Coordinació: | DE LA TORRE RUIZ, M. ANGELES |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | ORGANISMES MODEL EN BIOMEDICINA | ||||||||
Codi | 14703 | ||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||
Caràcter |
| ||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 4 | ||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||
Coordinació | DE LA TORRE RUIZ, M. ANGELES | ||||||||
Departament/s | CIÈNCIES MÈDIQUES BÀSIQUES | ||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | 40 hores presencials
60 hores treball estudiantat | ||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||
Idioma/es d'impartició | 90% anglés
10% catalá/castella | ||||||||
Distribució de crèdits | 3,3 ECTS Teoria
0,4 ECTS Presentacions orals 0,3 ECTS Seminaris externs |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ABELLAN RODENAS, ANTONIO | antonio.abellan@udl.cat | ,2 | |
BELLI MARTÍNEZ, GEMMA | gemma.belli@udl.cat | ,3 | |
CASALI TABERNET, ANDREU | andreu.casali@udl.cat | ,3 | |
CASANOVAS LLORENS, ANNA MA. | anna.casanovas@udl.cat | ,3 | |
COLOMINA GABARRELLA, M. NIEVES | neus.colomina@udl.cat | ,2 | |
DE LA TORRE RUIZ, M. ANGELES | mariaangeles.delatorre@udl.cat | ,7 | |
EGEA NAVARRO, JOAQUIM | joaquim.egea@udl.cat | ,6 | |
HERNÁNDEZ ESTAÑOL, SARA | sara.hernandez@udl.cat | ,3 | |
MEDINA HERNÁNDEZ, LORETA MARÍA | loreta.medina@udl.cat | ,3 | |
PENA SUBIRÀ, RAMONA NATACHA | romi.pena@udl.cat | ,3 | |
PUJOL CARRION, NURIA | nuria.pujol@udl.cat | ,2 | |
TORRES ROSELL, JORDI | jordi.torres@udl.cat | ,3 |
CB1- Comprendre coneixements que aportin una base i oportunitat d'ésser originals en el desenvolupament d'idees en el context de la recerca
CB3- Ser capaç d'integrar coneixements i enforntar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'informació limitada, incloent-hi reflexions sobre les responsabilitats socials i étiques relacionades amb l'aplicació de coneixements i judicis
CB4-Saber comunicar de manera clara conclussions i els coneixements i raons que les sustenten a públics tant especialitzats com no especialitzats
CB5- Tenir les habilitats d'aprenentatge que permetin estudiar de manera en bona mida autodirigida o autònoma
CG1- Saber escollir i aplicar les diferents metodologies d'anàlisi molecular, bioquímic, cel·lular, genètic i fenotífic pel diagnòstic i estudi de les malalties
CG4- Capacitat de pensament crític i creatiu en el treball propi i amb altres investigadors
CG5- Capacitat per preparar, processar i interpretar els resultats obtinguts amb rigor i aplicant les tecnologies apropiades
CE1- Reconeixer i valorar l'importància dels estudis realitzats en diversos organismes uni i pluricel·lulars com models experimentals pel progrés de la Medicina i les Ciències Biomèdiques
CE7- Saber identificar les molècules i els processos importants en el funcionament de les cèl·lules així com reconeixer els mecanismes d'integració de les senyals externes que regulen funcions complexes com la diferenciació, la proliferació i la supervivència
CT1- Tenir una correcta expressió oral i escrita
CT2- Dominar una llengua estrangera
CT4- Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, la promoció dels Drets Humans i els valors propis d'una cultura de pau i valors democràtics
1. Saccharomyces cerevisiae i Schizossacharomyces pombe com organismes model
-Biologia cel·lular o molecular de S. cerevisiae
-Mecanismes de manipulació genètica
-Anàlisis genòmics en llevats
-Transducció de senyals i respostes a estrés
-Regulació redox de les funcions cel·lulars
-Homeòstasi cel·lular
-Control del cicle cel·lular: estudis comparatius amb eucariotes superiors
2. El pollastre i el ratolí com organismes model
-Estructura del cervell, funcions bàsiques i desenvolupament en pollastre i ratolí
-Alteracions del cervell en relació amb malalties humanes
-Manipulació del genoma de la ratolí: aplicacions a l'estudi del desenvolupament del sistema nerviós, conectivitat i malaltia
-Etiopatologia i tractament de malalties neurodegeneratives com l'ELA: ratolí i rata com models
3. Altres organismes model: C. elegans, cerdo
-Biologia molecular i manipulació genètica
-Exemples d'estudis amb aplicacions biomèdiques
El procés d'ensenyament-aprenentatge es durà a terme mitjançant:
Activitat formativa:
Teoria: 36 hores amb 100% de presencialitat
Practiques: 2 hores amb 100% de presencialitat
Treball autònom: 60 hores sense presencialitat
(
.
Avaluació continuada: assistència i participació. Ponderació del 20%
Prova oral: seminari impartit per l'alumne. Ponderació del 30%
Examen teòric. ponderació del 50%
AVALUACIÓ ALTERNATIVA
Els alumnes que s'acullin a l'avaluació alternativa hauran de fer la prova oral (Ponderació del 30%) y el examen teóric (Ponderació del 70%) que coincidiràn amb la data i l'hora de las provas programades ordinàriament i quedaran exempts de participar en l'avaluació continuada.
La data de la recuperació de l'avaluació alternativa serà la mateixa que la data programada per a la recuperació a l'horari publicat per a l'assignatura.
- Saccharomyces Genome Database (www.yeastgenome.org)
- Dickinson JR and Schweizer M (eds) The Metabolism and Molecular Physiology of Saccharomyces cerevisiae. CRC Press (2004)
- Encyclopedia of Neuroscience, 10 volume set (http://www.sciencedirect.com/science/referenceworks/9780080450469) Larry R. Squire (ed.) Elsevier Ltd. (2009). ISBN: 978-0-08-045046-9