Coordination: | VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC |
Academic year 2023-24 |
Subject name | HUMAN BODY'S FUNCTION 2 | ||||||||||||
Code | 102703 | ||||||||||||
Semester | 2nd Q(SEMESTER) CONTINUED EVALUATION | ||||||||||||
Typology |
| ||||||||||||
Course number of credits (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Type of activity, credits, and groups |
| ||||||||||||
Coordination | VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC | ||||||||||||
Department | NURSING AND PHYSIOTHERAPY | ||||||||||||
Important information on data processing | Consult this link for more information. | ||||||||||||
Language | castellà-català-anglès |
Teaching staff | E-mail addresses | Credits taught by teacher | Office and hour of attention |
ARUMI TRUJILLO, CLAUDIA | claudia.arumi@udl.cat | 4,5 | |
VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC | fran.valenzuela@udl.cat | 2,5 |
L’objectiu general d’aquesta assignatura es proporcionar els coneixements necessaris per comprendre els principis bàsics que determinen el funcionament del cos humà, cóm s’apliquen aquests principis a la comprensió dels processos patològics, reconèixer els processos i mecanismes fisiològics sobre els que es pot influir amb fisioteràpia i adquirir la metodologia necessària per l’estudi del funcionament del cos humà. En aquesta assignatura s’integraran coneixements d’Anatomia, Histologia i Bioquímica i a la vegada seran la base per adquirir els coneixements d’assignatures de cursos superiors.
Recomanació del professorat:
Es recomanen coneixements mínims d’anglès. És recomanable portar la matèria al dia.
1. Conèixer i identificar la morfologia, estructura i funció del cos humà
2. Comprendre les bases fisiològiques de les cèl•lules i els teixits
3. Adquirir una comprensió racional, completa e integrada dels mecanismes de funcionament del cos humà en estat de salut.
4. Entendre i aplicar els mètodes i les tècniques instrumentals que s’apliquen en la fisioteràpia experimental i assistencial.
5. Comprendre els fonaments científics de la fisiopatologia i de la farmacologia.
6. Aplicar els coneixements teòrics a la resolució de problemes fisiològics.
7. Obtenir una visió biopsicosocial que integri de manera holística els diferents mecanismes fisiològics del cos humà.
8. Saber descriure i explicar els mecanismes bàsics de funcionament de cada sistema i de cada un dels òrgans, i la seva aportació al manteniment de l’homeòstasi en l'ésser humà
9. Descriure els canvis de les funcions del sistema nerviós i el muscular relacionats amb la realització de forma puntual (adaptacions agudes) d’activitat física
10. Descriure els canvis de les funcions sistema nerviós i el muscular relacionats amb la repetició a llarg termini de la pràctica d’exercici físic (adaptacions cròniques)
11. Explicar les causes i les conseqüències dels canvis aguts i crònics
12. Identificar els paràmetres que permeten avaluar l’estat i els canvis de les funcions sistema nerviós i el muscular durant l’activitat física.
13. Avaluar la rellevància dels factors biològics que limiten l’activitat física.
14. Utilitzar aparells i instruments de mesura per a registrar paràmetres biològics.
Competències específiques de la Titulació:
1. Conèixer i identificar la morfologia, estructura i funció del cos humà
2. Comprendre les bases fisiològiques de les cèl·lules i els teixits
3. Conèixer els aspectes evolutius en les diferents etapes del desenvolupament embrionari, creixement, maduració i envelliment
4. Saber descriure i explicar els mecanismes bàsics de funcionament de cada sistema i de cada un dels òrgans, i la seva aportació al manteniment de l’homeòstasi en l'ésser humà
5. Desenvolupar una concepció biopsicosocial de la persona relacionant estructura, funció, conducta i context, així com saber les repercussions que té l'alteració del funcionament normal de cada òrgan sobre la resta de les funcions
6. Proporcionar els coneixements necessaris per comprendre i utilitzar els mètodes bàsics emprats en l'exploració funcional dels diferents òrgans i sistemes
7. Aplicar els principis de fisiologia a l'Activitat Física
8. Identificar els efectes de la pràctica de l'activitat física sobre l'estructura i funció del cos humà
Competències transversals de la Titulació:
1. Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dintre del seu context social i multicultural
2. Comprendre sense prejudicis a les persones, considerant els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences i valors, garantint el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional
3. Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per a la salut
4. Treballar amb l'equip de professionals com unitat bàsica en la qual s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials
5. Realitzar les cures d'infermeria basant-se en l'atenció integral de salut, que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial
Competències específiques:
1. Comprendre els factors fisiològics que condicionen la pràctica de l’activitat física i l’esport.
2. Identificar els efectes de la pràctica de l’exercici físic sobre l’estructura i la funció del cos
3. Aplicar els principis fisiològics en l’activitat física i l’esport
Bloc 1: INEF (Dra Assumpta Ensenyat /Dr Guillermo Torres)
UNITAT 1: FUNCIÓ NEUROMUSCULAR I EXERCICI FÍSIC
Tema 1 Estructura i funció muscular
Tema 2 Factors fisiològics que determinen la força muscular
Tema 3 Adaptacions neuromusculars a l’entrenament i el desentrenament
UNITAT 2: BIOENERGETICA i EXERCICI FÍSIC
Tema 1 Bioenergètica, transferència d’energia i metabolisme
Tema 2 Resposta metabòlica a l'exercici – Interacció dels sistemes energètics
UNITAT 3: FUNCIO CÀRDIO-RESPIRATÒRIA I EXERCICI FÍSIC
Tema 1 Resposta càrdio-vascular a l’exercici físic
Tema 2 Resposta pulmonar a l’exercici físic
UNITAT 4: VALORACIÓ DEL METABOLISME
Tema 1 Valoració funcional i proves d’esforç
Tema 3 Sistemes de valoració de l’activitat física
UNITAT 5: CREIXEMENT, DESENVOLUPAMENT I ENVELLIMENT
Tema 1 Creixement, capacitats motrius i efectes de l’exercici
Tema 2 Envelliment, capacitats motrius i efectes de l’exercici
Bloc 2: Infermeria
UNITAT 1: FUNCIÓ DELS APARELLS I SISTEMES DEL COS HUMÀ (Prof. Carolina Climent)
Tema 1 Sistema nerviós autònom
Tema 2 Sistema endocrí
UNITAT 2: FUNCIÓ SENSITIVA (Prof. Fran Valenzuela)
Tema 1 Sistema Somatosensitiu
Tema 2 Fibres nervioses perifèriques: mecanorreceptors
Tema 3 Sistema nociceptiu
UNITAT 3: FUNCIONS ALTES I INTEGRATIVES DEL SNC (Prof. Fran Valenzuela)
Tema 1 La recepció y percepció sensorial
Tema 2 El control del moviment i la postura
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
O/V (1) |
I/G (2) |
Observacions |
9-14 |
INEF |
|
33 |
O |
|
|
1-8 |
Examen Teòric |
Domina els continguts de l´assignatura |
47 |
O |
I |
|
1-8 |
Registre anecdòtic |
|
20 |
O |
I |
Les bases es trobaran a l’aula virtual |
(1)Obligatòria / Voluntària (2)Individual / Grupal
Aquesta assignatura segueix les normatives d´avaluació de la UdL.
Avaluació contínua:
Per aprovar aquesta assignatura s´ha d´obtenir un 5 de nota global. Per poder fer la mitja ponderada de les notes obtingudes en les diferents activitats d´avaluació és imprescindible que totes elles estiguin aprovades amb un 5 a excepció del registre anecdòtic.
Tant l’examen teòric com la seva recuperació constaran de 40 (40% del total de la prova) preguntes tipus test (de 4 possibles respostes, de les quals només hi haurà una verdadera, amb un descompte de 0,25 per error) i 4 (60% del total de la prova) preguntes curtes a desenvolupar.
Avaluació única: article 1.5, punt 2
Constarà de:
General
Guyton AC, Hall JE. Tratado de fisiología médica.Editorial Elsevier Sauders.11ª Ed. 2006.
Sherwood L.Human Physiology.From cells to systems.Editorial Brooks Cole.5ª ed. 2004.
Purves, D. Neurociencia. Médica Panamericana 3ª ed. 2007
Strong J. Pain.A text book for therapists.Elsevier. 2002.
Mechanisms and management of pain for the physical therapist.Edited bySluka K A. IASP press. 2009.
Thibodeau Ga, PattonKt. Estructura y función. 13ª edición. Barcelona: Elsevier. 2008.
Kenney LW, Wilmore JH. Fisiologia del deporte y el ejercicio. 5ª edición. Madrid: Médica Panamericana. 2014
Complementària
Bear,MF; Connors,B y Paradiso,M. Neurociencia. La exploración del cerebro. Editorial WoltersKluwerHealth España SA; Lippincott Williams &Wilkins 3ª edición. 2008
Kandel, Eric R.Neurociencia y conducta. Editorial Prentice Hall. 2008
Butler DS, Moseley GL. Explain Pain. Noigroup Publications. 2003
Silbernagl, S; Despopoulos, A. Fisiología. Texto y Atlas. 7ª edición. Madrid: Editorial Medica Panamericana, 2009
Direccions web d’interès general
Direcció 1: http://www.physiologyeducation.org/
Direcció 2 http://www.getbodysmart.com
Direcció 3 http://nhscience.lonestar.edu/biol/ap1int.htm