Castellano English
GUIA DOCENT
CURES D'INFERMERIA DE L'ADULT 1
Coordinació:
RUBINAT ARNALDO, ESTHER
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: CURES D'INFERMERIA DE L'ADULT 1 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióCURES D'INFERMERIA DE L'ADULT 1
Codi100459
Semestre d'impartició1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Doble titulació: Grau en Infermeria i Grau en Fisioteràpia2OBLIGATÒRIAPresencial
Grau en Infermeria2OBLIGATÒRIAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRALABPRAULATEORIA
Nombre de crèdits0.62.43
Nombre de grups1262
CoordinacióRUBINAT ARNALDO, ESTHER
Departament/sINFERMERIA I FISIOTERÀPIA
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà/castellà/anglès
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
BELLON , FILIP BERT MARIE PAULfilip.bellon@udl.cat3,6
CASTRO NAVAL, ELENAelena.castro@udl.cat2
CENDRÓS MASSIOUI, MARIAmaria.cendros@udl.cat4,9
GROS NAVES, SILVIAsilvia.gros@udl.cat2
PADILLA NULA, FERRANferran.padilla@udl.cat6,8
RUBINAT ARNALDO, ESTHEResther.rubinat@udl.cat6,3
SECK , FATY BOCAR AWAfaty.seck@udl.cat2
Informació complementària de l'assignatura

L'assignatura Infermeria de l'Adult 1 s'imparteix el primer semestre del segon curs del Grau d'Infermeria.

S'estableixen les bases del professional d'infermeria en la pràctica assistencial. Permet dotar l'estudiant de coneixements, habilitats i actituds necessàries per a prestar les cures bàsiques d'infermeria en persones que pateixen o estan sota amenaça en la seva integritat com a ésser bio-psico-social-espiritual, i com a conseqüència pot desequilibrar el seu estat de salut.

El contingut essencial de la tasca assistèncial d'infermeria s'articula en aspectes mèdics i quirúrgics. Les cures d'infermeria es fonamenten en la resposta de l'individu o grup, atenent a la situació de salut concreta aguda o crònica, a través d'intervencions de promoció, prevenció, tractament assistencial i / o recuperació.

RECOMANACIONS:

Aquesta assignatura requereix d'un treball continuat durant tot el semestre amb la fi d'aconseguir els objectius de la mateixa.

Es recomana la visita freqüent a l'espai del Campus Virtual associat a l'assignatura on s'anunciarà tota la informació de la mateixa.

El sistema de comunicació de l'assignatura entre docents i estudiants serà el correu de la UdL. Cal consultar-diàriament.

Objectius acadèmics de l'assignatura

Resultats d’aprenentatge

- Identificar manifestacions normals i anormals en el procés de valoració del pacient per determinar problemes reals i potencials de la persona malalta.

- Emetre judicis contextualitzats que incloguin una aproximació integral a la persona o grup de persones.

- Identificar els aspectes seguretat del pacient en l’ús i indicació de productes sanitaris.  

- Reconèixer els processos fisiopatològics associats a les situacions de salut plantejades en la persona adulta tan en processos aguts, crònics o situacions critiques i urgents.

- Dissenyar les cures d’infermeria a través del PAI com mètode científica desenvolupant cadascuna de les seves 5 fases: valoració, diagnòstic, planificació, execució i avaluació segons criteris de seguretat del pacient i en base a les normes legals i ètiques de la professió.

- Reconèixer en l’aplicació de les cures models teòrics infermers.

- Descriure i planificar les cures de les probes radiològiques, analítiques i altres, associades als trastorns de la salut plantejats.

- Mostrar habilitat en l’ús dels llenguatges estandarditzats (NANDA, NIC, NOC).

- Descriure tractaments tan des de el rol autònom com de col·laboració: infermers, metges, farmacèutics, nutricionistes, entre altres segons situacions de salut especifiques.

- Aplicar procediments i tècniques infermeres segons criteris de seguretat del pacient en base a les normes legals i ètiques de la professió.

