Castellano English
GUIA DOCENT
BASES FISIOPATOLÒGIQUES PER L'ATENCIÓ A LA PERSONA
Coordinació:
ESPART HERRERO, ANNA
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: BASES FISIOPATOLÒGIQUES PER L'A... 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióBASES FISIOPATOLÒGIQUES PER L'ATENCIÓ A LA PERSONA
Codi100453
Semestre d'imparticióANUAL AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Doble titulació: Grau en Infermeria i Grau en Fisioteràpia2TRONCAL/BÀSICAPresencial
Grau en Infermeria2TRONCAL/BÀSICAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatPRALABPRAULATEORIA
Nombre de crèdits0.62.43
Nombre de grups1262
CoordinacióESPART HERRERO, ANNA
Departament/sINFERMERIA I FISIOTERÀPIA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant40% presencial (60 hores)
60% treball autònom (90 hores)
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà/Castellà (esporàdicament, material en anglès)
Distribució de crèdits3,0 crèdits teòrics en grup gran
2,4 crèdits seminaris en grups mitjans
0,6 crèdits simulació en grups petits
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
ARROYO CALPE, DAVIDdavidarroyocalpe@gmail.com3,8
CASTANERA BERDALA, ANAana.castanera@udl.cat6,8
ESPART HERRERO, ANNAanna.espart@udl.cat7Contacteu per correu-e per a concertar les tutories
GUTIERREZ VILAPLANA, JOSE MARIAjosepmaria.gutierrez@udl.cat5
PARAISO PUEYO, ELENAelena.paraiso@udl.cat5
Objectius acadèmics de l'assignatura

Resultats d’aprenentatge

 

Competències

Bàsiques:

CB2. Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d’una manera professional i posseeixin les competències que s’acostumen a demostrar mitjançant l’elaboració i defensa d’arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d’estudi.

CB3. Capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d’estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre Mòduls rellevants d’índole social, científica o ètica.

 

Específiques:

CE10. Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.

CE31. Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.

 

Transversals:

CT3. Adquirir capacitació en l’ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació.

CT5. Adquirir nocions essencials del pensament científic.

 

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

A continuació es presenten els diferents mòduls de l’assignatura, on la seva base serà:

 

Mòdul 1.- Conceptes generals. Introducció a la fisiopatologia. Bases física i biològiques de la radiologia.

            1.1.- Conceptes bàsics: salut i malaltia. Tipus de malalties.

          1.2.- Conceptes fisiopatològics: etiologia, patogènia, signes i símptomes, diagnòstic, evolució clínica, opció terapèutica.

Mòdul 2.- Alteracions respiratòries.

Mòdul 3.- Alteracions digestives.

Mòdul 4.- Alteracions produïdes per infeccions.

Mòdul 5.- Fisiopatologia del dolor.

Mòdul 5.- Alteracions vasculars.

Mòdul 6.- Alteracions cardíaques.

Mòdul 7.- Alteracions endocrino-metabòliques.

Mòdul 8.- Alteracions immunològiques.

Mòdul 9.- Alteracions neurològiques.

Mòdul 10.- Alteracions cel·lulars, tissulars i oncològiques.

Mòdul 11.- Alteracions renals i urinàries.

Mòdul 12.- Alteracions hematològiques.

Mòdul 13.- Alteracions osteomusculars.

 

 

Eixos metodològics de l'assignatura

Per tal d’assolir les competències de l’assignatura, les activitats docents seran:

Classes teòriques

L’objectiu és desenvolupar les bases dels continguts de l’assignatura. Inclouen sessions impartides pels professors responsables de l’assignatura en sessió metodologia inversa (Flipped Learning). La presencialitat estarà subjecta a la normativa vigent; en cas de no poder-se a dur la presencialitat a l'aula, les classes es realitzaran per videoconferència a través del Campus Virtual.

 

Seminaris

Es pretén que l’estudiant apliqui els continguts teòrics a situacions pràctiques i de raonament crític. Els seminaris inclouen sessions fonamentalment teòrico-pràctiques, però utilitzant les bases teòriques exposades a les classes de teoria per tal d’aconseguir la translació de coneixement teòric a la pràctica. Es desenvoluparan en grups mitjans.

 

Simulació

Creació d’un escenari clínic simulat a través d’un cas per l’avaluació competencial. Es desenvoluparà en grups petits.

