Castellano English
GUIA DOCENT
INFERMERIA DE LA SALUT SEXUAL I REPRODUCTIVA
Coordinació:
FERRER GIL, MARÍA
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: INFERMERIA DE LA SALUT SEXUAL I ... 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióINFERMERIA DE LA SALUT SEXUAL I REPRODUCTIVA
Codi100472
Semestre d'impartició2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Doble titulació: Grau en Infermeria i Grau en Fisioteràpia2OBLIGATÒRIAPresencial
Grau en Infermeria2OBLIGATÒRIAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRALABPRAULATEORIA
Nombre de crèdits0.62.43
Nombre de grups1262
CoordinacióFERRER GIL, MARÍA
Departament/sINFERMERIA I FISIOTERÀPIA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant40% presencial (60 hores)
60% treball autònom (90 hores)
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà/Castellà
Distribució de crèdits3,0 crèdits teòrics en grup gran
2,4 crèdits seminaris en grups mitjans
0,6 crèdits simulació en grups petits
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
FERNÁNDEZ CUESTA, ANA ISABELannabelfernandez@gmail.com9,2
FERRER GIL, MARÍAmaria.ferrer@udl.cat8
MIQUEL MATEO, AINA MARIAaina.miquel@udl.cat10,4
Informació complementària de l'assignatura

Els continguts de l'assignatura abasten tres grans blocs temàtics: promoció i prevenció en salut sexual, reproducció humana / obstetrícia i infermeria ginecològica.

La salut sexual i reproductiva de la dona inclou des de l'adolescència fins al climateri, passant per l'etapa d'edat fèrtil de la reproducció humana. En totes aquestes etapes del cicle vital es produeixen canvis fisiològics compresos dins de la normalitat i també pot produir-se patologia que haurem de conèixer per aplicar les cures infermeres més adequades a la situació que ens ocupi.

Els drets sexuals i reproductius han estat reconeguts per la comunitat internacional com a drets humans en declaracions, convencions i pactes de les Nacions Unides i altres documents aprovats internacionalment. Per assegurar el desenvolupament d'una sexualitat saludable en els éssers humans i en les societats, els drets sexuals han de ser reconeguts, promoguts, respectats i defensats per totes les societats amb tots els seus mitjans. D'aquesta manera, la salut sexual serà el resultat d'un context que reconeix, respecta i exerceix els drets sexuals.

La salut sexual és un procés dinàmic i continu, les necessitats del qual varien al llarg de la vida i depenen d'una combinació complexa de característiques individuals, així com de l'entorn cultural, socioeconòmic, geopolític i jurídic. Les combinacions entre aquests factors poden crear vulnerabilitats, ja siguin temporals o duradores, que afecten la salut i l'accés a l'atenció sanitària.

La salut sexual i reproductiva té com a referent per al seu estudi a l'home i la dona, ja que la reproducció és una funció compartida per als dos sexes. Es tractaran temes de salut sexual preventiva (mètodes anticonceptius, detecció precoç de càncer de coll d'úter, de mama, i malalties de transmissió sexual) i promoció de la salut (hàbits de vida saludables relacionats amb atenció a la salut sexual i reproductiva (ASSIR).

Quant als temes de reproducció i obstetrícia, treballarem temes de cures d'infermeria en l'atenció i control de l'embaràs normal i de risc, part, puerperi, lactància materna, cures del nadó fins al 28 dia de vida, funcions de la infermera en les tècniques de reproducció assistida, consell gestacional infermer, mètodes farmacològics i no farmacològics de l'alleujament del dolor (atenció d'infermeria en l'administració d'analgèsia / anestèsia), cicle menstrual i patologia més freqüent.

Un altre dels apartats de l'assignatura serà la infermeria ginecològica, cures infermeres durant els processos ginecològics més freqüents: atenció d'infermeria en la patologia ginecològica (càncer ginecològic, càncer de mama), embaràs adolescent, mètodes anticonceptius d'emergència, interrupció legal de l'embaràs, atenció d'infermeria en la violència obstètrica o de gènere.

