Castellano English
GUIA DOCENT
FISIOPATOLOGIA 2
Coordinació:
BUENESTADO GARCIA, JUAN
Any acadèmic 2016-17
GUIA DOCENT: FISIOPATOLOGIA 2 2016-17

Informació general de l'assignatura
DenominacióFISIOPATOLOGIA 2
Codi102707
Semestre d'impartició2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA
Caràcter
Grau/MàsterCursCaràcterModalitat
Doble Titulació: Grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport i Grau en Fisioterapia3TRONCALPresencial
Grau en Fisioteràpia2TRONCALPresencial
Nombre de crèdits ECTS6
Grups1GG,3GM
Crèdits teòrics0
Crèdits pràctics0
CoordinacióBUENESTADO GARCIA, JUAN
Departament/sCIRURGIA,MEDICINA
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCATALÀ / CASTELLÀ
Horari de tutoria/llocHorari de Consulta 9 a 15h
Ubicació del despatx 5ª planta Hospital Universitari Arnau de Vilanova
Telèfon 973248100 extensió 5262-2602
Professor/a (s/es)Adreça electrònica professor/a (s/es)Crèdits impartits pel professoratHorari de tutoria/lloc
BADIA CASTELLÓ, MARIAmaria.badia@medicina.udl.cat1,4
BOQUET ESTRUCH, DOLORSboquet@medicina.udl.cat2,4
BUENESTADO GARCIA, JUANbuenestado@medicina.udl.cat0
GUAJARDO GUAJARDO, JESUSjguajardo@cirurgia.udl.cat,6
PALLISO FOLCH, FRANCESCfpalliso@cirurgia.udl.cat3
PIFARRE TEIXIDO, RICARDrpifarre@medicina.udl.cat1,1
PUJOL SABATE, MONTSERRATmontse.pujol@medicina.udl.cat2,4
SERRANO GODOY, MARCOSmserrano@medicina.udl.cat1,1
Informació complementària de l'assignatura

La Fisiopatologia  és la base del desenvolupament professional del fisioterapeuta general per a obtenir la capacitat suficient que li permeti conèixer, descriure bàsicament, programar i tractar fisioterapeuticament problemes de salut. Identificar problemes de salut, com necessitat de derivació i consulta amb d’altres professionals.

El fonament de l’assignatura és que l’alumne adquireixi el coneixement de les entitats nosològiques més comunes en patologia mèdic-quirúrgiques relacionades amb l’activitat del fisioterapeuta.

Prerequisits

- Haver adquirit els coneixements bàsics en les assignatures de Fisiologia i Anatomia

Objectius acadèmics de l'assignatura

-Conèixer la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg del seu procés, així com els tractaments quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapeutics i ortopèdics.

-Valorar l’estat funcional del pacient considerant els aspectes físics, psicològics i socials.

-Conèixer, de forma general, els tractaments mèdics i quirúrgics de les malalties tractades, fonamentalment en el seus aspectes fisioterapeutics.

-Intervenir en els actes de promoció, prevenció i recuperació de la salut dels diferents sistemes i del seu desenvolupament.

Competències

Competències específiques de la Titulació:

CE1: Conèixer i Comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la     conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
Resultats d'aprenentatge:
1.1 Identificar i descriure els elements que constitueixen la morfologia de l'ésser humà.
1.2 Diferenciar cada un dels components de l'ésser humà des del seu nivell bioquímic al seu nivell sistèmic, i les seves possibles alteracions
1.4 Identificar i descriure la fisiologia general dels elements que constitueixen l'ésser humà.
1.6 Comprendre el funcionament normal de cada òrgan i sistema i les seves possibles alteracions funcionals.

CE2: Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la Fisioteràpia.
2.5 Saber utilitzar la terminologia sanitària més comú entre els professionals de la salut, aplicada al model de fisioteràpia.
2.7 Identificar, descriure i conèixer les teories i principis generals del funcionament, de la discapacitat, de la salut i de la valoració.


CE3: Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminats tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar a la clínica per a la preeducació o recuperació funcional, com a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
3.4 Definir les bases de la relació terapèutica i tractar les diferents tècniques d'intervenció psicosocial que són d'utilitat en les Ciències de la Salut.
3.6 Usar i interpretar proves fisiològiques bàsiques com: proves d'esforç, estudi de marxa, espirometria, i esfingomanometria.

