Castellano English
GUIA DOCENT
CURES D'INFERMERIA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA
Coordinació:
LAVEDAN SANTAMARIA, ANA
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: CURES D'INFERMERIA INFÀNCIA I A... 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióCURES D'INFERMERIA INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA
Codi100470
Semestre d'impartició1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Doble titulació: Grau en Infermeria i Grau en Fisioteràpia4OBLIGATÒRIAPresencial
Grau en Infermeria3OBLIGATÒRIAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRALABPRAULATEORIA
Nombre de crèdits0.62.43
Nombre de grups841
CoordinacióLAVEDAN SANTAMARIA, ANA
Departament/sINFERMERIA I FISIOTERÀPIA
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'impartició Català/ Castellà
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
GINESTET SOTILLO, AROAaroa.ginestet@udl.cat4
LAVEDAN SANTAMARIA, ANAana.lavedan@udl.cat8,1
PARAISO PUEYO, ELENAelena.paraiso@udl.cat5,3
Informació complementària de l'assignatura

L’assignatura Cures d'Infermeria en la Infància i l’Adolescència té per objecte oferir a l’alumne un enfocament holístic, abordant diferents escenaris que contemplen la promoció de la salut i prevenció de la malaltia, així com les cures generals dirigides al nen i a l’adolescent amb problemes de salut.

El pacient neonatal i pediàtric és un pacient especial, que difereix en les seves cures respecte del pacient adult. Aquestes diferències es basen en el menor nombre d’experiències i vivències sobre el seu propi concepte de salut i malaltia i, conseqüentment, les respostes del pacient pediàtric necessitaran una actuació específica del professional d’infermeria. Per tant, aquesta assignatura pretén dotar a l’alumne dels coneixements, habilitats i actituds necessàries per a proporcionar una atenció integral i interdisciplinària i promoure un tracte humanitari en totes les intervencions d’infermeria dirigides no solament a la cura de la salut del nen i de l’adolescent, sinó també d’aquesta altra vessant objecte de les nostres cures, la família.

En línies generals, el contingut de l’assignatura inclou l’estudi de les característiques de les diferents etapes, dels problemes de salut i de les cures d'infermeria més freqüents en la infància i l’adolescència.

 

Objectius acadèmics de l'assignatura

Objectiu general: Amb l'assignatura Cures d'Infermeria en la Infància i l'Adolescència es pretén que l'alumne aconsegueixi les competències necessàries per a prestar una assistència integral al nen, en cada un dels períodes des del naixement fins a l'adolescència i en els diferents nivells de salut.

Resultats de l'aprenentatge

Competències

Competències bàsiques:

CB2. Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
CB3 Capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

Competències específiques:

CE34. Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.
CE37. Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat.
CE38. Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament.
CE39. Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions.
CE40. Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
CE41. Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors.
CE42. Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, així com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament.
CE43. Ser capaç de proporcionar educació per a la salut als pares o cuidadors primaris.

Competències transversals:

CT3. Adquirir capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació.

Continguts fonamentals de l'assignatura

Mòdul 1. INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA DE LA INFÀNCIA I DE L'ADOLESCÈNCIA.

Tema 1. Evolució històrica i social de les cures del nen.

Tema 2. Drets de l'infant: Declaració dels drets de l'infant i drets de l'infant hospitalitzat. Iniciatives per a la humanització de l'assistència en l'àmbit de la pediatria.

Tema 3. Evolució de la pediatria i de la infermeria pediàtrica. Camps d'actuació.

Tema 4. Morbimortalitat durant la infància i l'adolescència.

Tema 5. Períodes de la infància: Característiques i definició.

 

Mòdul 2. NADÓ, INFANT I ADOLESCENT SA.

Tema 1. El nounat sa: Classificació, valoració, característiques i cures.

Tema 2. Creixement i desenvolupament normal del nen i de l'adolescent.

Tema 3. Promoció de la salut infantil: Hàbits i controls de salut.

Tema 4. Profilaxi de malalties infeccioses.

Tema 5. Lactància i alimentació complementària.

Tema 6. Alimentació al llarg de tota la infància.

Tema 7. Prevenció d'accidents.

Tema 8. Cures d'infermeria en el marc del programa de seguiment del nen sa. 

