Coordinació: | MAS ALOS, SEBASTIA |
Any acadèmic 2016-17 |
Denominació | PATOLOGIES CRÒNIQUES I EXERCICI FÍSIC | ||||||||
Codi | 102734 | ||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||
Caràcter |
| ||||||||
Nombre de crèdits ECTS | 6 | ||||||||
Grups | 1GG | ||||||||
Crèdits teòrics | 5 | ||||||||
Crèdits pràctics | 1 | ||||||||
Coordinació | MAS ALOS, SEBASTIA | ||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | 60% Classe presencial
40% Treball autònom de l'estudiant | ||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||
Idioma/es d'impartició | Català i anglès. | ||||||||
Horari de tutoria/lloc | Despatx 1.11. Horari a convenir. |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits | Horari de tutoria/lloc |
FARRENY JUSTRIBÓ, DIVINA | divina.farreny@infermeria.udl.cat | 3 | A concretar amb la professora. |
MAS ALOS, SEBASTIA | smas@infermeria.udl.cat | 3 | A concretar amb el professor. |
Aquesta assignatura s'enllaça amb d'altres que treballen competències transversals que poden incloure activitat física, com poden ser: Fonaments en Fisioteràpia Esportiva; Legislació, Salut Pública i Administració Sanitària; o Cinesiteràpia.
L’objectiu general d’aquesta assignatura de 6 ECTS és conèixer i aprendre a utilitzar l’activitat física com a eina terapèutica i com un recurs més per algunes patologies cròniques.
A destacar:
És necessari portar ordinador o similar que permeti treballar documents electrònics a l’aula.
La docència s'impartirà a les instal·lacions del Campus de Ciències de la Salut. Tot i així hi haurà activitats complementàries a dur a terme fora dels espais de la Facultat (com pugui ser al INEFC-Lleida), algunes d’elles seran eminentment pràctiques amb la qual cosa caldrà portar roba i calçat adequats. S'avisarà a l'alumnat amb temps suficient per a poder organitzar-se.
O1. Interpretar els elements, efectes i riscos que condicionen la pràctica de l’activitat física en diferents àmbits professionals.
O2. Comprendre i avaluar els processos i programes d’activitat física en la millora de patologies cròniques.
O3. Desenvolupar habilitats d’adaptació a les noves situacions, resolució de problemes i treball autònom.
O4. Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys i fomentar l'educació per a la salut.
O5. Conèixer la funció del fisioterapeuta i d’altres professionals que treballen en la prescripció de l’exercici físic.
O6. Saber utilitzar les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
O7. Desenvolupar habilitats de relació interpersonal i de comunicació.
CE1 Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
Resultats d'aprenentatge:
1.1 Identificar i descriure els elements que constitueixen la morfologia de l'ésser humà.
1.2 Diferenciar cada un dels components de l'ésser humà des del seu nivell bioquímic al seu nivell sistèmic, i les seves possibles alteracions.
1.4 Identificar i descriure la fisiologia general dels elements que constitueixen l'ésser humà.
1.7 Comprendre les funcions psíquiques, les seves alteracions i la seva evolució al llarg del cicle vital.
1.8 Identificar els factors psicosocials i mediambientals que influeixen en el procés de recuperació de les persones
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la fisioteràpia.
2.3 Citar les aptituds bàsiques que caracteritzen la figura del fisioterapeuta.
2.5 Saber utilitzar la terminologia sanitària més comuna entre els professionals de la salut, aplicada al model de fisioteràpia.
2.7 Identificar, descriure i conèixer les teories i principis generals del funcionament, de la discapacitat, de la salut i de la valoració.
2.12 Utilitzar les tècniques bàsiques d'investigació científica en fisioteràpia.
CE3 Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminats tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar a la clínica per a la preeducación o recuperació funcional, com a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
3.1 Exposar els fonaments teòrics sobre els quals es basen els diferents mètodes i procediments fisioterapèutics.
3.2 Reconèixer els procediments generals i específics propis de la fisioteràpia.
3.4 Definir les bases de la relació terapèutica i tractar les diferents tècniques d'intervenció psicosocial que són d'utilitat en les Ciències de la Salut.
3.5 Citar els mitjans per afavorir la participació de l'usuari i la família en el procés de recuperació.
3.7 Identificar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de la intervenció de fisioteràpia.
CE4 Adquirir l'experiència clínica adequada que proporcioni habilitats intel·lectuals i destreses tècniques i manuals; que faciliti la incorporació de valors ètics i professionals i que desenvolupi la capacitat d'integració dels coneixements adquirits de manera que, en acabar els estudis, els estudiants sàpiguen aplicar-los tant a casos clínics concrets en el medi hospitalari i extrahospitalari, com a actuacions en l'atenció primària i comunitària.