Objectius acadèmics de l'assignatura

Objectius acadèmics de l'assignatura

 

Referits a coneixements

- Descriure i diferenciar les funcions de la infermera en l'atenció a la maternitat i en les cures de salut sexual i reproductiva.

- Reconèixer els diferents processos biològics del cicle reproductiu de la dona.

- Identificar les necessitats de salut de la dona amb problemes de salut sexual i reproductiva.

- Descriure les cures infermeres en el procés d'embaràs, el part i el puerperi fisiològic i patològic.

 

Referits a habilitats i destreses

- Resoldre exercicis i casos clínics referits a l'atenció infermera en l'àmbit de la salut sexual i reproductiva amb les intervencions i les activitats infermeres més adequades a cada situació. 

Referits a actituds i valors

- Comprendre i debatre les diferents opcions de la dona i la família en aspectes de procreació i criança, sempre des del respecte, amb un enfocament holístic i adaptat a la perspectiva de gènere.

- Argumentar, acceptar i donar suport a les decisions de la dona i la família en les diferents situacions que poden afectar la salut sexual i reproductiva. 

Competències

Competències:

Competències Bàsiques:

CB1: Posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l' avantguarda del seu camp d'estudi.

CB2: Aplicar els seus coneixements al seu treball d'una forma professional i que posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.

CB4: Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

Competències Específiques:

CE12. Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.

CE13. Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.

CE15. Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència.

CE18: Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i seguretat a les persones ateses.

CE22. Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.

CE30: Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.

CE31: Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.

CE33. Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.

CE34. Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.

CE35: Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri, així com en les alteracions que es puguin presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa.

CE36: Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.

CE37: Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat.

CE43. Ser capaç de proporcionar educació per a la salut als pares o cuidadors primaris.

CE52: Prestar cures garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.

CE53: Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.

 

Competències Transversals (Segons UdL)

CT3. Adquirir capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació.

CT6. Aplicar la perspectiva de gènere a les tasques pròpies de l'àmbit professional.

 

Resultats d'aprenentatge:

Referits a coneixements:

- Descriure i diferenciar les funcions de la infermera en l'atenció a la maternitat i en les cures de salut sexual i reproductiva. 

- Descriure els diferents programes d'atenció a la salut sexual i reproductiva, les cures d'infermeria i les activitats preventives que comprenen.

- Reconèixer els diferents processos biològics del cicle reproductiu de la dona.

 - Identificar les necessitats de salut de la dona amb problemes de salut sexual i reproductiva.

- Dissenyar un pla de cures adequat a les diferents patologies ginecològiques, incloent-hi promoció de la salut i prevenció de la malaltia.

- Mostrar capacitat per elaborar un consell anticonceptiu professional.

- Descriure les cures d'infermeria en el procés d'embaràs, part i postpart. 

 

Referits a habilitats i destreses:

- Resoldre exercicis de casos clínics de salut sexual i reproductiva de la dona amb les intervencions i activitats d'infermeria més adequades a cada situació.

 

Referits a actituds i valors:

- Comprendre i debatre les diferents opcions de la dona i la família en planificació familiar i criança.

- Argumentar i acceptar les decisions de la dona i la família en les diferents situacions que es poden produir en la salut sexual i reproductiva.

Continguts fonamentals de l'assignatura

Descripció de continguts:

Els continguts de l'assignatura abasten tres grans blocs temàtics: promoció i prevenció de la salut sexual, reproducció humana / obstetrícia i infermeria ginecològica.

Mòdul 1. Introducció a la salut sexual i reproductiva.

1.1. Introducció a la infermeria de la salut sexual i reproductiva. Importància de les cures en salut sexual i reproductiva.

1.2. Programa d'atenció a la salut sexual i reproductiva (ASSIR). La història clínica.

1.3. Terminologia obstètrica i ginecològica.

1.4. Exploracions clíniques en ginecologia i obstetrícia.

1.5. Anatomia de l'aparell genital femení.

1.6. Fisiologia de l'aparell genital femení. Cicle menstrual: cicle ovàric i endometrial. Regulació neurohormonal. Alteracions/disfuncions més freqüents.

