Coordinació: | ESPART HERRERO, ANNA |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | BASES FISIOPATOLÒGIQUES PER L'ATENCIÓ A LA PERSONA | ||||||||||||
Codi | 100453 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | ANUAL AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | ESPART HERRERO, ANNA | ||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | 40% presencial (60 hores)
60% treball autònom (90 hores) | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català/Castellà (esporàdicament, material en anglès) | ||||||||||||
Distribució de crèdits | 3,0 crèdits teòrics en grup gran
2,4 crèdits seminaris en grups mitjans 0,6 crèdits simulació en grups petits |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ARROYO CALPE, DAVID | davidarroyocalpe@gmail.com | 3,8 | |
CASTANERA BERDALA, ANA | ana.castanera@udl.cat | 6,8 | |
ESPART HERRERO, ANNA | anna.espart@udl.cat | 7 | Contacteu per correu-e per a concertar les tutories |
GUTIERREZ VILAPLANA, JOSE MARIA | josepmaria.gutierrez@udl.cat | 5 | |
PARAISO PUEYO, ELENA | elena.paraiso@udl.cat | 5 |
Resultats d’aprenentatge
Bàsiques:
CB2. Aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d’una manera professional i posseeixin les competències que s’acostumen a demostrar mitjançant l’elaboració i defensa d’arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d’estudi.
CB3. Capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d’estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre Mòduls rellevants d’índole social, científica o ètica.
Específiques:
CE10. Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
CE31. Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
Transversals:
CT3. Adquirir capacitació en l’ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació.
CT5. Adquirir nocions essencials del pensament científic.
A continuació es presenten els diferents mòduls de l’assignatura, on la seva base serà:
Mòdul 1.- Conceptes generals. Introducció a la fisiopatologia. Bases física i biològiques de la radiologia.
1.1.- Conceptes bàsics: salut i malaltia. Tipus de malalties.
1.2.- Conceptes fisiopatològics: etiologia, patogènia, signes i símptomes, diagnòstic, evolució clínica, opció terapèutica.
Mòdul 2.- Alteracions respiratòries.
Mòdul 3.- Alteracions digestives.
Mòdul 4.- Alteracions produïdes per infeccions.
Mòdul 5.- Fisiopatologia del dolor.
Mòdul 5.- Alteracions vasculars.
Mòdul 6.- Alteracions cardíaques.
Mòdul 7.- Alteracions endocrino-metabòliques.
Mòdul 8.- Alteracions immunològiques.
Mòdul 9.- Alteracions neurològiques.
Mòdul 10.- Alteracions cel·lulars, tissulars i oncològiques.
Mòdul 11.- Alteracions renals i urinàries.
Mòdul 12.- Alteracions hematològiques.
Mòdul 13.- Alteracions osteomusculars.
Per tal d’assolir les competències de l’assignatura, les activitats docents seran:
Classes teòriques
L’objectiu és desenvolupar les bases dels continguts de l’assignatura. Inclouen sessions impartides pels professors responsables de l’assignatura en sessió metodologia inversa (Flipped Learning). La presencialitat estarà subjecta a la normativa vigent; en cas de no poder-se a dur la presencialitat a l'aula, les classes es realitzaran per videoconferència a través del Campus Virtual.
Seminaris
Es pretén que l’estudiant apliqui els continguts teòrics a situacions pràctiques i de raonament crític. Els seminaris inclouen sessions fonamentalment teòrico-pràctiques, però utilitzant les bases teòriques exposades a les classes de teoria per tal d’aconseguir la translació de coneixement teòric a la pràctica. Es desenvoluparan en grups mitjans.
Simulació
Creació d’un escenari clínic simulat a través d’un cas per l’avaluació competencial. Es desenvoluparà en grups petits.
El desenvolupament de l’assignatura està disponible a l’espai del Campus Virtual de l’assignatura, on s’especifica de manera detallada, l’organització dels eixos metodològics en relació a les variables temps i espai.
