Coordinació: | JOVE FONT, MARIONA |
Any acadèmic 2016-17 |
Denominació | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ 1 | ||||||||||||||||
Codi | 102702 | ||||||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||||||
Nombre de crèdits ECTS | 6 | ||||||||||||||||
Grups | 2GG,3GM | ||||||||||||||||
Crèdits teòrics | 5 | ||||||||||||||||
Crèdits pràctics | 1 | ||||||||||||||||
Coordinació | JOVE FONT, MARIONA | ||||||||||||||||
Departament/s | MEDICINA,MEDICINA EXPERIMENTAL | ||||||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | 33% pràctiques i treball en grup
67% teoria | ||||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | català | ||||||||||||||||
Distribució de crèdits | Fisiologia humana 6 crèdits
| ||||||||||||||||
Horari de tutoria/lloc | Dilluns de 10-11h
Despatx 1.13, 1a planta, Facultat de Medicina Telèfon 973 702269 |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
CABRÉ CUCÓ, ROSANNA | rosanna.cabre@udl.cat | 4 | |
JOVE FONT, MARIONA | mariona.jove@udl.cat | 6 | |
MACIA ARMENGOL, ANNA | anna.macia@mex.udl.cat | 2 | |
SERRANO GODOY, MARCOS | mserrano@medicina.udl.cat | 1 |
Avaluació
- Teoria: L'avaluació constarà de dues proves, amb un percentatge del 33.5% cada una. Per tant, la part teòrica de l'assignatura té un valor del 67%.
Es necessita un mínim de 4 en cada examen parcial per superar l’assignatura.
Si la nota de cada parcial és igual o superior a 4, la nota mitjana es calcularà de la següent manera: nota mitjana = (primer parcial + segon parcial)/2.
Per aprovar l’assignatura la nota mitjana de la part teòrica ha de ser igual o superior a 5. Només en aquest cas es sumaran les notes de seminari i treballs.
- Seminaris i treballs en grup: L'assistència als seminaris i presentacions dels treballs és obligatòria. La valoració dels informes i treballs entregats tindrà un valor de 33% (13.2% entrega i presentació de treballs, 19.8% seminaris).
Avaluació única
Examen final 85% en que s’avaluaran específicament els coneixements de l’assignatura + exposició oral treball individual 15% aquesta avaluació es realitzarà per demostrar les habilitats orals fusionant el coneixement i raonament i la resposta a problemes de manera efectiva
A nivell de coneixement
A nivells de capacitats i aplicacions
A nivell de valors i actituds
L’estudiant que superi l’assignatura, ha d’assolir les següents competències
Competències específiques i resultats en l’aprenentatge:
CE1 Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
Resultats d'aprenentatge:
1.1 Identificar i descriure la fisiologia general dels elements que constitueixen l'ésser humà.
1.6 Comprendre el funcionament normal de cada òrgan i sistema i les seves possibles alteracions funcionals.
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la Fisioteràpia.
2.5 Saber utilitzar la terminologia sanitària més comú entre els professionals de la salut, aplicada al model de fisioteràpia.
2.7 Identificar, descriure i conèixer les teories i principis generals del funcionament, de la discapacitat, de la salut i de la valoració
CE5 Valorar l'estat funcional del pacient, considerant els aspectes físics, psicològics i socials.
Resultats d'aprenentatge:
5.3 Identificar els conceptes de funcionament i discapacitat en relació al procés d'intervenció en Fisioteràpia i descriure les alteracions, limitacions funcionals i discapacitats reals i potencials trobades
CE12 Intervenir en els àmbits de promoció, prevenció, protecció i recuperació de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
12.1 Identificar i descriure els principis bàsics de prevenció, així com els diferents tractaments mèdics i quirúrgics aplicables a cada tipus de patologia.
CE15 Comprendre la importància d'actualitzar els coneixements, habilitats, destreses i actituds que integren les competències professionals del fisioterapeuta.
Resultats d'aprenentatge:
15.1 Fomentar l'actualització i reciclatge dels coneixements, habilitats i actituds fonamentals de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent.
15.5 Demostrar habilitats en la pròpia recerca, l'examen crític i la integració de la literatura científica i altra informació rellevant.
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CT1 Correcció en l'expressió oral escrita.
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Observacions
4 Saber descriure i explicar els mecanismes bàsics de funcionament de cada sistema i de cada un dels òrgans, i la seva aportació al manteniment de l'homeòstasi en l'ésser humà
8 Identificar els efectes de la pràctica de l'Activitat Física sobre l'estructura i funció del cos humà
9 Identificar els efectes de l'envelliment sobre l'estructura i funció del cos humà
Competències generals de la Titulació:
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG2 Saber treballar en equips professionals com a unitat bàsica en què s'estructuren de forma uni o multidisciplinària i interdisciplinària els professionals i altre personal de les organitzacions assistencials.
CG3 Incorporar els principis ètics i legals de la professió a la pràctica professional axial com integrar els aspectes socials i comunitaris en la presa de decisions.
