Coordinació: | SANCHEZ GALVEZ, MERCE |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | ENVELLIMENT I DEPENDENCIA | ||||||||||||||||||||||||
Codi | 102723 | ||||||||||||||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||||||||||||||
Coordinació | SANCHEZ GALVEZ, MERCE | ||||||||||||||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català/Castellà |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ARJO PONT, ANNA | anna.arjo@udl.cat | 1 | |
SANCHEZ GALVEZ, MERCE | merce.sanchez@udl.cat | 2 | |
SERRANO GODOY, MARCOS | marcos.serrano@udl.cat | 3 |
L’objectiu del grau en fisioteràpia és preparar un futur professional amb un perfil clarament generalista amb les competències necessàries per valorar, diagnosticar i tractar problemes de salut mitjançant l’aplicació d’un conjunt de tècniques i mètodes específics de la fisioteràpia, amb la finalitat de curar, prevenir o readaptar-los.
Assignatura optativa on es desenvoluparan els coneixements bàsics per conèixer els canvis físics, psíquics i socials, fisiològics o patològics, que experimenta el cos humà amb l'envelliment i aprendre des d’un punt de vista fisioterapèutic a valorar-lo.
Per altra banda, donar els conceptes que estan lligats amb la dependència i també aconseguir valorar-los.
Prerequisits: No s’estableixen requisits previs
Corequisits: No s’estableixen
2. Demostrar habilitat per incorporar el conjunt de mètodes, procediments, actuacions i tècniques de fisioteràpia per oferir una atenció global al pacient geriàtric.
3. Demostrar habilitat per aplicar actituds empàtiques adequades per afrontar situacions d’estrés en l’atenció del pacient geriàtric.
4. Demostrar capacitat per reconèixer i comprendre els factors biològics, psicològics, socials i funcionals que influeixen en l’estat de salut/malaltia en la rehabilitació del pacient geriàtric.
5. Conèixer les bases de l’envelliment i la dependència en geriatria per tractar als pacients geriàtrics des d’una visió integral.
6.Adquirir coneixements sobre els conceptes envelliment i dependència.
7. Aprenentatge de la morfologia i fisiologia de l’envelliment.
8. Perfils d’envelliment: Persona sana, pacient patològic, pacient fràgil.
9. Saber valorar i saber quin tipus d’actuació (preventiva, immediata o tractament) segons els ítems obtinguts de les valoracions.
10. Intervenir en la promoció de l’envelliment actiu.
11. Saber distingir conceptes bàsics de la dependència: discapacitat, deficiència i minusvàlua.
12. Aprenentatge dels estats de salut.
13. Saber fer valoracions funcionals de la dependència.
14. Saber realitzar la valoració funcional en la valoració geriátrica integral.
15. Saber realitzar un pla de cures dins d'un equip multidisciplinari.
16. Treballar en Unitat funcional.
17. Conèixer les principals síndromes geriàtrics.
18. Conèixer els nivells assistencials en el sistema sanitari públic.
19. Actuació del fisioteràpia en situació final de vida.
20. Conèixer l'actuació de fisioteràpia en trastorn cognitiu.
21. Coneixement de les noves tecnologies aplicades a fisioteràpia relacionades amb l'ancià.
22. Conèixer els principals aspectes per prevenir la dependència.
23. Conèixer la intervenció del fisioterapeuta en ortogeriatria.
24. Conèixer la Llei de Dependència, barem de Valoració, estat actual de la llei.
Competències específiques:
CE1. Adquirir coneixements sobre els conceptes envelliment i dependència.
CE2. Aprenentatge de la morfologia i fisiologia de l'envelliment
CE3. Perfils d'envelliment: Persona sana, pacient patològic, pacient fràgil
CE4. Saber valorar i saber quin tipus d'actuació (preventiva, immediata o tractament) segons els ítems obtinguts de les valoracions
CE5. Intervenir en la promoció de l'envelliment actiu
CE6. Saber distingir conceptes bàsics de la dependència: discapacitat, deficiència i minusvalidesa.
