Coordinació: | SÁNCHEZ GÁLVEZ, MERCÈ |
Any acadèmic 2016-17 |
Denominació | ENVELLIMENT I DEPENDENCIA | ||||||||
Codi | 102723 | ||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||
Caràcter |
| ||||||||
Nombre de crèdits ECTS | 6 | ||||||||
Grups | 1GG | ||||||||
Crèdits teòrics | 0 | ||||||||
Crèdits pràctics | 0 | ||||||||
Coordinació | SÁNCHEZ GÁLVEZ, MERCÈ | ||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA,MEDICINA | ||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||
Idioma/es d'impartició | Català/Castellà | ||||||||
Horari de tutoria/lloc | 1.06
A convenir |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits | Horari de tutoria/lloc |
ARJO PONT, ANNA | anna.arjo@medicina.udl.cat | 2 | |
SÁNCHEZ GÁLVEZ, MERCÈ | msanchez@infermeria.udl.cat | 2 | |
SERRANO GODOY, MARCOS | mserrano@medicina.udl.cat | 2 |
L’objectiu del grau en fisioteràpia és preparar un futur professional amb un perfil clarament generalista amb les competències necessàries per valorar, diagnosticar i tractar problemes de salut mitjançant l’aplicació d’un conjunt de tècniques i mètodes específics de la fisioteràpia, amb la finalitat de curar, prevenir o readaptar-los.
Assignatura optativa on es desenvoluparan els coneixements bàsics per conèixer els canvis físics, psíquics i socials, fisiològics o patològics, que experimenta el cos humà amb l'envelliment i aprendre des d’un punt de vista fisioterapèutic a valorar-lo.
Per altra banda, donar els conceptes que estan lligats amb la dependència i també aconseguir valorar-los.
Prerequisits: No s’estableixen requisits previs
Corequisits: No s’estableixen
2. Demostrar habilitat per incorporar el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques de fisioteràpia per oferir una atenció global al pacient geriàtric.
3. Demostrar habilitat per aplicar actituds empàtiques adequades per afrontar situacions d’estrés en l’atenció del pacient geriàtric.
4. Demostrar capacitat per reconèixer i comprendre els factors biològics, psicològics, socials i funcionals que influeixen en l’estat de salut/malaltia en la rehabilitació del pacient geriàtric.
5. Conèixer les bases de l’envelliment i la dependència en geriatria per tractar als pacients geriàtrics des d’una visió integral.
6.Adquirir coneixements sobre els conceptes envelliment i dependència.
7. Aprenentatge de la morfologia i fisiologia de l’envelliment.
8. Perfils d’envelliment: Persona sana, pacient patològic, pacient fràgil.
9. Saber valorar i saber quin tipus d’actuació (preventiva, immediata o tractament) segons els ítems obtinguts de les valoracions.
10. Intervenir en la promoció de l’envelliment actiu.
11. Saber distingir conceptes bàsics de la dependència: discapacitat, deficiència i minusvàlua.
12. Aprenentatge dels estats de salut.
13. Saber fer valoracions funcionals de la dependència.
14. Saber realitzar la valoració funcional en la valoració geriátrica integral.
15. Saber realitzar un pla de cures dins d'un equip multidisciplinari.
16. Treballar en Unitat funcional.
17. Conèixer les principals síndromes geriàtrics.
18. Conèixer els nivells assistencials en el sistema sanitari públic.
19. Actuació del fisioteràpia en situació final de vida.
20. Conèixer l'actuació de fisioteràpia en trastorn cognitiu.
21. Coneixement de les noves tecnologies aplicades a fisioteràpia relacionades amb l'ancià.
22. Conèixer els principals aspectes per prevenir la dependència.
23. Conèixer la intervenció del fisioterapeuta en ortogeriatria.
24. Conèixer la Llei de Dependència, barem de Valoració, estat actual de la llei.
Competències específiques:
CE1. Adquirir coneixements sobre els conceptes envelliment i dependència.
CE2. Aprenentatge de la morfologia i fisiologia de l'envelliment
CE3. Perfils d'envelliment: Persona sana, pacient patològic, pacient fràgil
CE4. Saber valorar i saber quin tipus d'actuació (preventiva, immediata o tractament) segons els ítems obtinguts de les valoracions
CE5. Intervenir en la promoció de l'envelliment actiu
CE6. Saber distingir conceptes bàsics de la dependència: discapacitat, deficiència i minusvalidesa.
