Castellano English
GUIA DOCENT
CURES D'INFERMERIA FAMILIAR I COMUNITÀRIA 2
Coordinació:
MARTINEZ SOLDEVILA, JORDI
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: CURES D'INFERMERIA FAMILIAR I CO... 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióCURES D'INFERMERIA FAMILIAR I COMUNITÀRIA 2
Codi100466
Semestre d'impartició1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Doble titulació: Grau en Infermeria i Grau en Fisioteràpia4OBLIGATÒRIAPresencial
Grau en Infermeria3OBLIGATÒRIAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRALABPRAULATEORIA
Nombre de crèdits0.62.43
Nombre de grups841
CoordinacióMARTINEZ SOLDEVILA, JORDI
Departament/sINFERMERIA I FISIOTERÀPIA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant6 ECTS:

- Classe teòrica: 50%

- Seminaris: 50%

Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà, castellà i anglès.
Distribució de crèdits Activitats presencials (40%):

- Classe teòrica (50%) -------- 30 hores
- Seminaris (50%) -------- 30 hores

Activitats no presencials: treball autònom (60%):

- 90 hores


Total hores dedicació alumne: 150h
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
BALLESTE ESCORIHUELA, JANINAjanina.balleste@udl.cat3
FARRE PAGES, NURIAnuria.farrepages@udl.cat1,5
FITE SERRA, ANA MARIAanamari.fite@udl.cat1,4
MARTINEZ SOLDEVILA, JORDIjordi.martinezsoldevila@udl.cat11,5
Informació complementària de l'assignatura
Objectius acadèmics de l'assignatura

- Adquirir els coneixements i les habilitats necessàries per poder formar part de l’equip d’atenció primària de salut.

- Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l’entorn amb el fi d’atendre a la persona en situació de salut i malaltia, així com integrant de la família, grup i de la       comunitat.

- Conèixer les bases i les aplicacions de la promoció i educació per la salut.

 

Competències

Bàsiques:

       CB4 Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat.

 

Específiques:

CE8.   Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.

CE9.   Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicacions de les cures de salut.

CE23. Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.

CE24. Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.

CE25. Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.

CE31. Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.

Transversals:

CT1 Adquirir una adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà.      

CT2. Adquirir un domini  significatiu d’una llengua estrangera, especialment l’anglès.

CT3 Adquirir capacitació en l’ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació.

 

Resultats d’aprenentatge

  1. Identificar la importància de la participació de les persones, famílies i grups en el procés de salut-malaltia, elaborant un treball on es manifesti i s'analitzi la participació dels grups comunitaris en situacions reals.
  2. Registrar, documentar i utilitzar els sistemes d'informació disponibles per organitzar les cures, utilitzant tecnologies adequades i identificar els beneficis en la cura que es deriven del treball en equip.
  3. Interpretar i relacionar els conceptes relacionats amb l'epidemiologia i els mecanismes de prevenció i control dels processos infecciosos i crònics més freqüents en la comunitat.
  4. Respondre a les necessitats identificades, organitzant el pla de cures, prestant serveis i avaluant els programes comunitaris o individualitzats més apropiats d'atenció al costat del / la pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials.

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

Mòdul 1. Atenció primària de salut de la persona adulta. Problemes de salut crònics més prevalents. Problemes de salut d'alta prevalença en les comunitats actuals. Malalties transmissibles (bacteriologia, virologia, parasitologia). Activitats de prevenció, control i educació sanitària. Prescripció infermera.

Mòdul 2. Fragilitat. 

Mòdul 3. Intervencions comunitàries (II).

Mòdul 4. Història clínica informatitzada i procés d'atenció d'infermeria. 

Mòdul 5. Atenció a problemes de salut aguts. Gestió de la demanda. Triatge d'infermeria en AP. Suport vital avançat i transport.

Mòdul 6. Abordatge d'urgència de les ferides, úlceres i cremades en Atenció primària. 