 

Mòdul 2. Reproducció humana.

2.1. Sexualitat humana. Aspectes biopsicosocials de la sexualitat. Resposta sexual humana.

2.2. Planificació familiar. Objectius de la planificació familiar i recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut. Mètodes anticonceptius. Reproducció assistida. Consell professional infermer en problemes de fertilitat i esterilitat. Cures d'infermeria en reproducció assistida.

2.3. Adolescència, pubertat, menarquia. Canvis fisiològics, educació sanitària i cures d'infermeria.

2.4. Climateri, menopausa. Promoció de la salut, prevenció de problemes i cures d'infermeria.

 

Mòdul 3. Problemes de salut reproductiva.

3.1. Infeccions de l'aparell genital femení.

3.2. Programes de cribratge poblacional, diagnòstic precoç, factors de risc i protectors i cures d'infermeria al càncer ginecològic i de mama. 

3.3. Patologia benigna de l'aparell reproductor femení i cura d'infermeria. Mioma uterí. Prolapse uterí, tipus, diagnòstic i tractament. Insuficiència istmicocervical. Malformacions uterines. Incontinència d´orina, tipus, actuació d´infermeria, consell professional. Endometriosi. Síndrome d'ovari poliquístic. Malaltia inflamatòria pèlvica. 

3.4. Patologia maligna de l'aparell reproductor femení i cures d'infermeria. 

3.5. Intervencions quirúrgiques ginecològiques i cures d'infermeria.

3.6. Atenció d'infermeria a la pacient ginecològica hospitalitzada.

3.7. Malalties de transmissió sexual. Vaginosi bacteriana. Candidiasi vaginal. Prevenció, tractament i consell professional.

3.8. Violència de gènere, tipus, prevenció, detecció i abordatge professional infermer. 

3.9. Mutilació genital femenina, tipus, prevenció, detecció i consell professional infermer. 

3.10. Embaràs a l'adolescència. Factors de risc, abordatge professional. 

3.11. Gènere i salut sexual. Definicions i conceptes més importants. Abordatge professional a la consulta d'infermeria. 

 

Mòdul 4. Gestació.

4.1. Gametogènesi, fecundació i implantació. Procés de fecundació. Estructures embrionàries: característiques morfològiques i funcionals de la placenta i el cordó umbilical. Períodes de la vida intrauterina.

4.2. Fisiologia de la gestació. Modificacions i manifestacions clíniques. Diagnòstic d'embaràs.

4.3. Control i seguiment d'embaràs. Educació sanitària per a la maternitat. Gestació de baix risc.

4.4. Malalties infeccioses en l'embaràs. Teratogènesi.

4.5. Gestació de risc. Valoració del risc d'embaràs.

4.6. Problemes de salut durant l'embaràs, embaràs de risc: diabetis gestacional, gestosi, metrorràgies de primer/tercer trimestre, amenaça d'avortament, avortament, embaràs ectòpic i mola hidatiforme. Llei d'interrupció voluntària de l'embaràs 2023. Gestació múltiple, hiperemèsi gravídica, amenaça de part prematur. Control i cura d'infermeria. 

4.7. Emergència obstètrica: despreniment de placenta, prolapse de cordó, placenta prèvia, trencament uterina, eclàmpsia.

4.8. Vacunes i embaràs.

 

Mòdul 5. Part.

5.1. Treball de part. Atenció obstètrica i cures d'infermeria.

5.2. Cures d'infermeria al nounat.

5.3. Problemes de salut en el part. Control del benestar fetal intrapart.

5.4. Part eutòcic i part distòcic, intervencions obstètriques, atenció d'infermeria.

5.5. Cesària. Instrumental quirúrgic.

5.6. Tècniques farmacològiques i no farmacològiques per a l'alleujament de dolor.

5.7. Llocs de naixement i assistència al part. Part hospitalari i extrahospitalari.

 

Mòdul 6. Puerperi i lactància materna.

6.1. Fisiologia del puerperi. Modificacions i manifestacions clíniques.

6.2. Cures d'infermeria en el puerperi.

6.3. Fisiologia de la secreció làctia. Atenció d'infermeria durant la lactància.

6.4. Problemes de salut en el puerperi i lactància. Cures d'infermeria.

6.5. Alteracions psicològiques en el postpart: depressió postpart, psicosi puerperal. 

6.6. Procés de dol perinatal, acompanyament professional.

Eixos metodològics de l'assignatura

Les classes teòriques s'impartiran a l'aula de segon curs de grau d'infermeria. Consistiran en classes magistrals participatives amb suport de mitjans audiovisuals. Es realitzarà alguna sessió teòrica en col·laboració amb experts en temes específics. L'assistència a les classes teòriques no és obligatòria, però sí recomanable per integrar i assimilar els coneixements teòrics de forma més efectiva. El contingut teòric es penjarà en recursos de l'assignatura setmanalment per facilitar el seguiment de les classes per l'alumne.

Els seminaris, l'aula d'habilitats i els seminaris de simulacions es realitzaran en grups petits amb la participació activa de l'alumne, inclouen sessions teorico-pràctiques, en què es treballaran continguts teòrics que s'hauran de traslladar a la pràctica clínica per treballar les diferents competències infermeres. Els seminaris consistiran en la resolució de casos clínics de forma individual i grupal, la realització de treballs de síntesi amb revisió bibliogràfica i presentació oral dels mateixos amb diferents formats (power point, tríptic i pòster) i treballs d'innovació en temes d'actualitat infermera.

L'aula d'habilitats, es treballarà una part expositiva, una prova d'assimilació de coneixements teòrics i una part pràctica d'adquisició de tècniques / habilitats d'infermeria.

En els seminaris de simulacions treballaran per parelles, en les quals els alumnes treballaran aspectes teoricopràctics, habilitats tècniques i cures d'infermeria específics.

A l'inici de curs es presentarà el cronograma a treballar, la modalitat i l'activitat avaluativa de les diferents sessions de seminaris, aula d'habilitats i seminaris de simulacions per a cada setmana lectiva, així com les dates de lliurament i avaluació de cadascuna d'elles.

Les sessions poden ser enregistrades, per aquest motiu la Universitat de Lleida (UdL) informa que, amb finalitats docents, enregistrarà imatges que identifiquin l’estudiantat i altres persones que participen en les activitats acadèmiques. El responsable del tractament d’aquestes imatges és la UdL (dades de contacte del representant: Secretaria General. Plaça de Víctor Siurana, 1, 25003 Lleida, sg@udl.cat; dades de contacte del delegat de protecció de dades: dpd@udl.cat). Aquestes imatges només s’utilitzen per impartir docència, avaluar els coneixements de l’assignatura i per a projectes de millora docent. 

L'ús de les imatges respon a l'obligació legal de la UdL d’impartir i millorar la docència universitària, d'acord amb la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats. Les imatges, un cop enregistrades, es conserven com a mínim mentre no prescriguin les corresponents accions i reclamacions contra l'avaluació aprovada pel professorat. Es destrueixen en els termes i condicions previstes en la normativa sobre conservació i eliminació dels documents administratius de la UdL, i les taules d'avaluació documental aprovades per la Generalitat de Catalunya (http://www.udl.cat/ca/serveis/arxiu/). La UdL no comunicarà mai aquestes dades a tercers, llevats dels casos estrictament previstos en la Llei. Les persones interessades poden accedir a les seves imatges; sol·licitar-ne la rectificació, supressió o portabilitat; oposar-se al tractament i sol·licitar-ne la limitació, mitjançant escrit tramès a l'adreça dpd@udl.cat <mailto:dpd@udl.cat>. També poden presentar una reclamació adreçada a l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, mitjançant la seu electrònica de l’Autoritat (https://seu.apd.cat) o per mitjans no electrònics.

 

Metodologies docents:

1. Activitats presencials (40%):                                      classes teòriques (50%, 30 hores) i seminaris (50%, 30 hores), total 60 hores:

-1.1. Classes teòriques: (30 hores)

- Classes magistrals participatives.

