Coordinació: | SANCHIS MORALES, DANIEL |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | PATOLOGIA I TERAPÈUTICA MOLECULAR | ||||||||
Codi | 14700 | ||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||
Caràcter |
| ||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 4 | ||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||
Coordinació | SANCHIS MORALES, DANIEL | ||||||||
Departament/s | CIÈNCIES MÈDIQUES BÀSIQUES | ||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | 40 hores presencials
60 hores treball alumne | ||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||
Idioma/es d'impartició | Anglès
Català Castellà | ||||||||
Distribució de crèdits | 40 hores classe teòrica en grup únic |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ARANGO DEL CORRO, DIEGO | diego.arango@udl.cat | 1 | |
DOLCET ROCA, FRANCESC XAVIER | xavi.dolcet@udl.cat | ,4 | |
RIBAS FORTUNY, JUDIT | judit.ribas@udl.cat | ,4 | |
SANCHIS MORALES, DANIEL | daniel.sanchis@udl.cat | 1,2 | |
SEGURADO GOUVEIA, MARIA LEONOR | leonor.segurado@udl.cat | 1 |
Competències bàsiques
CB1 Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca (*)
CB2 Saber aplicar els coneixements adquirits i tenir capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi (*)
CB3 Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
CB4 Saber comunicar les conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats (*)
CB5 Posseir les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma (*)
Competències generals
CG1 Saber triar i aplicar les diferents metodologies d'anàlisi molecular, bioquímic, cel·lular, genètic i fenotípic per al diagnòstic i estudi de les malalties..
CG4 Capacitat de pensament crític i creatiu amb el seu treball i el d'altres investigadors
Competències específiques
CE3 Identificar i valorar les implicacions del fenomen de mort cel·lular en la gènesi de múltiples malalties i les bases racionals per a la terapèutica que se’n deriva
CE4 Reconèixer les tècniques d'alt rendiment (high throughput) i ser capaços d'utilitzar les eines bioinformàtiques d'anàlisi de dades.
Competències transversals
CT1 Tenir una correcta expressió oral i escrita
CT4 Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics
Contingut:
1. Tendències actuals en investigació del càncer (Diego Arango)
Trets distintius del càncer: proliferació sostinguda i evasió de la supressió del creixement
Trets distintius del càncer: immortalitat replicativa i resistència a la mort cel·lular
Tractament personalitzat del càncer
Enfocaments experimentals comuns en la investigació del càncer
Introducció als dipòsits públics i recursos en línia per a la investigació del càncer
2a. Mecanismes moleculars i cel·lulars de progressió del càncer (Xavi Dolcet)
Etapes de la progressió del càncer
Invasió cel·lular i metàstasi
Tipus d’invasió cel·lular
La transició epitelial a mesenquimal en la invasió mesenquimàtica.
2b. Modelització del càncer in vivo i in vitro (Xavi Dolcet)
Estudi in vitro del càncer. Modelització de l’oncogènesi en cultures 3D
Models animals en biologia del càncer. Models de càncer de ratolí
Nous enfocaments en la modelització del càncer: el sistema d’edició del gen CRISPR / Cas9
3. Patobiologia vascular (Leonor Segurado)
Principis de desenvolupament, organització i funció de la vasculatura.
Biologia vascular en salut i malaltia
Eines per estudiar la biologia vascular: models experimentals i tecnologia emergent
angiogènesi tumoral
Estratègies terapèutiques dirigides a la vasculatura.
4. Malaltia cardíaca: comprensió de la patologia i la terapèutica des de la biologia bàsica (Daniel Sanchis)
Biologia de el cor
Resposta dels cardiomiòcits a l'estrès cel·lular.
Revisió crítica de models experimentals disponibles
Terapèutica molecular i cel·lular per a la insuficiència cardíaca.
5. Malalties neuromusculars per disfunció mitocondrial (Ramon Martí)
Genètica, patomecanismes i diagnòstic de malalties mitocondrials:
genètica mitocondrial
Principals característiques clíniques
eines diagnostiques
Models d'estudi i enfocaments terapèutics per a malalties mitocondrials:
Models in vitro i in vivo
Teràpies experimentals en investigació
6. Genòmica aplicada a malalties neurodegeneratives (Agustí Ruiz)
Fonaments bàsics de genòmica i processos neurodegeneratius.
La malaltia d'Alzheimer com a model: una visió general dels loci identificats i la seva utilitat per millorar el diagnòstic i el tractament.
De el marcador sentinella al mecanisme molecular: Meta-anàlisi, anàlisi integratiu i identificació de processos patològics.
7. Estratègies terapèutiques contra el SARS-CoV2 (Judit Ribas, IRBLLEIDA)
Introducció. Diferències entre SARS, MERS i COVID-19. Cicle de replicació viral del SARS-CoV-2.
Fisiopatologia de la malaltia. Variants del SARS-CoV-2.
Tractament: vacunació profilàctica i sensibilitat a variants virals.
Nous potencials agents terapèutics.
Lectures. See development plan for further information
The official calendar/schedule of the course will be followed.
El contingut es treballa en sessions de 2 hores amb el grup senzer seguint l'horari marcat pel coordinador del Màster.
Cada professor utilitza les eines que creu òptimes per a la presentació i treball de la temàtica.
Specific and general bibliography will be provided. Students will get PDF files related to the subjects approached in the course by connecting to their master folders in the UdL network.