 

Mòdul 3. NADONS AMB PROBLEMES DE SALUT.

Tema 1. Adaptació a la vida extrauterina en el nounat. Patologia associada.

Tema 2. Identificació i valoració del nadó d'alt risc.

Tema 3. Problemes de salut més freqüents en l'etapa neonatal. Problemes cardiovasculars, respiratoris, hematològics, digestius, neurològics i infecciosos. Problemes associats a patologia materna.

Tema 4. Planificació de les cures en l'hospitalització del nounat d'alt risc. Unitats de Cures Intensives Neonatals. Hospitalització a Domicili. Prescripció infermera.


Mòdul 4. NENS I ADOLESCENTS AMB PROBLEMES DE SALUT.

Tema 1. Problemes de salut més freqüents durant la infància. Atenció d'infermeria en processos digestius, nefro-urinaris, endocrins, respiratoris, otorrinolaríngeos. Malalties exantémicas. Malalties cròniques en el nen / a i la seva família.

Tema 2. Problemes de salut més freqüents durant l'adolescència.

Tema 3. Atenció d'infermeria al nen i l'adolescent en hospitalització pediàtrica, atenció a Unitats de Cures Intensives pediàtrics i en urgències pediàtriques. Prescripció infermera.

 

La planificació de l'assignatura incorpora el PROGRAMA D'EXPERT: "INFERMERIA PEDIÀTRICA: NOVES COMPETÈNCIES, NOUS REPTES" i la V JORNADA Cures d'Infermeria en la Infància i l'Adolescència. Les especificitats es detallaran íntegrament en el desenvolupament de la present guia docent a l'inici del Curs Acadèmic 2023-24.

 

Eixos metodològics de l'assignatura

Classes magistrals: Sessions expositives i explicatives de continguts amb abordatge dels conceptes bàsics necessaris per a la comprensió de la matèria. Aquestes sessions es realitzaran presencialment a l'aula en grup gran, en què també s'incorporen activitats reflexives prèvies per promoure la participació, la interacció i el dinamisme, basant-nos en la metodologia de treball de "Flipper Classroom" per tal de crear un espai actiu de treball per a tothom, i en el qual fomentar la creativitat i el pensament crític.

Seminaris, resolució de problemes i/o sessions d'expert: basats en l'aprenentatge i el treball cooperatiu.

Classes pràctiques. Sala de demostració i/o simulació: Aquesta metodologia persegueix com a objectiu principal el desenvolupament competencial a través de casos i situacions clíniques concretes, articulant elements de coneixement, aptituds i destreses, així com habilitats actitudinals en un entorn de simulació de la pràctica assistencial.

Conferències i col·loquis: Participació activa de l'estudiant en el programa d'expert i la Jornada Interdisciplinària desenvolupats en el marc de l'assignatura.

Estudi o treball autònom: Dirigida a l'estudi, organització del material didàctic i a la preparació d'activitats per a exposició i/o lliurament, de forma autònoma, a partir dels continguts derivats de les classes magistrals, demostratives, seminaris i sessions d'expert, complementades amb consultes bibliogràfiques en bases de dades científiques, lectures crítiques, síntesi i anàlisi d'evidències.

Tutories: Seguiment del progrés de l'estudiant revisant les diferents activitats realitzades indicant, si és necessari, les recomanacions sobre les activitats que ha de desenvolupar per millorar durant el procés ensenyament-aprenentatge.

 

Observacions

Segons la "Normativa reguladora de la creació, l'ús i la preservació del material audiovisual enregistrat amb finalitats docents a la FIF" cal tenir en compte que: 

