Coordinació: | GOMEZ ARBONES, XAVIER |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | ASSAJOS CLÍNICS: DISSENY I DESENVOLUPAMENT | ||||||||||||
Codi | 14702 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 4 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | GOMEZ ARBONES, XAVIER | ||||||||||||
Departament/s | MEDICINA I CIRURGIA | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Cada crèdit es calcula com 25 hores de treball: 10 hores de classe presencial i s'estima 15 hores de treball autònom de l'estudiantat. | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català (70%), castellà (10%) i anglès (20%; documentació) | ||||||||||||
Distribució de crèdits | Presencials: 4.
- Classes magistrals: 1.2 crèdits - Pràctiques: 1.6 crèdits - Seminaris: 1.2 crèdits |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
BERMUDEZ LOPEZ, MARCELINO | marcelino.bermudez@udl.cat | ,2 | |
GOMEZ ARBONES, XAVIER | xavier.gomez@udl.cat | 2,4 | |
MONTAL ROURA, ROBERT | robert.montal@udl.cat | ,2 | |
RUMI CARRERA, LAURA | lrumi@irblleida.cat | ,2 | |
SANCHEZ DE LA TORRE, MANUEL | manuel.sanchez@udl.cat | ,2 | |
SCHOENENBERGER ARNAIZ, JUAN ANTONIO | juanantonio.schoenenberger@udl.cat | ,8 |
L’assignatura es planteja com una aproximació molt pràctica al mon de la recerca clínica, bàsica i traslacional amb persones. S’aborda els aspectes ètics, legals i metodològics dels estudis experimentals (assaigs clínics), si bé no tan sols aquests aspectes, sinó que també es treballen conceptes relacionats amb la recerca d’estudis observacionals i altres formats en ciències de la salut, així com de la necessitat de l’informe favorable de un comitè de recerca per a poder dur a terme qualsevol projecte amb persones.
Amb aquesta assignatura es pretén donar una visió global e integrada de la recerca, presentar els requeriments legals i ètics, així com treballar sobre com preparar, presentar i avaluar un projecte de recerca (metodologia) per tal de poder-se dur a terme.
Hi ha previstes sessions amb un format més expositiu (classes magistral) i altres amb un format eminentment participatiu tipus seminari o dinàmica de grup. Totes elles amb una vessant pràctica i útil tant per membres d’equips de recerca com per a persones que necessitis auditar o avaluar projectes de recerca.
Durant el curs, de forma exclusiva en aquesta assignatura i aquest màter, també es té l’oportunitat d’assistir a sessions del comitè d’ètica de la investigació amb medicaments (CEIm) de Lleida, i de visitar instal·lacions de suport a la recerca relacionades amb projectes de salut de l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida).
Les sessions són impartides per un bon nombre de professors, ja que hem buscat a persones de màxima autoritat i expertesa en els temes a tractar. Temes diversos, tots ells relacionats amb la recerca amb persones, i que intenten abastar el màxim d’aspectes rellevants; així, a banda de les sessions directament relacionades amb la preparació i avaluació de projectes (legislació, principis ètics, aspectes metodològics del disseny d’estudis), tractarem, entre altres, de la importància de la recerca l’avanç de la ciència, el papers del CEIms en la recerca, el punt de vista dels investigadors i de la industria en la recerca, el monitoratge d’estudis de recerca, i farem seminaris sobre aspectes concrets de preparació i d’avaluació de projectes, el consentiment informat, serveis de suport a la recerca i Biobancs, etc.
Participen com professorat convidat en l'assignatura persones expertes i de reconegut prestigi en el seu àmbit d'expertesa.
L'estudiant que superi aquesta matèria:
L'estudiantat es previst farà una visita al Biobanc de l'IRBLL
Si és possible, està previst que l'estudiantat pugui d'assistir i participar en una sessió del CEIC de l'HUAV de Lleida.
L'estudiantat haurà de signar un document de compromís de respecte a la confidencialitat de la informació a què tindrà accés per raó de les seves tasques, tant pel que fa a la identitat dels subjectes com a la documentació dels projectes, d'acord amb les previsions establertes a la Llei 15/1999, de protecció de dades de caràcter personal, i al Decret 406/2006, de 24 d’octubre, d’acreditació de comitès ètics d’investigació clínica.
