Coordinació: | VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC |
Any acadèmic 2016-17 |
Denominació | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ 2 | ||||||||||||||||
Codi | 102703 | ||||||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||||||
Nombre de crèdits ECTS | 6 | ||||||||||||||||
Grups | 2GG,3GM | ||||||||||||||||
Crèdits teòrics | 0 | ||||||||||||||||
Crèdits pràctics | 0 | ||||||||||||||||
Coordinació | VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC | ||||||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | castellà-català-anglès | ||||||||||||||||
Horari de tutoria/lloc | Francesc Valenzuela Pascual
Ubicació despatx 1.16 Telèfon: 973 702 459 Horari consulta A convenir Assumpta Ensenyat Telèfon: 973 27 20 22 extensió (206) Guillermo Torres Telèfon: 973 27 20 22 extensió (206) Carolina Climent Ubicació despatx 1.06 Horari consulta A convenir |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
CLIMENT SANZ, CAROLINA | ccs2@infermeria.udl.cat | 2,3 | Ubicació despatx Associats Horari consulta A convenir |
ENSENYAT SOLÉ, ASSUMPTA | aensenat@inefc.es | 1 | Ubicació despatx Associats Horari consulta A convenir |
SEVILLA GUEVARA, FRANCESC | fsevilla@umanresa.cat | 6 | |
TORRES CASADO, GUILLERMO | gtorres@inefc.es | 1 | Ubicació despatx Associats Horari consulta A convenir |
VALENZUELA PASCUAL, FRANCESC | fvp1969@infermeria.udl.cat | 2,7 | Ubicació despatx 1.16 Telèfon: 973 702 459 Horari consulta A convenir |
L’objectiu general d’aquesta assignatura es proporcionar els coneixements necessaris per comprendre els principis bàsics que determinen el funcionament del cos humà, cóm s’apliquen aquests principis a la comprensió dels processos patològics, reconèixer els processos i mecanismes fisiològics sobre els que es pot influir amb fisioteràpia i adquirir la metodologia necessària per l’estudi del funcionament del cos humà. En aquesta assignatura s’integraran coneixements d’Anatomia, Histologia i Bioquímica i a la vegada seran la base per adquirir els coneixements d’assignatures de cursos superiors.
Recomanació del professorat:
Es recomanen coneixements mínims d’anglès. És recomanable portar la matèria al dia.
Competències específiques:
CE1 Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
Resultats d'aprenentatge:
1.1 Identificar i descriure la fisiologia general dels elements que constitueixen l'ésser humà.
1.6 Comprendre el funcionament normal de cada òrgan i sistema i els seus possibles alteracions funcionals.
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la Fisioteràpia.
2.5 Saber utilitzar la terminologia sanitària més comú entre els professionals de la salut, aplicada al model de fisioteràpia.
2.7 Identificar, descriure i conèixer les teories i principis generals del funcionament, de la discapacitat, de la salut i de la valoració
CE5 Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge:
5.3 Identificar els conceptes de funcionament i discapacitat en relació al procés d'intervenció en Fisioteràpia i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats reals i potencials trobades
CE12 Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
12.1 Identificar i descriure els principis bàsics de prevenció, així com els diferents tractaments mèdics i quirúrgics aplicables a cada tipus de patologia.
CE15 Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats, destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta.
Resultats d'aprenentatge:
15.1 Fomentar l'actualització i reciclatge dels coneixements, habilitats i actituds fonamentals de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent.
