Coordinació: | BRAVO NAVARRO, MARIA CRISTINA |
Any acadèmic 2018-19 |
Denominació | ESTRUCTURA DEL COS HUMÀ 1 | ||||||||||||||||||||
Codi | 102700 | ||||||||||||||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||||||||||
Nombre de crèdits assignatura (ECTS) | 9 | ||||||||||||||||||||
Tipus d'activitat, crèdits i grups |
| ||||||||||||||||||||
Coordinació | BRAVO NAVARRO, MARIA CRISTINA | ||||||||||||||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA | ||||||||||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | L'aprenentatge de l'anatomia s'ha de fer d'una manera continuada. El treball de l'alumne més enllà de les hores de classe és fonamental per garantir l'èxit de l'aprenentatge i per superar l'assignatura. Es proposa un treball autònom de l'alumne de com a mínim un 50% del temps de classe teòrica i pràctica.
| ||||||||||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català/castellà | ||||||||||||||||||||
Distribució de crèdits | L'assignatura té 9 ECTS. El fet de ser una assignatura amb una alta càrrega lectiva permet plantejar classes participatives, on l'alumne és el protagonista de l'aprenentatge.
| ||||||||||||||||||||
Horari de tutoria/lloc | A convenir
Ramon Aiguadé Aiguadé Ubicació del Despatx 2.08 Telèfon 973 702 283 Lurdes Moure Ubicació del Despatx 2.08 Núria Cortada Despatx 2.08 |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
AIGUADÉ AIGUADÉ, RAMON | raiguade@dif.udl.cat | 9 | |
BRAVO NAVARRO, MARIA CRISTINA | cbravo@dif.udl.cat | ,5 | |
LÓPEZ DIAZ, JUAN VICENTE | juanlopez@dif.udl.cat | 9 | |
MOURE ROMERO, LOURDES | lurdesmoure@infermeria.udl.cat | 9 | |
ORIO SALLENT, AIMAR | aimar.orio@dif.udl.cat | 8,5 |
Aquesta és una assignatura fonamental i està concebuda com una assignatura pràctica on s'aprofundeix amb l'anatomia amb una metodologia dinàmica i participativa de l'estudiant.
Durant l'assignatura es desenvolupen diferents pràctiques entre les que destaquem activitats a l'aula, classes de palpatòria, classes d'osteoteca i classes de dissecció de cadàver
Objetiu general
Integrar l'anatomia a la pràctica clínica de la fisioteràpia i dels respectius doble graus.
Objectius específics
Competències específiques de la Titulació:
CE1 Conèixer i comprendre la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
Resultats d'aprenentatge:
1.1 Identificar i descriure els elements que constitueixen la morfologia de l'ésser humà.
1.2 Diferenciar cada un dels components de l'ésser humà des del seu nivell bioquímic al seu nivell sistèmic, i les seves possibles alteracions
1.3 Reconèixer els elements que constitueixen la morfologia de l'ésser humà mitjançant la palpació pràctica de subjectes vius
CE2 Conèixer i comprendre les ciències, els models, les tècniques i els instruments sobre els quals es fonamenta, articula i desenvolupa la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge:
2.1 Comprendre les teories generals, bàsiques i pròpies de la Fisioteràpia.
2.5 Saber utilitzar la terminologia sanitària més comú entre els professionals de la salut, aplicada al model de fisioteràpia.
CE3 Conèixer i comprendre els mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutiques, encaminats tant a la terapèutica pròpiament dita a aplicar a la clínica per a la preeducación o recuperació funcional, com a la realització d'activitats dirigides a la promoció i manteniment de la salut.
Resultats d'aprenentatge:
3.2 Reconèixer els procediments generals i específics propis de la Fisioteràpia.
3.7 Identificar els canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com a conseqüència de la intervenció de fisioteràpia
COMPETÈNCIES GENERALS DE LA TITULACIÓ
CG1 Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els usuaris del sistema sanitari així com amb altres professionals
CG4 Respecte als drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, a la promoció dels Drets Humans i als valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Competències estratègiques de la Universitat:
CEUdL1 Adequada comprensió i expressió oral i escrita del català i del castellà;
CEUdL2 Domini significatiu d'una llengua estrangera, especialment de l'anglès;
CEUdL3 Capacitació en l'ús de les noves tecnologies i de les tecnologies de la informació i la comunicació;
CEUdL4 Coneixements bàsics d'emprenedoria i dels entorns professionals;
CEUdL5 Nocions essencials del pensament científic.
BLOC 1: GENERALITATS
BLOC 2: EXTREMITAT SUPERIOR
BLOC 3: TRONC
En aquesta assignatura l'alumne és el protagonista de l'aprenentatge de forma continuada al llarg del curs. Durant el curs es compaginen classes teòriques i pràctiques
Les classes pràctiques seran fonamentalment de palpatòria encara que també es realitzaran seminaris pràctics amb exercicis a l'aula, sessions d'osteoteca i sessions de dissecció de cadàver
L'assistència a les classes de grup de palpatòria és obligatòria per poder superar l'assignatura, l’alumne haurà de seguir la normativa respecte a les pràctiques clíniques, haurà de venir amb el pijama i degudament identificat amb el carnet de la universitat.
Les classes de gran grup seran bàsicament descriptives però demanant la participació dels estudiants. Es realitzaran activitats a classe com ara visualització d'imatges de dissecció per tal d'identificar les estructures musculars i articulars. Així mateix es platejaran activitats a l'aula per tal de facilitar i integrar l’aprenentatge i disposaran de material complementari en fora d'apunts o de diapositives treballades a l'aula.
Les classes de petit grup es dedicaran fonamentalment a palpatòria, osteoteca i dissecció de cadàver. Per a les classes de petit grup serà imprescindible respectar les normatives de les diferents classes com ara dissecció, osteoteca i palpatòria. Es platejaran a més activitats a l'aula que permetin un millor aprenentatge com per exemple descripció d’óssos a osteoteca, explicació d'una regió als companys a dissecció. Aquestes classes són de caràcter obligatori i es registrarà l’assistència a classe, en el cas d’assistir menys d’un 80% de les classes es suspendrà automàticament la primera convocatòria d’avaluació, anant directament a la segona convocatòria.
Per les classes de palpatòria els alumnes disposaran d'un llistat d'estructures a palpar (llistat no exhaustiu) que facilitarà i orientarà la matèria susceptible d'examen.
Així mateix per les de palpatòria els alumnes disposaran de material audiovisual que complementarà la matèria desenvolupada a classe.
L’assignatura es desenvoluparà mitjançant classes magistrals on es donarà tota la part teòrica del temari i seminaris principalment pràctics on s’ensenyarà a palpar les diferents estructures estudiades en la part teòrica.
L’avaluació de l’aprenentatge es farà de la següent manera:
Es obligatori superar tots dos exàmens independentment per a aprovar l'assignatura, sent necessari obtenir almenys el 50% de la puntuació màxima possible, tant a l´avaluació teòrica com a la palpatòria. En qualsevol cas, s´haurà de demostrar coneixements suficients a cadascuna de les parts del programa i regió del cos.
La puntuació final sortirà de la suma de les 3 notes dels exàmens i treball, i aquesta haurà de ser igual o superior al 50% de la puntuació màxima.
Està programada desprès de la primera convocatòria i es podrà realitzar tant de teoria com de palpatòria. L’alumne podrà presentar-se a segona convocatòria sempre que ho vulgui i quedarà en l’expedient la nota de l’ultima convocatòria. En el cas de suspendre algun dels 2 exàmens queda suspesa l’assignatura sencera i l’alumne haurà de matricular-se i cursar l’assignatura completa en el següent any. En aquest cas no es possible guardar cap nota dels exàmens parcials per altres matriculacions.
Bibliografia i recursos
ENLLAÇOS D´INTERÉS EN ANATOMIA Recursos generals d´anatomia. Atles i llibres on-line
Cross section
Radiological Anatomy - http://sprojects.mmi.mcgill.ca/radiology/ - http://classes.kumc.edu/som/radanatomy/ - http://www.rad.washington.edu/anatomy/index.html -http://www.med.wayne.edu/diagRadiology/Anatomy_Modules/axialpages/Home_Page.html -http://www.radiology.wisc.edu/education/forStudents/neuroradiology/NeuroRad/NeuroRad.html Embriologia http://www.embryo.chronolab.com/ Examens / Tests
|