Coordinació: | CASTAÑER BALCELLS, MARTA |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | MANIFESTACIONS BÀSIQUES DE LA MOTRICITAT | ||||||||||||
Codi | 102715 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||
Coordinació | CASTAÑER BALCELLS, MARTA | ||||||||||||
Departament/s | INEFC | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català i castellà | ||||||||||||
Distribució de crèdits | La professora Irela Arbonés impartirà la totalitat dels crèdits |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
ARBONÉS ARQUÉ, MARIONA IRELA | iarbones@inefc.es | 0 | |
CASTAÑER BALCELLS, MARTA | mcastaner@inefc.es | 0 | |
PUIGARNAU COMA, SILVIA | spuigarnau@gencat.cat | 8 | |
RUIZ SÀNCHEZ, PEDRO | pruiz@inefc.es | 4 |
Contextualització
L’activitat física i esportiva es fonamenta en la motricitat humana (moviment) de la mateixa manera que la música o el cant es basa en el so. La motricitat del cos humà ens permet una àmplia combinació d’accions motrius estructurades i significatives que generen diverses manifestacions: tot tipus d’Esports, de Dansa, de Fitness etc.
L’activitat motriu es pot estudiar en unitats aïllades però, per si mateixes, no tenen sentit, per la qual cosa l’assignatura vetlla per una visió integrada de la motricitat mitjançant l’enfocament sistèmic i dinàmic de la Motricitat (Castañer i Camerino, 2006; 2012; 2013) el qual ofereix una visió panoràmica de com es combinen les habilitats motrius (accions) i les capacitats motrius que nodreixen les habilitats a cada etapa evolutiva de la persona i en diverses manifestacions de la Motricitat.
Aquestes habilitats motrius així com les capacitats motrius que les enriqueixen s’estudiaran arran de l’observació objectiva i l’anàlisi pràctica en diverses manifestacions de la motricitat. Entendre aquest model sistèmic de la Motricitat ajudarà als futurs professionals a dissenyar i aplicar una motricitat innovadora, enriquida i variada en tots els àmbits competencials de la professió.
Recomanacions I advertiments
Competències específiques de la Titulació:
CE1 Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
Resultats d'aprenentatge:
1.1 Identificar i descriure els elements que constitueixen la morfologia de l'ésser humà.
1.4 Identificar i descriure la fisiologia general dels elements que constitueixen l'ésser humà.
1.5 Diferenciar els possibles comportaments físics dels teixits i biomaterials.
1.6 Comprendre el funcionament normal de cada òrgan i sistema i les seves possibles alteracions funcionals.
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la Fisioteràpia.
2.4 Comprendre els principis i teoria de la biofísica aplicada a la biomecànica del cos humà.
2.5 Saber utilitzar la terminologia sanitària més comuna entre els professionals de la salut, aplicada al model de fisioteràpia.
2.7 Identificar, descriure i conèixer les teories i principis generals del funcionament, de la discapacitat, de la salut i de la valoració.
CE3 Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminats tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar a la clínica per a la preeducació o recuperació funcional, com a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
3.1 Exposar els fonaments teòrics sobre els quals es basen els diferents mètodes i procediments fisioterapèutics.
3.4 Definir les bases de la relació terapèutica i tractar les diferents tècniques d'intervenció psicosocial que són d'utilitat en les Ciències de la Salut.
3.7 Identificar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de la intervenció de fisioteràpia.
CE4 Adquirir l'experiència clínica adequada que proporcioni habilitats intel·lectuals i destreses tècniques i manuals; que faciliti la incorporació de valors ètics i professionals; i que desenvolupi la capacitat d'integració dels coneixements adquirits; de manera que, a l'acabar els estudis, els estudiants sàpiguen aplicar-los tant a casos clínics concrets en el medi hospitalari i extrahospitalari, com a actuacions en l'atenció primària i comunitària.
Resultats d'aprenentatge:
4.1 Executar el pla d'intervenció de Fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies, atenent la individualitat de l'usuari i incorporant els principis ètics, deontològics i legals a la pràctica professional.
4.2 Resoldre casos clínics emprant les tècniques i actuacions pròpies de la fisioteràpia.
CE5 Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge:
5.3 Identificar els conceptes de funcionament i discapacitat en relació al procés d'intervenció en Fisioteràpia i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats reals i potencials trobades.
5.9 Realitzar una valoració de l'estat funcional del pacient des del punt de vista de la Fisioteràpia Esportiva.
5.10 Detectar i valorar el mecanisme de producció d'una lesió durant la pràctica esportiva.
CE8 Executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció de fisioteràpia, utilitzant les eines terapèutiques pròpies i atenent a la individualitat de l'usuari.
Resultats d'aprenentatge:
8.1 Realitzar les tècniques específiques de tractament fisioteràpic en el pacient, segons les diferents patologies, i aplicar els procediments d'intervenció sobre el mateix i sobre el seu entorn.
CE12 Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
12.2 Seleccionar i executar els procediments fisioterapèutics generals que s'apliquen a les diferents patologies del cos humà en els períodes de promoció i conservació de la salut, així com en la prevenció de la malaltia.
12.3 Promoure mitjançant l'educació per a la salut hàbits de vida saludables basats en actuacions de fisioteràpia.
12.4 Prevenir i evitar els possibles riscos derivats de l'aplicació del tractament fisioteràpic.
CE14 Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
Resultats d'aprenentatge:
14.1 Comprendre la Fisioteràpia com a professió i el seu posicionament dins de les professions sanitàries.
14.2 Integrar-se i col·laborar amb els diferents equips professionals interdisciplinaris.
CE15 Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats, destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta.
Resultats d'aprenentatge:
15.1 Fomentar l'actualització i reciclatge dels coneixements, habilitats i actituds fonamentals de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent.
15.5 Demostrar habilitats en la pròpia recerca, l'examen crític i la integració de la literatura científica i altra informació rellevant.
Competències generals de la Titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
Competències transversals de la Titulació:
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències estratègiques de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
Activitats de treball presencial (a l'aula) |
Activitats de treball no presencial (fora de l'aula) |
|||
Dirigides |
Autònomes |
|||
• Exposició professor • Exposició de l’estudiant: individual o en grup • Treball en grup • Situacions pràctiques aplicades • Examen
|
• Estudi de casos • Lectures orientades • Treballs individuals i en grup
|
• Lectures • Estudi personal: preparació • Exàmens, organització dels apunts i/o material. Disseny d’activitats pràctiques • Cerca d’informació
|
||
+ |
PROTAGONISME PROFESSORAT |
- |
||
- |
PROTAGONISME ESTUDIANTAT |
+ |
**HTP: Hores treball Presencial. HTNP: Hores de treball no presencial(de l'alumne fora de l'aula)
ADVERTIMENT: En el cas de les sessions presencials, és obligatori assistir com a mínim al 80% de les sessions sempre i quan no hi hagin impediments sanitaris per part de l'alumnat i/o per part de la universitat.
Sessió (data) |
Metodologia |
Activitat |
HTP* |
HTNP** |
Valor Avaluació |
1
|
Exposició professor. Dinàmica de grups Mòdul 1. |
Detecció de coneixements previs. Indicació de lectures |
2 |
|
|
2
|
Aplicacions pràctiques Mòdul 1 |
Sessió pràctica Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
3
|
Exposició professor. Debat Mòduls 1 i 2
|
Indicació d’anàlisi de casos i lectures |
2 |
3 |
|
4
|
Aplicacions pràctiques Mòdul 1 i 2
|
Sessió pràctica Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
5
|
Exposició professor Mòduls 2 i 3 Activitats de grup |
Indicació d’anàlisi de casos i lectures |
2 |
3 |
|
6
|
Aplicacions pràctiques Mòdul 2 i 3
|
Sessió pràctica Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
7
|
Exposició professor i treball de grup Mòdul 3 |
Elaboració de materials |
2 |
3 |
|
8
|
Aplicacions pràctiques Mòdul 3
|
Sessió pràctica Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
9
|
Exposició professor i treball de grup Mòduls 3 i 4 |
Elaboració de materials |
2 |
3 |
|
10
|
Aplicacions pràctiques Mòduls 3 i 4 |
Sessió pràctica Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
11
|
Exposició professor i discussió de grup Mòdul 4 |
Indicació d’anàlisi de casos i lectures |
2 |
3 |
|
12
|
Aplicacions pràctiques Mòdul 4 |
Sessió pràctica Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
13
|
Exposició professor i activitats Mòdul 4 |
Dinàmiques de grup |
2 |
3 |
|
14
|
Aplicacions pràctiques Mòdul 4 |
Sessió pràctica Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
15
|
Exposició professor i resolució de casos Mòdul 4 |
Anàlisi de casos. Aplicacions de cara el treball escrit |
2 |
3 |
|
16
|
Aplicacions pràctiques Mòdul 4 |
Sessió pràctica Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
17
|
Exposició professor i resolució de casos Mòdul 4 |
Anàlisi de casos. Aplicacions de cara el treball escrit |
2 |
3 |
|
18
|
Aplicacions pràctiques Mòdul 4 |
Sessió pràctica. Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
19
|
Exposició professor i activitats de grup Mòduls 4 i 6.2 |
Indicació d’anàlisi de casos i lectures |
2 |
3 |
|
20
|
Aplicacions pràctiques Mòduls 4 i 6.2 |
Sessió pràctica. Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
21
|
Exposició professor Mòdul 5 |
Elaboració de materials |
2 |
3 |
|
22
|
Aplicacions pràctiques Mòdul 5 |
Sessió pràctica. Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
23
|
Exposició professor Mòdul 5 |
Elaboració de materials |
2 |
3 |
|
24
|
Aplicacions pràctiques Mòdul 5 |
Sessió pràctica. Vivència de situacions motrius individuals i en grup. |
2 |
|
|
25
|
Exposició professor Mòdul 6 |
Elaboració de materials |
2 |
3 |
|
26
|
Aplicacions pràctiques Mòdul 6 |
Sessió pràctica. Vivència de situacions motrius individuals i en grup |
2 |
|
|
27
|
Exposició professor Repàs de tots els mòduls. |
Elaboració de materials |
2 |
3 |
|
28
|
Avaluació pràctica
|
Segons indicació en l’apartat d’avaluació.