15.5 Demostrar habilitats en la pròpia recerca, l'examen crític i la integració de la literatura científica i altra informació rellevant
Competències generals de la Titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
Competències transversals de la Titulació:
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències estratègiques de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
Bloc 1: INEF (Dra Assumpta Ensenyat /Dr Guillermo Torres)
UNITAT 1: FUNCIÓ NEUROMUSCULAR I EXERCICI FÍSIC
Tema 1 Estructura i funció muscular
Tema 2 Factors fisiològics que determinen la força muscular
Tema 3 Adaptacions neuromusculars a l’entrenament i el desentrenament
UNITAT 2: BIOENERGETICA i EXERCICI FÍSIC
Tema 1 Bioenergètica, transferència d’energia i metabolisme
Tema 2 Resposta metabòlica a l'exercici – Interacció dels sistemes energètics
UNITAT 3: FUNCIO CÀRDIO-RESPIRATÒRIA I EXERCICI FÍSIC
Tema 1 Resposta càrdio-vascular a l’exercici físic
Tema 2 Resposta pulmonar a l’exercici físic
UNITAT 4: VALORACIÓ DEL METABOLISME
Tema 1 Valoració funcional i proves d’esforç
Tema 3 Sistemes de valoració de l’activitat física
UNITAT 5: CREIXEMENT, DESENVOLUPAMENT I ENVELLIMENT
Tema 1 Creixement, capacitats motrius i efectes de l’exercici
Tema 2 Envelliment, capacitats motrius i efectes de l’exercici
Bloc 2: Infermeria
UNITAT 1: FUNCIÓ DELS APARELLS I SISTEMES DEL COS HUMÀ (Prof. Carolina Climent)
Tema 1 Sistema nerviós autònom
Tema 2 Sistema endocrí
UNITAT 2: FUNCIÓ SENSITIVA (Prof. Fran Valenzuela)
Tema 1 Sistema Somatosensitiu
Tema 2 Fibres nervioses perifèriques: mecanorreceptors
Tema 3 Sistema nociceptiu
UNITAT 3: FUNCIONS ALTES I INTEGRATIVES DEL SNC (Prof. Fran Valenzuela)
Tema 1 La recepció y percepció sensorial
Tema 2 El control del moviment i la postura
Lliçó magistral i classes participatives (50%)
Seminaris i debats (30%)
Pràctiques aula (20%)
Lliçó magistral i classes participatives (50%)
Seminaris i debats (30%)
Pràctiques aula (20%)
Objectius |
Activitats d'Avaluació |
Criteris |
% |
O/V (1) |
I/G (2) |
Observacions |
O7, O8 |
INEF prova escrita (tipus test) |
Domina els continguts del mòdul |
16 |
O |
I
|
Les bases es trobaran a l’aula virtual a l´inici de cada curs |
O7, O8 | INEF activitats realitzades a l´aula | 17 | O | G | Les bases es trobaran a l’aula virtual a l´inici de cada curs | |
O1-O6 |
Examen Teòric |
Domina els continguts de l´assignatura |
50 |
O |
I |
|
|
Autoavaluació |
|
17 |
O |
I |
Les bases es trobaran a l’aula virtual |
(1)Obligatòria / Voluntària (2)Individual / Grupal
Aquesta assignatura segueix les normatives d´avaluació de la UdL.
Avaluació contínua:
Per aprovar aquesta assignatura s'ha d'obtenir un 5 de nota global. Per poder fer la mitjana ponderada de les notes obtingudes en les diferents activitats d'avaluació és imprescindible que les activitats avaluatives que tinguin un pes percentual igual o superior a un 30% estiguin aprovades amb un 5.
Tant l’examen teòric com la seva recuperació (a excepció de l´examen de INEF) constaran de 40 (40% del total de la prova) preguntes tipus test (de 4 possibles respostes, de les quals només hi haurà una verdadera, amb un descompte de 0,25 per error) i 4 (60% del total de la prova) preguntes curtes a desenvolupar.
Avaluació única: article 1.5, punt 2
Constarà de:
General
Guyton AC, Hall JE. Tratado de fisiología médica.Editorial Elsevier Sauders.11ª Ed. 2006.
Sherwood L.Human Physiology.From cells to systems.Editorial Brooks Cole.5ª ed. 2004.
Purves, D. Neurociencia. Médica Panamericana 3ª ed. 2007
Strong J. Pain.A text book for therapists.Elsevier. 2002.
Mechanisms and management of pain for the physical therapist.Edited bySluka K A. IASP press. 2009.
Thibodeau Ga, PattonKt. Estructura y función. 13ª edición. Barcelona: Elsevier. 2008.
Kenney LW, Wilmore JH. Fisiologia del deporte y el ejercicio. 5ª edición. Madrid: Médica Panamericana. 2014
Complementària
Bear,MF; Connors,B y Paradiso,M. Neurociencia. La exploración del cerebro. Editorial WoltersKluwerHealth España SA; Lippincott Williams &Wilkins 3ª edición. 2008
Kandel, Eric R.Neurociencia y conducta. Editorial Prentice Hall. 2008
Butler DS, Moseley GL. Explain Pain. Noigroup Publications. 2003
Silbernagl, S; Despopoulos, A. Fisiología. Texto y Atlas. 7ª edición. Madrid: Editorial Medica Panamericana, 2009
Direccions web d’interès general
Direcció 1: http://www.physiologyeducation.org/
Direcció 2 http://www.getbodysmart.com
Direcció 3 http://nhscience.lonestar.edu/biol/ap1int.htm