Coordinació: | Maria Teresa Piqué Ferré |
Any acadèmic 2015-16 |
Denominació | DIETÈTICA |
Codi | 100617 |
Semestre d'impartició | 1r Q Avaluació Continuada |
Caràcter | Obligatòria |
Nombre de crèdits ECTS | 8 |
Crèdits teòrics | 0 |
Crèdits pràctics | 0 |
Coordinació | Maria Teresa Piqué Ferré |
Horari de tutoria/lloc | A concretar |
Departament/s | Tecnologia d'Aliments |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 80
Magistral 24 Pràctica i tutories 10 Seminari 46 H. No Presencials 108 |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català |
Grau/Màster | Grau en Nutrició Humana i Dietètica |
Horari de tutoria/lloc | A concretar |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | m.teresa@tecal.udl.cat
abarahona@tecal.udl.cat |
L’assignatura de Dietètica és una matèria de tercer curs del Grau de Nutrició Humana i Dietètica que s’impartirà durant el primer semestre. La Dietètica estudia la forma de proporcionar a cada individu o col·lectivitat els aliments necessaris per al seu adequat desenvolupament segons el seu estat fisiològic, de manteniment de la salut, prevenció i tractament de malalties. Algunes patologies com l’obesitat, la hipertensió, la diabetis, les malalties cardiovasculars, els trastorns de la conducta alimentària i alguns càncers es relacionen amb una alimentació desequilibrada. La dieta ideal que serveix per a tothom no existeix, però si que existeixen uns criteris o pautes dietètiques. Conèixer la composició nutricional dels aliments és molt útil per al disseny d’aquestes dietes. En l’assignatura de Dietètica són imprescindibles els coneixements adquirits en les assignatures de Bromatologia i Nutrició per comprendre i relacionar el contingut dels temes inclosos en el programa.
1.Descriure les bases de l’alimentació saludable i classificar les diferents alternatives de dietes.
2. Saber la metodologia de l’educació alimentària.
3.Reconèixer la importància d’una alimentació adequada en el manteniment de la salut, així com l’important paper que juga la dieta en malalties de caràcter crònic.
4.Conèixer la importància del valor nutritiu dels aliments i dels hàbits alimentaris per poder-los relacionar amb l’aparició de malalties.
5. Calcular i establir pautes alimentàries saludables en individus i col·lectivitats.
6.Desenvolupar la planificació de menús per a col·lectivitats.
7.Dissenyar i interpretar enquestes alimentàries.
8.Descriure les formes de restauració i les tècniques culinàries per optimitzar les característiques organolèptiques i nutricionals en dietètica i dietoterapia.
9.Conèixer i utilitzar les tècniques d’avaluació de l’estat nutricional de l’individu i de la col·lectivitat, especialment les encaminades a valorar la dieta.
10.Elaborar i interpretar una història dietètica.
11.Planificar, implantar i avaluar dietes específiques amb la utilització d’eines informàtiques.
Objectiu |
Activitats |
Presencials |
Dedicació estudiant |
---|---|---|---|
1-8 |
Classes magistrals (CM) |
24 |
24 + 42 = 66 |
7-11 |
Pràctiques laboratori (PL) |
10 |
10 + 10 = 20 |
3-8 |
Seminaris (Sem) |
24 |
40 + 40 = 48 |
6-7 |
Treballs dirigits |
3 |
3 + 12 = 15 |
|
Tutories (Tut) |
3 |
3 + 4 = 7 |
*Dedicació estudiant = Hores presencials + hores de treballs de l’estudiant
Mòdul 1 - Introducció
TEMA 1. Conceptes de dieta equilibrada, dietoterapia, recomanació dietètica. Tipus de dietes.
TEMA 2. Assessorament dietètic: Guies alimentàries. Ració alimentària i equivalències. Mètodes de valoració del consum alimentari. Estudis de dieta total.
TEMA 3. Planificació dietètica: Objectius. Càlcul de dietes. Dietes per gramatges. Dietes per intercanvis.
Mòdul 2 – Dietètica en situacions fisiològiques de la vida
TEMA 4. Alimentació adaptada a lactants. Beikost, alimentació durant el primer any de vida.
TEMA 5. Alimentació en situacions fisiològiques: Gestació. Lactància. Menopausa
TEMA 6. Alimentació en les diverses etapes de la vida: Infància. Etapa escolar. Adolescència.
TEMA 7. Alimentació en l’envelliment.
TEMA 8. Alimentació i esport.
TEMA 9. Alimentació en condicions especials: Dietes modificades en energia, nutrients i textura.
Mòdul 3 – Restauració col·lectiva i alternatives alimentàries
TEMA 10. Formes de restauració comercial o col·lectiva.