- Conferències, classes d'experts.

 

-1.2. Activitats tutoritzades o dirigides: (30 hores)

- Seminaris.

- Treball en grup.

- Resolució de problemes o casos clínics.

- Simulació de casos clínics.

- Aula d'habilitats.

 

2. Activitats no presencials: 90 hores.

- Treball autònom de l'alumne

- Assistència a activitats externes: entrevistes, observació pràctica.

- Lectura de material complementari.

- Preparació d'activitats d'avaluació.

- Preparació de seminaris i resolució de casos clínics.

 

 

Pla de desenvolupament de l'assignatura

El contingut teòric es penjarà en recursos del Campus Virtual de l'assignatura setmanalment per facilitar el seguiment de les classes per part de l'alumne.

A l'inici de curs es presentarà el cronograma a treballar, la modalitat i l'activitat avaluativa de les diferents sessions de seminaris per a cada setmana lectiva, així com les dates de lliurament i avaluació de cadascuna d'elles.

Distribució dels 6 crèdits ECTS:

- Activitats presencials (40%): Classe teòrica (50% - 30h) i seminaris (50% -30h) = 60 hores

- Activitats no presencials: treball autònom de l'alumne (60%) = 90 hores

Total dedicació alumne: 150 hores.

Teoría

Seminaris

Treball Autònom

Total

30 hores

30 hores

90 hores

150 hores

 

 

Sistema d'avaluació

AVALUACIÓ CONTÍNUA

Per superar l'assignatura serà necessari superar:

Part teòrica

Tot el contingut teòric exposat a les classes magistrals i els seminaris serà avaluat mitjançant un examen tipus test de 80 preguntes (amb quatre opcions, per cada 3 respostes incorrectes se'n restarà l'equivalent a 1 resposta correcta), en la convocatòria oficial d'examen de l'assignatura. Per superar-serà imprescindible tenir una nota igual o superior a 5 de nota final. No es preveu fer exàmens parcials.

Atenció: la correcció d'exàmens és automatitzada. Els exàmens que no tinguin nom/cognoms/DNI o no segueixin la pauta ben indicada a la plantilla de respostes no seran avaluats.

Seminaris

Els seminaris inclouen diferents activitats avaluatives. S'avaluaran individualment les activitats realitzades per l'alumne en els seminaris (resolució de cas clínic, història clínica, treball de revisió bibliogràfica, síntesi i exposició oral, aula d'habilitats i seminaris de simulació) seguint una pauta d'avaluació on es tindran en compte: evidències d'aprenentatge, habilitats i actituds. Els seminaris es desenvolupen setmanalment associats al contingut teòric, potenciant aspectes teòrics i pràctics. Per aquest motiu tenen caràcter obligatori i es valoren de forma contínua, per tant, a cas de suspendre el bloc de Seminari només es podrà optar a recuperació els/les estudiants que hagin assistit a un 80% de les sessions de seminari i la recuperació es basarà en activitats de aquelles sessions específiques de seminari suspeses.

JUSTIFICACIÓ ABSÈNCIES ASSIGNATURES TEÒRIC-PRÀCTIQUES

En relació a la justificació de les absències, els motius pels quals es considera que la falta és justificada, seran els mateixos que els enunciats a la Normativa de l'Avaluació i la qualificació de la docència als graus i màsters a la UdL per no assistir a les proves d'avaluació programades a la guia docent o a la web de la titulació.

Per a la resta de situacions derivades de problemes de salut, personals o familiars, es permetrà a l'estudiant canviar de dia i recuperar el seminari durant la setmana, si és possible.

Les sol·licituds de justificació d’absències que comportin la incompareixença a una prova d’avaluació hauran de ser presentades el mateix dia de l’absència. La justificació de la resta d’absències haurà de ser presentada com a molt tard en els 10 dies següents.

De forma general a l'estudiant únicament se li justificarà l'absència, però no la manca de compliment dels seus compromisos acadèmics.

