Castellano English
GUIA DOCENT
PATOLOGIES CRÒNIQUES I ACTIVITAT FÍSICA
Coordinació:
FERNÁNDEZ LAGO, HELENA
Any acadèmic 2023-24
GUIA DOCENT: PATOLOGIES CRÒNIQUES I ACTIVITA... 2023-24

Informació general de l'assignatura
DenominacióPATOLOGIES CRÒNIQUES I ACTIVITAT FÍSICA
Codi102734
Semestre d'impartició1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Doble titulació: Grau en Infermeria i Grau en Fisioteràpia4OBLIGATÒRIAPresencial
Grau en Fisioteràpia4OPTATIVAPresencial
Nombre de crèdits assignatura (ECTS)6
Tipus d'activitat, crèdits i grups
Tipus d'activitatTEORIA
Nombre de crèdits6
Nombre de grups1
CoordinacióFERNÁNDEZ LAGO, HELENA
Departament/sINFERMERIA I FISIOTERÀPIA
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant60% Classe presencial en línia
40% Treball autònom de l'estudiant
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCastellà, català i anglès.
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
FERNÁNDEZ LAGO, HELENAhelena.fernandez@udl.cat1,5
MASBERNAT ALMENARA, MARIAmaria.masbernat@udl.cat2
MONTES MAÑAS, ANAana.montes@udl.cat2,5
Informació complementària de l'assignatura

Aquesta assignatura s'enllaça amb altres que treballen competències transversals que poden incloure activitat física, com poden ser: Fonaments en Fisioteràpia Esportiva; Legislació, Salut Pública i Administració Sanitària; o Cinesiteràpia.

L’objectiu general d’aquesta assignatura de 6 ECTS és conèixer i aprendre a utilitzar l’exercici terapèutic aplicat a les patologies cròniques.

"La Universitat de Lleida informa que, amb fins docents, ha de registrar imatges que identifiquin els estudiants i altres persones que participen en les activitats acadèmiques. El responsable de l'tractament d'aquestes imatges és la Universitat de Lleida (dades de contacte de l'representant: Secretaria General. plaça de Víctor Siurana, 1, 25003 Lleida, sg@udl.cat; dades de contacte de l'delegat de protecció de dades: DPD @ udl.cat).

Aquestes imatges només s'utilitzen per impartir docència, avaluar els coneixements de l'assignatura i per a projectes de millora docent.

L'ús de les imatges respon a l'obligació legal de la UdL d'impartir i millorar la docència universitària, d'acord amb la Llei Orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats. Les imatges, un cop registrades, es conserven a l'almenys mentre no prescriguin les corresponents accions i reclamacions contra l'avaluació aprovada pel professorat. Es destrueixen en els termes i condicions que preveu la normativa sobre conservació i eliminació dels documents administratius de la UdL, i les taules d'avaluació documental aprovades per la Generalitat de Catalunya (http://www.udl.cat/ca/serveis/ arxiu /).

La UdL no comunicarà mai aquestes dades a tercers, excepte els casos estrictament previstos a la Llei.

Les persones interessades poden accedir a les seves imatges; sol·licitar la seva rectificació, supressió o portabilitat; oposar-se a el tractament i sol·licitar la limitació, mitjançant escrit enviat a l'adreça dpd@udl.cat <mailto: dpd@udl.cat>. També poden presentar una reclamació dirigida a l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, mitjançant la seu electrònica de l'Autoritat (https://seu.apd.cat) o per mitjans no electrònics

 

Competències

CE1 Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.

Resultats d'aprenentatge:

1.1 Identificar i descriure els elements que constitueixen la morfologia de l'ésser humà.

1.2 Diferenciar cadascun dels components de l'ésser humà des del seu nivell bioquímic al seu nivell sistèmic, i les seves possibles alteracions.