The lessons are usually in Catalan or in Spanish, English is not the vehicular language, so students who do not understand Spanish will have difficulties to follow the subject.
Els objectius de l'assignatura són:
Competències bàsiques:
Competències generals:
Competències específiques:
Competències Transversals:
Temari (sessions a l'aula)
Sessions pràctiques
La metodologia de l'assignatura es basa en les següents activitats:
Algunes sessions, pot ser que no pugin ser emeses de forma sincrònica per manca de disponibilitat d’horari, en aquest cas les sessions seran enregistrades i posades a disposició dels alumnes. La gestió de preguntes y dubtes s’hauran de fer a través del CV.
El desnvolupament de l'assignatura es basa en:
Per l’avaluació de l’assignatura es segueix la normativa d’avaluació de la UdL Disponible a http://www.udl.cat/ca/udl/norma/ordenaci-/).
Les proves que configuren el sistema d’avaluació son treballs i tests relacionats amb els continguts i competències de l’assignatura; resolució de problemes o casos; activitats relacionats amb els continguts i competències de l’assignatura; i exàmens escrits.
L’enunciat de les activitats d’avaluació son en català, castellà i en anglès. L’estudiant pot escriure la resposta, si és el cas, en qualsevol de les llengües oficials de la Universitat
L’avaluació és contínua i es de desenvolupa dins del període lectiu delimitat per a l’assignatura o matèria, d’acord amb el calendari acadèmic del curs aprovat pel Consell de Govern. L'assitència a una sesió del CEIM i la visita al Biobanc i Servei FARMA s'organitzen durant el primer semestre de 2021.
Les activitats i els tests, es realitzaran preferentment a través de les eines del CV de la UdL, per tant és indispensable tenir ordinador i accés al CV durat el curs acadèmic.
Els exàmens finals es preveuen de forma on-line y es publiquen les condicions i format de la prova uns dies abans de la seva realització (número de preguntes, penalització per respostes incorrectes,...).
L’estudiant que ho desitgi té dret a renunciar a l’avaluació contínua a l’inici de curs i dret a la realització d’una avaluació alternativa (mitjançant un examen/prova oral). Si és el cas, aquesta persona s’ha de posar en contacte a l’inici de curs amb el Cap d’Estudis de la titulació, ja que és La Comissió d’Estudis del centre la responsable de l’ensenyament de grau o màster afectat qui estableix els mecanismes mitjançant els quals l’estudiant podrà acollir-se a aquest dret, el termini de presentació d’instàncies, així com la documentació que ha d’aportar justificativa per accedir-hi.
L’estudiantat que requereixi o prevegi requerir adaptacions en les proves d’avaluació ha de contactar amb el professor responsable de l’assignatura durant els primers 15 dies des de l’inici de curs per valorar la seva situació.
El pes final de la nota de les activitat d’avaluació és :
- Assistència a les sessions presencials (o videoconferència, si escau): 25%.
- Assistència a una sessió de l'CEIM i treball previ per a la seva preparació: 10%.
- Assistència a una visita a l'Biobanc i en el servei FARMA: 10%.
- Tests sobre els contingut de la sessions: 15%.
. Activitats plantejades: 10%.
- Participació activa en les sessions i en el desenvolupament de la matèria: 10%
- Examen final: 20%. Per superar l'assignatura s'ha d'aconseguir una nota superior al 50% de la nota possible.
És possible que es tinguin en compte activitats avaluadores o resultats de les avaluacions, que puguin servir per pujar (modular) nota en situacions concretes.
Les activitat d'avaluació que representen menys del 30% de la nota no tenen dret a recuperació.
L'assignatura s'aprova si la nota final tenint en compte totes les evidències avaluatives és superior a 5/10.
Barem de qualificació:
0,00-4,99: suspens,
5,00-6,99: aprovat,
7,00-8,99: notable,
9,00-10,00: excel·lent.
El sistema d'avaluació es comenta amb els alumnes matriculats els primers dies.
Donada la situació pro la COVID-19, si és el cas, el sistema d'avaluació pot patir modificacions, que serán comentades i consensuades amb els alumnes, així com amb la direcció del màster.
Bibliografia básica:
Recursos web:
Durant el curs es posena disposició de l'estudiantat documents, recursos digitals i lligams web al Campus Virtual.