Coordinació: | PONS CAMPS, PATRICK |
Any acadèmic 2023-24 |
Denominació | VALORACIÓ EN FISIOTERÀPIA 1 | ||||||||||||||||
Codi | 102711 | ||||||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||||||
Coordinació | PONS CAMPS, PATRICK | ||||||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Castellà-català |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
LIUZZO , VINCENZO | vincenzo.liuzzo@udl.cat | 6 | |
PONS CAMPS, PATRICK | patrick.pons@udl.cat | 12 |
Les assignatures Valoració en Fisioteràpia I i Valoració en Fisioteràpia II tenen com a propòsit que l'alumne adquireixi els coneixements, habilitats i actituds bàsiques per a la valoració de la funció per mitjà del moviment. La valoració és la primera fase en el Mètode d'intervenció en fisioteràpia. En aquesta fase es reuneixen i registren totes les dades necessàries per obtenir una idea clara de l'estat de salut d'una persona, o grup, amb l'objectiu de comprendre les causes físiques dels problemes del pacient susceptibles de tractament fisioteràpic per, posteriorment, intentar corregir-les. Per poder fer una bona valoració en fisioteràpia és necessari conèixer els factors que fonamenten el moviment, i les disfuncions del mateix, així com desenvolupar una sèrie de procediments, habilitats i actituds claus per a la realització de l'examen físic i l'entrevista. La finalització de l'assignatura dona pas a Valoració 2. Valoració en Fisioteràpia I es centra en que l'alumne adquireixi aquests coneixements bàsics en procediments, habilitats i actituds per fer realitzar de forma adequada l'examen físic en la fase de valoració dins del Pla d'Intervenció en Fisioteràpia.
És recomanable portar la matèria al dia i coneixements mínim d'anglès.
1.Comprendre els elements essencials de l’avaluació de Fisioteràpia
2.Integrar el PAF com a forma habitual de treball del fisioterapeuta
3.Llistar les diferents parts de l’exploració Física de Fisioteràpia.
4.Aprendre a detectar Factors de risc i de Derivació en Fisioteràpia
5.Aprendre a avaluar les diferents articulacions del Cos Humà
6.Aprendre a avaluar la funcionalitat muscular.
7.Demostrar habilitat i assoliment de coneixements adquirits.
Competències específiques:
CE1 Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
Resultats d'aprenentatge:
1.1 Identificar i descriure els elements que constitueixen la morfologia de l'ésser humà.
1.2 Diferenciar cada un dels components de l'ésser humà des del seu nivell bioquímic al seu nivell sistèmic, i les seves possibles alteracions
1.3 Reconèixer els elements que constitueixen la morfologia de l'ésser humà mitjançant la palpació pràctica de subjectes vius
1.4 Identificar i descriure la fisiologia general dels elements que constitueixen l'ésser humà
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la Fisioteràpia.
2.3 Citar les aptituds bàsiques que caracteritzen la figura del fisioterapeuta.
2.5 Saber utilitzar la terminologia sanitària més comú entre els professionals de la salut, aplicada al model de fisioteràpia.
2.7 Identificar, descriure i conèixer les teories i principis generals del funcionament, de la discapacitat, de la salut i de la valoració.
2.12 Utilitzar les tècniques bàsiques d'investigació científica en fisioteràpia
CE5 Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge:
5.1 Aplicar els procediments de valoració i recollida sistemàtica de la informació rellevant relacionada amb les necessitats dels pacients, considerant des d'una visió global i objectiva, els aspectes físics, psicològics i socials.
5.2 Tractar i rebre al pacient, recollint i valorant les dades subjectives manifestades pel mateix i / o persones significatives del seu entorn.
5.3 Identificar els conceptes de funcionament i discapacitat en relació al procés d'intervenció en Fisioteràpia i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats reals i potencials encontrades.