Les sessions de videoconferència poden ser enregistrades, per aquest motiu "La Universitat de Lleida informa que, amb finalitats docents, enregistrarà imatges que identifiquin l’estudiantat i altres persones que participen en les activitats acadèmiques. El responsable del tractament d’aquestes imatges és la Universitat de Lleida (dades de contacte del representant: Secretaria General. Plaça de Víctor Siurana, 1, 25003 Lleida, sg@udl.cat; dades de contacte del delegat de protecció de dades: dpd@udl.cat). Aquestes imatges només s’utilitzen per impartir docència, avaluar els coneixements de l’assignatura i per a projectes de millora docent. L'ús de les imatges respon a l'obligació legal de la UdL d’impartir i millorar la docència universitària, d'acord amb la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats. Les imatges, un cop enregistrades, es conserven com a mínim mentre no prescriguin les corresponents accions i reclamacions contra l'avaluació aprovada pel professorat. Es destrueixen en els termes i condicions previstes en la normativa sobre conservació i eliminació dels documents administratius de la UdL, i les taules d'avaluació documental aprovades per la Generalitat de Catalunya (http://www.udl.cat/ca/serveis/arxiu/). La UdL no comunicarà mai aquestes dades a tercers, llevats dels casos estrictament previstos en la Llei. Les persones interessades poden accedir a les seves imatges; sol·licitar-ne la rectificació, supressió o portabilitat; oposar-se al tractament i sol·licitar-ne la limitació, mitjançant escrit tramès a l'adreça dpd@udl.cat <mailto:dpd@udl.cat>. També poden presentar una reclamació adreçada a l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, mitjançant la seu electrònica de l’Autoritat (https://seu.apd.cat) o per mitjans no electrònics."

Pla de desenvolupament de l'assignatura

El pla de desenvolupament definitiu es publicarà en l'apartat recursos de l'espai de l'assignatura al Campus Virtual en format cronograma, amb la distribució i les dates de les sessions de caràcter setmanal.

 

 

Sistema d'avaluació

L'avaluació de l'assignatura comprèn:

AVALUACIÓ CONTÍNUA:

BLOC 1.- Avaluació dels coneixements i les competències per prova escrita en un 35%.

Tot el contingut teòric exposat a les classes magistrals i en les activitats derivades dels seminaris, resolució de problemes, sessions d'expert i / o classes pràctiques, serà avaluat mitjançant un examen final. Aquest constarà de 60 preguntes tipus test, on només una resposta serà correcta; es descomptarà 0,25 punts per cada resposta errònia (de cada pregunta correcta, no del total).

BLOC 2.- Treball realitzat per l'estudiant en seminaris, resolució de problemes i / o classes pràctiques: presentació escrita i oral sobre els continguts setmanals segons la planificació establerta, en un 25%.

Segons la naturalesa de l'activitat formativa a avaluar, s'avaluarà individualment o de forma grupal, seguint la rúbrica d'avaluació creada a l'efecte.

BLOC 3.- Treball realitzat per l'estudiant: informe, projecte o programa en un 30%. La present evidència avaluativa es classifica atenent a les següents activitats formatives:

3.1.- Simulació 1 (5%) i Simulació 2 (5%): Pràctica en simulació clínica en el marc del Programa de seguiment del nen sa, i Pràctica en simulació clínica de les cures d'infermeria en el nounat d'alt risc. S'avaluarà individualment seguint una rúbrica d'avaluació adaptada a cada escenari de simulació, sempre segons les competències a valorar.

3.2. Diari reflexiu (10%) resultat de la pràctica en simulació clínica.

3.3.- V Jornada Cures d'Infermeria en la Infància i l'Adolescència (10%): Participació activa de l'estudiant a la Jornada, evidenciada per la presentació de comunicacions orals o tipus pòster el dia de celebració d'aquesta.

Cada grup funcional haurà de desenvolupar un tema d'inquietud, prèviament consensuat, valent-se de l'aplicació del mètode científic, el qual haurà de defensar el dia de la Jornada. L'equip docent de l'assignatura guiarà el procés de desenvolupament per tal d'orientar la seva execució. Es treballarà durant tot el semestre i en estreta col·laboració amb la resta d'agents implicats. Cada contribució a la Jornada serà avaluada seguint els criteris establerts a la "Guia de preparació de la V Jornada".

BLOC 4.- Instruments basats en l'observació: Control, participació i seguiment. Assistència activa i participativa de l'estudiant en les sessions teòriques i pràctiques programades, en un 10%.

S'avaluaran individualment aspectes actitudinals, seguint la rúbrica d'avaluació creada per a tal fi, que atén a criteris de participació i destreses d'aprenentatge, interacció i destreses en activitats grupals i actituds d'interès i respecte.
Resulta molt recomanable l'assistència a les sessions magistrals per a major aprofitament de la matèria i s'estableix com a necessari assistir de manera OBLIGATÒRIA als seminaris i / o sessions pràctiques.