Mòdul 7. Programes comunitaris en atenció primària de salut.

Mòdul 8. Presentació d'activitats executades per diferents Equips d'Atenció primària d'educació per a la salut.

Eixos metodològics de l'assignatura

Metodologies docents:

1.     Classes  magistrals

2.     Seminaris

7.     Treball escrit

10.   Elaboració de projectes

11.   Resolució de problemes 

13.   Debat dirigit

      14.    Col·loquis i conferències

 

 

Pla de desenvolupament de l'assignatura

El pla de desenvolupament en format cronograma de l’assignatura amb la distribució i dates de las sessions, es penjaran en l’espai de recursos del Campus Virtual.

 

ECTS

Activitats Presencials

(40%)

Activitats no presencials: Treball autònom (60%) Total hores dediació alumne:

Classe teòrica

(50%)

Seminaris

(50%)

6 30 hores 30 hores 90 hores 150 hores

 

Les sessions poden ser enregistrades, per aquest motiu la Universitat de Lleida (UdL) informa que, amb finalitats docents, enregistrarà imatges que identifiquin l’estudiantat i altres persones que participen en les activitats acadèmiques. El responsable del tractament d’aquestes imatges és la UdL (dades de contacte del representant: Secretaria General. Plaça de Víctor Siurana, 1, 25003 Lleida, sg@udl.cat; dades de contacte del delegat de protecció de dades: dpd@udl.cat). Aquestes imatges només s’utilitzen per impartir docència, avaluar els coneixements de l’assignatura i per a projectes de millora docent. L'ús de les imatges respon a l'obligació legal de la UdL d’impartir i millorar la docència universitària, d'acord amb la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats. Les imatges, un cop enregistrades, es conserven com a mínim mentre no prescriguin les corresponents accions i reclamacions contra l'avaluació aprovada pel professorat. Es destrueixen en els termes i condicions previstes en la normativa sobre conservació i eliminació dels documents administratius de la UdL, i les taules d'avaluació documental aprovades per la Generalitat de Catalunya (http://www.udl.cat/ca/serveis/arxiu/). La UdL no comunicarà mai aquestes dades a tercers, llevats dels casos estrictament previstos en la Llei. Les persones interessades poden accedir a les seves imatges; sol·licitar-ne la rectificació, supressió o portabilitat; oposar-se al tractament i sol·licitar-ne la limitació, mitjançant escrit tramès a l'adreça dpd@udl.cat <mailto:dpd@udl.cat>. També poden presentar una reclamació adreçada a l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, mitjançant la seu electrònica de l’Autoritat (https://seu.apd.cat) o per mitjans no electrònics.

Sistema d'avaluació

1.   Avaluació continuada

Els criteris que és seguiran per l'avaluació són els següents:

 

 

Sistemes d’avaluació

 

Percentatge de la nota

1

Prova escrita: qüestionari pregunta oberta- tancada/ test/cas clínic

40%

6

Treball realitzat per l’estudiant: En grup i / o individual, resolució de casos, problemes o exercicis

30%

7

Treball realitzat per l’estudiant: informe, Projecte o programa

30%

 

L’avaluació dels coneixements constarà d’una prova escrita que contarà el 40% de l’assignatura, treball fet per l’estudiant: en grup/individual resolució de casos, problemes o exercicis 30%, un projecte o treball escrit que contarà un 30% del total.

Per poder fer la mitja ponderada és imprescindible que de les diferents activitats d'avaluació, totes les qualificacions assolides, siguin igual o superiors a un 5. En cas contrari, l'assignatura estarà suspesa i caldrà presentar-se a la segona convocatòria. Si en segona convocatòria no s'obté una qualificació igual o superior a 5 en totes les activitats avaluatives no és podrà superar l'assignatura i la qualificació de l'expedient serà de 4,9 o inferior.