CE7. Aprenentatge dels estats de salut
CE8. Saber fer valoracions funcionals de la dependència
CE9. Saber fer la valoració funcional en la valoració geriàtrica integral
CE10. Saber realitzar un pla de cures dins d'un equip multidisciplinari
CE11. Treballar en Unitat funcional
CE12. Conèixer els principals síndromes geriàtriques
CE13. Conèixer els nivells assistencials en el sistema sanitari públic
CE14. Actuació del fisioterapeuta en situació final de vida
CE15. Conèixer l'actuació de fisioteràpia en trastorn cognitiu
CE16. Coneixement de les noves tecnologies aplicades a fisioteràpia relacionades amb l'ancià
CE17. Conèixer els principals aspectes per a prevenir la dependència
CE18. Conèixer la intervenció del fisioterapeuta en Ortogeriatria
CE19. Conèixer la Llei de Dependència, barem de valoració, situació actual de la llei.
Competències generals de la Titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
Competències transversals de la Titulació:
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències estratègiques de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
Continguts
BLOC 1: ENVELLIMENT:
TEMA 1: GENERALITATS DE L’ENVELLIMENT
Definició Factors Tipus (sa, geriàtric, fràgil) Envelliment actiu
TEMA 2: CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE L’ENVELLIMENT
Alteracions somàtiques (cardiovasculars, respiratòries, locomotores, urinàries, genitals, digestives, dels sistema nerviós) Alteracions psíquiques
TEMA 3: PRINCIPIS BÀSICS DE REHABILITACIÓ EN ENVELLIMENT
Factors limitadors Objectius raonables Inici precoç de la rehabilitació Garantir el manteniment dels resultats obtinguts Factors pronòstics en el procés de la rehabilitació (del pacient, en general i en malalties específiques)
TEMA 4: VALORACIÓ GERIÀTRICA Anamnesi Valoració de la situació funcional prèvia Valoració de la capacitat funcional actual (índex de Barthel, escala de la mesura de la independència funcional, escales d’activitats instrumentals de la vida diària) Valoració de l’estat de salut general Valoració de l’estat mental (mini-mental state examination de Folstein) Valoració de l’entorn social i familiar
BLOC 2: DEPENDÈNCIA:
TEMA 5: GENERALITATS DE LA DEPENDÈNCIA
Definició Concepte de discapacitat, deficiència i minusvàlua Tipus de discapacitat Estats de salut
TEMA 6: FACTORS QUE CONDICIONEN LA SALUT
Estils de vida i hàbits de vida Medi ambient Sistema sanitari Biologia humana Factors socials i polítics
TEMA 7: VALORACIÓ DE LA DEPENDÈNCIA
Valoració funcional de la dependència Valoració de les activitats de la vida diària Valoració de l’entorn
BLOC 3. ASPECTES CLÍNICS DE FISIOTERÀPIA EN GERIATRIA. TEMA 8. PRINCIPALS SÍNDROMES EN GERIÀTRIA I: Síndrome de d’immobilitat. Conseqüències i complicacions de l’enllitament. Tractament de fisioteràpia. Caigudes de repetició i inestabilitat. Conseqüències, factors de risc, prevenció i tractament de fisioteràpia
TEMA 9 . PRINCIPALS SÍNDROMES EN GERIÀTRIA II: Incontinència urinària: tipus, factors de risc, cures i tractament. Malnutrició i deshidratació: símptomes, factors de risc, prevenció i cures generals. Nafres per pressió: factors de risc i prevenció. TEMA 10 . PRINCIPALS SÍNDROMES EN GERIÀTRIA III: Deteriorament cognitiu i síndrome confusional agut: definició, aspectes clínics, factors de risc I tractament.
TEMA 11. L’EQUIP INTERDISCIPLINAR Avantatges de treballar en equip, funcions i actuacions
TEMA 12. ELABORACIÓ DE L'INFORME CLÍNIC Característiques bàsiques de l'informe clínic en el pacient geriàtric TEMA 13. FISIOTERÀPIA EN TRASTORNS COGNITIU. HOSPITAL DE DIA
TEMA 14. FISIOTERÀPIA EN ATENCIÓ AL FINAL DE LA VIDA
TEMA 15. FISIOTERÀPIA EN ORTOGERIATRIA
TEMA 16. FISIOTERÀPIA EN GERIATRIA I NOVES TECNOLOGIAS. Sensors mèdics i tecnologia de la comunicació
TEMA 17. Habilitats en el pacient gran dependent Valoració capacitat funcional residual, canvis posturals, mobilització, prevenció
TEMA 18. ADAPTACIONS I AJUDES TÈCNIQUES Adaptacions en el domicili i ajudes tècniques pel pacient pe millorar l’autonomia.