CE7. Aprenentatge dels estats de salut
CE8. Saber fer valoracions funcionals de la dependència
CE9. Saber fer la valoració funcional en la valoració geriàtrica integral
CE10. Saber realitzar un pla de cures dins d'un equip multidisciplinari
CE11. Treballar en Unitat funcional
CE12. Conèixer els principals síndromes geriàtriques
CE13. Conèixer els nivells assistencials en el sistema sanitari públic
CE14. Actuació del fisioterapeuta en situació final de vida
CE15. Conèixer l'actuació de fisioteràpia en trastorn cognitiu
CE16. Coneixement de les noves tecnologies aplicades a fisioteràpia relacionades amb l'ancià
CE17. Conèixer els principals aspectes per a prevenir la dependència
CE18. Conèixer la intervenció del fisioterapeuta en Ortogeriatria
CE19. Conèixer la Llei de Dependència, barem de valoració, situació actual de la llei.
Competències generals de la Titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
Competències transversals de la Titulació:
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències estratègiques de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
Continguts
BLOC 1: ENVELLIMENT:
TEMA 1: GENERALITATS DE L’ENVELLIMENT
Definició Factors Tipus (sa, geriàtric, fràgil) Envelliment actiu
TEMA 2: CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE L’ENVELLIMENT
Alteracions somàtiques (cardiovasculars, respiratòries, locomotores, urinàries, genitals, digestives, dels sistema nerviós) Alteracions psíquiques
TEMA 3: PRINCIPIS BÀSICS DE REHABILITACIÓ EN ENVELLIMENT
Factors limitadors Objectius raonables Inici precoç de la rehabilitació Garantir el manteniment dels resultats obtinguts Factors pronòstics en el procés de la rehabilitació (del pacient, en general i en malalties específiques)
TEMA 4: VALORACIÓ GERIÀTRICA
Anamnesi Valoració de la situació funcional prèvia Valoració de la capacitat funcional actual (índex de Barthel, escala de la mesura de la independència funcional, escales d’activitats instrumentals de la vida diària) Valoració de l’estat de salut general Valoració de l’estat mental (mini-mental state examination de Folstein) Valoració de l’entorn social i familiar
BLOC 2: DEPENDÈNCIA:
TEMA 5: GENERALITATS DE LA DEPENDÈNCIA
Definició Concepte de discapacitat, deficiència i minusvàlua Tipus de discapacitat Estats de salut
TEMA 6: FACTORS QUE CONDICIONEN LA SALUT
Estils de vida i hàbits de vida Medi ambient Sistema sanitari Biologia humana Factors socials i polítics
TEMA 7: VALORACIÓ DE LA DEPENDÈNCIA
Valoració funcional de la dependència Valoració de les activitats de la vida diària Valoració de l’entorn
BLOC 3. ASPECTES CLÍNICS DE FISIOTERÀPIA EN GERIATRIA:
TEMA 8. PRINCIPALS SÍNDROMES EN GERIÀTRIA I Immobilitat i pèrdua de funció associat a procés agut
TEMA 9 . PRINCIPALS SÍNDROMES EN GERIÀTRIA II
Incontinència TEMA 10 . PRINCIPALS SÍNDROMES EN GERIÀTRIA III
Deterioro cognitiu i síndrome confusional agut
TEMA 11. VALORACIÓ GERIÀTRICA INTEGRAL I PLA DE CURES INDIVIDUALITZAT
TEMA 12. ELABORACIÓ DE L'INFORME CLÍNIC Característiques bàsiques de l'informe clínic en el pacient geriàtric TEMA 13. FISIOTERÀPIA EN TRASTORNS COGNITIU Experiència en un hospital de dia de demències TEMA 14. FISIOTERÀPIA EN ATENCIÓ AL FINAL DE LA VIDA Experiència en una unitat de PADES TEMA 15. FISIOTERÀPIA EN ORTOGERIATRIA Experiència en una UFISS de geriatria TEMA 16. FISIOTERÀPIA EN GERIATRIA I NOVES TECNOLOGIAS Apps especialitzats en salut TEMA 17. Habilitats en el pacient gran dependent
Valoració capacitat funcional residual, canvis posturals, mobilització, prevenció BLOC 4. ASPECTES ADMINISTRATIUS: PCC vs pacient geriàtric TEMA 19. Nivells assistencials: Característiques i tipologia d’usuaris Unitats de convalescència Atenció ambulatòria UFISS Unitats d’ortogeriatria Hospital de dia
TEMA 20. LLEI D'ATENCIÓ A PERSONES EN SITUACIÓ DE DEPENDÈNCIA Barems de dependència
|
Metodologia
Per dur a terme l’assignatura, la metodologia que s’utilitzarà és:
Sessió |
Activitat |
Descripció |
HTP (1)
|
HTNP (2)
|
Sessió 1 |
Lliçó magistral i classes participatives
|
Presentació Bloc 1: Envelliment Tema 1: Generalitats de l’envelliment |
Hores 1 |
Hores 1,5 |
|
Debat |