Competències transversals de la Titulació:
CT4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències estratègiques de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
Classes magistrals (CM): aquestes es realitzaran amb tot els alumnes. Tenen com a finalitat donar una visió general del contingut temàtic destacant-hi aquells aspectes que els seran útils en la seva formació.
Seminaris (Sem): es realitzaran en grups reduïts, són obligatoris i s’han de fer amb el grup corresponent. Els seminaris tenen com a finalitat que els alumnes apliquin conceptes teòrics i que aprofundeixin en els aspectes mes importants i mes complexes dels temes.
Pràctiques de laboratori (PL): aquestes es realitzaran amb 1/4 dels estudiants, són obligatòries. Tenen com a finalitat que els alumnes es familiaritzin amb les tècniques fisiològiques bàsiques.
FISIOLOGIA
TEMA | ACTIVITAT | DESCRIPCIÓ | HORES IMPARTIDES |
1 | Classe magistral | FISIOLOGIA CEL·LULAR a. Homeòstasi. b. Volum i composició dels líquids corporals. c. Tipus cel·lulars: i. cèl·lules epitelials ii. cèl·lules de sostén i matriu extracel·lular iii. cèl·lules contràctils iv. cèl·lules nervioses v. cèl·lules de la sang |
6 |
Seminaris | 4 | ||
2 | Classe magistral | SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM a. Organització i característiques generals del sistema nerviós autònom. b. Receptors autònoms. |
6 |
3 | Classe magistral | NEUROFISIOLOGIA a. Organització del sistema nerviós. b. Característiques generals dels sistemes sensorials i motors. c. Sistemes sensorials. d. Sistema somatosensorial i dolor. e. Sistemes motors. f. Funcions superiors del sistema nerviós. g. Líquid cefaloraquidi. |
6 |
Pràctiques | 2 | ||
4 | Classe magistral | FISIOLOGIA CARDIOVASCULAR a. Circuit del sistema cardiovascular. b. Hemodinàmica. c. Electrofisiologia cardíaca. d. Relacions entre gast cardíac i retorn venós. e. Regulació de la pressió arterial. f. Microcirculació. g. Circulacions especials. h. Termoregulació. i. Funcions integradores del sistema cardiovascular. |
6 |
Seminari | 2 | ||
5 | Classe magistral | FISIOLOGIA RESPIRATÒRIA a. Estructura del sistema respiratori. b. Volums i capacitats pulmonars. c. Mecànica de la respiració. d. Intercanvi de gasos. e. Transport d’oxigen a la sang. f. Transport de diòxid de carboni a la sang. g. Relacions ventilació/perfusió. h. Control de la respiració. i. Funcions integradores. j. Hipoxemia i hipòxia. |
6 |
Pràctiques | 2 | ||
6 | Classe magistral | FISIOLOGIA RENAL a. Anatomia i aport sanguini. b. Líquids corporals. c. Aclariment renal. d. Flux sanguini renal. e. Filtració glomerular. f. Reabsorció i secreció. g. Equilibri hídric: concentració i dilució de l’orina. |
3 |
7 | Classe magistral | FISIOLOGIA GASTROINTESTINAL a. Estructura de l’aparell digestiu. b. Innervació de l’aparell digestiu. c. Pèptids gastrointestinals. d. Motilitat. e. Secreció. f. Digestió i absorció. g. Transport hidroelèctric intestinal. h. Fisiologia del fetge. Circulació enterohepàtica. |
3 |
8 | Classe magistral | FISIOLOGIA ENDOCRINA a. Síntesi hormonal. b. Regulació de secreció hormonal. c. Relacions hipotàlem - hipofisiàries. d. Hormones del lòbul anterior de la hipòfisi. e. Hormones del lòbul posterior de la hipòfisi. f. Hormones tiroidees. g. Medul·la i escorça suprarenal. h. Pàncrees endocrí. i. Regulació del metabolisme del calci i del fosfat. |
3 |
9 | Classe magistral | FISIOLOGIA REPRODUCTIVA a. Diferenciació sexual. b. Pubertat. c. Fisiologia reproductiva masculina. d. Fisiologia reproductiva femenina. |
3 |
ENVELLIMENT
Sesió |
Actividat |
Descripció |
HTP (2)
|
HTNP (3)
|
Sesió 1 |
lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 1: GENERALITATS DE L'ENVELLIMENT: |
Hores 1 |
Hores 1,5 |
|
Revisió bibliogràfica |
Revisión de las principales teoria del envejicimento. Estudios en modelo animal.
|
Hores 1 |
Hores 1,5
|
|
|
|
|
|
Sesión 2 |
lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 2: CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE L'ENVELLIMENT. Canvis fisiològics relacionats amb l'edat.
