Coordinació: | BUENESTADO GARCIA, JUAN |
Any acadèmic 2016-17 |
Denominació | FISIOPATOLOGIA 1 | ||||||||||||
Codi | 102706 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits ECTS | 6 | ||||||||||||
Grups | 1GG | ||||||||||||
Crèdits teòrics | 0 | ||||||||||||
Crèdits pràctics | 0 | ||||||||||||
Coordinació | BUENESTADO GARCIA, JUAN | ||||||||||||
Departament/s | CIRURGIA,MEDICINA | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Castellà/català | ||||||||||||
Horari de tutoria/lloc | Horari de Consulta 9 a 15 h.
Ubicació del Despatx (digestiu) 3ª planta Hospital Arnau de Vilanova Telèfon 973 248100 ext. 5342- 5268-5310 |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
BUENESTADO GARCIA, JUAN | buenestado@medicina.udl.cat | ,8 | |
GOMEZ ARBONES, XAVIER | xga@medicina.udl.cat | ,8 | |
MIAS CARBALLAL, MARI CARME | carme.mias@cmb.udl.cat | ,8 | |
MORALES RULL, JOSE LUIS | joseluis.morales@medicina.udl.cat | ,8 | |
RIUS RIU, FERRAN | ferran.rius@medicina.udl.cat | ,8 | |
VILA JUSTRIBO, FRANCISCO JAVIER | xvilajustribo@comll.cat | ,8 | |
WORNER DIZ, FERNANDO | fernando.worner@medicina.udl.cat | 1,2 |
- Conèixer la fisiopatologia de les malalties, identificant les manifestacions que apareixen al llarg del seu procés.
- Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials
- Conocerr, De forma general, els tractaments mèdics i quirúrgics de les malalties tractades, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.
- Conèixer El material quirúrgic
- Intervenir En els actes de promoció, prevenció i recuperació de la salut dels diferents sistemes i del seu desenvolupament.
Assignatures: Fisiopatologia 1 i 2
Competències específiques de la Titulació:
CE1 Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
Resultats d'aprenentatge:
1.1 Identificar i descriure els elements que constitueixen la morfologia de l'ésser humà.
1.2 Diferenciar cadascun dels components de l'ésser humà des del seu nivell bioquímic al seu nivell sistèmic, i les seves possibles alteracions
1.4 Identificar i descriure la fisiologia general dels elements que constitueixen l'ésser humà.
1.6 Comprendre el funcionament normal de cada òrgan i sistema i les seves possibles alteracions funcionals.
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la Fisioteràpia.
2.5 Saber utilitzar la terminologia sanitària més comú entre els professionals de la salut, aplicada al model de fisioteràpia.
2.7 Identificar, descriure i conèixer les teories i principis generals del funcionament, de la discapacitat, de la salut i de la valoració.
CE3 Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminats tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar a la clínica per a la preeducación o recuperació funcional, com a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
3.4 Definir les bases de la relació terapèutica i tractar les diferents tècniques d'intervenció psicosocial que són d'utilitat en les Ciències de la Salut.
3.6 Usar i interpretar proves fisiològiques bàsiques com: proves d'esforç, estudi de marxa, espirometria, i esfingomanometría.
CE5 Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge:
5.1 Aplicar els procediments de valoracio? N i recollida sistema? Tica de la informacio? N rellevant relacionada amb les necessitats dels pacients, considerant des d'una visió global i objectiva, els aspectes fil? Sics, psicòleg? Gics i socials.
5.2 Tractar i rebre al pacient, recollint i valorant les dades subjectives manifestades pel mateix i / o persones significatives del seu entorn.
5.3 Identificar els conceptes de funcionament i discapacitat en relació al procés d'intervenció en Fisioteràpia i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats reals i potencials trobades.
5.4 Realitzar una valoració de l'estat funcional del pacient des del punt de vista de la traumatologia.
CE12 Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
12.1 Identificar i descriure els principis bàsics de prevenció, així com els diferents tractaments mèdics i quirúrgics aplicables a cada tipus de patologia.
