Coordinació: | BELLON , FILIP BERT MARIE PAUL |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | CURES D'INFERMERIA SALUT MENTAL | ||||||||||||
Codi | 100469 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | BELLON , FILIP BERT MARIE PAUL | ||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Castellà
Català Anglès |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
BELLON , FILIP BERT MARIE PAUL | filip.bellon@udl.cat | 5,75 | |
LOZANO MARIN, MARIA AMOR | 7,25 | ||
SALAZAR DEGRACIA, NURIA | nuria.salazar@udl.cat | 4,4 |
És una assignatura de caràcter obligatori necessària per al treball de les cures integrals i interrelacionada amb la resta de les assignatures. Amb aquest programa es pretén mostrar la importància de la matèria de Salut Mental dins el currículum Infermera. Introduir al futur professional en aquest àmbit, perquè l'estudiant aconsegueixi una formació idònia, tant teòrica com pràctica. L'enfocament de la disciplina, es planteja des de la interrelació entre la Psicopatologia i les Cures d'Infermeria, de manera que l'alumne a través d'ella, desenvolupi els coneixements necessaris per a entendre la salut mental i el procés d'emmalaltir de les persones, que els incorpori a la seva pràctica professional en els nivells de l'assistència primària, secundària i terciària, incloïen de aquesta manera aquestes malalties dintre del marc de la salut integral i reduir del mateixa manera el estigma que actualment encara existeix . En definitiva crear una sensibilitat cap aquest tipus de pacients i les seves famílies.
RECOMANACIONS:
Aquesta assignatura requereix d'un treball continuat durant tot el semestre amb la fi d'aconseguir els objectius de la mateixa.
Es recomana la visita freqüent a l'espai del Campus Virtual associat a l'assignatura on s'anunciarà tota la informació de la mateixa.
El sistema de comunicació de l'assignatura entre docents i estudiants serà el correu de la UdL. Cal consultar-diàriament.
Objectius:
|
SESSIONS GRUPALS
OBJECTIU
Bàsiques:
CB2. Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
CB3 Capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
Específiques:
CE34. Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.
CE48. Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol.
CE52. Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió de el pacient i família.
CE54. Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes de l'cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de la infermeria.
Transversals:
CT3. Adquirir capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació.
Generals (Llibre Blanc de la Titulació del Grau d’ Infermeria, ANECA )
CG1. Capacitat per adaptar-se a les noves situacions
CG2. Habilitats de gestionar la informació
Resultats d'aprenentatge:
- Exposar de manera fonamentada, a través dels recursos avaluatius establerts, els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes de el cicle vital, així com la influència dels factors que actuen en aquests processos.
- Seleccionar, justificar i executar, a partir de situacions problemes prèviament planificades, les intervencions professionals que millor responguin a les necessitats de la persona en l'àrea de la salut mental (PAE), garantint el dret a la dignitat, confidencialitat i capacitat de decisió .
- Jutjar críticament, els recursos sociosanitaris i tecnològics orientats a les necessitats de les persones amb problemes de salut mental.
Unitat temàtica I: Introducció als conceptes de salut mental i malaltia mental.
Tema 1.-Evolució històrica de la malaltia mental. Aportacions teòriques dels conceptes psiquiàtrics i de salut mental.
Tema 2.- Serveis de Salut Mental i Psiquiàtrics. Situació actual: xarxa assistencial. Equip multidisciplinari. Classificació de les malalties psiquiàtriques i de salut mental.
Tema 3.- Aspectes ètics i legals en psiquiatria i salut mental. Característiques de l’estigma en salut mental.
Tema 4.- Perspectiva històrica dels cuidatges d’infermeria en salut mental i psiquiatria. Rol terapèutic d’infermeria.
Tema 5.- Examen de l’estat mental. Principals instruments de valoració: observaciós, entrevistas. Tècniques de comunicació verbal i no verbal.
Unitat temàtica II: Modalitats de tractaments en psiquiatria i salut mental. Cuidatges d’infermeria.
Tema 6.- Estratègies d’intervenció en els cuidatges d’infermeria.
Tema 7.-Tractaments psicofarmacològics: Drogues utilitzades habitualment. Indicacions. Contraindicacions. Efectes esperats. Efectes col·laterals i secundaris. Intoxicació. Monitorització i compliment. Valoració, planificació de cuidatges e intervencions d’infermeria.
Tema 8.- Teràpia i tecnique de contenció. Contenció mecánica, Mecanismes d’acció. Indicació i accions d’infermeria.
Tema 9.- Teràpia electroconvulsiva (TEC). Mecanismes d’acció. Indicacions. Preparació i accions d’infermeria.
Tema 10.- Psicoteràpia .Diferents tipus de teràpies: conductual, dinàmica, cognitiva i sistèmica. Definició, característiques, classificacions, indicacions.
Unitat temàtica III: Problemes de Salut Mental al llarg del cicle vital
Tema 11.- Etiologia i factors patògens de la psiquiatria i la malaltia mental.
Tema 12.- Trastorns de la conducta instintiva: Alteracions d’ingesta (anorèxia i bulímia). Cicle vigilia-són . Valoració, planificació de cuidatges e intervencions.
Unitat temàtica IV: Problemes de salut mental y psiquiàtrics.
Tema 13.- Trastorns Infanto-juvenils
Tema 14.- Trastorns per ansietat: Ansietat, estrès. Valoració, planificació de cuidatges e intervencions.
Tema 15.- Trastorns del comportament: agressivitat, agitació, violència, addiccions, es (drogoaddiccions, alcoholisme....
Tema 16.- Trastorns neuròtics. Classificació i forma clínica. Valoració, planificació de cuidatges e intervencions.
Tema 17.- Trastorns de personalitat i del comportament. Classificació i forma clínica. Valoració, planificació de cuidatges e intervencions.
Tema 18.- Trastorns del pensament: Trastorns esquizofrènics. Concepte i generalitats. Formes clíniques. Alteracions de les diferents funcions psíquiques. Valoració, planificació de cuidatges e intervencions.
Tema 19.- Trastorns de l’estat d’ànim: trastorns bipolars. Depressió. Suïcidi. Concepte i generalitats. Forma clínica. Alteracions de les diferents funcions psíquiques. Valoració, planificació de cuidatges e intervencions.
Tema 20.- Patologia Dual. Concepte i generalitats. Alteracions de les diferents funcions psíquiques. Valoració, planificació de cuidatges e intervencions.
SESSIONS GRUPALS
Eixos metodològics de l'assignatura
La docència estarà centrada en l'auto-aprenentatge, i utilitzarà diferents estratègies docents per a afavorir que tots els estudiants es beneficiïn atenent les seves capacitats.
Classes magistrals: En l'exposició dels continguts teòrics en gran grup, la metodologia serà interactiva deductiva: La lliçó magistral amb suports clàssics i audiovisuals, facilitant al màxim la participació de l'alumne i fomentant la reflexió i discussió final. També s'introduirà la metodologia docent “Flipped learning” en la unitat temàtica IV (Problemes de Salut Mental i psiquiàtrics). Un model pedagògic que transfereix el treball de determinats processos d'aprenentatge fora de l'aula i utilitzarà el temps de les classes magistrals, juntament amb l'experiència del docent, per a facilitar i potenciar altres processos d'adquisició i pràctica de coneixements dins de l'aula. Això facilitarà als estudiants la seva participació en les classes a través de preguntes, discussions i activitats que fomentin l'exploració, l'articulació i aplicació d'idees.
Seminaris i treballs en grup: En l'exposició teoricopràctica en grups mitjans (4 grups) la metodologia serà interactiva deductiva i col·laborativa, on es treballaran activitats relacionats amb els temes i mòduls impartits en les classes magistrals, pràctiques, de manera individual i en grup. S'utilitzarà material audiovisual, estudi de casos, cerca d'informació dels temes aplantillados.
Treball en grup i exposició oral: Consisteix en la realització d'un vídeo que sensibilitzi sobre la salut mental i que pugui tenir un impacte de difusió en les xarxes socials. Els alumnes prepararan un vídeo de màxim 60 segons sobre salut mental tenint en compte la premissa que tots podem passar per un procés de salut mental i que les persones que veuran el vídeo poden tenir o no algun sofriment psíquic. Amb aquesta iniciativa la FIF participa en un projecte conjunt amb altres facultats catalanes per a la sensibilització de la salut mental en la població. Els millors vídeos (després d'autorització dels autors) es publicaran en el compte @docentsinfsalutmental. Ademas d'un treball sobre una organització que promou la salut mental en la societat.
AVALUACIÓ
L'avaluació de l'assignatura pot ser continuada o única, i comprèn tres grans parts: la teoria, seguiment de seminaris i l'aplicació dels coneixements en treballs:
Avaluació contínua
Es tracta d'una avaluació contínua i acumulativa durant el període docent de l'assignatura.
Per a aprovar l'assignatura, és necessari superar cadascun dels apartats següents per separat:
1. Realització d'un examen (40%) de les matèries dels programes, de teòric i seminaris format presencial. L'examen podrà incloure preguntes obertes, de respostes múltiples, o casos. S'aprovarà l'examen amb una nota de 5 sobre 10.
2. Presentació per escrit dels documents teoricopràctics programats en grup o individual dins dels seminaris (30%). Del quals seran la de resolució de casos i elaboració d'informes.
