Coordinació: | VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC |
Any acadèmic 2018-19 |
Denominació | METODOLOGIA EN INVESTIGACIÓ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Codi | 102722 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Coordinació | VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | castellà-català-anglès | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Horari de tutoria/lloc | A convenir
Francesc Valenzuela Pascual Telèfon 973 702 459 Ubicació despatx 1.16 |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
EGEA NAVARRO, JOAQUÍN | joaquim.egea@cmb.udl.cat | 3,8 | |
VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC | fvp1969@dif.udl.cat | 5 | |
VILAPRIÑO TERRE, ESTER | evilaprinyo@cmb.udl.cat | 2,6 |
O1. Conèixer els principis teòrics d'una pràctica, i mitjans de quantificació o qualificació dels seus efectes, a través del mètode investigador
O2. Identificar i manejar les variables necessàries per a l'anàlisi científic
O3. Identificar les oportunitats que afavoreixin el desenvolupament d'investigacions i anàlisis sobre tècniques i procediments
O4. Aplicar el mètode d'investigació científica i basat en l'evidència per a la millora de la tasca professional
O5. Saber emprar les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)
O6. Comprendre l'abast i les limitacions del mètode i de la informació científica
O7. Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut
Competències específiques:
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.12 Utilitzar les tècniques bàsiques d'investigació científica en fisioteràpia
CE13 Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
13.1 Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional així com establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió.
13.2 Utilitzar el mètode científic a través de programes d'investigació bàsica i aplicada.
13.3 Utilitzar la metodologia qualitativa i quantitativa aplicada a l'activitat professional respectant els aspectes ètics i saber aplicar-la a la professió.
13.4 Identificar i utilitzar les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies en el maneig i tractament quantitatiu de la informació.
13.5 Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència, aplicats a les diferents branques de la mateixa.
13.6 Difondre la pràctica basada en l'evidència i els treballs d'investigació i les seves conclusions a la comunitat científica i professional.
13.7 Establir protocols d'assistència de Fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica i fomentar totes aquelles activitats professionals que comparteixen la dinamització de la recerca en Fisioteràpia.
CE15. Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats, destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta.
Resultats d'aprenentatge:
15.1 Fomentar l'actualització i reciclatge dels coneixements, habilitats i actituds fonamentals de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent.
15.2 Entendre, seleccionar i defensar nous dissenys d'investigació i mètodes apropiats per a la fisioteràpia.
15.3 Interpretar, analitzar, sintetitzar i criticar les troballes d'investigació relacionats amb la fisioteràpia i futures línies d'expansió.
15.4 Valorar la necessitat d'investigar i buscar publicacions relacionades amb la fisioteràpia i formular preguntes de recerca rellevants.
15.5 Demostrar habilitats en la pròpia recerca, l'examen crític i la integració de la literatura científica i altra informació rellevant.
15.7 Divulgar les troballes d'investigació rellevants per a futura avaluació científica.
Competències generals de la Titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
Competències transversals de la Titulació:
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències estratègiques de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
Mòdul 1
1. Concepte d´investigació científica
2. Introducció a la investigació en fisioteràpia
3. Recerca bibliogràfica i fonts d´informació
4. Projecte d´investigació
- Plantejament de la pregunta d´investigació
- Apartats d´un projecte d´investigació
5. Dissenys d´estudis
Mòdul 2
6. Introducció a la estadística
7. Estadística descriptiva
8. Probabilitat
9. Estadística inferencial
10. Taller de SPSS (Seminari)
Mòdul 3
11. Demografia
12. Introducció a la Epidemiologia: mesures i dissenys d´estudis.
Mòdul 4
13. Fonts de finançament en investigació
14. Comunicació científica
- Comunicacions per un congrés
- Articles científics
15. Lectura crítica d´articles científics
1 Classes Magistrals
2 Seminari
4 Treball escrit
5 Aprenentatge basat en problemes / resolució casos clínics
7 Debat / participació activa de l'alumne
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
O/V (1) |
I/G (2) |
Observacions |
O1- O3 | Examen teòric | Domina els continguts de la matèria | 45 | O | I | |
O5
|
Presentació oral metodologia |
|
28 |
O |
G |
Les bases es trobaran a l'aula virtual |
O4-O7
|
Treball escrit estadística |
|
27 |
O |
G |
Les bases es trobaran a l’aula virtual |
(1)Obligatòria / Voluntària (2)Individual / Grupal
Aquesta assignatura segueix les normatives d´avaluació de la UdL.
Avaluació contínua:
Per aprovar aquesta assignatura s'ha d'obtenir un 5 de nota global. Per poder fer la mitjana ponderada de les notes obtingudes en les diferents activitats d'avaluació és imprescindible que les activitats avaluatives que tinguin un pes percentual igual o superior a un 30% estiguin aprovades amb un 5.
Tant l’examen teòric com la seva recuperació constaran de 40 preguntes que podran ser obertes o tipus test(de 4 possibles respostes, de les quals només hi haurà una verdadera, amb un descompte de 0,25 per error).
Avaluació única: article 1.5, punt 2
Constarà de: