Coordinació: | PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | HABILITATS PRÀCTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA | |||||||||
Codi | 100550 | |||||||||
Semestre d'impartició | PRIMER QUADRIMESTRE | |||||||||
Caràcter |
| |||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | |||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| |||||||||
Coordinació | PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI | |||||||||
Departament/s | MEDICINA I CIRURGIA | |||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant
- Les classes de temari teòrico-pràctic mitjançant jornades de tallers-seminaris d'habilitats: 7 de 2 hores. Total 16 hores. - Els casos clínics de resolució mitjançat raonament de l’Activitat Basada en Problemes: casos clínics de tres sessions cadascuna d’una durada de 2 hores. Total 24 hores. - L’avaluació compendrà casos clínics treballats durant el quadrimestre teoricopràctic en una sessió única de 2 hores amb una metodologia relacionada amb gamificació planificada en l’aula d’informàtica. - El treball personal de l'alumne: preparació de presentacions i classes, així com de tasques específiques: 60 hores. | |||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | |||||||||
Idioma/es d'impartició | Majoritàriament classes en català, algunes en castellà i anglès per articles científics de referència. | |||||||||
Distribució de crèdits | 6 ECTS (100 - 150 hores lectives)
Distribució càrregues de treballa Alumne Presencials 1. Tallers d'habilitats 14 14 2. Role Play/ preparació casos / Vídeos de tècniques 6 3. Preparació treballs / Seminaris / Preparació casos ABP 20 4. ABP (Activitats basades en Problemes) 60 20 TOTALS 74 60 134 |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ESPINO GARCIA, ANTONIO | antonio.espino@udl.cat | ,1 | NO PARTICIPA EN L'ASSIGNATURA |
ESPINO GARCIA, ANTONIO | antonio.espino@udl.cat | ,3 | NO PARTICIPA EN L'ASSIGNATURA |
FUENTES BOTARGUES, ARACELI | araceli.fuentes@udl.cat | ,4 | COL?LABORADORA DOCENT ASSIGNATURA |
LAFARGA GIRIBETS, MARIA ANTONIA | mlafarga@alumnes.udl.cat | ,7 | COL?LABORADORA DOCENT ASSIGNATURA |
ORTEGA BRAVO, MARTA | marta.ortega@udl.cat | ,5 | NO PARTICIPA EN L'ASSIGNATURA |
PAREDES COSTA, EUGENI | eugeni.paredes@udl.cat | ,4 | COL?LABORADOR DOCENT ASSIGNATURA |
PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSE | eduardo.penascal@udl.cat | ,7 | COL?LABORADOR DOCENT ASSIGNATURA |
PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI | antoni.plana@udl.cat | 2,3 | COORDINADOR ASSIGNATURA |
PUJOL SALUD, JESUS | jesus.pujol@cirurgia.udl.cat | ,4 | |
SERNA ARNAIZ, CATALINA | catalina.serna@udl.cat | ,2 | NO PARTICIPA EN L'ASSIGNATURA |
HABILITATS EN LA PRÀCTICA DE LA MEDICINA
INFORMACIÓ COMPLEMENTÀRIA DE L'ASSIGNATURA
INTRODUCCIÓ I PRESENTACIÓ DE L’ASSIGNATURA
Assignatura optativa de segon cicle.
L’objectiu és treballar des del raonament clínic, amb simulacions realitzades a partir de la resolució de casos clínics, propers a l ’entorn real professional i amb una metodologia participativa i reflexiva anomenada aprenentatge basat en problemes (ABP).
L’alumne participarà d’una formació teoricopràctica treballant de forma activa els continguts de diferents escenaris relacionats amb habilitats competencials necessàries en la seva inclusió al mon laboral: maneig del pacient crònic i complex, aprendre a integrar la resolució clínica amb diferents proves diagnòstiques, en la cerca bibliogràfica i presentació oral de treballs científics, autocontrol emocional.
És una preparació de l’alumne cap un maneig pragmàtic de l’assistència en l’entorn de la comunitat alhora essent un preàmbul de les pràctiques del rotatori de 6è curs, la ACOE de 6è i la elaboració i presentació del treball de recerca
Aquestes dinàmiques estan basades en que les habilitats mèdiques que haurien d’orientar-se essencialment en habilitats de resolució de problemes, no només de memòria. Un metge soluciona problemes, no recita de memòria. Precisaria d’un aprenentatge a partir de la comprensió i solució de problemes, com a mètode més eficaç que un aprenentatge memorístic pur.
Durant aquestes setmanes farem un aprenentatge a partir de l’anàlisi de situacions problemàtiques on la responsabilitat estarà centrada en l’estudiant, de manera activa i amb l’objectiu de competències transversals, siguin de caire instrumentals (expressió
oral, treball en equip, lideratge,…) i/o conceptuals (identificació de problemes, anàlisi situacionals, gestió de la incertesa,…).
Les sessions i tallers preparats han de complir amb l’objectiu d’adquisició de coneixements i habilitats des d’una vessant molt pràctica i lligada a la realitat de la medicina. No formem en l’àmbit temàtic sinó en el maneig de la pràctica professional. La patologia, exploracions i terapèutiques ateses han estat explicades i estudiades en altres assignatures del grau. Les sessions o classes pròpiament seguiran la tècnica d’aprenentatge mitjançant cas clínic, introduint de manera pragmàtica els conceptes relacionats amb l’àrea temàtica corresponent.
OBJECTIUS ACADÈMICS DE L'ASSIGNATURA
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
1.- OBJECTIUS GENERALS
1.1. Transmetre un coneixement transversal, integrat i adaptat a la realitat de la pràctica assistencial en la comunitat, en base a les patologies prevalents i rellevants d’aquest nivell assistencial.
1.2. Entrenar les habilitats semiològiques i instrumentals
1.3. Aprendre a incorporar a la seva praxis com integrar els coneixements adquirits durant la seva formació des d’una vessant holística i orientada als pacients que presenten una alta comorbiditat des d’un treball en la comunitat
1.4. Conèixer i saber aplicar diferents proves diagnostiques en el procés clínic millorant la seva capacitat resolutiva.
1.5. Preparar a l’alumne per un millor aprofitament i aprofundiment del pràcticum de rotatori de 6è en els centres de salut
1.6. Preparació de l‘alumne en habilitats pràctiques que seran d’utilitat en ACOE de 6è i treball de recerca
1.7. Promoure i millorar les seves habilitats per tenir una millor autocura de la seva gestió emocional
OBJECTIUS ESPECÍFICS
2.1. CONEIXEMENTS
Els coneixements científics i del maneig clínic clínics de les àrees de coneixement proposades han estat ja adquirits en altres cursos i disciplines del grau.
2.2. HABILITATS
Considerades com fonamentals per aconseguir alguns dels objectius generals, que els seminaris i tallers i les pròpies classes tinguin una visió molt pràctica. En aquest cas més enllà del “saber i del saber com” serà entrenar en el “demostrar i saber fer”, què hauria de quedar plasmat en el posterior rotatori, ACOE i treball de fi de grau
Per àrees concretes de coneixement cal transmetre les habilitats pròpies en semiologia, comunicació i eines i proves diagnostiques pel maneig pràctic de la patologia.
L’aprenentatge basat en problemes (ABP)
Tallers pràctics de tècniques habituals en Atenció primària: ECG; radiologia tòrax, MAPA, ITB, espirometria, CROC, exploració neurològica
Activitat de cerca bibliogràfica
Exposició oral de treball científic aportat per docents
Taller específic per a l’autocura i maneig de les emocions de l’alumne
2.3. ACTITUDS
L’alumne haurà d’entrenar-se en
Treball en grup en el cas de l’aprenentatge basat en problemes per a poder dur a terme la resolució, del cas proposat en l’activitat de gamificació final
Utilització de criteris d’eficiència i proporcionalitat en la utilització de tècniques i en la prescripció farmacèutica.
COMPETÈNCIES
HABILITATS CLÍNIQUES
13. Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant.
14. Realitzar un examen físic i una valoració mental.
15. Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
16. Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que exigeixen atenció immediata.
17. Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, aplicant els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
18. Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
19. Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.
20. Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
HABILITATS DE COMUNICACIÓ
21. Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
22. Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible a tercers.
ANÀLISI CRÍTICA I DE RECERCA
34. Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la recerca.
35. Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
36. Ser capaç de formular hipòtesis, recollir i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
CONTINGUTS FONAMENTALS DE L'ASSIGNATURA
INFORMACIÓ GENERAL DE L'ASSIGNATURA HABILITATS PRÀCTIQUES PER A L'EXERCICI DE LA MEDICINA
Primer semestre Grau en Medicina Curs 5è
Optativa Presencial (recomanació 30 alumnes com a màxim)
Nombre de crèdits ECTS 6: Crèdits teòrics 2 + Crèdits pràctics 4
Coordinació: PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI
Departament: MEDICINA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant
Les classes de temari teòrico-pràctic mitjançant jornades de tallers-seminaris d'habilitats: 7 de 2 hores. Total 16 hores.
Els casos clínics de resolució mitjançat raonament de l’Activitat Basada en Problemes: casos clínics de tres sessions cadascuna d’una durada de 2 hores. Total 24 hores.
L’avaluació compendrà casos clínics treballats durant el quadrimestre teoricopràctic en una sessió única de 2 hores amb una metodologia relacionada amb gamificació planificada en l’aula d’informàtica.
El treball personal de l'alumne: preparació de presentacions i classes, així com de tasques específiques: 60 hores.
Idioma/es d'impartició: Català/Castellà
PROFESSORAT
Coordinador de l’assignatura
PLANA BLANCO, ANTONIO VALENTI antoniplana@gmail.com
Professor@s
FUENTES BOTARGUES, ARACELI a.fuentes@medicina.udl.cat
LAFARGA GIRIBETS, ANTON alafarga.lleida@medicina.udl.cat
PAREDES COSTA, EUGENI eugeni.paredes@medicina.udl.cat
PEÑASCAL PUJOL, EDUARDO JOSÉ eduardo.p@medicina.udl.cat
PLANA BLANCO, ANTONIO antoniplana@gmail.com
SANTAFE SOLER, PLACIDO placido.soler@medicina.udl.cat
EIXOS METODOLÒGICS DE L'ASSIGNATURA / METODOLOGIA DOCENT
Totes les activitats estan adreçades a entrenar a l’alumne a poder treure profit del posterior rotatori de 6è, així, com a dotar d’eines pràctiques per poder superar amb èxit l’ACOE de 6è i la realització de treball de fi de grau
- Mitjançant la metodologia de aprenentatge basat en problemes es treballaran casos clínics amb patologies i/o situacions clíniques prevalents en diferents escenaris. Aquesta metodologia ens permetrà també aprofundir en fer cerques bibliogràfiques i en l’exposició oral de la resolució del cas.
- Tallers pràctics de tècniques i habilitats utilitzades habitualment en AP tal com ECG; radiologia tòrax, MAPA, ITB, espirometria, CROC, exploració neurològica.
- Activitat de realització de cerca bibliogràfica proposada pels docents
- Exposició oral d’un treball científic proposat pels docents
- Taller específic per a tenir cura de la pròpia salut i millorar la gestió de les emocions
L’avaluació estarà determinada per la capacitat d’aprenentatge, responsabilitat, comunicació i relacions interpersonals dels alumnes de manera grupal.
A grans trets i de manera general s’inclouen els següents ítems:
- Maneig de la patologia crònica d’alta prevalença
- Maneig de la patologia aguda d’alta prevalença
- Revisió Guies de Pràctica Clínica (GPC) més pròpies de l’AP
- Farmacologia clínica aplicada
- Semiologia i propedèutica de temes d’AP
- Habilitats pràctiques en tècniques de diagnòstic i terapèutiques (tests)
- Habilitats en l’entrevista clínica
Els alumnes han de treballar els casos aportant relació interactiva en l’àmbit clínic i anàlisi de les exploracions complementàries fent-se èmfasi especial en l’anàlisi dels criteris diagnòstics, punts guia, diagnòstic diferencial i plans d’acció.
Al final hauríem de respondre el què he après.
PLA DE DESENVOLUPAMENT DE L'ASSIGNATURA
- Formació teòrica / habilitats pràctiques mitjançant ABPs
- Horari de les classes: quedaria pendent de poder confirmar l'horari. Es mantindran seminaris pràctics de dues hores de durada i l'inici serà des de les 18 / 19
hores (durada aproximada de 120 minuts per sessió) en grups petits (8-10 alumnes, 3 grups) / gran (24 - 30 alumnes).
- Veure cronograma primer trimestre de cinquè de medicina per determinar tant les aules d’impartició com l’horari assignat a l’edifici docent de la unitat docent de l’hospital universitari Arnau de Vilanova de Lleida.
TEMARI / PLANIFICACIÓ DOCENT
Presentació assignatura. Habilitats del MdF. Drs Plana, Lafarga i Peñascal.
1a sessió ABP1 Cas Clínic presentació. Tres grups, Dra Lafarga/DrPeñascal/Dr Plana.
2a sessio ABP1 Recerca objectius prioritzats (aula informàtica). Tres grups,Dra Lafarga/Dr Peñascal/Dr Plana.
3a sessió ABP1 Presentació oral treball objectius. Tres grups, DraLafarga/Dr Peñascal/Dr Plana.
Taller simultanis d’exploració neurológica / Dr Plana + Exploració osteoarticular / Dra Lafarga + Exploració basada evidencia / Dr Peñascal.
Taller de Radiologia Toràcica. Dr Paredes..
Taller d’Espirometries. Dra Fuentes.
Taller MAPA/ AMPA. Dr Plana.
Taller de Lectura Avançada d’ECG. Dr Santafé.
Taller CROC. Dra Lafarga.
1a sessió ABP2 Cas Clínic presentació. Tres grups, Dra Lafarga/DrPeñascal/Dr Plana.
2a sessio ABP2 Recerca objectius prioritzats (aula informàtica). Tres grups,Dra Lafarga/Dr Peñascal/Dr Plana.