Altres informacions referents al sistema d'avaluació:

El professorat oferirà a l'alumnat el fet de poder participar i assistir (amb la corresponent presentació d'un resum breu) ​​almenys a una conferència, activitat comunitària o esdeveniment sempre que sigui possible i quan les circumstàncies generals ho permetin. Aquesta participació sumarà un total màxim de 0,5 punts extra en la qualificació global final de l'assignatura. A més, es podrà participar voluntàriament en una altra activitat formativa on l'alumnat que compleixi els requisits podrà assolir un màxim de 0,1 a 0,5 punts extra a l'apartat avaluatiu número 6.

Cal cita prèvia amb una setmana d'antelació per a les tutories individuals. A més a més, es desenvoluparan tutories grupals en funció dels grups funcionals assignats (quan sigui necessari aquestes tutories poden ser en línia).

Per a l'obtenció de la matrícula d'honor se seguirà la normativa vigent.

Respecte a la política de plagi: assignar-se l'autoria d'un treball que no és propi implica un suspens i la qualificació final de l'assignatura a l'expedient serà d'1.

JUSTIFICACIÓ ABSÈNCIES ASSIGNATURES TEÒRIC-PRÀCTIQUES

En relació amb la justificació de les absències, els motius pels quals es considera que la falta és justificada, seran els mateixos que els enunciats a la Normativa de l'Avaluació i la qualificació de la docència als graus i màsters a la UdL per no assistir a les proves d'avaluació programades a la guia docent o a la web de la titulació.

Per a la resta de situacions derivades de problemes de salut, personals o familiars, es permetrà a l'estudiant canviar de dia i recuperar el seminari durant la setmana, si és possible.

Les sol·licituds de justificació d'absències que comportin la incompareixença a una prova d'avaluació hauran de ser presentades el mateix dia de l'absència. La justificació de la resta d'absències haurà de ser presentada a tot tardar en els 10 dies següents.

De forma general a l'estudiant únicament se li justificarà l'absència, però no la manca de compliment dels seus compromisos acadèmics.

 

2.         Avaluació única

 

 

Sistemes d’avaluació

 

Percentatge de la nota

1

Prova escrita: qüestionari pregunta oberta- tancada/ test/caso clínic

40%

6

Treball realitzat per l’estudiant: En grup i / o individual, resolució de casos, problemes o exercicis

30%

 7 Treball realitzat per l’estudiant: informe, Projecte o programa  30%

 

L’avaluació dels coneixements constarà d’una prova escrita que contarà el 40% de l’assignatura, treball realitzat per l’estudiant: individual, la resolució de casos 30%, un projecte o treball escrit individual que contarà un 30%. Distribució:

Per poder fer la mitja ponderada de les qualificacions obtingudes en les diferents activitats d’avaluació és imprescindible que totes estiguin aprovades amb un 5. En cas contrari, l'assignatura estarà suspesa i caldrà presentar-se a la segona convocatòria. Si en segona convocatòria no s'obté una qualificació igual o superior a 5 en totes les activitats avaluatives no és podrà superar l'assignatura i la qualificació de l'expedient serà de 4,9 o inferior.

Respecte a la política de plagi: assignar-se l’autoria d’un treball que no és propi implica un suspens i la qualificació final de l'assignatura a l'expedient serà d'1

Bibliografia i recursos d'informació

Bibliografia:

(1) Arbonies JC, Gamboa E, Ochoa de Retana L, Piñera K, Maure NM, Mendizabal JC. La participación de los pacientes, reto y realidad en una atención integral. International Journal of Integrated Care. 2019;19(4):1-8. Disponible en: https://www.ijic.org/articles/abstract/10.5334/ijic.s3540/

(2) Arnoldo Escobar Trinidad, J., Armando Arredondo López, A. Revisión y análisis sobre la efectividad del modelo multidisciplinario para la atención de la diabetes. Review and analysis of the effectiveness of the multidisciplinary model for diabetes care. Revisão e análise da eficácia do modelo multidisciplinar de cuidados com diabetes.  2019. México. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/hs/v18n3/2007-7459-hs-18-03-261.pdf                