- Planificar les cures infermeres en funció de la millor evidencia disponible.

- Cooperar en l’equip de treball, participant de forma activa i amb responsabilitat davant el grup.

- Identificar els problemes i cerca de la millor solució.

- Executar el procés de pressa de decisions com resultat de valorar diferents alternatives i, per tant, escollint i justificant la millor opció.

- Demostrar habilitat per identificar els elements clau de la informació segons especificitat dels casos o situacions. 

Competències

Competències bàsiques

CB2 – Aplicar els coneixements al seu treball o vocació d’una forma professional i posseir les competències que es solen demostrar pe mitja de l’elaboració i defensa d’arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d’estudi.

CB3 – Capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d’estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d’indole social, científica o ètica.

CB4 – Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat.  

CB5 – Saber desenvolupar aquelles habilitats d’aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d’autonomia.

 

Competències específiques

CE3 – Conèixer l’ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d’infermeria.

CE8 – Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.

CE10 – Conèixer tots els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.

CE18 – Aplicar els processos d’infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i seguretat a les persones ateses.

CE19 – Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d’infermeria.

CE29 – Conèixer les alteracions de salut de l’adult, identificant les manifestacions que apareixen en les diferents fases.

CE30 – Identificar les necessitats de cures derivades dels problemes de salut.

CE31 – Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i avaluar-lo.

CE33 – Seleccionar les intervencions adreçades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.

CE34 – Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l’equip.

 

Competències transversals

CT3 – Adquirir capacitació en l’ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació.

CT5 – Adquirir nocions essencials del pensament crític

 

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

Els mòduls es desenvoluparan en dos eixos:

L'ordre del temari variarà en funció del cronograma que el professorat publicarà al Campus Virtual. 

Tema 1 - Introductori: metodologia científica científica infermera en el marc de l'assignatura: PAE (Procés Diagnòstic Infermer) i llenguatges estandarditzats Infermers

Tema 2 - Assistència d'infermeria en el pre i post operatori

Tema 3 - Assistència f'infermeria al pacient amb dolor

Tema 4 - Assistència d'infermeria a pacients amb alteracions gastrointestinals

Tema 5 - Assistència d'infermeria a pacients amb alteracions respiratòries

Tema 6 - Assistència d'infermeria a pacients amb alteracions endocrines

Tema 7 - Assistència d'infermeria a pacients amb traumatismes i trastorns osteomusculars

Tema 8 - Assistència d'infermeria a pacients amb alteracions cutànies i amb lesions per causes ambientals

Tema 9 - Assistència d'infermeria a pacients amb alteracions oculars

 

Eixos metodològics de l'assignatura

Les classes magistrals s'impartiran de forma presencial. Les classes teòriques es duràn a terme amb suport de mitjans audiovisuals i incorporant en algunes sessions l'aportació d'experts en la matèria. Les classes poden ser impartides en català, castellà o anglès. 

Els seminaris es realitzaran en grups reduïts (4 grups en total) amb participació activa dels estudiants. En les activitats de seminari es treballarà principalment a través d'estudi de casos i tallers vinculats al contingut de l'assignatura. La metodologia i la tipologia d'avaluació pot ser variable entre els diferents seminaris. En el cronograma s'indica si el seminari requereix treball previ, quina serà la metodologia de treball i el format d'avaluació (que pot requerir entrega de treball grupal al campus virtual i/o avaluació directa a l'aula).

La simulació (pràctica) es realitzarà en grups reduïts (8 grups en total). Les activitats de simulació tenen l'objectiu del desenvolupament competencial a través de casos i situacions clíniques, articulant elements de coneixement però també habilitats i actituds en un entorn de simulació de pràctica assistencial. Les activitats de simulació es complementaran amb la realització d'un treball individual, segons criteri del professorat. 

El desenvolupament de les activitats de seminari i simulació requerirà de treball autònom previ de l'estudiant i es fonamentarà l'activitat en el treball en equip.

També informar-vos que donada la naturalesa d’algun seminari o simulació es poden fer gravacions, per tant,  “La Universitat de Lleida informa que, amb finalitats docents, enregistrarà imatges que identifiquin l’estudiantat i altres persones que participen en les activitats acadèmiques. El responsable del tractament d’aquestes imatges és la Universitat de Lleida (dades de contacte del representant: Secretaria General. Plaça de Víctor Siurana, 1, 25003 Lleida,sg@udl.cat; dades de contacte del delegat de protecció de dades: dpd@udl.cat).

Aquestes imatges només s’utilitzen per impartir docència, avaluar els coneixements de l’assignatura i per a projectes de millora docent.

L'ús de les imatges respon a l'obligació legal de la UdL d’impartir i millorar la docència universitària, d'acord amb la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats. Les imatges, un cop enregistrades, es conserven com a mínim mentre no prescriguin les corresponents accions i reclamacions contra l'avaluació aprovada pel professorat. Es destrueixen en els termes i condicions previstes en la normativa sobre conservació i eliminació dels documents administratius de la UdL, i les taules d'avaluació documental aprovades per la Generalitat de Catalunya (http://www.udl.cat/ca/serveis/arxiu/).

La UdL no comunicarà mai aquestes dades a tercers, llevats dels casos estrictament previstos en la Llei.

Les persones interessades poden accedir a les seves imatges; sol·licitar-ne la rectificació, supressió o portabilitat; oposar-se al tractament i sol·licitar-ne la limitació, mitjançant escrit tramès a l'adreça dpd@udl.cat <mailto:dpd@udl.cat>. També poden presentar una reclamació adreçada a l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, mitjançant la seu electrònica de l’Autoritat (https://seu.apd.cat) o per mitjans no electrònics”.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

El pla de de desenvolupament en format cronograma de l'assignatura d'Infermeria de l'Adult 1 amb la distribució i les dates de les sessions es penjarà a l'espai de recursos del Campus Virtual.

Sistema d'avaluació

AVALUACIÓ CONTÍNUA


Part teòrica: correspon al 40% de la nota final 

Tot el contingut teòric exposat en les sessions magistrals i els seminaris serà avaluat mitjançant examen. Aquest constarà de preguntes tipus test de resposta múltiple de quatre options (cada 4 respostes incorrectes es descomptarà l'equivalent a una resposta correcta). La nota mínima per superar-lo serà igual o superiors a 5.

No es contempla la realització d'exàmens parcials. 

Atenció: la correcció d'examens és automatitzada. Els examens que no tinguin nom/cognoms/DNI o no segueixin la pauta ben indicada en la plantilla de respostes no seran avaluats. 


Seminaris: corresponen al 30% de la nota final 

Els seminaris es desenvolupen setmanalment associats al contingut teòric, potenciant aspectes teòrics i pràctics. Per aquest motiu tenen caràcter obligatori i es valoren de forma continua, per tant, en cas de suspendre el bloc de Seminari sols es podrà optar a recuperació els/les estudiants que hagin assistit a un 80% de les sessions de seminari i la recuperació es basarà en activitats d’aquelles sessions específiques de seminari suspeses.

Cada seminari s'avaluarà individualment seguint una pauta d'avaluació on es tindran en compte: evidències d'aprenentatge, habilitats i actituds.

 

Simulació clínica (pràctica): correspon al 30% de la nota final 

Activitat de simulació clínica a l'aula. S'avaluarà també de forma individual  i seguint una pauta d'avaluació adaptada al seminari de simulació segons les competències a valorar.

A més, l’alumne haurà de realitzar un treball individual que complementarà l’aprenentatge mitjançant els casos de simulació treballats. 


NOTA IMPORTANT: Per realitzar la mitjana de cada una de les parts  (part teòrica, seminari i simulació) és  requisit indispensable tenir cada part aprovada amb una nota minina de 5. En el cas de que no es superi alguna de les parts quedarà l'assignatura suspesa.

Bibliografia i recursos d'informació
PDF