 

Pla de desenvolupament de l'assignatura

El desenvolupament de l’assignatura està disponible a l’espai del Campus Virtual de l’assignatura, on s’especifica de manera detallada, l’organització dels eixos metodològics en relació a les variables temps i espai.

 

Sistema d'avaluació

Avaluació Continuada

*La part de Teoria s’avaluarà amb una prova escrita al final de cada semestre, i valdrà un 40%  de la nota final. Per a superar aquesta part, es contemplen dues proves:

            Prova escrita 1r semestre 

            Prova escrita 2n semestre 

La primera prova correspondrà a una prova parcial (opcional) i permetrà eliminar matèria d’un semestre a l’altre. La segona prova serà la prova oficial de l'assignatura i correspondrà amb la primera convocatòria. L’assistència a la Teoria no és obligatòria però sí altament recomanable.

 

*La part de Seminaris s’avaluarà amb una rúbrica d’avaluació específica i la realització d'activitats dirigides, per part de l’alumne (instruments basats en l’observació, participació i seguiment dels treballs). Aquesta part suposarà un 30% de la nota final.

            Seminaris 1r semestre

            Seminaris 2n semestre

L’assistència als Seminaris és obligatòria; només es permetrà l’absència al 20% de les classes sempre que aquesta estigui justificada (segons normativa d'avaluació vigent).

 

*L'assistència a la part de Simulació és obligatòria. Aquesta s’avaluarà amb una rúbrica d’avaluació específica i suposarà el 30% de la nota final.

   

Per a superar l’assignatura, la nota final de cadascuna de les parts (Teoria, Seminaris, Simulació) ha de ser igual o superior a 5 punts (sobre 10). En el cas de les proves teòriques, és requisit indispensable que cadascuna d'elles tingui una puntuació igual o superior a 5.

 

Avaluació Única

Aquells alumnes que per motius de feina o motius justificats no puguin realitzar l’avaluació continuada, ho hauran d’indicar a l’inici del curs i podran seguir l’avaluació única. Aquesta, consistirà en:

            Prova escrita (amb tota la matèria de l’assignatura: Teoria i Seminaris): 80% de la nota final

            Simulació: 20% de la nota final. Assistència obligatòria.

           

Per tal de superar l’assignatura, caldrà que la nota final de cadascuna de les parts (Teoria, Seminaris, Simulació), sigui igual o superior a 5 punts (sobre 10). 

 

Quadre resum avaluació

 

Avaluació Continuada

Avaluació Única

 

Assistència

Percentatge nota*

Assistència

Percentatge nota*

Teoria

 

40%

 

80%

(Prova final assignatura)

Seminaris

80%

30%

----

----

Simulació

100%

30%

100%

20%

                                                                                                                                   * Per a superar l’assignatura, la nota final ha de ser igual o superior a 5 punts en cadascun dels apartats

                                                                                                                                     Sem.: semestre

Matrícula d'Honor

Aquells alumnes que obtinguin una nota final de l'assignatura igual o superior a 9,0 punts seran candidats a optar a la qualificació de Matrícula d'Honor. El nombre de Matrícules d'Honor atorgades anirà en relació al que es detalla a la Normativa de l'Avaluació i de la Qualificació de la Docència en els Graus i Màsters a la UdL.

--------

JUSTIFICACIÓ ABSÈNCIES ASSIGNATURES TEÒRIC-PRÀCTIQUES

En relació a la justificació de les absències, els motius pels quals es considera que la falta és justificada, seran els mateixos que els enunciats a la Normativa de l'Avaluació i la qualificació de la docència als graus i màsters a la UdL per no assistir a les proves d'avaluació programades a la guia docent o a la web de la titulació.

Per a la resta de situacions derivades de problemes de salut, personals o familiars, es permetrà a l'estudiant canviar de dia i recuperar el seminari durant la setmana, si és possible.

Les sol·licituds de justificació d’absències que comportin la incompareixença a una prova d’avaluació hauran de ser presentades el mateix dia de l’absència. La justificació de la resta d’absències haurà de ser presentada com a molt tard en els 10 dies següents.

De forma general a l'estudiant únicament se li justificarà l'absència, però no la manca de compliment dels seus compromisos acadèmics.

Bibliografia i recursos d'informació

 

PDF