Castellano English
GUIA DOCENT
ANÀLISI DE DADES EN LA INVESTIGACIÓ EN SALUT 1
Coordinació:
GOMEZ ARBONES, XAVIER
Any acadèmic 2017-18
GUIA DOCENT: ANÀLISI DE DADES EN LA INVESTIG... 2017-18

Informació general de l'assignatura
DenominacióANÀLISI DE DADES EN LA INVESTIGACIÓ EN SALUT 1
Codi14064
Semestre d'impartició1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Màster Universitari en Recerca en Salut2OBLIGATÒRIASemipresencial
Nombre de crèdits ECTS6
Grups1GG
Crèdits teòrics0
Crèdits pràctics0
CoordinacióGOMEZ ARBONES, XAVIER
Departament/sMEDICINA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantClasses presencials: 7,5 hores
La resta d'hores són de treball autònom i tutoritzat de l'estudiantat
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà, Castellà i algun material en anglès
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)CrèditsHorari de tutoria/lloc
GOMEZ ARBONES, XAVIERxga@medicina.udl.cat6
Objectius acadèmics de l'assignatura

Conèixer els conceptes bàsics necessaris per al disseny, execució, anàlisi i interpretació d'estudis d'investigació.
Ser capaços de dissenyar una base de dades adequada a un estudi d'investigació i omplir-la amb els resultats del mateix. Aprendre a validar els resultats i la base de dades.
Reflexionar sobre el concepte de probabilitat i variabilitat biològica. Reconèixer en la bioestadística i epidemiologia una eina per treballar amb mostres.
Conèixer i diferenciar els mètodes estadístics més utilitzats en biomedicina, tant descriptius com analítics.
Reflexionar sobre la p i el concepte de potència.
Saber interpretar els resultats de les proves estadístiques.
Ser capaç d'interpretar i valorar la idoneïtat dels mètodes estadístics.
Aprendre els fonaments del maneig de programari estadístic.
Elaborar una base de dades informatitzada i ser capaç d'analitzar les dades per extreure conclusions
Transformar i operar amb variables. Aplicar procediments estadístics per descriure i comparar. Reflexionar sobre quins són els estadístics, mètodes de síntesi d'informació i els diagrames més adequats en funció de les dades i projecte.

Competències

Competències específiques:

La persona titulada amb el màster de recerca en salut ha de ser capaç d'emprar instruments d'avaluació crítica d'articles d'investigació qualitatius i quantitatius.

La persona titulada amb el màster de recerca en salut ha de posseir coneixements i aplicar el llenguatge d'escriptura científica en la comunicació de resultats de salut

La persona titulada amb el màster de recerca en salut ha de ser capaç de descriure i aplicar les tècniques més habituals per explorar i analitzar les dades, les relacions entre variables o categories i el contrast d'hipòtesis tant en investigació quantitativa com qualitativa.

Continguts fonamentals de l'assignatura

Introducció a l'estadística descriptiva.

Estadístics descriptius de centralització, dispersió i s posició.

Nocions de probabilitat, confiança i significació de contrastos en estadística inferencial.

Contrast d'Independència entredues variables qualitatives: Chi-Quadrat.

Contrast de normalitat d'una variable numèrica.

Contrast per una variable d'numèrica observada en dues mostres: t de Student, Mann-Withney.

Contrast d'una variable numèrica en tres o més poblacions: ANOVA i Kruskal-Wallis.

Estudi conjunt de dues variables en una mostra. Correlació lineal i regressió.

 

Eixos metodològics de l'assignatura

La metodologia docent està dirigida al desenvolupament de l’aprenentatge de l’alumne a través de classes teòriques-seminaris, casos i activitats dirigides amb la participació de l’estudiantat, a banda del treball autònom i en petit grup que l’alumne haurà de desenvolupar seguint problemes i supòsits plantejats.

Les exposicions seran recolzades amb iconografia (diapositives i transparències) i presentacions amb ordinador (canó de projecció).

Els alumnes treballen en grups i de forma individualitzada les activitats plantejades.

L’activitat no presencial es gestiona a través del Campus Virtual (CV) de la UdL.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

25/10/2016. 09:30-14:00. Sessió 1

14/12/2016. 09:30-14:00. Sessió 2

10/01/2017. 09:30-14:00. Sessió 3

Sistema d'avaluació

Assistència i participació a les classes magistrals, pràctiques, seminaris i tutories. Percentatge: 30%
Activitats individuals d'avaluació continuada i treball en grup. Percentatge: 35%
Treball en grup. Percentatge: 25%
Prova tipus test. Percentatge: 10%


El primer es comentarà amb l'estudiantat les condicions d'avaluació.

Bibliografia i recursos d'informació

Llibres bàsics:

  1. Abella F, Fajó M, Gómez X, March J, Sorribas A. Metodología estadística en ciencias de la salud. Del diseño del estudio al análisis de los resultados. Edicions de la UdL y F.V. Libros Eines 26, 2001.
  2. Argimón Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación aplicados a la atención primaria. Mosby/Doyma. Barcelona, 1994.
  3. Armitage P, Berry G. Estadística para la investigación biomédica. Ediciones Doyma. Barcelona, 1992.
  4. Hulley SB, Cummings SR. Diseño de la investigación clínica. Un enfoque epidemiológico. Ediciones Doyma. Barcelona, 1993.
  5. Woolson RF. Statistical methods for the analysis of biomedical data. John Wiley & Sons. Chichester, 1987.
PDF