3. Participació a l'aula i seminaris, tutories virtuals, participació en les videoconferències (si correspon), i contacte per missatges / fòrums al campus virtual amb el professor per a dubtes (10%)
4. Elaboració i presentació de treballs en grup (20%)
L'alumne haurà de presentar-se en el 80% dels seminaris programats. Les faltes que superin el 20% per motius justificats, es compensaran amb un treball específic.
Avaluació única
L'avaluació es pacta mitjançant un contracte acadèmic amb el professor. L'avaluació única d'aquells estudiants que opten amb aquesta situació realitzaran les activitats amb sessions tutorials de manera semipresencial on es valorarà el seu procés d'aprenentatge. L'avaluació serà sumatòria. Totes les parts, que s'indiquen, hauran de ser aprovades amb un 5. L'assistència a les sessions tutories serà obligatòria.
Per a superar l'avaluació única, l'alumne haurà de superar:
1. Realització d'un examen (40%) de les matèries dels programes teòrics i seminaris. L'examen podrà incloure preguntes obertes, de respostes múltiples, o casos.
2. Presentació dels exercicis sol·licitats pel professor del treball autònom a través del campus virtual (30%)
3. Assistència i participació a una tutoria pactada en format virtual responsable (10%)
4. Elaboració de treballs en grup / individual (20%)
Quadre resum de l’Avaluació
Actividad |
Valor Evaluativo |
Realització d'un examende les matèries dels programes teòrics i seminaris
|
40% |
Presentació dels exercicis del treball autònom |
30% |
Elaboració de treballs en grup / individual |
20% |
Evaluaión continua: Participació a l'aula i seminaris Evaluación unica: Assistència i participació a una tutoria |
10% |
Altres requisits d'avaluació Assistència del 80% a les sessions grupals
|
L’ avaluació serà sumatòria. Totes les parts, que s’indiquen, tindran que ser aprovades amb un 5.
Bibliografía básica
- American Psychiatric Association - APA. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5 (5a. ed.)
- Harter: Varcarolis Manual de Planes de Cuidados en Enfermería Psiquiátrica.. 6 ed. Ed. Elservier España; 2019.
- Fornés Vives J. Enfermería de Salud Mental y Psiquiátrica. Valoración y cuidados. Madrid: Ed. Médica Panamericana; 2012.
- Rebraca L. Enfermería psiquiátrica y salud mental: conceptos básicos. 6ª ed. Madrid: McGraw-Hill; 2007.
- Galiana, J.L. Enfermería Psiquiátrica. Ed. S.A Elsevier España ; 2015
- Montes, J.R. Ética y salud mental. Ed. Herder; 2018
- Mardomingo, M.J. Tratado de psiquiatría del niño y adolescente. Ed. Díaz de Santos; 2015.
- Pacheco Borrella, Germán. La construcción social enfermo mental: su repercusión en el individuo, familia y en los cuidados de salud. Ed: Académica Española, 2013
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA
- Stuart GW, Laraia MT. Enfermería psiquiátrica. Principios y práctica. 8ª ed. Madrid: Elsevier; 2006.
- Sánchez, M. Enfermería Psiquiátrica y salud mental. Lleida: Publicacions Universitat de Lledia. Colecció Eines 13; 1995
- Vallejo Ruiloba J. Introducción a la psicopatología y la psiquiatría. 8ª ed. Barcelona: Masson; 2015.
- Videbeck, Sheila L. Enfermería psiquiátrica. 5º Ed. Ed: Lippincott Williams & Wilking, 2012
- W. Black, Donald y Andreasen, Nancy C. Introducción a la psiquiatría. 5ºEd. Ed. Médica Panamericana. Buenos Aires, 2012
- Lobo Satué, A. Manual de psiquiatría general. Ed. Médica Panamericana, Buenos Aires, 2013
- Batalla, Montse y Xevidom. Manicomio.Una historia real. Ed. Cúpula. Barcelona; 2019
- Ruiz, Ricard y Borés Alfredo. Las voces y el laberinto.Ed. Plaza y Janes. Barcelona; 2005
- Nate Powell. Tragame entera. Ed. Cúpula. Barcelona; 2009
- Bosch Meritxell. Yo gorda. Ed. Cúpula. Barcelona; 2017
Web:
http://www.nureinvestigacion.es/enlaces_nure.cfm?ID_MENU=256 (Revista Científica de Enfermería)
http://www.index-f.com/presencia/revista.php (Revista de Enfermería de Salud Mental)
http://www.ub.es/aentde/welcome.htm (AENTDE Asociación Española de Nomenclatura, Taxonomía y Diagnósticos de Enfermería)
http://www.terra.es/personal2/enfesm/enlaces.htm
http://modulo6psiquiatria.blogspot.com/2008/09/estudios-de-casos-clnicos-psiquitricos.html