5.4 Realitzar una valoració de l'estat funcional del pacient des del punt de vista de la traumatologia.
CE6 Valoració diagnòstica de cures de fisioteràpia segons les normes i amb els instruments de validació reconeguts internacionalment.
Resultats d'aprenentatge:
6.1 Realitzar un diagnòstic funcional de Fisioteràpia basat en l'anàlisi i interpretació crítica de la informació recollida i relacionada amb la valoració de Fisioteràpia i amb la informació complementària
6.2 Distingir les diferents tècniques diagnòstiques en les patologies dels diferents aparells i sistemes
6.3 Aplicar els procediments i instruments de valoració en Fisioteràpia interpretant proves elèctriques i manuals per determinar resultats en les diferents especialitats de la fisioteràpia
6.4 Identificar i utilitzar els instruments de valoració reconeguts i validats internacionalment.
CE9 Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament en relació amb els objectius marcats.
Resultats d'aprenentatge:
9.1 Identificar i descriure els principals canvis produïts com a conseqüència dels diferents tractaments aplicats
9.2 Avaluar l'evolució del pacient en funció dels objectius establerts prèviament
9.3 Identificar la necessitat de replantejar el pla d'intervenció en funció dels resultats d'evolució obtinguts.
9.4 Contrastar les dades de valoració obtinguts abans i després d'una intervenció terapèutica.
CE11 Proporcionar una atenció de fisioteràpia eficaç, atorgant una assistència integral als pacients.
Resultats d'aprenentatge:
11.1 Utilitzar i incorporar els principis ètics i legals de la professió en l'atenció fisioterápica
11.2 Aplicar els mecanismes de garantia de qualitat en la pràctica de la fisioteràpia, segons criteris reconeguts i validats.
11.3 Explicar al pacient de forma adequada i adaptada a les seves possibilitats interpretatives, els objectius de cada actuació, demanant la seva col·laboració en tot moment
11.4 Identificar la importància de registrar diàriament l'aplicació de Fisioteràpia, l'evolució i els incidents de la mateixa
11.5 Orientar les activitats i manera d'actuació en relació a cada pacient, oferint un tracte personal i individualitzat
11.6 Demostrar habilitats de comunicació i emprar el tracte adequat amb els pacients, tenint en compte les seves característiques biopsicosocials.
CE13 Participar en l'elaboració de protocols assistencials de fisioteràpia basada en l'evidència científica, fomentant activitats professionals que dinamitzin la investigació en fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
13.1 Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional així com establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió.
13.2 Utilitzar el mètode científic a través de programes d'investigació bàsica i aplicada.
13.4 Identificar i utilitzar les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies en el maneig i tractament quantitatiu de la informació.
CE15 Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats, destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta.
Resultats d'aprenentatge:
15.1 Fomentar l'actualització i reciclatge dels coneixements, habilitats i actituds fonamentals de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent.
15.2 Entendre, seleccionar i defensar nous dissenys d'investigació i mètodes apropiats per a la fisioteràpia.
15.3 Interpretar, analitzar, sintetitzar i criticar les troballes d'investigació relacionats amb la fisioteràpia i futures línies d'expansió.
15.4 Valorar la necessitat d'investigar i buscar publicacions relacionades amb la fisioteràpia i formular preguntes de recerca rellevants.