12.2 Seleccionar i executar els procediments fisioterapèutics generals que s'apliquen a les diferents patologies del cos humà en els períodes de promoció i conservació de la salut, així com en la prevenció de la malaltia.
CE14 Dur a terme les intervencions fisioterapèutiques basant-se en l'atenció integral de la salut que suposa la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial.
Resultats d'aprenentatge:
14.1 Comprendre la Fisioteràpia com profes? N i el seu posicionament dins de les professions sanitàries.
14.2 Integrar-se i col·laborar amb els diferents equips professionals interdisciplinaris.
CE15 Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats, destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta.
Resultats d'aprenentatge:
15.1 Fomentar l'actualització i reciclatge dels coneixements, habilitats i actituds fonamentals de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent.
15.3 Interpretar, analitzar, sintetitzar i criticar les troballes d'investigació
relacionats amb la fisioteràpia i futures línies d'expansió.
15.4 Valorar la necessitat d'investigar i buscar publicacions relacionades amb la fisioteràpia i formular preguntes de recerca rellevants.
15.5 Demostrar habilitats en la pròpia recerca, l'examen crític i la integració de la literatura científica i altra informació rellevant.
Competències generals de la Titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
Competències transversals de la Titulació:
CT1 Correcció en l'expressió oral escrita.
CT3 Domini de les TIC
CT4 Respecte a
als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències estratègiques de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
1-Part General:
- Concepte de Patologia, Salut, Malaltia. Patogènia. Etiologia. fisiopatologia
- Agents Biològics com a causa de malaltia: Classificació de microorganismes, mecanismes de contagi. Clínica de les infeccions
- L'herència com a causa de malaltia. Classificació de malalties genètiques
- Alteracions de la temperatura corporal. Fisiopatologia de la febre. síndrome
febril. Causes de Febre. Febre d'origen desconegut
- Inflamació. al·lèrgia
- Propedèutica clínica
2-Dolor:
- Fisiopatologia del Dolor. Dolor Agut, Dolor crònic. dolor neuropàtic
- Tractament del dolor: - Escala analgèsica de l'OMS
- Tècniques locoregionals, bloquejos
3-Introducció a la Cirurgia:
- Concepte i evolució històrica de la cirurgia
- Agressió traumàtica o quirúrgica
- Traumatisme: concepte i classificació
- Traumatisme de les parts toves: contusions
- Ferides. Procés biològic de curació de les ferides. Cicatrització. Tractament de les ferides
Infeccions quirúrgiques. Aspectes generals i específics
4- Trastorns metabòlics i endocrinològics:
- Eix hipotalàmic-hipofisari, glàndules suprarenals i gònades
- Patologia tiroïdal i paratiroïdal
- Metabolisme hidrocarbonat, diabetis mellitus: complicacions de la diabetis
- Metabolisme lipídic, Obesitat
5-Malalties de l'Aparell Cardiovascular:
- Aproximació clínica al pacient amb malaltia cardiovascular. Símptomes guia. proves diagnòstiques
- Insuficiència cardíaca. Estats funcionals. tractament
- Cardiopatia isquèmica. tractament
- Alteració del ritme cardíac: bradicàrdia-taquicàrdia. Síncope, Marcapassos
- Hipertensió arterial
- Shock
6 - Malalties de l'Aparell Digestiu:
- Fisiopatologia i semiologia de l'esòfag i estómac. proves diagnòstiques
- Úlcera gastroduodenal. hemorràgia digestiva