TEMA 19. Gèrmens multiresistents, infeccions i situació de portadors Descripció de les principals infecciones per gèrmens multiresistents, microbiologia i actuació clínica
TEMA 20. Radiologia bàsica de les principals malalties del pacient geriàtric
BLOC 4. ASPECTES ADMINISTRATIUS PCC vs pacient geriàtric TEMA 22. Nivells assistencials: Característiques i tipologia d’usuaris Unitats de convalescència Atenció ambulatòria UFISS Unitats d’ortogeriatria Hospital de dia
|
Metodologia
Per dur a terme l’assignatura, la metodologia que s’utilitzarà és:
Sessió |
Activitat |
Descripció |
HTP (2)
|
HTNP (3)
|
Sessió 1 |
Lliçó magistral i classes participatives
|
Presentació Bloc 1: Envelliment Tema 1: Generalitats de l’envelliment |
Hores 1 |
Hores 1,5 |
|
Debat |
Envelliment actiu. Paper del fisioterapeuta en la prevenció i la promoció de l’activitat física
|
Hores 2 |
Hores 3
|
|
|
|
|
|
Sessió 2 |
Lliçó magistral i classes participatives |
Tema 2: Característiques generals de l’envelliment Tema 3: Principis bàsics de rehabilitació en envelliment Tema 4: Valoració geriàtrica
|
Hores 3 |
Hores 4,5 |
|
|
|
|
|
Sessió 3 |
Cas pràctic |
Aprendre a realitzar valoracions de la capacitat funcional actual (índex de Barthel)
|
Hores 1 |
Hores 1,5 |
|
Lliçó magistral i classes participatives |
Tema 4: Valoració geriàtrica |
Hores 2 |
Hores 3
|
|
|
|
|
|
Sessió 4 |
Cas pràctic
|
Valoració de l’estat mental (mini-mental) |
Hores 1 |
Hores 1,5 |
|
Lliçó magistral i classes participatives |
Presentació Bloc 2: Dependència Tema 5: Generalitats de la dependència |
Hores 2 |
Hores 3 |
|
|
|
|
|
Sessió 5
|
Lliçó magistral i classes participatives |
Tema 6: Factors que condicionen la salut Tema 7: Valoració de la dependència
|
Hores 3 |
Hores 4,5
|
|
|
|
|
|
Sessió 6 |
Cas pràctic |
Preparació del cas pràctic per exposar (escollir tipus de pacient, avaluació necessària, activitat escollida...)
|
Hores 3 |
Hores 4,5 |
|
|
|
|
|
Sessió 7 |
Cas pràctic i dubtes
|
Exposició del cas pràctic
|
Hores 2 |
Hores 3 |
|
|
|
|
|
Sessió 8 |
Lliçó magistral , casos clínics, classes participatives |
TEMA 8 TEMA 9 |
Hores 6 |
Hores 9 |
|
||||
|
|
|
|
|
Sessió 9 |
Lliçó magistral , casos clínics, classes participatives |
TEMA 10 TEMA 11 |
Hores 6 |
Hores 9 |
|
||||
|
|
|
|
|
Sessió 10 |
Lliçó magistral , casos clínics, classes participatives |
TEMA 12 TEMA 13 |
Hores 6 |
Hores 9 |
|
||||
|
|
|
|
|
Sessió 11 |
Lliçó magistral , casos clínics, classes participatives |
TEMA 14 TEMA 15 |
Hores 6 |
Hores 9 |
|
||||
|
|
|
|
|
Sessió 12 |
Lliçó magistral , casos clínics, classes participatives |
TEMA 16 TEMA 17 TEMA 18 |
Hores 6 |
Hores 9 |
|
|
|||
|
|
|
|
|
Sessió 13 |
Lliçó magistral , casos clínics, classes participatives |
TEMA 19 TEMA 20 |
Hores 6 |
Hores 9 |
|
|
|||
|
|
|
|
|
Sessió 14 |
Lliçó magistral , casos clínics, classes participatives |
TEMA 21 TEMA 22 EXPOSICIÓ DEL CAS PRÀCTIC
|
Hores 6 |
Hores 9 |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
|
||||
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
(2)HTP = Hores de Treball Presencial
(3)HTNP = Hores de Treball No Presencial
Lliçó magistral i classes participatives (50%)
Seminaris i debats (20%)
Exposicions a l'aula (30%)
Avaluació
Aquesta assignatura segueix les normatives d'avaluació de la UdL.