En cas de falta d'assistència*, s'acceptarà fins a un 10% sense justificació. Quan se superi aquest 10%, haurà de ser per motiu justificat, i mai superant el 15% de faltes justificades.

En cas de ser una falta sense justificar, la qualificació final en l'apartat de seminaris i/o sessions pràctiques es tindrà en compte considerant tots els seminaris impartits, mentre que en els casos que es tractin de faltes d'assistència justificades es descomptarà del còmput total.

No s'acceptaran canvis de grup.

5.- Per aprovar l'assignatura cal obtenir una qualificació mínima de 5 en els blocs 1, 2 i 3.

6.- L'estudiant tindrà dret a recuperació dels blocs 1, 2 i 3, a excepció de les activitats avaluatives que per la seva naturalesa pràctica no es puguin tornar a executar en les mateixes condicions de qualitat.

 

AVALUACIÓ ALTERNATIVA (Segons l'Article 5 de la Normativa de l'avaluació i la Qualificació dels aprenentatges de Graus i Màsters de la UdL -NORMATIVA DE L’AVALUACIÓ I LA QUALIFICACIÓ DELS APRENENTATGES EN ELS GRAUS I MÀSTERS (udl.cat)- i el reglament intern de la FIF -Reglament-Avaluacio-alternativa.pdf (udl.cat)- a aquest respecte):

L'estudiant en situació d'avaluació única haurà de mostrar els resultats d'aprenentatge prèviament especificats a través de les següents proves avaluatives:

1.- Prova escrita en un 60%. Serà una prova escrita individual, tipus test, que es durà a terme en la data especificada en el calendari d'avaluacions. El contingut de la prova inclou els coneixements treballats en les sessions teòriques i pràctiques.

2.- Treball realitzat per l'estudiant: informe, projecte o programa en un 40%. La present evidència avaluativa es classifica atenent a les següents activitats formatives:

2.1.- Simulació 1 (5%) i Simulació 2 (5%): Pràctica en simulació clínica en el marc del Programa de seguiment del nen sa, i Pràctica en simulació clínica de les cures d'infermeria en el nounat d'alt risc. S'avaluarà individualment seguint una rúbrica d'avaluació adaptada a cada escenari de simulació, sempre segons les competències a valorar.

2.2. Diari reflexiu (15%) resultat de la pràctica en simulació clínica.

2.3.- V Jornada Cures d'Infermeria en la Infància i l'Adolescència (15%): Participació activa de l'estudiant a la Jornada, evidenciada per la presentació de comunicacions orals o tipus pòster el dia de celebració d'aquesta.
L'estudiant, de forma individual, haurà de desenvolupar un tema d'inquietud, prèviament consensuat, valent-se de l'aplicació del mètode científic, el qual haurà de defensar el dia de la Jornada. L'equip docent de l'assignatura guiarà el procés de desenvolupament per tal d'orientar la seva execució. Es treballarà durant tot el semestre i en estreta col·laboració amb la resta d'agents implicats. Cada contribució a la Jornada serà avaluada seguint els criteris establerts a la "Guia de preparació de la V Jornada".

 

*JUSTIFICACIÓ ABSÈNCIES ASSIGNATURA "Cures d'Infermeria en la Infància i l'Adolescència"

En relació a la justificació de les absències, els motius pels quals es considera que la falta és justificada, seran els mateixos que els enunciats a la Normativa de l'Avaluació i la qualificació de la docència als graus i màsters a la UdL per no assistir a les proves d'avaluació programades a la guia docent o a la web de la titulació.

Per a la resta de situacions derivades de problemes de salut, personals o familiars, es permetrà a l'estudiant canviar de dia i recuperar el seminari durant la setmana, si és possible.

Les sol·licituds de justificació d’absències que comportin la incompareixença a una prova d’avaluació hauran de ser presentades el mateix dia de l’absència. La justificació de la resta d’absències haurà de ser presentada com a molt tard en els 10 dies següents.

De forma general a l'estudiant únicament se li justificarà l'absència, però no la manca de compliment dels seus compromisos acadèmics.

 

Bibliografia i recursos d'informació
PDF