3a sessió ABP2 Presentació oral treball objectius. Tres grups, DraLafarga/Dr Peñascal/Dr Plana.
1a sessió ABP3 Cas Clínic presentació. Tres grups, Dra Lafarga/DrPeñascal/Dr Plana.
2a sessio ABP3 Recerca objectius prioritzats (aula informàtica). Tres grups,Dra Lafarga/Dr Peñascal/Dr Plana.
3a sessió ABP3 Presentació oral treball objectius. Tres grups, DraLafarga/Dr Peñascal/Dr Plana.
Taller Emocions. Dr Peñascal
Darrera. Sessió d'avaluació final. Dra Lafarga/Dr Peñascal/Dr Plana. Gamificació
SISTEMA D'AVALUACIÓ
Sistema d'avaluació continuada amb prova avaluativa final pràctic basada en la gamificació / joc estructurat grupal de respostes en relació a casos clínics treballats.
- Premissa inicial de l’assignatura: totes les activitats són obligatòries
- Si aquesta presencialitat obligatòria és inferior al 80% es realitzarà un examen escrit durant el mes de gener de 2024, a concretar en relació a la participació grupal de les activitats reflexades en aquesta guia docent. A més a més haurà de presentar tres activitats relacionades amb cada un dels casos clínics ABP treballas en classe per la resta de companys i que el professoratels hi farà arribar. Aquesta tasca es basarà en la presentació tant en texte word com en ppt (power point o similar) del tema plantejat.
- Distribució ponderada de les activitats realitzaddes de forma presencial:
1/ Exposició oral del treball científic: 10%
2/ Recerca bibliogràfica segons característiques expressades en cada sessió ABP: 10%
3/ Participació activa en les ABPs: 40%
Rúbrica específica: Determinarem aquest percentatge específic segons les següents variables:
- Elaboració final del treball del cas clínic plantejat a realitzar en grup màxim de 2-3 alumnes
- Participació activa en el desenvolupament dels objectius a assolir
- Valorem com es realitza l’exposició, la claredat i resolució dels objectius, a més de la qualitat de la presentació.
4/ Nota de l'avaluació final de gamificació: 40%
BIBLIOGRAFIA I RECURSOS D'INFORMACIÓ
CERCA BIBLIOGRÀFICA
- Biblioteca presencial i digital, i centre de gestió del coneixement en ciències de la salut. Accés restringit a metges col·legiats.
- Pubmed (EUA) .MEDLINE on-line.
- Tripdatabase en anglès i en castellà. Metabuscador de fonts primàries i secundàries de medicina basada en l’evidència. Guies de pràctica Clínica i revisions bibliogràfiques
- 3clics: guies clíniques breus i revisió d’articles.
- Clinical Evidence
- Centro Cochrane Iberoamericano. Informació mèdica. Medicina Basada en l’Evidència. Guies de Pràctica Clínica.
- Catàleg de Guies de Pràctica Clínica i eines metodològiques per a la seva elaboració
- Fisterra. Guies de pràctica clínica per a Atenció Primària (en castellà)
- Guies de l’ICS
INFORMACIÓ PER A PACIENTS
- 3clics
- CAMFiC
- Informació per a pacients. Govern del EUA. Informació mèdica per a pacients, associada a la Harvard Medical School
- https://www.semfyc.es/formacion-y-recursos/guias/guia-practica-de-la-salud/
REVISTES D’INTERÉS ---> PROMOCIÓ DE LA SALUT I EDUCACIÓ SANITÀRIA
- Patient Education and Counseling
- Family Practice
- Journal of Family Practice
- Canadian Family Physician
LLIBRES DE MEDICINA DE FAMILIA
- semFYC. Guía de Actuación en Atención Primaria.
- semFYC. Tratado de Medicina de Familia y Comunitaria.
- semFYC. Guia Terapèutica.
Webgrafia
https://www.elblogdelasalud.info/top-3-aplicaciones-de-medicina-familiar-para-android-e-iphones/28827
https://www.casimedicos.com/apps/product-category/medicina-familiar-y-comunitaria/
https://www.imedicalapps.com/2014/12/top-10-family-medicine-iphone-android/
https://www.dermapixel.com/ http://dermatoweb.udl.es/
https://en.ecgpedia.org/index.php?title=Main_Page
https://www.redgdps.org/
https://www.youtube.com/results?search_query=videos+fisioterapia+ejercicios+rehabilitacion+fisica
https://www.youtube.com/user/AMFsemfyc/videos
APPs
ProAPP
360medics
LexiComp
12 lead ECG challenge
ACO plus
calculadora RCV
Diagnosaurus Ddx
DosisPedia
Espiro
Semiologia clínica
Johns Hopkins ABX guide