 

AVALUACIÓ CONTINUADA

Activitat Avaluativa

Valor avaluació

1. Examen teóric tipus test

          40%

2. Seminaris:

  • Participació als seminaris, resolució de casos clínics y problemes. Avaluació específica de cada seminari, segons rúbrica. Treball grupal i individual i presentació oral.
  • Aula d'habilitats prevenció cáncer de cérvix i mama. Examen test
  • Treball de revisió bibliogràfica i síntesi en grup i presentació oral. Avaluació específica segons rúbrica. Treball grupal amb defensa oral.

3. Seminaris de simulació*. Resolució de casos clínics amb pràctica simulada (valoració competencial: rúbrica d'observació)

 

         25%

       

        10%

  

        10%

 

        15%

NOTA IMPORTANTPer calcular la nota final i superar l'assignatura, tenint en compte els percentatges de les diferents activitats, serà requisit indispensable tenir cadascuna d'elles aprovades amb nota mínima igual o superior a 5 en cadascuna de les parts (examen teoria, seminaris i simulació). En el cas que no se superi alguna de les parts: l'assignatura quedarà suspesa.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

Aquells alumnes que no puguin realitzar l'avaluació continuada de l'assignatura i s'acullin al sistema d'avaluació única, hauran de comunicar-ho a l'inici de curs.

Per superar l'assignatura serà necessari:

1. Aprovar l'examen teòric, tipus test, que inclourà tots els continguts treballats de les classes teòriques i els seminaris: 80% de la nota final.

2. Seminaris de simulació: 20% de la nota final. S'avaluarà individualment seguint una pauta d'avaluació adaptada al seminari de simulació segons les competències a valorar. L'assistència és obligatòria.

Per superar l'assignatura, caldrà que la nota final de cadascuna de les parts (examen teòric i seminaris de simulació) sigui una nota mínima igual o superior a 5 punts (sobre 10).

 

Cuadre resum:

ISSR 2023/24

AVALUACIÓ CONTINUADA

Activitat Avaluativa

Assistència

Valor avaluació

1. Examen teòric.

 

40%

2. Seminaris:

  • Participació als seminaris, resolució de casos clínics i problemes.
  • Aula d'habilitats prevenció càncer de cèrvix i mama.
  • Treball de revisió bibliogràfica i síntesis en grup i presentació oral.

3. Seminaris de simulació*

80%

 

 

 

 

 

100%

 

25%

 

10%

10%

 

15%

AVALUACIÓ ÚNICA

 

Activitat avaluativa

Assistència

Valor avaluació

1. Examen teòric

 

80%

2. Seminaris de simulació*

         100%

 

20%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Per superar l'assignatura, caldrà que la nota final de cadascuna de les parts (Teoria i Seminaris de simulació) correspongui a una nota mínima igual o superior a 5 punts (sobre 10).

 

Matrícula d'Honor

Aquells alumnes que obtinguin una nota final de l'assignatura igual o superior a 9.0 punts seran candidats a optar a la qualificació de Matrícula d'Honor. El nombre de matrícules d'honor atorgades anirà en relació amb la informació detallada a la Normativa d'Avaluació i Qualificació de Docència en els Graus i Màsters de la UdL.

 

Bibliografia i recursos d'informació

Bibliografia

 