1.4 Identificar i descriure la fisiologia general dels elements que constitueixen l'ésser humà.

1.7 Comprendre les funcions psíquiques, les seves alteracions i la seva evolució al llarg de l'cicle vital.

1.8 Identificar els factors psicosocials i mediambientals que influeixen en el procés de recuperació de les persones.

CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.

Resultats d'aprenentatge:

2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la Fisioteràpia.

2.3 Citar les aptituds bàsiques que caracteritzen la figura de l'fisioterapeuta.

2.5 Saber utilitzar la terminologia sanitària més comú entre els professionals de la salut, aplicada a el model de Fisioteràpia.

2.7 Identificar, descriure i conèixer les teories i principis generals de l'funcionament, de la discapacitat, de la salut i de la valoració.

2.12 Utilitzar les tècniques bàsiques d'investigació científica en Fisioteràpia.

CE3 Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminats tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar a la clínica per a la preeducación o recuperació funcional, com a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.

Resultats d'aprenentatge:

3.1 Exposar els fonaments teòrics sobre els quals es basen els diferents mètodes i procediments fisioterapèutics.

3.2 Reconèixer els procediments generals i específics propis de la Fisioteràpia.

3.4 Definir les bases de la relació terapèutica i tractar les diferents tècniques d'intervenció psicosocial que són d'utilitat en les Ciències de la Salut.

3.5 Citar els mitjans per afavorir la participació de l'usuari i la família en el procés de recuperació.

3.7 Identificar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de la intervenció de Fisioteràpia.

CE4 Adquirir l'experiència clínica adequada que proporcioni habilitats intel·lectuals i destreses tècniques i manuals; que faciliti la incorporació de valors ètics i professionals; i que desenvolupi la capacitat d'integració dels coneixements adquirits; de manera que, a l'acabo dels estudis, els estudiants sàpiguen aplicar-los tant a casos clínics concrets en el medi hospitalari i extrahospitalari, com a actuacions en l'atenció primària i comunitària.

Resultats d'aprenentatge:

4.1 Executar el pla d'intervenció de Fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies, atenent la individualitat de l'usuari i incorporant els principis ètics, deontològics i legals a la pràctica professional.

4.2 Resoldre casos clínics emprant les tècniques i actuacions pròpies de la Fisioteràpia.

4.3 Demostrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, així com els coneixements i habilitats característiques de la Fisioteràpia en un àmbit hospitalari i extrahospitalari, i en atenció primària i comunitària.

4.4 Consultar i aplicar els principis que permeten el raonament clínic per afavorir la resolució de problemes.

CE5 Valorar l'estat funcional de l'pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

Resultats d'aprenentatge:

5.1 Aplicar els procediments de valoració i recollida sistemàtica de la informació rellevant relacionada amb les necessitats dels pacients, considerant des d'una visió global i objectiva, els aspectes físics, psicològics i socials.

5.2 Tractar i rebre a l'pacient, recollint i valorant les dades subjectives manifestades pel mateix i / o persones significatives del seu entorn.

5.3 Identificar els conceptes de funcionament i discapacitat en relació a el procés d'intervenció en Fisioteràpia i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats reals i potencials trobades.

5.4 Realitzar una valoració de l'estat funcional el pacient des del punt de vista de la traumatologia.

5.5 Realitzar una valoració de l'estat funcional el pacient des del punt de vista de la neurologia, uroginecologia, cardiologia o fisioteràpia respiratòria.

CE6 Valoració diagnòstica de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.

Resultats d'aprenentatge:

6.1 Realitzar un diagnòstic funcional de Fisioteràpia basat en l'anàlisi i interpretació crítica de la informació recollida i relacionada amb la valoració de Fisioteràpia i amb la informació complementària.

6.2 Distingir les diferents tècniques diagnòstiques en les patologies dels diferents aparells i sistemes.

6.3 Aplicar els procediments i instruments de valoració en Fisioteràpia interpretant proves elèctriques i manuals per determinar resultats en les diferents especialitats de la Fisioteràpia.