15.5 Demostrar habilitats en la pròpia recerca, l'examen crític i la integració de la literatura científica i altra informació rellevant
Competències generals de la Titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
Competències transversals de la Titulació:
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències estratègiques de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
Descripció: |
Activitat (1) |
HTP (2) |
HTNP (3) |
---|---|---|---|
Presentació assignatura. |
Lliçó magistral i classes pràctiques participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Inspecció física bases teòriques |
Lliçó magistral i classes pràctiques participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Inspecció física, bases teòriques |
Lliçó magistral i classes pràctiques participatives
|
2 Hores |
3 Hores |
Observació postura |
Lliçó magistral i classes pràctiques participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Observació postura |
Lliçó magistral i classes pràctiques participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Conceptes bàsics observació |
Lliçó magistral i classes pràctiques participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Conceptes bàsics observació |
Lliçó magistral i classes pràctiques participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Generalitats de l´exploració. Sensibilitats. To muscular. Generalitats del balanç muscular i articular | Lliçó magistral i classes pràctiques participatives | 2 Hores | 3 Hores |
Generalitats de l´exploració. Sensibilitats. To muscular. Reflexes. Generalitats del balanç muscular i articular | Seminari i pràctiques d’aula | 2 Hores | 3 Hores |
Valoració raquis |
Seminari i pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
Valoració raquis |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Valoració raquis |
Seminari i pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
Valoració raquis |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Valoració pelvis i coxofemoral |
Seminari i pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
Lliçó magistral i classes participatives |
Lliçó magistral i classes pràctiques participatives |
3 Hores |
|
Valoració pelvis i coxofemoral |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Valoració membre superior |
Seminari i pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
Valoració membre superior |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Valoració membre superior |
Seminari i pràctiques d’aula |
2 Hores |
3 Hores |
Valoració membre superior |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Valoració membre inferior | Seminari i pràctiques d’aula | 2 Hores | 3 Hores |
Valoració membre inferior | Lliçó magistral i classes participatives | 2 Hores | 3 Hores |
Valoració membre inferior | Seminari i pràctiques d’aula | 2 Hores | 3 Hores |
Valoració membre inferior |
Lliçó magistral i classes participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Integració i repàs de la matèria |
Lliçó magistral i classes pràctiques participatives |
2 Hores |
3 Hores |
Simulació exàmen pràctic (repàs matèria) | Lliçó magistral i classes pràctiques participatives |
(1) Exemples d'activitats: Aprenentatge basat en problemes Avaluació
Debats
Estudi
Estudi de cas
Exposició d'esdeveniments
Lectures
Lliçó magistral Pràctiques d'aula Pràctiques externes/visites Seminaris, Treballs
Tutoria
Altres
(2)HTP = Hores de Treball Presencial
(3)HTNP = Hores de Treball No Presencial
Activitats formatives
La ponderació de les classes, en quan a classe magistral i pràctica a l'aula, variarà en fucnió del temari del moment:
Classe magistral (50%)
Pràctica aula (50%)
Objectius |
Activitats d’Avaluació |
Criteris |
% |
O/V (1) |
I/G (2) |
Observacions |
1-4 |
Examen teòric |
Domina els continguts de l´assignatura. |
40% |
O |
I |
|
7 |
Examen pràctic |
Domina els continguts de l´assignatura. |
45% |
O |
I |
Les bases es trobaran a l’aula virtual |
1-4 |
Vídeo |
Domini de l’anamnesi d’un pacient |
15% |
O |
G |
Les bases es trobaran a l’aula virtual |
AVALUACIÓ CONTÍNUA:
Examen teòric:
La matèria que sortirà a examen serà el que s’impartirà a classe i el que estigui penjat al Sakai. Així com també la informació aportada a un possible drive habilitat per l’assignatura (se us aportarà enllaç).
Constarà de:
Vídeo:
En grups de 2-3 per cada punt de la llista aportada. Es tracta de fer un vídeo on es vegi clar les diferents maniobres que es demanen, amb informació important que cregueu necessari afegir. El vídeo el podeu editar de manera que hi hagi realització pròpia i/o amb la inserció d’algun vídeo de youtube o altra plataforma. Han de quedar clars els conceptes que teniu detallats a la rúbrica i als diferents powers dels apunts penjats a Sakai i drive habilitat. El fet de buscar el millor vídeo, d’afegir comentaris o realitzar vídeo, ajudarà a l’aprenentatge.
La nota del vídeo serà la que consideri el professor en funció de la rúbrica aportada. Es tindran en compte el número de correccions a fer, posada en escena, editatge i la manera o qualitat de com es plasmi la informació.