Avaluació contínua:
Per aprovar aquesta assignatura s'ha d'obtenir un 5 de nota global. Per poder fer la mitja ponderada de les notes obtingudes en les diferents activitats d'avaluació és imprescindible que totes elles estiguin aprovades amb un 5.
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
O/V (1) |
I/G (2) |
---|---|---|---|---|---|
Bloc 1 a 4 |
Examen Teòric |
20 preguntes tipus test (4 respostes possibles, solament una correcta. Cada 3 incorrectes restaran 1 correcta)
|
40% |
O |
I |
Bloc 1 a 4 |
Exposició oral |
Es donaran les rúbriques a l’alumnat |
40% |
O |
G |
Bloc 1 a 4 |
Participació a classe |
|
20% |
O |
I
|
* Els alumnes que optin per l’avaluació única:
- el dia de l’examen hauran de realitzar el mateix examen teòric que la resta d’alumnes
(1)Obligatòria / Voluntària
(2)Individual / Grupal
JUSTIFICACIÓ ABSÈNCIES ASSIGNATURES TEÒRICO-PRÀCTIQUES
En relació a la justificació de les absències, els motius pels quals es considera que la falta és justificada, seran els mateixos que els enunciats a la Normativa de l'Avaluació i la qualificació de la docència als graus i màsters a la UdL per no assistir a les proves d'avaluació programades a la guia docent o a la web de la titulació.
Per a la resta de situacions derivades de problemes de salut, personals o familiars, es permetrà a l'estudiant canviar de dia i recuperar el seminari durant la setmana, si és possible.
Les sol·licituds de justificació d’absències que comportin la incompareixença a una prova d’avaluació hauran de ser presentades el mateix dia de l’absència. La justificació de la resta d’absències haurà de ser presentada com a molt tard en els 10 dies següents.
De forma general a l'estudiant únicament se li justificarà l'absència, però no la manca de compliment dels seus compromisos acadèmics.
Bibliografia i recursos
Millan Calenti, J.C. Gerontología y geriatría. Valoración e intervención. Madrid. Médica Panamericana. 2011.
Rubens Rebelatto J, Da Silva Morelli JG. Fisioterapia geriátrica. Práctica asistencial en el anciano. Madrid. Mc. Graw Hill-Interamericana. 2005.
Bisbe M, Santoyo C, Segarra V. Fisioterapia en neurología. Procedimientos para restablecer la capacidad funcional. Madrid. Médica Panamericana. 2012.
Esperanza A, (et al). Aspectes generals de la rehabilitació en geriatria. Barcelona, Edicions Glosa. 1997.
Gonzalez Mas R, Rehabilitación médica de ancianos. Barcelona, Masson, 1995.
Viel E, Diagnóstico Fisioterápico. Barcelona, Masson, 1999.
Delgado Ojeda M.A., Rehabilitación y fisioterapia en geriatría. Jaén, Formación Alcalá. 2000.
Pont Geis P. Tercera edad, actividad física y salud. Barcelona, Paidotribo, 1996.
Marfany G, Soley M. Perquè envellim?. Barcelona, Publicacions i edicions Universitat de Barcelona. 2011.
Abric M, Dotte P. Gestos y activación para las personas mayores. Tomo 1.Barcelona. Masson. 2003.
Abric M, Dotte P. Gestos y activación para las personas mayores. Tomo 2. Barcelona. Masson. 2003.
Serrano S, L’actitud positiva, Barcelona, Ara Llibres, 2012.
Serrano S, El regal de la comunicació, Barcelona, Ara Llibres, 2003.
Libro blanco del Envejecimiento Activo. IMSERSO. 2011.
Libro blanco de la coordinación sociosanitaria en españa. ministerio de sanidad, política social e igualdad. 15 de diciembre 2011.
Desenvolupament d’un marc conceptual i indicadors per avaluar l’atenció a la cronicitat. Primer informe. Generalitat de Catalunya. Departament de Salut.
|