6.4 Identificar i utilitzar els instruments de valoració reconeguts i validats internacionalment

CE7 Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència.

Resultats d'aprenentatge:

7.1 Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació de l'tractament fisioterapèutic.

7.2 Dissenyar exercicis terapèutics per al tractament de patologies i lesions ortopèdiques, traumatològiques, reumatològiques i esportives.

7.7 Analitzar críticament les situacions clíniques per desenvolupar un bon pla d'intervenció atenent a criteris d'adequació, validesa i eficiència.

7.8 Preparar l'entorn en què es duran a terme les sessions de Fisioteràpia perquè s'adapti a les necessitats de l'pacient.

CE8 Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies i atenent a la individualitat de l'usuari.

Resultats d'aprenentatge:

8.1 Realitzar les tècniques específiques de tractament fisioterapèutic en el pacient, segons les diferents patologies, i aplicar els procediments d'intervenció sobre el mateix i sobre el seu entorn.

8.2 Saber aplicar altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins a el camp de competència de la fisioteràpia.

CE9 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats.

Resultats d'aprenentatge:

9.1 Identificar i descriure els principals canvis produïts com a conseqüència dels diferents tractaments aplicats.

9.3 Identificar la necessitat de replantejar el pla d'intervenció en funció dels resultats d'evolució obtinguts.

CE12 Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut.

Resultats d'aprenentatge:

12.2 Seleccionar i executar els procediments fisioterapèutics generals que s'apliquen a les diferents patologies de el cos humà en els períodes de promoció i conservació de la salut, així com en la prevenció de la malaltia.

12.4 Prevenir i evitar els possibles riscos derivats de l'aplicació de l'tractament fisioteràpic.

CE14 Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.

Resultats d'aprenentatge:

14.2 Integrar i col·laborar amb els diferents equips professionals interdisciplinaris.

14.3 Oferir una atenció en Fisioteràpia eficient, atorgant una assistència integral, continuada i de qualitat als pacients, mostrant respecte per la diversitat i pluralitat d'idees, persones i situacions.

Competències generals de la Titulació:

CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris de sistema sanitari així com amb altres professionals

CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.

CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.

Competències transversals de la Titulació:

CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.

Competències estratègiques de la Universitat:

CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita de l'català i de l'castellà;

CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;

CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;

CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;

CEUdL5 Nocions essencials de el pensament científic.

Continguts fonamentals de l'assignatura

Unitat 1. Sistematització de l'Exercici Físic

Unitat 2. Prescripció de l'Exercici Terapèutic

 

Unitat 3. Prescripció d'exercici terapèutic en funció de diferents condicionants: Patologies cròniques i / o Grups amb necessitats especials

• Exercici Terapèutic en Aparell Locomotor

• Exercici Terapèutic en Sistema Cardiovascular

• Exercici Terapèutic en Sistema Respiratori

• Exercici Terapèutic en Malalties Metabòliques

• Exercici Terapèutic en la Salut de la Dona.

• Exercici Terapèutic en Oncologia

• Exercici Terapèutic en Neurologia

• Exercici Terapèutic en Geriatria

• Exercici Terapèutic en Reumatologia

Eixos metodològics de l'assignatura

Classes magistrals, classes participatives, debats i fòrums virtuals, treballs, lectures, sessions pràctiques, participació en jornades científiques.

Descripció 

Activitat  

Hores de treball presencial en línia

Hores de trabajo no presencial

Presentació de l´assignatura.

UdP1

Classes magistrals, classes participatives, debats i fòrums virtuals, treballs, lectures.

6 hores

4 hores

UdP2

Classes magistrals, classes participatives, debats i fòrums virtuals, treballs, lectures.

 12 hores

 8 hores

UdP3

Classes magistrals, classes participatives, debats i fòrums virtuals, treballs, lectures..

 48 hores

 32 hores

Continguts transversals a totes les UdP

Sessions pràctiques, participació en jornades científiques.

