Castellano English
GUIA DOCENT
METODOLOGIA EN INVESTIGACIÓ QUANTITATIVA EN SALUT
Coordinació:
ESCOBAR BRAVO, MIGUEL ANGEL
Any acadèmic 2017-18
GUIA DOCENT: METODOLOGIA EN INVESTIGACIÓ QUA... 2017-18

Informació general de l'assignatura
DenominacióMETODOLOGIA EN INVESTIGACIÓ QUANTITATIVA EN SALUT
Codi14060
Semestre d'impartició1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Màster Universitari en Recerca en Salut1OBLIGATÒRIASemipresencial
Nombre de crèdits ECTS6
Grups1GG
Crèdits teòrics0
Crèdits pràctics0
CoordinacióESCOBAR BRAVO, MIGUEL ANGEL
Departament/sINFERMERIA I FISIOTERÀPIA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant45 horas presenciales
105 horas trabajo autónomo
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióEspañol, catalán e inglés
Horari de tutoria/llocA convenir
Professor/a (s/es)Adreça electrònica
professor/a (s/es)
Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
ESCOBAR BRAVO, MIGUEL ANGELmiguel.escobar@infermeria.udl.cat4A convenir
TORRES PUIG-GROS, JOANjoan.torres@infermeria.udl.cat2A convenir
Objectius acadèmics de l'assignatura

Objectius d’aprenentatge de la matèria/assignatura

Resultats d’aprenentatge:

Saber avaluar i seleccionar la teoria científica adequada i la metodologia precisa dels seus camps d’estudi par a formular judicis a partir d’informació incompleta o limitada incluent, quan calgui y sigui pertinent, una reflexió sobre la responsabilitat social o ètica lligada a la solució que se proposi en cada caso.

Competències

Competèncias bàsiques

CB3 Ser capaç d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, essent incompleta o limitada, inclugui reflexions sobre las responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.

Competències generales

CG1. La persona titulada amb el màster de recerca en salut ha de ser capaç de descriure el mètode científic i saber aplicar-lo en el desenvolupament de la recerca en ciències de la salut

Competències específiques

CE1: La persona titulada amb el màster de recerca en salut ha de ser capaç de descriure els dissenys metodològics emprats en la recerca en salut, tant quantitativa com qualitativa.
 

CE3: La persona titulada amb el màster de recerca en salut ha de ser capaç de dissenyar preguntes de cerca sobre àrees d’incertesa de la pràctica clínica.

Continguts fonamentals de l'assignatura

Continguts de l’assignatura

 

  1. El procés de la recerca clínica i epidemiològica
  2. El mètode científic
  3. Concepte i funció del marc teòric: teoria, marc de referència i marc conceptual
  4. Generació i depuració de preguntes i hipòtesis
  5. Estructura de los diferents dissenys
    1. Conceptes bàsics
    2. Classificació dels dissenys quantitatius
    3. Principals biaixos en la recerca científica
  6. Teoria del mostreig
    1. Tipus de mostreig
    2. Errors de mostreig
    3. Biaixos relacionats amb el procés de mostreig
  7. Cálcul de la mida de la mostra
  8. Tipus de variables, de mesures i instruments.
  9. Valoració de la validesa i fiabilitat
  10. Elaboració i validació de qüestionaris
  11. Selecció i preparació d’enquestadors
Eixos metodològics de l'assignatura
Pla de desenvolupament de l'assignatura

Setmana 1:

Classe magistral: El procés de recerca clínica i epidemiològica. El mètode científic.

Activitat: Resolució d’exercicis i problemes.

 

Setmana 2:

Marc teòric. Preguntes, objetius i hipòtesis

Activitat: Resolució d’exercicis i problemes

 

Setmana 3:

Classe magistral: Estructura dels diferents dissenys.

Activitat: Resolució d’exercicis i problemes

 

Setmana 4:

Fonament teòric de les hipòtesis i objectius

Activitat: Treball en grup

 

Setmana 5

Anàlisi de la fase conceptual

Activitat: Treball individual

 

Setmana 6:

Metodologia, dissenys

Activitat: Treball en grup

 

Setmana 7

Classe magistral: Teoria de mostreig. Càlcul de la mida de la mostra.

Activitat: Resolució d’exercicis i problemes.

 

Setmana 8:

Fases Metodològica i empírica

Activitat: Treball individual

 

Setmana 9:

Classe magistral: Tipus de variables, de mesures i instruments. Valoració de la validesa i fiabilitat. 

Activitat: Resolució d’exercicis i problemes

 

Setmana 10:

Rigor científic i validesa d’un disseny

Activitat: Treball individual

 

Setmana 11:

Classe Magistral: Elaboració i validació de qüestionaris. Selecció i preparació de enquestadors.

Activitat: Resolució d’exercicis i problemes

 

Setmana 12:

Síntesi de l’assignatura

Activitat: defensa oral dels treballs grupals

Sistema d'avaluació

Activitat

% Avaluació

Assistència i participació a les classes magistrals, seminaris i tutories.

15%

Activitats individuals d’avaluació continuada.

40%

Treball en grup

25%

Resolució d’exercicis i problemes, proves tipus test.

20%

Bibliografia i recursos d'informació

- Argimon Pallars JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. Tercera edición. Elsevier Espanya S.A. Madrid 2004.

- Bowling, A. Research methods in health. Investigating health and health services. Open University Press. McGraw-Hill Education. Second Edition. New York 2001.

- Burns, N; Grove, SK. Investigación en enfermería. 3ª ed. Madrid. Elseiver España, 2004

- Contandriopoulos A P, et al. Preparar un proyecto de investigación. SG Editores S.A: Barcelona 1991.

- Gordis, L. Epidemiología. Tercera Edición. Elsevier Espanya S.A. Madrid 2005.

- Mateo, M; Kirchhoff, K. Research of Advanced practice nurses. Springer Publishing company. New York. 2009

- Porta, M. Dictionary of Epidemiology. Oxford University Press. New York. Fifth Edition. 2008.

- Pardo de Vélez G, Cedeño Collazos M. Investigación en salud. Factores sociales. Mc Graw-Hill Interamericana S.A. Colombia 1997.

- Polit,D.F. Investigación científica en ciencias de la salud. Principios ymétodos. 6ª ed. México. McGraw-Hill Intermaericana, 2000

- Silva Ayçaguer L C. Muestreo para la investigación en ciencias de la salud. Ediciones Díaz de Santos S.A: Madrid 1993.

- Silva Ayçaguer L C. Diseño razonado de muestras y captación de datos para la investigación sanitaria. Ediciones Díaz de Santos S.A: Madrid 2000.

- Silva Ayçaguer L C. Cultura estadística e investigación científica en el campo de la salud: una mirada crítica. Ediciones Díaz de Santos S.A: Madrid 1997.

PDF