|
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
Vídeos i debat |
Revisió del concepte de teràpia antiaging. |
1 |
1.5 |
Sesión 3 |
lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 3. SARCOPENIA I FRAGILITAT. |
Hores 1 |
Hores 1,5 |
|
Cas clínic |
Influència de la sarcopenia en la inestabilitat i les caigudes. |
Hores 1 |
Hores 1.5
|
|
|
|
|
|
Sesión 4 |
lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 4. ENVELLIMENT SATISFACTORI |
Hores 1 |
Hores 1,5 |
|
Revisió bibliogràfica |
Influència de l'ambient i l'activitat física en el procés de l'envelliment. |
Hores 1 |
Hores 1.5 |
|
|
|
|
|
Sesión 5
|
lliçó magistral i classes participatives |
TEMA 5. DEMOGRAFIA DE L'ENVELLIMENT. |
Hores 1 |
Hores 1.5
|
|
Vídeos i debat |
Envelliment de les societats desenvolupades |
1 |
1.5 |
Avaluació
- Teoria: L'avaluació constarà de dues proves, amb un percentatge del 33.5% cada una. Per tant, la part teòrica de l'assignatura té un valor del 67%.
Es necessita un mínim de 4 en cada examen parcial per superar l’assignatura.
Si la nota de cada parcial és igual o superior a 4, la nota mitjana es calcularà de la següent manera: nota mitjana = (primer parcial + segon parcial)/2.
Per aprovar l’assignatura la nota mitjana de la part teòrica ha de ser igual o superior a 5. Només en aquest cas es sumaran les notes de seminari i treballs.
- Seminaris i treballs en grup: L'assistència als seminaris i presentacions dels treballs és obligatòria. La valoració dels informes i treballs entregats tindrà un valor de 33% (13.2% entrega i presentació de treballs, 19.8% seminaris).
Avaluació única
Examen final 85% en que s’avaluaran específicament els coneixements de l’assignatura + exposició oral treball individual 15% aquesta avaluació es realitzarà per demostrar les habilitats orals fusionant el coneixement i raonament i la resposta a problemes de manera efectiva
FISIOLOGIA
Llibres de Text
Revistes Especialitzades
Revistes Especialitzades disponibles, entre d’altres, a la Biblioteca de Ciències de la Salut de la Universitat de Lleida i relacionades amb l’àmbit de la Fisiologia:
Annual Review of Biochemistry; Annual Review of Cell Biology; Annual Review of Neuroscience; Annual Review of Physiology; Biochemical Journal; Cell; Development; Development Biology; EMBO Journal; Endocrine Reviews; European Journal of Human Genetics; FASEB Journal; Investigación y Ciencia; Journal of Biological Chemistry; Journal of Cell Biology; Journal of Lipid Research; Journal of Neurochemistry; Journal of Neurophysiology ; Journal of Neuroscience; Journal of Physiology; Laboratory Investigation; Lipids; Molecular and Cellular Biology; Mundo Científico; Nature; Neuron; Neuroscience; Neuroscience Letter; Physiology; Physiological Review; Proceedings of the National Academy of Science USA; Progress in Lipid Research; Science; Trends in Analytical Chemistry; Trends in Biochemistry Sciences; Trends in Cell Biology; Trends in Genetics; Trends in Neurosciences.
ENVELLIMENT
Rubens Rebelatto J, Da Silva Morelli JG. Fisioterapia geriátrica. Práctica asistencial en el anciano. Madrid. Mc. Graw Hill-Interamericana. 2005.
Osuna, M. Fisioterapia en el adulto mayor. Universidad de Jaen. 2011.
Esperanza A, (et al). Aspectes generals de la rehabilitació en geriatria. Barcelona, Edicions Glosa. 1997.
Tortora G., Derrickson B. Principios de Anatomía y Fisiología. 11º Edición. Editorial Panamericana. Madrid 2006.
Gary A. Thibodeau, Kevin T.Patton. Anatomía y Fisiología.6º Edición. Editorial ElSevier. Madrid 2007.
Constanzo LS, Fisiología. 4ª edición. Editorial Elsevier. Madrid. 2011
Chicharro JL. Fisiología del ejercicio. 3ª edición. Editorial Panamericana. Madrid. 2006
Gonzalez Mas R, Rehabilitación médica de ancianos. Barcelona, Masson, 1995.
Viel E, Diagnóstico Fisioterápico. Barcelona, Masson, 1999.
Delgado Ojeda M.A., Rehabilitación y fisioterapia en geriatría. Jaén, Formación Alcalá. 2000.
Pont Geis P. Tercera edad, actividad física y salud. Barcelona, Paidotribo, 1996.
Marfany G, Soley M. Perquè envellim?. Barcelona, Publicacions i edicions Universitat de Barcelona. 2011.
Abric M, Dotte P. Gestos y activación para las personas mayores. Tomo 1.Barcelona. Masson. 2003.
Abric M, Dotte P. Gestos y activación para las personas mayores. Tomo 2. Barcelona. Masson. 2003.
Libro blanco del Envejecimiento Activo. IMSERSO. 2011.