|
2 |
3 |
40% (mig grup) |
29
|
Avaluació pràctica
|
Segons indicació en l’apartat d’avaluació.
|
2 |
3 |
40% (mig grup) |
30
|
Avaluació teòrica i entrega de treballs |
Segons indicació en l’apartat d’avaluació.
|
2 |
3 |
30% i 30% |
MODALITAT: AVALUACIÓ CONTINUADA
Resum hores de treball de l'estudiant Avaluació continuada |
||
Sessions teòriques presencials |
26 h |
|
Sessions pràctiques |
26 h |
|
Dossier escrit sobre les pràctiques realitzades. A revisar cada quinzena i a entregar finalitzat en la darrera setmana lectiva. |
Caràcter: individual S’analitzaran de manera teòrica i pràctica les possibilitats motrius de la pròpia corporalitat així com exercicis de postura corporal i com aplicar-les en diferents casos. |
HTNP 15 valor 30% |
Avaluació teòrica. Examen tipus test El dia assenyalat per la facultat. |
Caràcter: individual Test de 60 preguntes de 4 opcions de resposta. Una única resposta correcta. No resten les errades. El test s’ha de completar en 30 minuts |
HTNP 15 valor 30% |
Avaluació pràctica. Idear situacions pràctiques i llur aplicació sobre supòsits específics. A realitzar en les dues darreres setmanes del quadrimestre. |
Caràcter: per parelles i individualment, en l’espai de pràctica, es demanarà que mostrin com farien aplicacions pràctiques de casos amb combinatòries sistèmiques de capacitats motrius i habilitats motrius. |
HTNP 10 valor 40% |
Altres requisits d'avaluació |
||
REQUERIMENTS BÀSICS:
Assistir al 80% de les sessions amb roba adequada per a l’exercitació corporal.
Per aprovar aquesta assignatura s’ha d’obtenir un 5 de nota global. Per poder fer la mitja ponderada de les notes obtingudes en els diferents blocs és imprescindible que totes elles estiguin aprovades
MODALITAT: AVALUACIÓ ÚNICA (ALTERNATIVA) per aquells alumnes que la demanin expressament i que per acollir-se hauran de fer una instància al deganat.
|
||
Resum hores de treball de l'estudiant Avaluació única (alternativa) |
||
|
|
|
Avaluació teòrica. Examen tipus test El dia assenyalat per la facultat. |
Caràcter: individual Test de 60 preguntes de 4 opcions de resposta. Una única resposta correcta. No resten les errades. El test s’ha de completar en 30 minuts |
HTNP 15 valor 30% |
Treball de recull de situacions pràctiques. Idear 50 situacions pràctiques i llur aplicació sobre supòsits específics.(50 pàgnes de treball). A entregar finalitzat en la darrera setmana lectiva. |
Caràcter: individual es demanarà que mostrin com farien aplicacions pràctiques i exercicis específics de casos amb combinatòries sistèmiques de capacitats motrius i habilitats motrius. |
HTNP 10 valor 70% |
|
|
|
Altres requisits d'avaluació |
||
REQUERIMENTS BÀSICS:
Assistir a dues sessions (un total de 4h) tipus seminari pràctic a acordar la data amb la professora responsable.
Per aprovar aquesta assignatura s’ha d’obtenir un 5 de nota global. Per poder fer la mitja ponderada de les notes obtingudes en els diferents blocs és imprescindible que totes elles estiguin aprovades
|