Envelliment actiu. Paper del fisioterapeuta en la prevenció i la promoció de l’activitat física
|
Hores 2 |
Hores 3
|
|
|
|
|
|
Sessió 2 |
Lliçó magistral i classes participatives |
Tema 2: Característiques generals de l’envelliment Tema 3: Principis bàsics de rehabilitació en envelliment Tema 4: Valoració geriàtrica
|
Hores 3 |
Hores 4,5 |
|
|
|
|
|
Sessió 3 |
Cas pràctic |
Aprendre a realitzar valoracions de la capacitat funcional actual (índex de Barthel)
|
Hores 1 |
Hores 1,5 |
|
Lliçó magistral i classes participatives |
Tema 4: Valoració geriàtrica |
Hores 2 |
Hores 3
|
|
|
|
|
|
Sessió 4 |
Cas pràctic
|
Valoració de l’estat mental (mini-mental) |
Hores 1 |
Hores 1,5 |
|
Lliçó magistral i classes participatives |
Presentació Bloc 2: Dependència Tema 5: Generalitats de la dependència |
Hores 2 |
Hores 3 |
|
|
|
|
|
Sessió 5
|
Lliçó magistral i classes participatives |
Tema 6: Factors que condicionen la salut Tema 7: Valoració de la dependència
|
Hores 3 |
Hores 4,5
|
|
|
|
|
|
Sessió 6 |
Cas pràctic |
Preparació del cas pràctic per exposar (escollir tipus de pacient, avaluació necessària, activitat escollida...)
|
Hores 3 |
Hores 4,5 |
|
|
|
|
|
Sessió 7 |
Cas pràctic i dubtes
|
Exposició del cas pràctic
|
Hores 2 |
Hores 3 |
|
|
|
|
|
Sessió 8 |
Lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 8. PRINCIPALS SÍNDROMES EN GERIÀTRIA I:
|
Hores 2 |
Hores 3 |
Cas pràctic |
Exposició del cas pràctic
|
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
|
|
|
|
|
Sessió 9 |
Lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 9 . PRINCIPALS SÍNDROMES EN GERIÀTRIA II: Incontinència |
Hores 2 |
Hores 3 |
Cas pràctic |
Exposició del cas pràctic
|
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
|
|
|
|
|
Sessió 10 |
Lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 10 . PRINCIPALS SÍNDROMES EN GERIÀTRIA III Deterioro cognitiu i síndrome confusional agut
|
Hores 2 |
Hores 3 |
Cas pràctic |
Exposició del cas pràctic
|
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
|
|
|
|
|
Sessió 11 |
Lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 11. VALORACIÓ GERIÀTRICA INTEGRAL I PLA DE CURES INDIVIDUALITZAT |
Hores 2 |
Hores 3 |
Cas pràctic |
Exposició del cas pràctic
|
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
|
|
|
|
|
Sessió 12 |
Lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 12. ELABORACIÓ DE L'INFORME CLÍNIC |
Hores 2 |
Hores 3 |
|
Cas pràctic |
Exposició del cas pràctic
|
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
|
|
|
|
Sessió 13 |
Lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 14. FISIOTERÀPIA EN ATENCIÓ AL FINAL DE LA VIDA |
Hores 2 |
Hores 3 |
|
Cas pràctic |
Exposició del cas pràctic
|
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
|
|
|
|
Sessió 14 |
Lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 16. FISIOTERÀPIA EN GERIATRIA I NOVES TECNOLOGIAS. Apps especialitzats en salut |
Hores 2 |
Hores 3 |
Cas pràctic |
Exposició del cas pràctic
|
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
|
|
|
|
|
Sessió 15 |
Lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 17. Habilitats en el pacient gran dependent: Valoració capacitat funcional residual, canvis posturals, mobilització, prevenció. |
Hores 2 |
Hores 3 |
Cas pràctic |
Exposició del cas pràctic
|
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
|
|
|
|
|
Sessió 16 |
Lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 18. PLA DE SALUT: ATENCIÓ AL PACIENT CRÒNIC COMPLEX I PACIENT EN SITUACIÓ FINAL DE VIDA. PCC vs pacient geriàtric Unitats de convalescència Atenció ambulatòria UFISS Unitats d’ortogeriatria Hospital de dia
|
Hores 2 |
Hores 3 |
|
Cas pràctic |
Exposició del cas pràctic
|
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
|
|
|
|
Sessió 17 |
Lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 20. LLEI D'ATENCIÓ A PERSONES EN SITUACIÓ DE DEPENDÈNCIA |
Hores 2 |
Hores 3 |
Cas pràctic |
Exposició del cas pràctic
|
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
|
|
|
|
|
Sessió 18
|
Cas pràctic i dubtes |
Preparació del cas pràctic per exposar (escollir tipus de pacient, avaluació necessària, activitat escollida...)
