Coordinació: | VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | METODOLOGIA EN INVESTIGACIÓ | ||||||||||||||||
Codi | 102722 | ||||||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||||||
Coordinació | VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC | ||||||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | castellà-català-anglès |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
MARTÍNEZ NAVARRO, ORIOL | oriol.martinez@udl.cat | 3,8 | |
VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC | fran.valenzuela@udl.cat | 5,8 |
Les sessions poden ser enregistrades, per aquest motiu la Universitat de Lleida (UdL) informa que, amb finalitats docents, enregistrarà imatges que identifiquin l’estudiantat i altres persones que participen en les activitats acadèmiques. El responsable del tractament d’aquestes imatges és la UdL (dades de contacte del representant: Secretaria General. Plaça de Víctor Siurana, 1, 25003 Lleida, sg@udl.cat; dades de contacte del delegat de protecció de dades: dpd@udl.cat). Aquestes imatges només s’utilitzen per impartir docència, avaluar els coneixements de l’assignatura i per a projectes de millora docent. L'ús de les imatges respon a l'obligació legal de la UdL d’impartir i millorar la docència universitària, d'acord amb la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats. Les imatges, un cop enregistrades, es conserven com a mínim mentre no prescriguin les corresponents accions i reclamacions contra l'avaluació aprovada pel professorat. Es destrueixen en els termes i condicions previstes en la normativa sobre conservació i eliminació dels documents administratius de la UdL, i les taules d'avaluació documental aprovades per la Generalitat de Catalunya (http://www.udl.cat/ca/serveis/arxiu/). La UdL no comunicarà mai aquestes dades a tercers, llevats dels casos estrictament previstos en la Llei. Les persones interessades poden accedir a les seves imatges; sol·licitar-ne la rectificació, supressió o portabilitat; oposar-se al tractament i sol·licitar-ne la limitació, mitjançant escrit tramès a l'adreça dpd@udl.cat <mailto:dpd@udl.cat>. També poden presentar una reclamació adreçada a l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, mitjançant la seu electrònica de l’Autoritat (https://seu.apd.cat) o per mitjans no electrònics.
O1. Conèixer els principis teòrics d'una pràctica, i mitjans de quantificació o qualificació dels seus efectes, a través del mètode investigador
O2. Identificar i manejar les variables necessàries per a l'anàlisi científic
O3. Identificar les oportunitats que afavoreixin el desenvolupament d'investigacions i anàlisis sobre tècniques i procediments
O4. Aplicar el mètode d'investigació científica i basat en l'evidència per a la millora de la tasca professional
O5. Saber emprar les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC)
O6. Comprendre l'abast i les limitacions del mètode i de la informació científica
O7. Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut
Competències específiques:
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.12 Utilitzar les tècniques bàsiques d'investigació científica en fisioteràpia
CE13 Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
13.1 Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional així com establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió.
13.2 Utilitzar el mètode científic a través de programes d'investigació bàsica i aplicada.
13.3 Utilitzar la metodologia qualitativa i quantitativa aplicada a l'activitat professional respectant els aspectes ètics i saber aplicar-la a la professió.
13.4 Identificar i utilitzar les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies en el maneig i tractament quantitatiu de la informació.
13.5 Descriure i analitzar els protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència, aplicats a les diferents branques de la mateixa.
13.6 Difondre la pràctica basada en l'evidència i els treballs d'investigació i les seves conclusions a la comunitat científica i professional.
13.7 Establir protocols d'assistència de Fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica i fomentar totes aquelles activitats professionals que comparteixen la dinamització de la recerca en Fisioteràpia.
CE15. Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats, destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta.
Resultats d'aprenentatge:
15.1 Fomentar l'actualització i reciclatge dels coneixements, habilitats i actituds fonamentals de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent.
15.2 Entendre, seleccionar i defensar nous dissenys d'investigació i mètodes apropiats per a la fisioteràpia.
15.3 Interpretar, analitzar, sintetitzar i criticar les troballes d'investigació relacionats amb la fisioteràpia i futures línies d'expansió.
15.4 Valorar la necessitat d'investigar i buscar publicacions relacionades amb la fisioteràpia i formular preguntes de recerca rellevants.
15.5 Demostrar habilitats en la pròpia recerca, l'examen crític i la integració de la literatura científica i altra informació rellevant.
15.7 Divulgar les troballes d'investigació rellevants per a futura avaluació científica.
Competències generals de la Titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
Competències transversals de la Titulació:
CT1 Correcció a l'expressió oral escrita.
CT2 Domini d´una llengua estrangera.
CT3 Domini de les TIC.
Mòdul 1
1. Concepte d´investigació científica
2. Introducció a la investigació en fisioteràpia
3. Recerca bibliogràfica i fonts d´informació
4. Projecte d´investigació
- Plantejament de la pregunta d´investigació
- Apartats d´un projecte d´investigació
5. Dissenys d´estudis
6.Ètica en recerca:
- El consentiment informat
Mòdul 2
6. Introducció a la estadística
7. Estadística descriptiva
8. Probabilitat
9. Estadística inferencial
10. Taller de SPSS (Seminari)
Mòdul 3
11. Demografia
12. Introducció a la Epidemiologia: mesures i dissenys d´estudis.
Mòdul 4
13. Fonts de finançament en investigació
14. Comunicació científica
- Comunicacions per un congrés
- Articles científics
15. Lectura crítica d´articles científics
1 Classes magistrals
2 Seminari
3 Treball escrit
4 Debat / participació activa de l'alumne
5 Aprenentatge basat en problemes / resolució casos clínics
6 Utilització de les TICs com a eina docent:
El pla de desenvolupament s'informarà a l'inici de l'assignatura.
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
O/V (1) |
I/G (2) |
Observacions |
O1- O3 | Examen teòric | Domina els continguts de la matèria | 45 | O | I | Recuperable |
O5
|
Presentació oral metodologia |
La rúbrica es trobarà a l'aula virtual |
28 |
O |
G |
No recuperable Les bases es trobaran a l'aula virtual |
O4-O7
|
Treball estadística |
La rúbrica es trobarà a l'aula virtual |
27 |
O |
G |
No recuperable Les bases es trobaran a l’aula virtual |
(1)Obligatòria / Voluntària (2)Individual / Grupal
Aquesta assignatura segueix les normatives d´avaluació de la UdL.
Avaluació contínua:
Per aprovar aquesta assignatura s'ha d'obtenir un 5 de nota global. Per poder fer la mitjana ponderada de les notes obtingudes en les diferents activitats d'avaluació és imprescindible que les activitats avaluatives que tinguin un pes percentual igual o superior a un 30% estiguin aprovades amb un 5.
Tant l’examen teòric com la seva recuperació constaran de 40 preguntes que podran ser obertes o tipus test(de 4 possibles respostes, de les quals només hi haurà una verdadera, amb un descompte de 0,33 per error).
Avaluació única: article 1.5, punt 2
Constarà de: