objectius d’aprenentatge (Enumerats)
1) Entendre el concepte, usos i principals aplicacions de l’epidemiologia en la salut pública global
2) Conèixer els principis i aplicacions de la salut pública global
3) Reconèixer els determinants de la salut de la població mundial
4) Comprendre les bases teòriques i operatives del control de les principals malalties transmissibles, amb especial referència a les malalties emergents o amb programa d’eradicació mundial.
5) Entendre les bases teòriques i operatives del control de les principals malalties no transmissibles a nivell mundial.
6) Entendre el principals factors de risc conductuals i socials relacionats amb la salut mundial
7) Reconèixer els factors del medi ambient associat amb la qualitat de vida i la salut de les poblacions
8) Analitzar l’organització i funcions dels organismes i institucions amb competències i activitats en la salut global.
Objectiu |
Activitats |
Presencials |
Dedicació estudiant |
1-8 |
Classes magistrals (CM) |
30 h. |
67 h. |
|
Pràctiques laboratori (PL) |
|
|
4-8 |
Seminaris (Sem) |
30 h. |
83h. |
1-8 |
Treballs dirigits |
|
|
1 |
Tutories (Tut) |
|
|
4. Programa de continguts (temari)
TEMARI TEÒRIC:
Introducció a la Salut Pública Global
Tema 1. Conceptes de salut global i salut pública global. Valors de la salut pública global. Missió de la salut pública global.
Tema 2. Mètodes per mesurar la salut global. Mesures de freqüència, DALYs. Mesures d’associació. Risc atribuïble poblacional
Tema 3. Estudis epidemiològics per documentar les causes dels problemes de salut pública global
Tema 4. Els models dels determinants de la salut. Els principals factors de risc dels problemes de salut global
Tema 5. Principals causes de morbiditat i mortalitat a nivell mundial.
Tema 6. Planificació, programació i avaluació de les intervencions per al control dels problemes de salut
Tema 7. L’organització de la salut pública global. Organitzacions internacionals i altres agències que intervenen en la salut global. La governança de la salut pública global.
Control global de les malalties transmissibles
Tema 8. Les bases per al control de les principals malalties transmissibles a nivell internacional
Tema 9. El concepte d’eliminació i eradicació de malalties. Revisió de les malalties amb programa d’eliminació i/o eradicació.
Tema 10. Les vacunes i la salut global
Tema 11.Viatges i problemes de salut global
Tema 12. Situació mundial de la tuberculosis. Territoris amb possible eliminació de la malaltia.
Tema 13. La grip com a problema de salut global. Les pandèmies
Tema 14. La malaltia meningocòccica. Zones d’alta endèmia. Risc en els viatges internacionals.
Tema 15. La legionel·losi com a malaltia emergent.
Tema 16. Hepatitis víriques com a problema de salut global. Àrees d’alta endèmia d’hepatitis B i C.
Tema 17. VIH/sida i infeccions de transmissió sexual coma a problema de salut global.
Tema 18. Problemes de salut associats al consum d’aliments i aigua en els viatges internacionals. Prevenció i control.
Factors de risc implicats en la salut global
Tema 19. El consum de tabac com a problema de salut global
Tema 20. Problemes de salut global associats al consum d’alcohol.
Tema 21. Alimentació i nutrició com a factor de salut global
Tema 22. La manca d’exercici físic, el sobrepès i l’obesitat com a problema de salut
Tema 23. Importància de l’educació sanitària como a element per a la millora de la salut global
Tema 24. El medi ambient com a factor de risc en la salut pública global. Principals malalties relacionades amb el medi ambient
Les principals malalties cròniques i no transmissibles implicades en la salut global
Tema 25. Les malalties cardiovasculars com a problema de salut pública global
Tema 26. La incidència mundial del càncer. El càncer com a problema de salut global.
Tema 27.Importancia de la malaltia pulmonar obstructiva crònica com a problema de salut global
Tema 28. La importància mundial de la diabetis. Les estratègies de prevenció i control
Tema 29. Importància dels problemes de salut materno-infantil i la salut global.
Tema 30. Els accidents com a problema de salut global. Oportunitats per a la seva de prevenció i control
CONTINGUTS PRÀCTICS
En relació a temes específics del temari es presentaran problemes relacionats amb salut global que els alumnes hauran de valorar, revisar evidencies i proposar mesures de control. Cada seminari s’avaluarà amb 2-4 preguntes. Es demanarà assistència al 50% dels seminari
Seminaris
S1.- La revisió crítica d’un article sobre un problema de salut pública global. En relació amb aquest seminari es pot realitzar el treball de l’assignatura.
S2.-Mètodes per a mesurar la salut global: mesures de freqüència, associació i d’ impacte per a l’estudi de la salut global
S3.- Estudis epidemiològics per investigar problemes de salut pública global. Identificar els disseny de diferents supòsits publicats a la literatura.
S4.- Informació en internet sobre salut pública global. En relació amb aquest seminari es pot realitzar el treball de l’assignatura. Aula d’informàtica
S5.- Vacunes i viatges internacionals. Actuacions davant de malalties en vies d’eradició i eliminació
S6.- Viatges i problemes de salut per regions sanitàries
S7.-. Tuberculosi i viatges internacionals
S8.- La malaltia meningocòccia i la legionel·losi com a problema de salut global. Discussió de casos pràctics
S9.- Intervencions per a la promoció de l’exercici físic i alimentació saludable.
S10.-Càncer i altres malalties cròniques com a problema de salut internacional. Estratègies de control
TREBALL
Els alumnes hauran d’elegir una de les següents modalitats de treball:
Avaluació dels aprenentatges
Els aprenentatges s’avaluaran de forma independent en tres àrees: coneixements, seminaris (assistència i participació) i treball de curs (individual o en grup) sobre un problema de salut global)
Es supera la matèria amb una puntuació de 5 sobre 10.
Bibliografia i altres recursos
Revistes professionals
WEBs institucionals i altres recursos a Internet
Departament de Salut. Generalitat de Catalunya. Pla de salut 2 http://www20.gencat.cat/portal/site/pla-salut i Mapa sanitari, sociosanitari i de salut pública de Catalunya http://www.gencat.cat/salut/depsalut/html/ca/dir488/index.html