Coordinació: | PONS CAMPS, PATRICK |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | BASES NUTRICIONALS I FARMACOLÒGIQUES EN FISIOTERÀPIA | ||||||||||||
Codi | 102716 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | PONS CAMPS, PATRICK | ||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | castellà-català-anglès |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ALCUBIERRE CALVO, NURIA RAQUEL | nuria.alcubierre@udl.cat | 3,5 | |
IBARZ ESCUER, MARIA MERCEDES | merce.ibarz@udl.cat | 1,5 | |
ORTIZ PASTOR, OIHANA | oihana.ortiz@udl.cat | 3 | |
PONS CAMPS, PATRICK | patrick.pons@udl.cat | 1 |
Es recomanen coneixements mínims d’anglès. És recomanable portar la matèria al dia
Assignatura en el conjunt del pla d’estudis:
Bloc de nutrició
L’objectiu general és proporcionar uns coneixements científics teòrics i pràctics, per obtenir una visió global i crítica de la nutrició bàsica i aplicada.
Pel tipus de treball el fisioterapeuta no té que imposar dietes als seus pacients, però, com a professional de la salut és important que tingui coneixements generals de dietètica i nutrició que li puguin ajudar a l’hora d’abordar als pacients o percebre mals hàbits per poder derivar-los al especialista.
Bloc de farmacologia
L’objectiu general és adquirir coneixements bàsics sobre fàrmacs, tant des del punt de vista farmacocinètic, farmacodinàmic, com de les seves aplicacions clíniques. S’incidirà en el reconeixement i la prevenció dels efectes adversos produïts pels fàrmacs, aprofundint en aquells fàrmacs que s’utilitzen en el tractament de les patologies relacionades amb el exercici professional del Fisioterapeuta.
Nutrició
ON1. Adquirir coneixements bàsics i especialitzats dels nutrients en relació amb la Nutrició humana.
ON2. Elaborar dietes bàsiques mitjançant el mètode basat en aliments
ON3. Analitzar amb una visió crítica les dietes alternatives de la població
ON4. Identificar punts comuns entre la nutrició i la fisioteràpia.
Farmacologia
OF1. Conèixer els principis farmacològics que permeten descriure els aspectes farmacocinètics i farmacodinàmics
OF2. Conèixer i comprendre el funcionament del diccionari de medicaments i principis actius
OF3. Conèixer tipus de substàncies i mètodes que estan prohibits en la pràctica de l’esport federat
OF4. Conèixer les propietats i els efectes secundaris de les substàncies opioides.
OF5. Definir els conceptes bàsics relacionats amb el tractament del dolor agut.
OF6. Conèixer l´historia, la situació actual i la perspectiva futura dels medicaments antiinflamatoris no esteroïdals (AINEs), les substàncies opioides, els anestèsics i els corticoides.
OF7. Descriure els mecanismes de funcionament dels AINEs, les substàncies opioides, els anestèsics i els corticoides, i els seus efectes secundaris
OF8. Conèixer el funcionament i la utilització de la teràpia amb els AINEs, les substàncies opioides, els anestèsics i els corticoides.
OF9. Explicar els conceptes bàsics relacionats amb el tractament farmacològic del dolor crònic
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES I RESULTATS D'APRENENTATGE:
CE1 Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
Resultats d'aprenentatge:
1.2 Diferenciar cada un dels components de l'ésser humà des del seu nivell bioquímic al seu nivell sistèmic, i les seves possibles alteracions
1.4 Identificar i descriure la fisiologia general dels elements que constitueixen l'ésser humà.
1.6 Comprendre el funcionament normal de cada òrgan i sistema i els seus possibles alteracions funcionals.
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la Fisioteràpia.
2.3 Citar les aptituds bàsiques que caracteritzen la figura del fisioterapeuta.
2.5 Saber utilitzar la terminologia sanitària més comú entre els professionals de la salut, aplicada al model de fisioteràpia.
2.7 Identificar, descriure i conèixer les teories i principis generals del funcionament, de la discapacitat, de la salut i de la valoració.
