Coordinació: | SERVIA GOIXART, LUIS |
Any acadèmic 2017-18 |
Denominació | NUTRICIÓ EN PACIENTS CRÍTICS I DEPENDENTS | ||||||||
Codi | 100630 | ||||||||
Semestre d'impartició | 1R Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||
Caràcter |
| ||||||||
Nombre de crèdits ECTS | 6 | ||||||||
Grups | 1GG | ||||||||
Crèdits teòrics | 3 | ||||||||
Crèdits pràctics | 3 | ||||||||
Coordinació | SERVIA GOIXART, LUIS | ||||||||
Departament/s | INFERMERIA I FISIOTERÀPIA,MEDICINA | ||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | Hores globals de l'alumne: 150 hores
Hores presencials: 60 hores Hores de treball autònom de l'alumne: 90 | ||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||
Idioma/es d'impartició | Català/castellà | ||||||||
Distribució de crèdits | Part 1: Pacientes crítcs 3 crèdits
Part 2: Pacients dependents 3 crèdits | ||||||||
Horari de tutoria/lloc | A convenir per correu electrònic |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica
professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
MARTÍNEZ CASTRO, BEATRIZ | beatrizmarcas@medicina.udl.cat | ,5 | |
SERVIA GOIXART, LUIS | lservia@medicina.udl.cat | 2,5 | |
ZAPATA ROJAS, AMALIA | amalia.zapata@infermeria.udl.cat | 3 |
Els pacients crítics són un grup especial de malalts, en els quals freqüentment és necessari el suport vital a múltiples nivells. Un correcte estat nutricional és una condició fonamental per a les seves possibilitats de recuperació i, d’altra banda, la nutrició en aquests tipus de pacients sol ser molt complicada i difícil i en un elevat percentatge tributaris de nutrició artificial per via enteral i/o parenteral. Avui en dia, el suport nutricional és una part fonamental del tractament en el malalts crítics i una tècnica habitual en les unitats de medicina intensiva.
Un altre tipus de pacients especials són les persones amb disminució de l’activitat funcional i deteriorament cognitiu que habitualment tenen un alt risc de tenir un estat nutricional deficient. La dependència funcional, molt freqüent en la gent gran i en malalties degeneratives, pot causar greus problemes per aconseguir una correcta alimentació. De la mateixa manera, el deteriorament cognitiu també és un factor de risc significatiu de malnutrició. La dependència és, doncs, un factor de risc nutricional i, per això, és absolutament necessari la valoració, la prevenció i el suport nutricional en aquest tipus de pacients.
Aquesta assignatura optativa de 4art curs del Grau en Nutrició Humana i Dietètica tractarà d’aprofundir en el coneixement i maneig d’aquests dos grups especials de pacients en els quals un correcte suport nutricional és una peça clau en la seva evolució.
CONTINGUTS TEÒRICS
Part 1. NUTRICIÓ EN PACIENTS CRÍTICS (Aula 2.26)
Tema |
Descripció |
Hores |
Professor |
1 |
Nutrició, salut i malaltia. Importància de la nutrició per a l’estat de salut. Objectius i funcions dels nutrients. Estat nutricional i malaltia. Implicacions de l’estat nutricional en l’evolució de les malalties |
1 |
B. Martínez |
2 |
Immunitat, estrès i estat nutricional. Relació entre la immunitat i l’estat nutricional. Funció immune i nutrients. Estrès metabòlic, definició i causes. Implicacions nutricionals en les situacions d’estrès. |
1 |
B. Martínez |
3 |
Desnutrició i implicacions en l’evolució de les malalties. Definició, tipus i causes de desnutrició. Desnutrició calòrica, proteica i mixta. Repercusions de la desnutrició en l’organisme malalt. |
1 |
B. Martínez |
4 |
Nutrició en pacients crítics. Aspectes generals. Problemes metabòlics i nutricionals més freqüents en aquests tipus de pacients. |
1 |
Ll. Servià |
5 |
Nutrició en pacients sèptics. Característiques metabòliques dels pacients sèptics. Importància de l’estat nutricional en la incidència i evolució de malalties infeccioses. Suport nutricional en els pacients sèptics |
1 |
Ll. Servià |
6 |
Nutrició artificial en pacients traumatitzats, cremats i grans cremats. Importància de l’estat nutricional en. l’evolució dels malalts traumàtics i cremats. Tècniques de suport nutricional i principals. |
1 |
Ll. Servià |
7 |
Nutrició en els malalts quirúrgics. Importància de l’estat nutricional en l’evolució dels malalts en el preoperatori i postoperatori. Tècniques de suport nutricional i principals indicacions de la nutrició artificial en pacients pre i postoperats. |