El que us demanem és que en el dia que s’indiqui, cada grup de 2-3 persones, s’assigni un dels 33 punts (no ha de quedar cap punt sense realitzar). Us ho gestioneu vosaltres mateixos i en uns dies ens envieu els grups o grup que correspon a cada punt (un dels delegats ens reenviarà l’excel amb els noms de cada grup). El vídeo s’haurà de presentar 7 dies després d’haver acabat l’explicació de la maniobra en qüestió. Els corregirem i després de repassar-los podrem suggerir millores. Els professors ens comprometem a corregir-los tantes vegades com faci falta fins que siguin vídeos correctes.
La nota del vídeo serà en funció de la implicació, aptituds, número de correccions a fer, posada en escena i la manera o qualitat de com es plasmi la informació i altres consideracions que puguem extreure del feedback que anem tenint en les correccions.
Examen pràctic:
Els alumnes entraran de dos en dos a l’aula d’examen i tindran un temps estipulat per a realitzar les maniobres que es demanaran. Un alumne farà de pacient i l’altre de fisioterapeuta. Una vegada finalitzat l’examen, s’intercanviaran els papers. Es faran dos preguntes (no valdrà fer dos vegades la valoració d'una postura). Cada pregunta durarà 4 minuts.
L’examen pràctic serà gravat en vídeo i valorat pel professor de l’assignatura. Els ítems a valorar es trobaran a l’aula virtual. Es valorarà tot el treball fet a classe en les classes pràctiques
Per aprovar aquesta assignatura s´ha d´obtenir un 5 de nota global. Per poder fer la mitja ponderada de les notes obtingudes en les diferents activitats d´avaluació és imprescindible que totes elles estiguin aprovades amb un 5.
Aquesta assignatura segueix les normatives d´avaluació de la UdL.
Avaluació única: article 1.5, punt 2
Constarà d´un examen únic amb dos diferents apartats
Main C J, Sullivan M J L, Watson P J. Pain Management: Practical applications of the biopsychosocial perspective in clinical and occupational settings. Ed. Elsevier. Second Edition; 2008
Goodman C C, Snyder T E K. Differential diagnosis for physical therapists: screening for referral. Saunders Elsevier; 2007
Reichel H, Ploke CE. Fisioterapia del aparato locomotor. Editorial Paidotribo; 2007
Topical Issues in Pain 5. Edited by Louis Gifford. CNS Press; 2006
Greenhalgh S. Selfe J. Red Flags: a guide to identifying serious pathology of the spine. Elsevier; 2006
Malanga G A, Nadler S F. Musculoskeletal physical examination: an evidence-based approach. Elsevier Mosby; 2006
Greenhalgh T. How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. BMJ books. Third edition; 2006
DeLisa J, Gans B, Walsh NE. Physical Medicine and Rehabilitation: Principles and Practice. Philadelphia, PA, Lippincott Williams & Wilkins; 2005
Herbert R, Jamtvedt G, Mead J, Hagen K B. Practical evidence-based physiotherapy. Elsevier; 2005
Kenyon J, Kenyon K. The physiotherapist´s pocket book: essential facts at your fingertips. Churchill Livingstone; 2004
Norkin CC, White DJ. Measurement of Joint Motion: A Guide to Goniometry.Third ed., FA Davis Co., Philadelphia, PA; 2003.
Strong J, Unruh A M, Wright A, Baxter G D. Pain: A textbook for therapists. Ed. Elsevier; 2002
Petty N, Moore, A. Exploración y Evaluación neuromúsculoesquelética. 2ª Ed. Madrid. Mc Graw Hill/Interamericana; 2001
Navarro F A. Diccionario crítico de dudas inglés-español de medicina. Mc Graw-Hill; 2000
SERVEI DE BIBLIOTECA I DOCUMENTACIÓ. Campus Ciències de la Salut. Guia temàtica de Fisioteràpia