|
Hores 3 |
Hores 4.5 |
|
|
|
|
|
Sessió 19 |
Cas pràctic
|
Exposició del cas pràctic
|
Hores 3 |
Hores 4.5
|
(1)HTP = Hores de Treball Presencial
(2)HTNP = Hores de Treball No Presencial
Lliçó magistral i classes participatives (50%)
Seminaris i debats (20%)
Exposicions a l'aula (30%)
Avaluació
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
O/V (1) |
I/G (2) |
---|---|---|---|---|---|
Bloc 1 a 4 |
Examen Teòric |
20 preguntes tipus test (3 respostes possibles, solament una correcta. Cada 3 incorrectes restaran 1 correcta)
|
40% |
O |
I |
Bloc 1 a 4 |
Exposició oral |
Es donaran les rúbriques a l’alumnat |
40% |
O |
G |
Bloc 1 a 4 |
Participació a classe |
|
20% |
O |
I
|
* Els alumnes que optin per l’avaluació única:
- el dia de l’examen hauran de realitzar el mateix examen teòric que la resta d’alumnes
(1)Obligatòria / Voluntària
(2)Individual / Grupal
Bibliografia i recursos
Millan Calenti, J.C. Gerontología y geriatría. Valoración e intervención. Madrid. Médica Panamericana. 2011.
Rubens Rebelatto J, Da Silva Morelli JG. Fisioterapia geriátrica. Práctica asistencial en el anciano. Madrid. Mc. Graw Hill-Interamericana. 2005.
Bisbe M, Santoyo C, Segarra V. Fisioterapia en neurología. Procedimientos para restablecer la capacidad funcional. Madrid. Médica Panamericana. 2012.
Esperanza A, (et al). Aspectes generals de la rehabilitació en geriatria. Barcelona, Edicions Glosa. 1997.
Gonzalez Mas R, Rehabilitación médica de ancianos. Barcelona, Masson, 1995.
Viel E, Diagnóstico Fisioterápico. Barcelona, Masson, 1999.
Delgado Ojeda M.A., Rehabilitación y fisioterapia en geriatría. Jaén, Formación Alcalá. 2000.
Pont Geis P. Tercera edad, actividad física y salud. Barcelona, Paidotribo, 1996.
Marfany G, Soley M. Perquè envellim?. Barcelona, Publicacions i edicions Universitat de Barcelona. 2011.
Abric M, Dotte P. Gestos y activación para las personas mayores. Tomo 1.Barcelona. Masson. 2003.
Abric M, Dotte P. Gestos y activación para las personas mayores. Tomo 2. Barcelona. Masson. 2003.
Serrano S, L’actitud positiva, Barcelona, Ara Llibres, 2012.
Serrano S, El regal de la comunicació, Barcelona, Ara Llibres, 2003.
Libro blanco del Envejecimiento Activo. IMSERSO. 2011.
Libro blanco de la coordinación sociosanitaria en españa. ministerio de sanidad, política social e igualdad. 15 de diciembre 2011.
Desenvolupament d’un marc conceptual i indicadors per avaluar l’atenció a la cronicitat. Primer informe. Generalitat de Catalunya. Departament de Salut.
|