Avaluació Continuada
*La part de Teoria s’avaluarà amb una prova escrita al final de cada semestre, i valdrà un 40% de la nota final. Per a superar aquesta part, es contemplen dues proves:
Prova escrita 1r semestre
Prova escrita 2n semestre
La primera prova correspondrà a una prova parcial (opcional) i permetrà eliminar matèria d’un semestre a l’altre. La segona prova serà la prova oficial de l'assignatura i correspondrà amb la primera convocatòria. L’assistència a la Teoria no és obligatòria però sí altament recomanable.
*La part de Seminaris s’avaluarà amb una rúbrica d’avaluació específica i la realització d'activitats dirigides, per part de l’alumne (instruments basats en l’observació, participació i seguiment dels treballs). Aquesta part suposarà un 30% de la nota final.
Seminaris 1r semestre
Seminaris 2n semestre
L’assistència als Seminaris és obligatòria; només es permetrà l’absència al 20% de les classes sempre que aquesta estigui justificada (segons normativa d'avaluació vigent).
*L'assistència a la part de Simulació és obligatòria. Aquesta s’avaluarà amb una rúbrica d’avaluació específica i suposarà el 30% de la nota final.
Per a superar l’assignatura, la nota final de cadascuna de les parts (Teoria, Seminaris, Simulació) ha de ser igual o superior a 5 punts (sobre 10). En el cas de les proves teòriques, és requisit indispensable que cadascuna d'elles tingui una puntuació igual o superior a 5.
Avaluació Única
Aquells alumnes que per motius de feina o motius justificats no puguin realitzar l’avaluació continuada, ho hauran d’indicar a l’inici del curs i podran seguir l’avaluació única. Aquesta, consistirà en:
Prova escrita (amb tota la matèria de l’assignatura: Teoria i Seminaris): 80% de la nota final
Simulació: 20% de la nota final. Assistència obligatòria.
Per tal de superar l’assignatura, caldrà que la nota final de cadascuna de les parts (Teoria, Seminaris, Simulació), sigui igual o superior a 5 punts (sobre 10).
Quadre resum avaluació
|
Avaluació Continuada |
Avaluació Única |
||
|
Assistència |
Percentatge nota* |
Assistència |
Percentatge nota* |
Teoria |
|
40% |
|
80% (Prova final assignatura) |
Seminaris |
80% |
30% |
---- |
---- |
Simulació |
100% |
30% |
100% |
20% |
* Per a superar l’assignatura, la nota final ha de ser igual o superior a 5 punts en cadascun dels apartats
Sem.: semestre
Matrícula d'Honor
Aquells alumnes que obtinguin una nota final de l'assignatura igual o superior a 9,0 punts seran candidats a optar a la qualificació de Matrícula d'Honor. El nombre de Matrícules d'Honor atorgades anirà en relació al que es detalla a la Normativa de l'Avaluació i de la Qualificació de la Docència en els Graus i Màsters a la UdL.
--------
JUSTIFICACIÓ ABSÈNCIES ASSIGNATURES TEÒRIC-PRÀCTIQUES
En relació a la justificació de les absències, els motius pels quals es considera que la falta és justificada, seran els mateixos que els enunciats a la Normativa de l'Avaluació i la qualificació de la docència als graus i màsters a la UdL per no assistir a les proves d'avaluació programades a la guia docent o a la web de la titulació.
Per a la resta de situacions derivades de problemes de salut, personals o familiars, es permetrà a l'estudiant canviar de dia i recuperar el seminari durant la setmana, si és possible.
Les sol·licituds de justificació d’absències que comportin la incompareixença a una prova d’avaluació hauran de ser presentades el mateix dia de l’absència. La justificació de la resta d’absències haurà de ser presentada com a molt tard en els 10 dies següents.
De forma general a l'estudiant únicament se li justificarà l'absència, però no la manca de compliment dels seus compromisos acadèmics.