2 |
Ll. Servià |
8 |
Nutrició en la diabetis i malalts amb intolerància a la glucosa. Problemes nutricionals en els malalts crítics amb diabetes mellitus i en situacions de intolerància a la glucosa. Repercussions de la hiperglucèmia en l’estat nutricional. Esquemes de suport nutricional enteral i parenteral. |
1 |
B. Martínez |
9 |
Nutrició en pacients amb patologia respiratòria i pacients amb ventilació mecànica. Característiques nutricionals específiques dels pacients amb malalties respiratòries. Nutrició enteral i parenteral en la insuficiència respiratòria aguda i crònica aguditzada. Implicacions de la ventilació mecànica en la nutrició dels malalts. |
1 |
Ll. Servià |
10 |
Nutrició en la insuficiència renal. Hemodiàlisi i hemofiltració en continu. Problemes nutricionals en els malalts amb insuficiència renal. Limitacions de la nutrició enteral i parenteral. Esquemes de suport nutricional en pacients amb insuficiència renal d’alt flux i en pacients amb tècniques de depuració extrarrenal: hemodiàlisi i hemofiltració en continu. |
1 |
Ll. Servià |
11 |
Nutrició en les malalties hepàtiques i en la pancreatitis aguda/crònica. Malaltia hepàtica i nutrició. Coma hepàtic. Suport nutricional enteral i paenteral en malalts amb hepatopaties greus. Pancreatitis aguda i crònica. Problemes nutricionals i tècniques de suport nutricional en situacions greus. |
1 |
Ll. Servià |
12 |
Nutrició en el malalt oncològic complicat. Nutrició i càncer: relació entre aliments i oncogènesi. Problemes nutricionals del malalt oncològic en general. Utilització de la nutrició artifical en oncologia: suplements orals, nutrició enteral i parenteral. |
1 |
B. Martínez |
13 |
Nutrició en pacients immunodeprimits. Nutrició e immunitat. Suport nutricional en pacients immunodeprimits. Immunomodulació nutricional. |
1 |
B. Martínez |
14 |
Nutrició en pacients amb malalties cardíaques agudes. Problemes nutricionals més comuns. |
1 |
Ll. Servià |
Part 2. NUTRICIÓ EN MALALTS DEPENENTS (Aula 2.26)
Tema |
Descripció |
Hores |
Professor |
1 |
Consideracions generals sobre la dependència. Concepte de dependència i classificació. Malalties que causen amb més freqüència situacions de dependència. |
1 |
A. Zapata |
2 |
Instruments per avaluar el grau de dependència. Escales i qüestionaris. Tipificació del grau i tipus de dependència. |
1 |
A. Zapata |
3 |
Problemes nutricionals habituals en els pacients dependents. Grau d’autonomia per l’alimentació pròpia. Problemes de maneig de l’alimentació, problemes de masticació i per engolir. Nutrició en pacients enllitats. Complicacions secundàries: nafres. Tractament nutricional de les nafres. |
2 |
A. Zapata |
4 |
Aspectes generals de la nutrició en pacients dependents: modificacions de la dieta. Cures específiques i adaptació personalitzada de la dieta |
1 |
A. Zapata |
5 |
Utilització de suplements nutricionals i nutrició artificial domiciliaria en pacients dependents. Tipus de suplements. Tipus de nutrició artificial en malalts dependents. Situacions clíniques més comunes. |
1 |
A. Zapata |
6 |
Nutrició en pacients amb disfàgia motora. Malalties i situacions clíniques que amb més freqüència causen disfagia. Estratègies en la utilització de les dietes. Nutrició enteral oral i per sonda |
2 |
A. Zapata |
7 |
Nutrició en pacients de edat avançada. Problemes neurològics. Problemes nutricionals freqüents en aquests tipus de malalts. Estratègies dietètiques. |
1 |
A. Zapata |
8 |
Nutrició en pacients amb càncer. Càncer de cap i coll. Problemes nutricionals comuns en malalts oncològics en fase crònica. Estratègies dietètiques. |
1 |
A. Zapata |
9 |
Nutrició en pacients dependents en edat pediàtrica. Malalties en la edat pediàtrica que causen problemes nutricionals. Problemes nutricionals més freqüents en la edat pediàtrica. Possibilitats de nutrició artificial. Nutrició enteral domiciliària pediàtrica. |
4 |
A. Zapata |
10 |
Problemes ètics relacionats amb la nutrició en pacients terminals |
1 |
A. Zapata |
CONTINGUTS PRÀCTICS
Seminaris (Aula 2.28)
Es programaran 20 hores de seminaris, en 10 seminaris de 2 hores cadascun. S’implementaran en grups de 20 alumnes.
Seminaris 1 i 2: anàlisi i discussió guiada sobre valoració nutricional, càlcul de necessitats i procediment en casos clínics de pacients crítics.
Cas clínic 1
Cas clínic 2
Cas clínic 3
Cas clínic 4
Seminaris 5 a 10: anàlisi i discussió guiada sobre tipificació del tipus i grau de dependència, d’avaluació pràctica de l'estat nutricional i discussió sobre el disseny d’un programa de nutrició adaptat en pacients amb dependència.
Cas clínic 5
Cas clínic 6
Cas clínic 7
Cas clínic 8
Cas clínic 9
Cas clínic 10
Pràctiques
Es programaran dos tipus de pràctiques:
Pràctica 1. Assistència a una unitat d’hospitalització: activitats d’avaluació de l'estat nutricional, càlcul de les necessitats nutricionals, disseny d’un programa de nutrició artificial i utilització del balanç nitrogenat com a tècnica de ajust nutricional en pacients crítics reals ingressats en la unitat.
Tipus de pràctica: Assistència i treball en una unitat d’hospitalització
Durada 7 hores
Lloc: Unitat de Cures Intensives
Horari de 9,30 a 13 hores
Grups: 3 alumnes
Pràctica tutoritzada en malalts reals ingressats. Els alumnes hauran d’atendre les instruccions del professor, anotar les dades clíniques fonamentals dels pacients que se’ls indiqui, fer el càlculs e interpretació de l’estat nutricional corresponents, calcular les necessitats nutricionals i proposar un esquema nutricional adequat. Hauran de portar bata blanca.
Pràctica 2. Modificació de la textura dels aliments i canvi de vies d’administració de NE en pacients dependents.
Tipus de pràctica: en models de simulació
Durada: 3 hores
Lloc: Aula d’Habilitats de la Unitat Docent. Edifici de la Unitat Docent, 4ª planta
Horari: de 09 a 12 hores
Grups: 20 alumnes
Pràctica tutoritzada en models simulats sobre com modificar la textura dels aliments i sobre el maneig, cura i canvi de sondes emprades en la nutrició de pacients dependents. Els alumnes hauran d’atendre les instruccions del professor i portar bata blanca.
Els alumnes que superin aquesta assignatura hauran de haver assolit els següents objectius docents:
3. Organitzar un pla d’actuació correcte
Objectiu |
Activitats |
Presencials |
Dedicació estudiant |
1 |
Classes magistrals (CM) |
30 h |
90 h |
2 i 3 |
Pràctiques clíniques (PC) |
10 h |
20 h |
2 i 3 |
Seminaris (Sem) |
20 h |
40 h |
3 |
Tutories (Tut) |
- |
- |
Per assolir rels objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
Activitat |
Objectiu |
Descripció |
Classes magistrals (CM) |
1 |
Adquisició de coneixements sobre nutrició i malalties greus i en malalts dependents. Importància de la nutrició artificial en els principals grups de malalts greus. Valoració de la dependència i dels seus principals problemes nutricionals Possibilitats dietètiques en pacients dependents |
Seminaris (Sem) |
1 i 2 |
Realitzar una avaluació de d’estat nutricional i confeccionar un programa de nutrició artificial en pacients crítics. Avaluar el grau de dependència i programar l’actuació nutricional en pacients dependents. |
Pràctica clínica (PC) |
2 i 3 |
Adquisició de competències en resoldre problemes nutricionals en pacients crítics Adquisició de competències en resoldre problemes nutricionals en pacients dependents |
Tutories (Tut) |
|
Orientar els aprenentatges evitant la dispersió i clarificar dubtes del global del programa de l'assignatura |
Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes i no són obligatòries. Tenen com a finalitat donar un visió general dels continguts educatius relacionats amb els coneixements específics de l’assignatura, destacant-hi aquells aspectes que es relacionen amb l’adquisició de competències.
Es programaran seminaris en grup mitjà (20 alumnes), seran obligatoris. Cada grup es subdividirà en 5 grups de treball que sempre estaran integrats pel mateixos alumnes. Els seminaris giraran al voltant de casos clínics on es treballarà amb exercicis d’anàlisi, discussió i procediments d’actuació en casos clínics de problemes reals de la pràctica clínica.
Es programaran dos pràctiques: una d’assistència i treball en una unitat d’hospitalització en grups petits (3 alumnes) i una altra sobre modificació de la textura dels aliments i canvi de vies d’administració de NE en pacients dependents, en grups mitjà de 20 alumnes.
Tindran com a finalitat fer una posada en comú dels continguts temàtics, orientar els aprenentatges evitant la dispersió, clarificar dubtes i establir un diagrama conceptual. És una activitat que es realitzarà a petició dels alumnes, havent-hi contactat prèviament amb el professor corresponent per correu electrònic.
Continguts teòrics 60% de la nota final |
Continguts pràctics 40% de la nota final |
|
Examen test amb resposta múltiple |
Seminaris 10 % |
Pràctiques + treballs 10% |
1er control: 40 % 2on control: 40 % |
Assistència controlada |
Assistència controlada 5 % Treball amb exposició 5 % |
Textos
Celaya Pérez S (ed). Tratado de nutrición artificial. Tomos I y II. Grupo Aula Médica. Madrid, 1998.
Celaya S ed. Avances en Nutrición Artificial. PUZ. Zaragoza, 1993.
Cervera P, Clapés J, Rigolfas R. Alimentació i dietoteràpia. 2ª edició. Interamericana-McGraw-Hill, Madrid 1994.
Esteban A, Net A y Tomasa A (eds). Tratamiento del paciente crítico. Avances. Editorial Científico-Médica. Barcelona, 1987.
Esteban A, Ruiz Santana S, Grau T. Alimentación enteral en el paciente grave. Springuer-Verlag Ibérica. Barcelona, 1994.
Gil Hernández A (ed). Tratado de Nutrición. Tomo IV. Nutrición Humana en el Estado de Salud. Editorial Grupo Acción Médica. Madrid 2005.
Ginestal Gómez RJ (ed). Libro de texto de Cuidados Intensivos. Tomos I y II. ELA-ARAN. Madrid, 1991.
Salas, A. Boada, R. Trallero, ME. Saló eds. Nutrición y dietética clínica. Doyma. Barcelona 2000.
Sax HC, Souba WW. “Alimentación enteral y parenteral: pautas y recomendaciones”. pag 910-932. Clin Med de Nort, Volumen 77, nº 4. LC Corman eds. México, 1993.
Vázquez C y Santos Ruíz MA. Vademecum de nutrición artificial. 4ª edición”. Grafinat SA. Madrid, 1996.
Gibney J. et al. Introducción a la nutrición humana. Editorial Acribia, 2002.
Shibs, M., et al. Nutrición en salud y enfermedad. Editorial Mc Grawhill 2003.
Rivero, M. Riba,M. i Vila, LL. Nuevo manual de dietética y nutrición. Ediciones AMV, 2003.
Gomez Sancho M. Medicina paliativa. Editorial Aran 1999.
Rubio M A. Manual de alimentación y nutrición en el anciano. Editorial SCM, Madrid, 2002.
Kathleen Mahan L. Nutrición y dietoterapia de Krause. 10ª edición. Editorial Mcgraw-Hill, Mèxico 2001.
Vellas B.J. Intervención Nutricional en el anciano. Editorial Glosa, Barcelona 2002.
Jürschik Jiménez, P. Tesis doctoral: “Evaluación del estado nutricional de la población mayor de diferentes niveles asistenciales. Utilidad clínica de la escala de Mini Nutricional Assessment (MNA). UdL, 2007.
Gil Hernández A (ed). Tratado de Nutrición, 2ª edición (4 tomos). Editorial Panamericana. Madrid, 2010.
Brown, JE. Nutrición en las diferentes etapas de la vida, 3ª edición. McGraw-Hill. México 2010.
Bezares Sarmiento, V. et alt. Evaluación del estado de nutrición en el ciclo vital humano. McGraw-Hill. México 2012.
Lutz, C y Przytulski, K. Nutrición y dietoterapia, 5ª edición. McGraw-Hill. México 2011.
Clavé P y García Peris P. Guía de diagnóstico y de tratamiento nutricional y rehabilitador de la disfagia orofaríngea. Nestlé Nutrition. Editorial Glocas, SL. Barcelona, 2011.
Williams MH. Nutrición para la salud, condición física y deporte, 7ª edición. McGraw-Hill Interamericana. México, 2006.
Adreces d’Intenet
http://www.agapea.com/Nutricion-clinica-Nutricion-parenteral-n36303i.htm
http://www.bbraun.es/index.cfm?D8A75C0926134D3DAD40170095598436