1. Generalitat de Catalunya. Departament de Sanitat i Seguretat Social. SCatOG - Protocolo de asistencia al parto y al puerperio y de atención al recién nacido [Internet]. 2003. Available from: http://portal.guiasalud.es/GPC/GPC_472_Parto_Normal_Aquas_compl_cat.pdf
2. Federación de Asociaciones de Matronas de España (FAME). Definicion de parto normal FAME [Internet]. 2005 [cited 2020 Dec 12]. Available from: https://www.federacion-matronas.org/informacion-de-interes-para-profesionales/parto-normal-definicion-fame/
3. Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Protocolo para la asistencia natural al parto normal. Direcció General de Salut Pública: Barcelona; 2007.
4. Grupo de trabajo de la Guía de Práctica Clínica sobre atención al parto normal. Guía de Práctica Clínica sobre la atención al parto normal. Plan de Calidad para el Sistema Nacional de Salud del Ministerio de Sanidad y Política Social; 2010.
5. Grupo de trabajo de la Guía de práctica clínica de atención en el embarazo y puerperio. Guía de práctica clínica de atención en el embarazo y puerperio. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Agencia de Evaluación de Tecnologías Sanitarias de Andalucía; 2014.
6. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales, e Igualdad. Estrategia de atención al parto normal en el sistema nacional de salud [Internet]. Madrid: Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e Igualdad; 2015. Available from: https://www.mscbs.gob.es/organizacion/sns/planCalidadSNS/pdf/InformeFinalEAPN_revision8marzo2015.pdf
7. FAME. Iniciativa Parto Normal. Guía para madres y padres. Pamplona: Federación de Asociaciones de Matronas de España; 2011.
8. Grup Elaborador de la Guia. Actualització i adaptació a Catalunya de la Guia de Pràctica Clínica del Sistema Nacional de Salut sobre l’Atenció al Part Normal. Barcelona: Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya; 2013.
9. Pla de salut de Catalunya 2016-2020. Barcelona: Direcció General de Planificació en Salut; 2016.
10. Recomendaciones de la OMS para la prevención y el tratamiento de las infecciones maternas en el periparto. http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/205685/2/WHO_RHR_16.01_spa.pdf
11. Contracepció d’emergència. http://www.gencat.net/ics/usuaris/campanyes/contracepcio/index.html
12. Malalties de transmissió sexual. http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/html/ca/dir479/index.html
13. Sexe joves. http://www.sexejoves.gencat.net/ics_webjove/AppPHP/index.php
14. Centre jove d’anticoncepció i sexualitat. http://www.centrejove.org/home.htm
15. Federación de Planificación Familiar Estatal (FPFE). El acceso de las mujeres a la anticoncepción en las comunidades autónomas. Madrid: Bayer; 2016. 60 p.
16. Grupo de trabajo de la Guía de Práctica Clínica de Anticoncepción Hormonal e Intrauterina. Guía de Práctica Clínica de Anticoncepción Hormonal e Intrauterina. Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social. Instituto Aragonés de Ciencias de la Salud; 2019. Guías de Práctica Clínica en el SNS.
17.17. OMS. Criterios médicos de elegibilidad para el uso de anticonceptivos [internet]; 2016 [citado 07 de julio de 2022]. Disponible en: https://www.who.int/es/publications/i/item/9789241549257.
18. OMS. Recomendaciones sobre prácticas seleccionadas para el uso de anticonceptivos, tercera edición [Selected practice recommendations for contraceptive use, 3rd edition]. Ginebra: Organización Mundial de la Salud; 2017. 75 p.
19. OMS. Rueda con los criterios médicos de elegibilidad para el uso de anticonceptivos [internet]; 2016 [citado 07 de julio de 2022]. Disponible en: https://www.who.int/es/publications/i/item/9789241549257.
20. Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Cures pal.liatives perinatals. Barcelona: Direcció General de Planificació en Salut;2016. 25 p.
21. Generalitat de Catalunya. Departament de Salut. Guia d’acompanyament en el dol perinatal. Barcelona: Direcció General de Planificació en Salut;2016. 44p.
22. Instituto Aragonés de Servicios Sociales. Maternidad responsable. Opciones y recursos ante un embarazo no planificado. Zaragoza: Instituto Aragonés de Servicios Sociales; 2020. 55p.
23. Burrouhs A. Enfermería materno-infantil. 8ª ed. Madrid:MacGraw-Hill Interamenicana, 2002.
24. Didona NA, Marks MG, Kumm R. Enfermeria maternal. México: McGraw-Hill Interamerica; 2015.

 

Les actualitzacions de les guies de pràctica clínica, els protocols actualitzats i articles científics publicats que es publiquin durant el curs, es penjaran en recursos bibliogràfics de l'assignatura per unitats temàtiques per reforçar els continguts i facilitar-ne la consulta per l'alumne/a .

PDF