TEMA 11. Dieta mediterrània.
TEMA 12. Alimentació en les diverses cultures.
TEMA 13. Dieta vegetariana.
TEMA 14. Dietes alternatives.
Per assolir els objectius i adquirir les competències atribuïdes es programaran les següents activitats:
Activitat |
Objectiu |
Descripció |
---|---|---|
Classes magistrals. (CM) |
1-8 |
Adquisició de coneixements sobre dietètica aplicada a situacions fisiològiques de l’individu, dietes en col·lectivitats i alternatives alimentàries. Reconeixement a la diversitat i la multiculturalitat. |
Seminaris. (Sem) |
3-8 |
Exposició, tractament i discussió sobre com resoldre problemes de dietètica aplicada en la pràctica diària. Assessorament dietètic en col·lectivitats. |
Pràctiques de laboratori (PL) |
7-11 |
Adquisició de competències en planificació, càlcul informàtic i avaluació de dietes. Elaboració i anàlisi de qüestionaris alimentaris. Utilització de tècniques culinàries. |
Treballs dirigits (Treb) |
6-7 |
Treball acadèmicament dirigit per aconseguir els objectius de capacitat en síntesi i expressió oral. |
Tutories. (Tut) |
1-11 |
Orientar els aprenentatges evitant la dispersió i clarificar dubtes sobre el contingut global de l'assignatura. |
Es realitzaran amb tots els alumnes a l’aula. Tenen com a finalitat donar una visió generals dels continguts educatius relacionats amb els coneixements específics de l’assignatura, destacant-hi aquells aspectes que es relacionen amb l’adquisició de competències referides a la bromatologia.
.
Els seminaris són obligatoris i s’han de realitzar en el grup que correspongui a cada alumne. Es realitzaran activitats, com ara dur a terme propostes de menús per a diferents estats fisiològics de l’individu i per a col·lectivitats, que aportin coneixements pràctics i desenvolupin els temes tractats a les classes magistrals.
Seminari 1. Disseny d’estudis de dieta total
Seminari 2. Elaboració i interpretació d’una història dietètica
Seminari 3. Elaboració d’un registre dietètic. Exposició de l’informe.
Seminari 4. Mètodes de transmissió del pla d’alimentació (I)
Seminari 5. Mètodes de transmissió del pla d’alimentació (II)
Seminari 6. Alimentació adaptada a lactans. Preparació de biberons i alimentació Beikost.
Seminari 7. Dietes per a dones embarassades
Seminari 8. Dietes per a escolars
Seminari 9. Dietes en l’envelliment
Seminari 10. Dietes en l'esport
Seminari 11. Dietes en sobrepès i obesitat
Seminari 12. Dietes en dislipèmies
Seminari 13. Dietes en diabetis
Seminari 14. Dieta vegetariana i dietes alternatives
Seminari 15. Adaptació de dietes a diferents cultures i condicions especials
Les pràctiques de laboratori són obligatòries i es duran a terme en aula d’informàtica i a laboratoris del departament de Tecnologia d’Aliments. Es realitzaran activitats relacionades amb l’elaboració de dietes i l’avaluació de la conducta alimentària:
Realització de dos treballs obligatoris sobre valoració del consum alimentari i planificació de menús
Seminari-Tutoria. Es realitzarà en grups de 15-20 alumnes i tindrà lloc desprès de les pràctiques de laboratori. Tindrà com a finalitat clarificar dubtes sobre l’elaboració dels informes de pràctiques de laboratori i la realització del treball.
L’avaluació de l’aprenentatge serà continuada tenint-se en compte els següents aspectes:
Per aprovar l’assignatura caldrà aprovar per separat el contingut teòric i pràctic. L’apartat pràctic (pràctiques de laboratori, seminaris i treballs) és obligatori i si no es realitza i no es presenten els informes corresponents NO s’aprova l’assignatura.
Llibres
Adreces d’internet
http://www.gencat.net/salut/acsa http://www.aesa.msc.es/aesa http://www.nutricion.org http://www.seennutricion.org http://www.nal.usda.gov/fnic
Revistes
Alimentaria
Alimentación, Nutrición y Salud
Food Science and Nutrition
Information diététique
International Journal of Food Science and Nutrition Journal of Food Science
Journal of Food Protection Journal of Nutritional Biochemistry
Journal of Nutrition in Recipe and Menu Development Microbiologie-Aliments-Nutrition
Nutrition Metabolism and Cardiovascular Diseases Nutrition Research
Obesity Reviews
Plant Food for Human Nutrition
Revista Española de Nutrición Comunitaria Sensory and Nutritive Qualities of Food