Coordinació: | Enric Herrero |
Any acadèmic 2014-15 |
Denominació | Organismes Model en Biomedicina |
Codi | 14703 |
Semestre d'impartició | Primer Semestre |
Caràcter | Optatiu |
Nombre de crèdits ECTS | 4 |
Grups | 1 |
Crèdits teòrics | 3 |
Crèdits pràctics | 1 |
Coordinació | Enric Herrero |
Horari de tutoria/lloc | Contacte directe amb el professorat del curs |
Departament/s | Ciències Mèdiques Bàsiques / Medicina Experimental |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | 40 hores presencials
60 hores treball estudiantat |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | 90% anglés
10% catalá |
Grau/Màster | Màster en Investigació Biomèdica |
Distribució de crèdits | 3 ECTS Teoria
0,5 ECTS Problemes 0,5 ECTS Seminaris |
Horari de tutoria/lloc | Contacte directe amb el professorat del curs |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | gemma.belli@cmb.udl.cat
ana.casanovas@mex.udl.cat neus.colomina@cmb.udl.cat madelatorre@cmb.udl.cat joaquim.egea@cmb.udl.cat enric.herrero@cmb.udl.cat loreta.medina@mex.udl.cat jlroyo@cmb.udl.cat jordi.torres@cmb.udl.cat |
- Comprendre coneixements que aportin una base i oportunitat d'ésser originals en el desenvolupament d'idees en el context de la recerca
- Ser capaç d'integrar coneixements i enforntar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'informació limitada, incloent-hi reflexions sobre les responsabilitats socials i étiques relacionades amb l'aplicació de coneixements i judicis -Saber comunicar de manera clara conclussions i els coneixements i raons que les sustenten a públics tant especialitzats com no especialitzats
- Tenir les habilitats d'aprenentatge que permetin estudiar de manera en bona mida autodirigida o autònoma
- Saber escollir i aplicar les diferents metodologies d'anàlisi molecular, bioquímic, cel·lular, genètic i fenotífic pel diagnòstic i estudi de les malalties
- Capacitat de pensament crític i creatiu en el treball propi i amb altres investigadors
- Capacitat per preparar, processar i interpretar els resultats obtinguts amb rigor i aplicant les tecnologies apropiades
- Reconeixer i valorar l'importància dels estudis realitzats en diversos organismes uni i pluricel·lulars com models experimentals pel progrés de la Medicina i les Ciències Biomèdiques
- Saber identificar les molècules i els processos importants en el funcionament de les cèl·lules així com reconeixer els mecanismes d'integració de les senyals externes que regulen funcions complexes com la diferenciació, la proliferació i la supervivència
- Tenir una correcta expressió oral i escrita
- Dominar una llengua estrangera
- Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, la promoció dels Drets Humans i els valors propis d'una cultura de pau i valors democràtics
1. Saccharomyces cerevisiae com organisme model (12 h classes)
-Biologia cel·lular o molecular de S. cerevisiae
-Mecanismes de manipulació genètica
-Anàlisis genòmics en llevats
-Transducció de senyals i respostes a estrés
-Citoesquelet i morfogènesi
-Regulació redox de les funcions cel·lulars
-Homeòstasi cel·lular
-Control del cicle cel·lular: estudis comparatius amb eucariotes superiors
2. El pollastre i el ratolí com organismes model (12 h classes)
-Estructura del cervell, funcions bàsiques i desenvolupament en pollastre i ratolí
-Alteracions del cervell en relació amb malalties humanes
-Manipulació del genoma de la ratolí: aplicacions a l'estudi del desenvolupament del sistema nerviós, conectivitat i malaltia
-Etiopatologia i tractament de malalties neurodegeneratives com l'ELA: ratolí i rata com models
3. Altres organismes model: E. coli, C. elegans, D. melanogaster, peix cebra (6h classes)
-Biologia molecular i manipulació genètica
-Exemples d'estudis amb aplicacions biomèdiques
El procés d'ensenyament-aprenentatge es durà a terme mitjançant:
Activitat formativa:
Teoria: 30 hores amb 100% de presencialitat
Problemes: 5 hores amb 100% de presencialitat
Seminaris: 5 hores amb 100% de presencialitat
Treball autònom: 60 hores sense presencialitat
(
.
Avaluació continuada: assistència i participació. Ponderació del 20%
Prova oral: seminari impartit per l'alumne. Ponderació del 30%
Examen teòric. ponderació del 50%
- Saccharomyces Genome Database (www.yeastgenome.org)
- Dickinson JR and Schweizer M (eds) The Metabolism and Molecular Physiology of Saccharomyces cerevisiae. CRC Press (2004)
- Encyclopedia of Neuroscience, 10 volume set (http://www.sciencedirect.com/science/referenceworks/9780080450469) Larry R. Squire (ed.) Elsevier Ltd. (2009). ISBN: 978-0-08-045046-9