CE3 Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminats tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar a la clínica per a la pre-educació o recuperació funcional, com a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
3.1 Exposar els fonaments teòrics sobre els quals es basen els diferents mètodes i procediments fisioterapèutics
3.2 Reconèixer els procediments generals i específics propis de la Fisioteràpia.
CE4 Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge:
4.1 Aplicar els procediments de valoració i recollida sistemàtica de la informació rellevant relacionada amb les necessitats dels pacients, considerant des d'una visió global i objectiva, els aspectes físics, psicològics i socials.
CE5 Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
5.1 Identificar i descriure els principis bàsics de prevenció, així com els diferents tractaments mèdics i quirúrgics aplicables a cada tipus de patologia.
5.2 Seleccionar i executar els procediments fisioterapèutics generals que s'apliquen a les diferents patologies del cos humà en els períodes de promoció i conservació de la salut, així com en la prevenció de la malaltia.
5.3 Promoure mitjançant l'educació per a la salut hàbits de vida saludables basats en actuacions de fisioteràpia
5.4 Prevenir i evitar els possibles riscos derivats de l'aplicació del tractament fisioterapèutic
CE6 Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
Resultats d'aprenentatge:
6.1 Comprendre la Fisioteràpia com a professió i el seu posicionament dins de les professions sanitàries.
6.2 Integrar-se i col·laborar amb els diferents equips professionals interdisciplinaris.
CE7 Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats, destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta.
Resultats d'aprenentatge:
7.1 Fomentar l'actualització i reciclatge dels coneixements, habilitats i actituds fonamentals de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent.
7.2 Entendre, seleccionar i defensar nous dissenys d'investigació i mètodes apropiats per a la fisioteràpia.
7.3 Interpretar, analitzar, sintetitzar i criticar les troballes d'investigació relacionats amb la fisioteràpia i futures línies d'expansió.
7.4 Valorar la necessitat d'investigar i buscar publicacions relacionades amb la fisioteràpia i formular preguntes de recerca rellevants.
7.5 Demostrar habilitats en la pròpia recerca, l'examen crític i la integració de la literatura científica i altra informació rellevant
CE8 Comprendre la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs y nutrients.
Resultats d'aprenentatge:
8.1 Reconèixer les principals interaccions entre fàrmacs i nutrients.
COMPETÈNCIES GENERALS I TRANSVERSALS de la titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
NUTRICIÓ
Tema 1. Conceptes generals sobre alimentació i nutrició:
Tema 2. Nutrients:
Tema 3. Aliments:
Tema 4. Fisiologia de la nutrició
FARMACOLOGIA
Tema 1. Principis generals de farmacologia
Tema 2. Farmacocinètica
Tema 3. Farmacodinàmica
Tema 4. Reaccions adverses
Tema 5. Interaccions medicamentoses
Tema 6. Tractaments farmacològics
Tema 7: Indicació, ús i autorització de dispensaciío dels medicaments:
Els principis actius que podran els fisioterapeutes indicar i utilitzar podran ser, entre altres:
a) Farmacologia per al tractament del dolor via oral:
1. Salicilatos:
AAS
Acetilsalicilic de lisina
Diflunisal
2. Paraminofenoles:
Paracetamol
3. pirazolones:
a. Metamizol
4. Àcids Propionicos:
Ibuprofè
Naproxè
Ketoprofè
5. Àcids acètics:
Indometacina
Ketorolac
Diclofenac
Aceclofenac
6. Àcid antranílic:
Àcid meclofenámic
Àcid mefenámic
7. Oxicams:
Piroxicam
Tenoxican
b) Farmacologia per al tractament del dolor via tòpica:
1.Etofenamato
2.Ibuprofe
3.Diclofenac sòdic
3.Extracte oliós d'Àrnica
4.Fenilbutazona
5.Etofenamat
6.Caléndula
7.Naproxeno
8.Piroxicam
9.Ácido Salicílic
10.Ketoprofè
11.Indometacina
12.Nimesulida
13.Salicilato de Metil
14.Capsaicina
15.Fepradinol Clorhidrat
c) Farmacologia antiàcids gàstrics via oral:
1.Algamat
2.Amasilat
d) Antihistamínics via tòpica:
1.Dexclorfeniramina
2.Prometazina
e) Farmacologia antiedemas i linfedemes via tòpica:
1.Hidrosmina gel al 2%
2.Escina
3.Pentosà polisulfato sòdic
f) Farmacologia en fisioteràpia respiratòries via oral, inhalació-aerosol:
1. Beta-adrenèrgics de curta acció:
a. Salbutamol
2. Mucolítics:
Enzims: tripsina, dornasa
Productes ensofrats: N-aceltilcisteina, carboxmetilcisteina, letosteina, citiolona
Agents tensioactius: propilenglicol, tiloxapol
Compostos sintètics derivats de la vasicina: bromhexina, ambroxol
Sèrum salí hipertònic al 3%, 6%, 7%
3. Antitussígens:
Codeïna
Cloperastina
Dextrometorfan
Noscapina
Dimeformà
4. Corticoides inhalats:
Budesonida
En aquesta assignatura l'alumne és el protagonista de l'aprenentatge de forma continuada al llarg del curs. Durant el curs es compaginen classes teòriques i pràctiques als seminaris.
