Coordinació: | BRAVO NAVARRO, MARIA CRISTINA |
Any acadèmic 2018-19 |
Denominació | ESTRUCTURA DEL COS HUMÀ 2 | ||||||||||||||||||||
Codi | 102701 | ||||||||||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 6 | ||||||||||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||||||||||
Coordinació | BRAVO NAVARRO, MARIA CRISTINA | ||||||||||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | 50% | ||||||||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català | ||||||||||||||||||||
Distribució de crèdits | 3 crédits teorics i 3 crédits pràctics | ||||||||||||||||||||
Horari de tutoria/lloc | Ramon Aiguadé Aiguadé
Ubicació del Despatx 2.08 Horari de Consulta a CONVENIR Lurdes Moure Ubicació del Despatx 1.11 Horari de Consulta A convenir |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
BRAVO NAVARRO, MARIA CRISTINA | cbravo@dif.udl.cat | 3 | |
LÓPEZ DIAZ, JUAN VICENTE | juanlopez@dif.udl.cat | 6 | |
MOURE ROMERO, LOURDES | lurdesmoure@infermeria.udl.cat | 9 | |
ORIO SALLENT, AIMAR | aimar.orio@dif.udl.cat | 3,5 | |
SUREDA BALCELLS, RAMON | rsureda@dif.udl.cat | 2,5 |
Aquesta és una assignatura fonamental i està concebuda com una assignatura teòrico-pràctica on s'aprofundeix amb l'anatomia de l’extremitat inferior amb una metodologia dinàmica i participativa de l'estudiant.
Durant l'assignatura es desenvolupen diferents pràctiques entre les que destaquem activitats a l'aula, classes de palpatòria, classes d'osteoteca i dissecció de cadàver.
Integrar l'anatomia a la pràctica clínica de la fisioteràpia i dels respectius doble graus.
Objectius específics
CE1 Conocer y comprender la morfología, la fisiología, la patología y la conducta de las personas, tanto sanas como enfermas, en el medio natural y social.
Resultados de aprendizaje:
1.1 Identificar y describir los elementos que constituyen la morfología del ser humano.
1.2 Diferenciar cada uno de los componentes del ser humano desde su nivel bioquímico a su nivel sistémico, y sus posibles alteraciones
1.3 Reconocer los elementos que constituyen la morfologia del ser humano mediante la palpación práctica de sujetos vivos
CE2 Conocer y comprender las ciencias, los modelos, las técnicas y los instrumentos sobre los que se fundamenta, articula y desarrolla la fisioterapia.
Resultados de aprendizaje:
2.1 Comprender las teorías generales, básicas y propias de la Fisioterapia.
2.5 Saber utilizar la terminología sanitaria más común entre los profesionales de la salud, aplicada al modelo de fisioterapia.
CE3 Conocer y comprender los métodos, procedimientos y actuaciones fisioterapéuticas, encaminados tanto a la terapéutica propiamente dicha a aplicar en la clínica para la preeducación o recuperación funcional, como a la realización de actividades dirigidas a la promoción y mantenimiento de la salud.
Resultados de aprendizaje:
3.2 Reconocer los procedimientos generales y específicos propios de la Fisioterapia.
3.7 Identificar los cambios fisiológicos y estructurales que se pueden producir como consecuencia de la intervención de fisioterapia
Competencias generales de la titulación
CG1 Comunicarse de modo efectivo y claro, tanto de forma oral como escrita, con los usuarios del sistema sanitario así como con otros profesionales
CT4 Respeto a los derechos fundamentales de igualdad entre hombres y mujeres, a la promoción de los Derechos Humanos y a los valores propios de una cultura de paz y de valores democráticos.
BLOC 1: GENERALITATS
BLOC 2: EXTREMITAT INFERIOR
En aquesta assignatura l'alumne és el protagonista de l'aprenentatge de forma continuada al llarg del curs. Durant el curs es compaginen classes teòriques i pràctiques
Les classes pràctiques seran fonamentalment de palpatòria encara que també es realitzaran seminaris pràctics amb exercicis a l'aula, sessions d'osteoteca i sessions de dissecció de cadàver
L'assistència a les classes de grup de palpatòria és obligatòria per poder superar l'assignatura
Les classes de gran grup seran bàsicament descriptives però demanant la participació dels estudiants. Es realitzaran activitats a classe com ara visualització d'imatges de dissecció per tal d'identificar les estructures musculars i articulars. Així mateix es platejaran activitats a l'aula per tal de facilitar i integrar l’aprenentatge i disposaran de material complementari en fora d'apunts o de diapositives treballades a l'aula.
Les classes de petit grup es dedicaran fonamentalment a palpatòria, osteoteca i dissecció de cadàver. Per a les classes de petit grup serà imprescindible respectar les normatives de les diferents classes com ara dissecció, osteoteca i palpatòria. Es platejaran a més activitats a l'aula que permetin un millor aprenentatge com per exemple descripció d’óssos a osteoteca, explicació d'una regió als companys a dissecció. Aquestes classes són de caràcter obligatori i es registrarà l’assistència a classe.
Per les classes de palpatòria els alumnes disposaran d'un llistat d'estructures a palpar (llistat no exhaustiu) que facilitarà i orientarà la matèria susceptible d'examen.
Així mateix per les de palpatòria els alumnes disposaran de material audiovisual que complementarà la matèria desenvolupada a classe.
L’assignatura es desenvoluparà mitjançant classes magistrals on es donarà tota la part teòrica del temari i seminaris principalment pràctics on s’ensenyarà a palpar les diferents estructures estudiades en la part teòrica.
L’avaluació de l’aprenentatge es farà de la següent manera:
Es obligatori superar tots dos exàmens independentment per a aprovar l'assignatura, sent necessari obtenir almenys el 50% de la puntuació màxima possible, tant a l´avaluació teòrica com a la palpatòria. En qualsevol cas, s´haurà de demostrar coneixements suficients a cadascuna de les parts del programa i regió del cos.
La puntuació final sortirà de la suma de les 3 notes dels exàmens i treball, i aquesta haurà de ser igual o superior al 50% de la puntuació màxima.
Està programada desprès de la primera convocatòria i es podrà realitzar tant de teoria com de palpatòria. L’alumne podrà presentar-se a segona convocatòria sempre que ho vulgui i quedarà en l’expedient la nota de l’ultima convocatòria. En el cas de suspendre algun dels 2 exàmens queda suspesa l’assignatura sencera i l’alumne haurà de matricular-se i cursar l’assignatura completa en el següent any. En aquest cas no es possible guardar cap nota dels exàmens parcials per altres matriculacions.
|
7.4.- ENLLAÇOS D´INTERÉS EN ANATOMIA
Recursos generals d´anatomia. Atles i llibres on-line
Cross section
Radiological Anatomy
- http://sprojects.mmi.mcgill.ca/radiology/
- http://classes.kumc.edu/som/radanatomy/
- http://www.rad.washington.edu/anatomy/index.html
-http://www.med.wayne.edu/diagRadiology/Anatomy_Modules/axialpages/Home_Page.html
-http://www.radiology.wisc.edu/education/forStudents/neuroradiology/NeuroRad/NeuroRad.html
Embriologia
http://www.embryo.chronolab.com/
Examens / Tests