   
Pla de desenvolupament de l'assignatura

Docència presencial

Seminaris teoric-practic al aula

Classes participatives (plantejament de casos, solució de dubtes, fòrums i debats)

Realització d'activitats complementàries de tipus pràctic / col·laboratiu (plantejament i resolució de casos clínics, portafolis, lectura i debat de documents científics, o d'altres)

 

 

 

Sistema d'avaluació
 

Activitats de Evaluació

Criteris

%

O/V 1

I/G 2

Observacions

O1 a O5

Bloc teòric

Prova de preguntes tipus test i pregunta curta.

50

O

I

La convocatòria es publicarà al campus virtual.

O1 a O7

Bloc de treball grupal

Document a lliurar dins el termini establert (40%) + Examen pràctic del contingut del treball (60%).

35

O

I / G

La convocatòria es publicarà al campus virtual

O1 a O7

Bloc de treball individual i participació

Intervencions que incloguin aportacions rellevants, fonamentades i originals als continguts que s'estiguin treballant.

15

O

I

 

1 Obligatòria / Voluntària

2 Individual / En grup

Aquesta assignatura segueix la normativa d'avaluació de la UdL.

AVALUACIÓ CONTÍNUA

Per aprovar aquesta assignatura s'ha d'obtenir un 5 de nota global. Per poder fer la mitjana ponderada de les notes obtingudes en els diferents blocs és imprescindible que totes elles estiguin aprovades.

AVALUACIÓ ALTERNATIVA

L'avaluació alternativa consisteix en la realització d'una prova escrita final del contingut teòric de l'assignatura mostrat en aquesta guia docent (50%), juntament amb el lliurament d'un treball final individual escrit acompanyada d'una exposició pràctica. S'especificarà el dia del lliurament i de l'exposició pràctica amb suficient antelació al campus virtual.

 

JUSTIFICACIÓ ABSÈNCIES ASSIGNATURES TEÒRIC-PRÀCIQUES

En relació a la justificació de les absències, els motius pels quals es considera que la falta és justificada, seran els mateixos que els enunciats a la Normativa de l'Avaluació i la qualificació de la docència als graus i màsters a la UdL per no assistir a les proves d'avaluació programades a la guia docent o a la web de la titulació.

Per a la resta de situacions derivades de problemes de salut, personals o familiars, es permetrà a l'estudiant canviar de dia i recuperar el seminari durant la setmana, si és possible.

Les sol·licituds de justificació d’absències que comportin la incompareixença a una prova d’avaluació hauran de ser presentades el mateix dia de l’absència. La justificació de la resta d’absències haurà de ser presentada com a molt tard en els 10 dies següents.

De forma general a l'estudiant únicament se li justificarà l'absència, però no la manca de compliment dels seus compromisos acadèmics.

Bibliografia i recursos d'informació
  1. American College of Sports Medicine. ACSM's Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 9th ed. Thompson WR, Gordon NF, Pescatello LS, editors. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2014.
  2. Departament de Salut. Generalitat de Catalunya. Guia de prescripció de l'exercici físic per a la salut (PEFS). Barcelona: Direcció General de Salut Pública, Secretaria General de l'Esport; 2007.
  3. Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Agencia Española de Protección de la Salud en el Deporte. Actividad física y prevalencia de patologías en la población española. Madrid: Subdirección General de Documentación y Publicaciones; 2016. 29 p.
  4. Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e Igualdad. Actividad Física para la Salud y Reducción del Sedentarismo. Recomendaciones para la población. Estrategia de Promoción de la Salud y Prevención en el SNS. Madrid: 2015.
  5. World Health Organization. Global Recommendations on Physical Activity for Health. Geneva: WHO; 2010.
  6. Phisical Activity Readiness Questionnaire http://eparmedx.com/
  7. Pla d’activitat física, esport i salut http://www.pafes.cat/
PDF