Resultats d'aprenentatge:
4.1 Executar el pla d'intervenció de fisioteràpia utilitzant les eines terapèutiques pròpies, atenent la individualitat de l'usuari i incorporant els principis ètics, deontològics i legals a la pràctica professional.
4.2 Resoldre casos clínics emprant les tècniques i actuacions pròpies de la fisioteràpia.
4.3 Demostrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals així com els coneixements i habilitats característiques de la fisioteràpia en un àmbit hospitalari i extrahospitalari i en atenció primària i comunitària.
4.4 Consultar i aplicar els principis que permeten el raonament clínic per afavorir la resolució de problemes.
CE5 Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge:
5.1 Aplicar els procediments de valoració i recollida sistemàtica de la informació rellevant relacionada amb les necessitats dels pacients, considerant des d'una visió global i objectiva, els aspectes físics, psicològics i socials.
5.2 Tractar i rebre al pacient, recollint i valorant les dades subjectives manifestades pel mateix i/o persones significatives del seu entorn.
5.3 Identificar els conceptes de funcionament i discapacitat en relació al procés d'intervenció en fisioteràpia i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats reals i potencials encontrades.
5.4 Realitzar una valoració de l'estat funcional del pacient des del punt de vista de la traumatologia.
5.5 Realitzar una valoració de l'estat funcional del pacient des del punt de vista de la neurologia, uroginecologia, cardiologia o fisioteràpia respiratòria.
CE6 Valoració diagnòstica de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
Resultats d'aprenentatge:
6.1 Realitzar un diagnòstic funcional de fisioteràpia basat en l'anàlisi i interpretació crítica de la informació recollida i relacionada amb la valoració de fisioteràpia i amb la informació complementària.
6.2 Distingir les diferents tècniques diagnòstiques en les patologies dels diferents aparells i sistemes.
6.3 Aplicar els procediments i instruments de valoració en fisioteràpia interpretant proves elèctriques i manuals per determinar resultats en les diferents especialitats de la fisioteràpia.
6.4 Identificar i utilitzar els instruments de valoració reconeguts i validats internacionalment.
CE7 Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència.
Resultats d'aprenentatge:
7.1 Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament fisioterapèutic.
7.2 Dissenyar exercicis terapèutics per al tractament de patologies i lesions ortopèdiques, traumatològiques, reumatològiques i esportives.
7.7 Analitzar críticament les situacions clíniques per desenvolupar un bon pla d'intervenció atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència.
7.8 Preparar l'entorn en què es duran a terme les sessions de fisioteràpia perquè s'adapti a les necessitats del pacient.
CE8 Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies i atenent a la individualitat de l'usuari.
Resultats d'aprenentatge:
8.1 Realitzar les tècniques específiques de tractament fisioteràpic en el pacient, segons les diferents patologies i aplicar els procediments d'intervenció sobre el mateix i sobre el seu entorn.
8.2 Saber aplicar altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
CE9 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats.
Resultats d'aprenentatge:
9.1 Identificar i descriure els principals canvis produïts com a conseqüència dels diferents tractaments aplicats.
9.3 Identificar la necessitat de replantejar el pla d'intervenció en funció dels resultats d'evolució obtinguts.
CE12 Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
12.2 Seleccionar i executar els procediments fisioterapèutics generals que s'apliquen a les diferents patologies del cos humà en els períodes de promoció i conservació de la salut, així com en la prevenció de la malaltia.
12.4 Prevenir i evitar els possibles riscos derivats de l'aplicació del tractament fisioterapèutic.
CE14 Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
Resultats d'aprenentatge:
14.2 Integrar-se i col·laborar amb els diferents equips professionals interdisciplinaris.
14.3 Oferir una atenció en fisioteràpia eficient, atorgant una assistència integral, continuada i de qualitat als pacients, mostrant respecte per a la diversitat i pluralitat d'idees, persones i situacions.
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals.
CG2 Saber treballar en equips professionals i altre personal de les organitzacions assistencials professionals com unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional així com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
CT1 Correcció en l'expressió oral escrita.
CT2 Domini d'una llengua estrangera.
CT3 Domini de les TIC.
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències generals de la Titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals.
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional així com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
Competències transversals de la Titulació:
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències estratègiques de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà,
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès.
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació.
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals.
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
Unitat de programació 1. La condició física
Unitat de programació 2. Activitat física saludable
Unitat de programació 3. Condicionants per a la pràctica d’exercici físic i/o esport
Unitat de programació 4. Programa d’exercici físic
Unitat de programació 5. Equip multidisciplinari
Unitat de programació 6. Prescripció d’exercici físic en funció de diferents condicionants
Classes magistrals, classes participatives, debats i fòrums virtuals, treballs, lectures, sessions pràctiques, participació a jornades científiques.
Descripció: |
Activitat |
Hores de treball presencial |
Hores de treball no presencial |
---|---|---|---|
Presentació de la assignatura. UdP1 |
Classes magistrals, classes participatives, debats i fòrums virtuals, treballs, lectures. |
6 hores |
4 hores |
UdP2 |
Classes magistrals, classes participatives, debats i fòrums virtuals, treballs, lectures. |
6 hores |
4 hores |
UdP3 |
Classes magistrals, classes participatives, debats i fòrums virtuals, treballs, lectures. |
6 hores |
4 hores |
UdP4 | Classes magistrals, classes participatives, debats i fòrums virtuals, treballs, lectures. |
6 hores |
4 hores |
UdP5 |
Classes magistrals, classes participatives, debats i fòrums virtuals, treballs, lectures. |
6 hores |
4 hores |
UdP6 |
Classes magistrals, classes participatives, debats i fòrums virtuals, treballs, lectures. |
30 hores |
20 hores |
Continguts transversals a totes les UdP | Sessions pràctiques, participació a jornades científiques. |
Com a norma general, les 6h de docència a la sessió presencial s'estructuraran amb una part de classe magistral o de classe més participativa, a continuació es desenvoluparan diferents dinàmiques: debats, treballs a fer a classe, lectures de documents científics, pràctica d'activitat física o d'altres. Per a les sessions que calgui portar roba i calçat adient per a la pràctica d'activitat física moderada s'avisarà amb la suficient antelació.
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
O/V 1 |
I/G 2 |
Observacions |
---|---|---|---|---|---|---|
O1 a O5 |
Bloc teòric |
Prova escrita de preguntes tipus test i/o de resposta curta. |
50 |
O |
I |
La convocatòria es publicarà al campus virtual |
O1 a O7 |
Bloc de treballs |
A lliurar dins del termini establert. |
25 |
O |
I / G |
Les bases es trobaran al campus virtual |
O1 a O7 |
Bloc de participació |
Intervencions que incloguin aportacions rellevants, fonamentades i originals als continguts que s'estiguin treballant. |
25 |
O |
I |
Les bases es trobaran al campus virtual |
1 Obligatòria / Voluntària
2 Individual / Grupal
Aquesta assignatura segueix la normativa d'avaluació de la UdL.
AVALUACIÓ CONTINUADA
La informació fins aquí exposada fa referència a l'avaluació continuada.
El bloc teòric s’avaluarà en acabar el quadrimestre amb un examen de tipus test i/o de pregunta curta per comprovar l’assoliment del contingut treballat durant el curs. Les característiques de la prova es descriuran prèviament en la convocatòria. Per aprovar aquest bloc caldrà tenir una puntuació de 5.
El bloc de treballs inclourà tasques encomanades a classe i publicades al campus virtual, com l'anàlisi d'articles científics. Per aprovar aquest bloc caldrà tenir una mitjana de 5 de totes les tasques.
El bloc de participació inclou intervencions durant les sessions presencials i a fòrums del campus virtual. Per aprovar aquest bloc caldrà obtenir un mínim de 5 punts (sobre 10) al llarg del curs.
AVALUACIÓ ALTERNATIVA
L’avaluació alternativa consisteix en la realització d’una prova escrita de tot el contingut de l’assignatura mostrat en aquesta Guia Docent (85%) i l’assistència a dos esdeveniments de formació continuada prèviament acceptats pel coordinador de l’assignatura amb la corresponent justificació (15%). La convocatòria es publicarà amb suficient antelació al campus virtual.
AVALUACIÓ EXTRAORDINÀRIA
L’avaluació extraordinària consisteix en la realització d’una prova escrita de tot el contingut de l’assignatura mostrat en aquesta Guia Docent (85%) i l’anàlisi de dos documents d'especial rellevància científica (15%). La convocatòria es publicarà amb suficient antelació al campus virtual.