- Hepatopatia aguda i crònica
- Trastorn de la motilitat intestinal: diarrea, restrenyiment
Pancreatitis
7 - Trastorns de la sang i dels ganglis limfàtics
- Malalties de la sèrie vermella Anèmies
- Malalties de la sèrie blanca. leucèmies
- Malalties ganglionars: Limfomes
Parte teórica |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Mòdulo
|
Metodologia |
Activitat |
HTP |
HTNP** |
Valor Avaluació |
1.Part General |
Classe magistral i Seminaris amb reforc d'audiovisuals |
Teoria y casos clínics |
6 |
10 |
|
2.Dolor |
Classe magistral i seminaris |
Teoria y discussió de casos clínics |
8 |
12 |
|
3.Introducció a la Cirurgia |
Classe magistral i seminaris/practiques en l'aula d'habilitats |
Teoria i casos clínics |
8 |
14 |
|
4.Trastorns endocrinològics |
Classe magistral i seminaris |
Teoria i casos clínics |
8 |
14 |
|
5.Trastorns cardiovasculars |
Classe magistral i seminaris |
Teoria i casos clínics |
12 |
14 |
|
6.Trastorns aparat digestiu |
Classe magistral i seminaris |
Teoria i casos clínics |
8 |
12 |
|
7. Enfermetats de la sang i dels ganglis linfátics |
Classe magistral i seminaris |
Teoria i casos clínics |
8 |
14 |
|
**HTP: Hores,de treball Presencial. HTNP: Hores de trebll no presencial (de l'alumne fora de l'aula)
Resumen de les horas de trabajo del estudiante |
||
---|---|---|
Activitat |
Hores |
% Evaluació |
- Assistència als seminaris / pràáctiques, participació activa en los casos clínics. Realización dels traballs indicats en cada mòdul |
30 |
5% |
- Assistència a classes: Exposició de Temes |
30 |
|
-Prova d'avaluació: Coneixements teòrics i de casos clínics. - Traball |
1 |
60%
35% |
es recomana assistir a las classes i als seminaris |
||
|
OBSERVACIONS:
Per fer la mitjana amb la resta de parts de l'assignatura cal superar cada part individualment
libres
-FARRERAS-ROZMAN. MEDICINA INTERNA. Desè Sisena Edició. ELSEVIER
-HARRISON: PRINCIPIS DE MEDICINA INTERNA. 17a Edició. McGrawHill
-LASO GUZMAN FJ. Patologia General. Introducció a la Medicina Clinica.Ed Masson Barcelona 2004
-PARTH MATTSON, CAROL. Fisiopatologia: Salut-malaltia: un enfocament conceptual.Ed Panamericana, 2006.
-Pérez TAMAYO, LÓPEZ CORELLA: Principis de Patologia. 4ª Edició. Ed. Mèdica Panamericana. Madrid, 2007.
-TOWSEND. Sabiston. Tractat de Cirurgia. Ed. Saunders, 18 ed. Madrid 2008
-SABISTON DC Tractat de Cirurgia: Ed. Elsevier. 2009
-Valoració I maneig del dolor. Guies clíniques. Societat Espanyola del Dolor. Aran Edicions 2006.
-Jaume H. Von Roem. Diagnòstic i Tractament: En el Dolor. MacGraw-Hill. Interamericana 2007.
-Miquel Falguera. Història Clínica: un guia pràctica.Ed.Universitat de Lleida, 2000
Articles i Revistes
-Es Aportarà durant el desenvolupament de l'assignatura informació actualitzada en cada mòdul per part de cada professor.
Es Aportarà durant el desenvolupament de l'assignatura informació actualitzada en cada mòdul per part de cada professor.
referències web
http://www.freebooks4doctors.com/
http://wwwemedicine.com/specialties.htm
Web Societat Catalana de Cirurgia: www.scs.org
Web Associació Espanyola de Cirurgians: www.aecirujanos.es
La Biblioteca Cochrane Plus
MEDLINE
PUBMED
DOCUMENTACIÓ COMPLEMENTÀRIA
-Diccionari De Terminologia Mèdica:
-Navarro- Beltrán Iracet, Diccionari terminològic de ciències mèdiques: Editorial Masson
-Mosby Diccionari Mosby de Medicina, Infermeria i Ciències de la Salu 6a edició