CE5: Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge:
5.1 Aplicar els procediments de valoració i recollida sistemàtica de la informació rellevant relacionada amb les necessitats dels pacients, considerant des d'una visió global i objectiva, els aspectes físics, psicològics i socials.
5.2 Tractar i rebre al pacient, recollint i valorant les dades subjectives manifestades pel mateix i / o persones significatives del seu entorn.
5.3 Identificar els conceptes de funcionament i discapacitat en relació al procés d'intervenció en Fisioteràpia i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats reals i potencials trobades.
5.4 Realitzar una valoració de l'estat funcional del pacient des del punt de vista de la traumatologia.

CE12: Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
12.1 Identificar i descriure els principis bàsics de prevenció, així com els diferents tractaments mèdics i quirúrgics aplicables a cada tipus de patologia.
12.2 Seleccionar i executar els procediments fisioterapèutics generals que s'apliquen a les diferents patologies del cos humà en els períodes de promoció i conservació de la salut, així com en la prevenció de la malaltia.

CE14: Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
Resultats d'aprenentatge:
14.1 Comprendre la Fisioteràpia com a professió i el seu posicionament dins de les professions sanitàries.
14.2 Integrar-se i col•laborar amb els diferents equips professionals interdisciplinaris.

CE15: Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats, destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta.
Resultats d'aprenentatge:
15.1 Fomentar l'actualització i reciclatge dels coneixements, habilitats i actituds fonamentals de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent.
15.3 Interpretar, analitzar, sintetitzar i criticar les troballes d'investigació relacionats amb la fisioteràpia i futures línies d'expansió.
15.4 Valorar la necessitat d'investigar i buscar publicacions relacionades amb la fisioteràpia i formular preguntes de recerca rellevants.
15.5 Demostrar habilitats en la pròpia recerca, l'examen crític i la integració de la literatura científica i altra informació rellevant.

Competències generals de la Titulació:

CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.

Competències transversals de la Titulació:

CT1 Correcció en l'expressió oral escrita.
CT3 Domini de les TIC
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.


Competències estratègiques de la Universitat:

CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.

 

 

Continguts fonamentals de l'assignatura

1-Transtorns Mèdics de l’Aparell Locomotor. Reumatologia:

- Aproximació clínica al pacient amb afectació osteo-articular. Símptomes guia. Proves diagnòstiques bàsiques

-  Artrosis

- Artritis Reumatoide

- Espondili Artropaties seronegatives. Espondilitis anquilopoyètica

- Artritis infecciosa i per microcristalls

- Trastorns de la densitat òssia. Osteoporosi. Malaltia de Paget.

- Malalties  extraarticulars. Fibromiàlgia. Polimiositis. Dermatomiositis. Polimiàlgia   reumàtica.

 

2.-Malalties de las vies urinàries.

- Funcionament del sistema renal. Proves diagnòstiques

- Incontinència urinària

-Infeccions urinari a

-Còlic nefrític.

 

3-Malalties de l’Aparell Respiratori.

-Aproximació clínica al pacient amb malalties respiratòries. Símptomes guia. Proves diagnòstiques bàsiques

-Insuficiència respiratòria. Classificació. Diagnòstic.

-Atelèctasi. Bronquièctasi. Fibrosis quística

-Síndrome d’apnea del son

-Tumors pulmonars

-Tromboembolisme pulmonar.

 

4-Suport vital bàsic:

-Souport Vital Bàsic

-Us del Desfibrilación Semiautomático en el Suport Vital Bàsic

 

5-Geriatria

-Valoració geriàtrica integral. Escales, Valoració funcional.

-Grans síndromes geriàtrics.

 

6-Malalties del Sistema Nerviós:

-Historia clínica i exploració Neurològica

 -Mètodes diagnòstics de las malalties del SNC i Perifèric: TAC, RNM, Doppler. EMG.

 -Fisiopatologia del sistema motor. Lesions de primera i segona motoneurona.

-Malalties Cerebrovasculars: isquèmia, hemorràgia.

-Malalties Desmielinizants: Esclerosis múltiple.

 -Esclerosis Lateral amiotròfia .

 -Malaltia de Parkinson.

 -Malaltia del S. Nerviosos Periférico. Guillain-Barre.

-Malalties de la medul·la.

 

7. Trastorns quirúrgics de l’Aparell Locomotor, Traumatologia:

-Fisiopatologia de l’Aparell Locomotor.  Generalitats. Exploració

-Fractures. Concepte i Classificació. Complicacions.

-Patologia quirúrgica dels músculs, tendons, Bosses seroses. Síndrome compartimental .

-Afecciones de la cintura escapular i de l’espatlla

-Patologia traumàtica del braç, colze i avantbraç.

-Patologia  del canell i la mà

-Lesions de la pelvis.

-Patologia del maluc. Luxació. Coxa vara – valga.

-Traumatismes del fèmur

-Traumatismes del genoll

-Patologia del peu i del turmell.

 

Eixos metodològics de l'assignatura

Mòdul

Metodologia

Activitat

HTP

HTNP**

Valor

Avaluació

1.Reumatologia

 

 

Classes i seminaris recolzament audiovisual

Teoria i casos clínics

 12

 24

 

2.Mal. Vies urinàries

 

Classes

Teoria

 3

 3

 

 

3.Ap.Respiratorio

 

Classes i seminaris, Recolzament  audiovisual

 Teoria i casos clínics

 6

 12

 

 

4.Soporte Vital

 

Classe i Seminari, aula habilitats

Teoria i casos clínics

 3

 6

 

 

5.Geriatría

 

Classes  i pràctiques ( hospitalàries)

Teoria i pràctiques

 4

 4

 

 

6. Sist. nerviós

 

Classes i seminaris amb material audiovisual

 Teoria i casos clínics

 12

 24

 

7. Traumatologia

 

 

Classes i  Seminaris

Teoria i casos clínics

 20

 30

 

~~*HTP: Hores traball Presencial
**HTNP: Hores de traball no presencial (de l'alumne fora de l'aula)
 

Sistema d'avaluació

Resum d’hores de treball de l’estudiant Avaluació

Data

-Asistencia als seminaris i pràctiques. participació activa

  30h

 5%

 

-Assistència a les classes: Exposició de Temes

  30h

 

 

-Realització de Treballs en grup

 

 35%

 

-Prova d’avaluació: Coneixements teòrics i de casos clínics.

   1h

 60%

 

Altres requisits d'avaluació

 

 

 

Assistir a les classes, seminaris i pràctiques

 

 

OBSERVACIONS:

Per fer el promig amb la resta de parts de l’assignatura cal superar cada part individualment cal aprovar l'examen i els treballs individualment

 

 

Bibliografia i recursos d'informació

Llibres

-FARRERAS ROZMAN. MEDICINA INTERNA. Décimo Sexta Edición. ELSEVIER

-HARRISON: PRINCIPIOS DE MEDICINA INTERNA. 17ª Edición. McGrawHill

-LASO GUZMANFJ. Patología General. Introducción a la Medicina Clinica. Ed.Masson Barcelona  2004.

-MIQUEL FALGUERA. História Clinica: una guía práctica. Ed. Universitat de Lleida, 2000.

-LOPEZ DURAN l. Traumatología y Ortoopedia. Ed. Luzán, 3ª Edición. Madrid 1998

-LOPEZ ALONSO A. Fundamentos de Ortopedia y Traumatología. Ed. Masson, Madríd 1999

 

Articles i  Revistes

-S’aportarà durant el desenvolupament de l’assignatura informació actualitzada en cadascú dels mòduls per part de cada professor.

 

Referencies web

-http:/wwwmedicine.com/specialties.htm

- Web de la Sociedad Española de Geriatría: http://www.segg.es/

-PUBMED

-MEDLINE

-La Biblioteca Cochrane Plus.

-Web de la Sociedad Española de Reumatología: http://www.ser.es/

-Web de la Socidedad Española de Traumatología y Ortopedia: http://www.secot.es

-Web de la Sociedad Española de Neurología: http://www.sen.es/

PDF