English
GUIA DOCENT
ORGANISMES MODEL EN BIOMEDICINA
Coordinació:
Enric Herrero
Any acadèmic 2014-15
GUIA DOCENT: ORGANISMES MODEL EN BIOMEDICINA 2014-15

Informació general de l'assignatura
DenominacióOrganismes Model en Biomedicina
Codi14703
Semestre d'imparticióPrimer Semestre
CaràcterOptatiu
Nombre de crèdits ECTS4
Grups1
Crèdits teòrics3
Crèdits pràctics1
CoordinacióEnric Herrero
Horari de tutoria/llocContacte directe amb el professorat del curs
Departament/sCiències Mèdiques Bàsiques / Medicina Experimental
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant40 hores presencials
60 hores treball estudiantat
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'impartició90% anglés
10% catalá
Grau/MàsterMàster en Investigació Biomèdica
Distribució de crèdits3 ECTS Teoria
0,5 ECTS Problemes
0,5 ECTS Seminaris
Horari de tutoria/llocContacte directe amb el professorat del curs
Adreça electrònica professor/a (s/es)gemma.belli@cmb.udl.cat
ana.casanovas@mex.udl.cat
neus.colomina@cmb.udl.cat
madelatorre@cmb.udl.cat
joaquim.egea@cmb.udl.cat
enric.herrero@cmb.udl.cat
loreta.medina@mex.udl.cat
jlroyo@cmb.udl.cat
jordi.torres@cmb.udl.cat
Gemma Bellí
Anna Casanovas
Neus Colomina
Mª Angeles de la Torre
Joaquim Egea
Enric Herrero
Loreta Medina
José Luis Royo
Jordi Torres

Objectius acadèmics de l'assignatura
  1. Coneixement de les bases cel·lulars i moleculars dels organismes uni i multicel·lulars utilitzats com organismes model
  2. Coneixement de les metodologies per els anàlisi moleculars, bioquímics, cel·lulars i genètics en estudis amb organismes model
  3. Coneixement dels mecanismes de senyalització que regulen les funcions biològiques dels organismes model, i la seva conservació evolutiva
  4. Coneixement de les implicacions biomèdiques dels estudis amb organismes model, establint relacions entre alteracions en aquests models i alteracions fisiopatològiques humanes
  5. Adquisició de les habilitats per analitzar i comunicar informació científica
Competències

- Comprendre coneixements que aportin una base i oportunitat d'ésser originals en el desenvolupament d'idees en el context de la recerca

- Ser capaç d'integrar coneixements i enforntar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'informació limitada, incloent-hi reflexions sobre les responsabilitats socials i étiques relacionades amb l'aplicació de coneixements i judicis -Saber comunicar de manera clara conclussions i els coneixements i raons que les sustenten a públics tant especialitzats com no especialitzats

- Tenir les habilitats d'aprenentatge que permetin estudiar de manera en bona mida autodirigida o autònoma

- Saber escollir i aplicar les diferents metodologies d'anàlisi molecular, bioquímic, cel·lular, genètic i fenotífic pel diagnòstic i estudi de les malalties

- Capacitat de pensament crític i creatiu en el treball propi i amb altres investigadors

- Capacitat per preparar, processar i interpretar els resultats obtinguts amb rigor i aplicant les tecnologies apropiades

- Reconeixer i valorar l'importància dels estudis realitzats en diversos organismes uni i pluricel·lulars com models experimentals pel progrés de la Medicina i les Ciències Biomèdiques

- Saber identificar les molècules i els processos importants en el funcionament de les cèl·lules així com reconeixer els mecanismes d'integració de les senyals externes que regulen funcions complexes com la diferenciació, la proliferació i la supervivència

- Tenir una correcta expressió oral i escrita

- Dominar una llengua estrangera

- Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, la promoció dels Drets Humans i els valors propis d'una cultura de pau i valors democràtics

Continguts fonamentals de l'assignatura

1. Saccharomyces cerevisiae com organisme model (12 h classes)

-Biologia cel·lular o molecular de S. cerevisiae

-Mecanismes de manipulació genètica

-Anàlisis genòmics en llevats

-Transducció de senyals i respostes a estrés

-Citoesquelet i morfogènesi

-Regulació redox de les funcions cel·lulars

-Homeòstasi cel·lular

-Control del cicle cel·lular: estudis comparatius amb eucariotes superiors

 

2. El pollastre i el ratolí com organismes model (12 h classes)

-Estructura del cervell, funcions bàsiques i desenvolupament en pollastre i ratolí

-Alteracions del cervell en relació amb malalties humanes

-Manipulació del genoma de la ratolí: aplicacions a l'estudi del desenvolupament del sistema nerviós, conectivitat i malaltia

-Etiopatologia i tractament de malalties neurodegeneratives com l'ELA: ratolí i rata com models

 

3. Altres organismes model: E. coli, C. elegans, D. melanogaster, peix cebra (6h classes)

-Biologia molecular i manipulació genètica

-Exemples d'estudis amb aplicacions biomèdiques

 

Eixos metodològics de l'assignatura

El procés d'ensenyament-aprenentatge es durà a terme mitjançant:

Pla de desenvolupament de l'assignatura

Activitat formativa:

Teoria: 30 hores amb 100% de presencialitat

Problemes: 5 hores amb 100% de presencialitat

Seminaris: 5 hores amb 100% de presencialitat

Treball autònom: 60 hores sense presencialitat

(

.

Sistema d'avaluació

Avaluació continuada: assistència i participació. Ponderació del 20%

Prova oral: seminari impartit per l'alumne. Ponderació del 30%

Examen teòric. ponderació del 50%

 

 

 

 

 

Bibliografia i recursos d'informació

- Saccharomyces Genome Database (www.yeastgenome.org)

- Dickinson JR and Schweizer M (eds) The Metabolism and Molecular Physiology of Saccharomyces cerevisiae. CRC Press (2004)

- Encyclopedia of Neuroscience, 10 volume set (http://www.sciencedirect.com/science/referenceworks/9780080450469) Larry R. Squire (ed.) Elsevier Ltd. (2009). ISBN: 978-0-08-045046-9

PDF