Els seminaris pràctics seran d’assistència obligatòria i serviran per aprofundir en l’aprenentatge dels conceptes adquirits fins aquell moment en les classes teòriques. I es faran servir diferents activitats per assolir aquest objectiu.
A les classes teòriques s’aniran explicant els diferents continguts de l’assignatura, be sigui mitjançant la plataforma virtual o presencial. Aquestes classes en gran grup seran bàsicament per descriure continguts conceptuals per part del professor però demanant la major participació possible dels estudiants . Debats i altres activitats a l’aula podran substituir la classe explicativa en alguns moments, amb l’objectiu de facilitar i integrar l’aprenentatge.
Les classes de petit grup es dedicaran fonamentalment a la realització de diferents activitats relacionades amb els continguts explicats prèviament en gran grup. Aquestes classes són de caràcter obligatori i es registrarà l’assistència a classe, en el cas d’assistir menys d’un 80% de les classes es suspendrà automàticament la primera convocatòria d’avaluació, anant directament a la segona convocatòria. I les absències hauran de justificar-se degudament.
Exemples d'activitats:
Aprenentatge basat en problemes
Debats
Estudi de cas
Lectures
Lliçó magistral
Pràctiques d'aula
Seminari
Treballs
Tutoria
Altres
L’assignatura es desenvoluparà mitjançant classes magistrals on es donarà tota la part teòrica del temari i seminaris principalment pràctics on s’ensenyarà a palpar les diferents estructures estudiades en la part teòrica.
Descripció: |
Activitat (1) |
HTP (2) (Hores|Minuts) |
HTNP (3) (Hores|Minuts) |
---|---|---|---|
Presentació assignatura
|
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Conceptes generals de farmacologia. Introducció a la farmacocinètica |
Seminari i debats |
2 Hores |
3 Hores |
Maneig del Vademècum i interpretació fàrmacs |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Maneig del Vademècum i interpretació fàrmacs |
Seminari i debats |
2 Hores |
3 Hores |
Farmacodinàmica i reaccions adverses als fàrmacs |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hora |
3 Hores |
Farmacodinàmica i reaccions adverses als fàrmacs |
Seminari i debats |
2 Hora |
3 Hores |
Interaccions medicamentoses |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
|
|
|
|
Tractament amb analgèsics opioides |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hora |
3 Hores |
Tractament amb analgèsics opioides |
Seminari i debats Els dos grups |
2 Hores |
3 Hores |
Una visió general de la farmacologia amb substancies antiinflamatòries no esteroïdals (AINEs) |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Utilització dels AINEs en el dolor/inflamació agut + cas clínic |
Seminari i debats |
2 Hores |
3 Hores |
Una visió general de la farmacologia amb anestèsics locals Utilització dels anestèsics locals en el tractament del dolor i la inflamació + cas clínic |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Introducció al tractament farmacològic del dolor crònic
|
Seminari i debats |
2 Hores |
3 Hores |
Tractament del dolor crònic + cas clínic |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hora |
3 Hores |
Conceptes generals de nutrició Macronutrients i micronutrients
|
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Activitat pràctica sobre necessitats energètiques |
Seminari i debats |
2 Hores |
3 Hores |
Els aliments |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Activitats amb taules de composició d’aliments |
Seminari i debats |
2 Hores |
3 Hores |
Fisiologia de la nutrició |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Etiquetat dels aliments Dietes alternatives: dissociades, hiperproteiques, vegetarianes, ovo-lacto-vegetarianes, lacto-vegetarianes |
Seminari i debats |
2 Hores |
3 Hores |
Introducció del per què la dieta interacciona amb la fisioteràpia. |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Cas pràctic amb grups. |
Seminari i debats |
2 Hora |
3 Hores |
Relació dels nutrients amb el col·lagen i la inflamació. |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Cas pràctic en grup |
Seminari i debats |
2 Hores |
3 Hores |
Relació de la nutrició amb el dolor i diferents patologies degeneratives. Lesions esportives, tabac i nutrició |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Cas pràctic en grup |
Seminari i debats |
2 Hores |
3 Hores |
(2)HTP = Hores de Treball Presencial
(3)HTNP = Hores de Treball No Presencial
Sistema d'avaluació
L’avaluació de l’aprenentatge es farà de la següent manera:
AVALUACIÓ continua:: La nota final de l’assignatura estarà formada per 2 activitats d’avaluació, l'avaluació continuada i l'exàmen final.
Aquesta assignatura segueix les normatives d´avaluació de la UdL.
Avaluació Continua:
Per aprovar aquesta assignatura s´ha d´obtenir un 5 de nota global. Per poder fer la mitja ponderada entre l'examen final i l'avaluació continuada, com a mínim s'ha de tenir un 5 de cada una d'aquestes dues parts.
Tant l’examen teòric inicial com el de recuperació, constaran de 30 (40% del total de la prova) preguntes tipus test (de 4 possibles respostes, de les quals només hi haurà una verdadera, amb un descompte de 0,25 per error) i 3 (60% del total de la prova) preguntes curtes a desenvolupar.
En cas que l'alumne no pugui realitzar l'assignatura mitjançant l'avaluació contínua es podrà examinar mitjançant l'avaluació ÚNICA:
Avaluació única: article 1.5, punt 2
Constarà d´un examen únic amb dos diferents apartats
General
Nutrició
Guyton AC, Hall JE. Tratado de fisiología médica. 11ª Ed. Editorial Elsevier Sauders; 2006.
Roach, J.O. Lo esencial en Metabolismo y Nutrición. 2ª Ed. Editorial ElSevier- Masson; 2003
Cervera, Pilar; Clapes, Jaume, Rigolfas, Rita. Alimentación y dietoterapia. 4ª Ed. Madrid: Editorial Interamericana. Mc Graw-Hill; 2004.
Ángel Gil. Tratado de Nutrición. 3ª edición. Ed. Médica Panamericana; 2017.
Farmacologia
Betés, Durán, Mestres, Nogués. Farmacología para fisioterapeutas. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2008
Nebreda CL, Urban BJ. Manual de fármacos utilizados en el tratamiento del dolor crónico. IASP PRESS, Seattle. 2001
Vademecum Internacional. Medicom. Madrid. 2011
Meana Martínez, José Javier; Barturen. Drogas y deporte: farmacologia del dòping. Universidad de Deusto. Bilbao; 1995.
Complementaria
Nutrició
Muñoz, M. Aranceta, J. García-Jalón, I. Nutrición aplicada y dietoterapia. Pamplona: Eunsa; 2005
OCU. El etiquetado de los alimentos. Madrid: Edocusa; 2000
Jean Seignalet. La alimentación: la 3ª Medicina. Integral. 2012
Montse Folch. Zumoterapia para tu salud. Styria de Ediciones y Publicaciones, sl. 2009.
Barry Sears. La inflamación silenciosa. Ediciones Urano; 2007
Gerard salama. Medicina anti-aging. Medicina del futuro. Viceversa, 2011.