(3) Arroyo de la Rosa IA, Bayona Huguet X. Guia de atención domiciliaria / coordinadores: Isabel Ana Arroyo de la Rosa, Xavier Bayona Huguet. Barcelona: Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria; 2019

(4) Asociación de Enfermeras Registradas de Ontario (2013). Risk Assessment and Prevention of Pressure Ulcers Best Practice Guideline (Rev.2011) Toronto, ON: Autor. Consultado en: http://rnao.ca/bpg/guidelines/risk-assessment-and-prevention-pressure-ulcers.

(5) Bases conceptuals i model d’atenció per a les persones fràgils, amb cronicitat complexa (PCC) o avançada (MACA). Scientia. 2020; http://scientiasalut.gencat.cat/handle/11351/7007

(6) Blay Pueyo C, Burdoy ; Joaquín E;  Limón Ramírez E. Abordaje del paciente con cronicidad compleja / autores: Carles Blay Pueyo, Emili Burdoy i Joaquín, Esther Limón Ramírez. Barcelona: Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria; 2017

(7) Carey RM, Muntner P, Bosworth HB, Whelton PK. Prevention and Control of Hypertension: JACC Health Promotion Series. J Am Coll Cardiol. 2018 Sep 11;72(11):1278-1293. doi: 10.1016/j.jacc.2018.07.008. PMID: 30190007; PMCID: PMC6481176.

(8) Catalunya G de. Pla de salut de Catalunya 2021-2025. Dep Salut. 2021;1–192. http://lbe.uab.es/vm/sp/materiales/bloque-2/pla-salut/00portades.pdf

(9) Danet A, Prieto MA, Gamboa E, De Renata García L, March JC. La formación entre iguales para pacientes con diabetes mellitus 2. Una evaluación cuantitativa y cualitativa en el País Vasco y Andalucía. Atención Primaria. 2015; 45 (8): 507-517. Disponible en: https://www.elsevier.es/es- revista-atencion-primaria-27-articulo-la-formacion-entre-iguales-pacientes- S0212656715003790

(10) García-Fernández, FP; Soldevilla-Ágreda, JJ; Pancorbo-Hidalgo, PL; Verdú Soriano, J; López- Casanova, P; Rodríguez-Palma, M; Segovia Gómez, T. Manejo Local de Úlceras y Heridas. Serie Documentos Técnicos GNEAUPP no III. Grupo Nacional para el Estudio y Asesoramiento en Úlceras por Presión y Heridas Crónicas. Logroño. 2018.

(11) García-Fernández, FP; Soldevilla-Ágreda, JJ; Pancorbo-Hidalgo, PL; Verdú Soriano, J; López- Casanova, P; Rodríguez-Palma, M; Torra i Bou, JE. Clasificación-categorización de las lesiones cutáneas relacionadas con la dependencia. Serie Documentos Técnicos GNEAUPP no II. 3a Edición. Grupo Nacional para el Estudio y Asesoramiento en Úlceras por Presión y Heridas Crónicas. Logroño. 2021.

(12) Guía terapéutica en atención primaria: basada en la selección razonada de medicamentos / Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria. 7a edición. Barcelona: SEMFYC; 2019

(13) Jang I. A Systematic Review on Mobile Health Applications' Education Program for Patients Taking Oral Anticoagulants. Int J Environ Res Public Health. 2021 Aug 24;18(17):8902. doi: 10.3390/ijerph18178902. PMID: 34501492; PMCID: PMC8430962.

(14) Juvé Udina ME. La terminología ATIC. Eje diagnóstico. NAAXPOT S.L.U, editor. 2016. 

(15) Martín Zurro A, Cano Pérez JF, Gené Badia J. Atención primaria / editores: A. Martín Zurro, J. F. Cano Pérez y J. Gené Badia. 7a ed. Amsterdam; Elsevier; 2014.

(16) Martín Zurro A, Jodar i Solà G. Atención familiar y salud comunitaria: conceptos y materiales para docentes y estudiantes / editores: Amando Martín Zurro, Gloria Jodar Solà. 2a edición. Barcelona: Elsevier; 2018.

(17) Moreno E, Ochoa de Retana Garcia L, Muñiz García I, Martinez Esteve R, Sancho Varela FJ. Proceso de co-creación e implantación de un programa de autocuidados entre iguales online en Euskadi. International Journal of Integrated Care. 2019;19(4):1-8. Disponible en: https://www.ijic.org/articles/abstract/10.5334/ijic.s3192/  

(18) Organización Mundial de la Salud. Nuevos métodos de educación sanitaria en Atención Primaria de Salud. Ginebra.

(19) Organización Panamericà de Salud. Manual. Guía sobre la evaluación y los esquemas de atención centrados en la persona en la atención primaria de salud. 2020;1–96.

(20) Rector C, Stanley M.  Community and Public Health Nursing. Promoting the Public´s Health. Editorial Wolters Kluwer. Edition 10ª 2021

(21) Romero Collado, A; Verdú Soriano, J; Homs Romero E. Antimicrobianos en heridas crónicas. Serie de Documentos Técnicos GNEAUPP No VIII. 2a Edición. Grupo Nacional para el Estudio y Asesoramiento en Úlceras por Presión y Heridas Crónicas. Logroño. 2021.

(22) Świątoniowska N, Sarzyńska K, Szymańska-Chabowska A, Jankowska-Polańska B. The role of education in type 2 diabetes treatment. Diabetes Res Clin Pract. 2019 May; 151:237-246. doi: 10.1016/j.diabres.2019.04.004. Epub 2019 May 4. PMID: 31063855.

(23) Torra-Bou JE, Segovia-Gómez T, Jiménez-García JF, Soldevilla-Agreda JJ, Blasco-García C, Rueda-López J. Desbridamiento de heridas crónicas complejas. Serie Documentos Técnicos GNEAUPP no IX. 2a ed. Grupo Nacional para el Estudio y Asesoramiento en Úlceras por Presión y Heridas Crónicas. Logroño.2021

(24) Wermelt JA, Schunkert H. Management der arteriellen Hypertonie [Management of arterial hypertension]. Herz. 2017 Aug;42(5):515-526. German. doi: 10.1007/s00059-017-4574-1. PMID: 28555286.

Webgrafia:

  1. http://www20.gencat.cat/docs/canalsalut/Home%20Canal%20Salut/Professionals/Desenvolupament_professional / Llibre_blanc / pdf / resum_executiu_lbps.pdf.
  2. Libro blanco de los profesionales sanitarios en Cataluña.
  3. http://www.gencat.cat/temes/cat/salut.htm. Temasde salud. Generalidades de Cataluña.
  4. http://www.who.int/es/ Organitzación Mundial de la Salud
  5. http://www.icn.ch/ Consejo General de Enfermeras http://enfermeriacomunitaria.org/web/ Asociación de enfermería comunitaria- http://www.pafes.cat/ Programa de promoción de la actividad física
  6. http://www.apoc-copc.org/cast/links.htm. Grupo de trabajo de Atención Primaria orientada a la comunidad. http://cat-estilsdevidasaludables.blogspot.com.es/. Estilos de vida saludables
  7. http://generalitat.blog.gencat.cat/2014/02/04/participacio-i-coneixement-compartit-per-als-professionales-de-atención-primaria-de-salud-3 / https://ecapics.wordpress.com/
  8. http://catsalut.gencat.cat/ca/serveis-sanitaris/atencio-primaria-comunitaria/#bloc2
  9. http://canalsalut.gencat.cat/ca/sistema-de-salut/serveis_datencio_a_la_salut/prestacions_complementarías / transport_sanitari/

 


 

PDF