Coordinació: | Gemma Oms Oliu |
Any acadèmic 2014-15 |
Denominació | NUTRICIÓ |
Codi | 100616 |
Semestre d'impartició | 1r Q Avaluació Continuada |
Caràcter | Obligatòria |
Nombre de crèdits ECTS | 11 |
Crèdits teòrics | 0 |
Crèdits pràctics | 0 |
Coordinació | Gemma Oms Oliu |
Horari de tutoria/lloc | A concretar |
Departament/s | Tecnologia d'Aliments |
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 110
- Magistral 55 H. No Presencials 165 |
Modalitat | Presencial |
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. |
Idioma/es d'impartició | Català
Anglès |
Grau/Màster | Grau en Nutrició Humana i Dietètica |
Horari de tutoria/lloc | A concretar |
Adreça electrònica professor/a (s/es) | goms@tecal.udl.cat
iodriozola@tecal.udl.cat m.teresa@tecal.udl.cat |
Objectiu |
Activitats |
Presencials |
Dedicació estudiant |
1-7 |
Classes en grup gran |
55 |
110 |
4, 7, 8 |
Pràctiques |
15 |
30 |
2-7 |
Seminaris i Activitats a l’aula d’informàtica |
30 |
80 |
2-7 |
Treballs dirigits |
6 |
50 |
|
Tutories |
4 |
4 |
*Dedicació estudiant = Hores presencials + hores de treballs de l’estudiant
1. Conèixer els nutrients, les seves funcions i la seva utilització metabòlica
2. Conèixer les bases de l’equilibri energètic i nutricional i la seva regulació
4. Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en la situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital
5. Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions quantitatives i qualitatives, del balanç energètic i nutricional
6. Expressar-se oralment i per escrit de forma correcta
7. Resoldre problemes de forma raonada, clara i crítica
8. Mostrar capacitat d’anàlisi i síntesis
Mòdul 1 – Nutrició Humana en l’estat de salut
Mòdul 2 – Nutrició Bàsica
Mòdul 3 – Nutrició Aplicada
Classes magistrals
Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes. Tenen com a finalitat donar una visió general dels continguts educatius relacionats amb els coneixements específics de l’assignatura, destacant-hi aquells aspectes que es relacionen amb l’adquisició de competències, referides a la nutrició bàsica i aplicada
Seminaris
Els seminaris són obligatoris, es duran a l’aula i s’han de realitzar en el grup que correspongui a cada alumne. Consistiran en l’anàlisi d’articles científics i/o cerca d’informació, que complementaran els continguts desenvolupats a les classes magistrals. S’estimularà la participació i discussió del alumnes.
Hi hauran 2 sessions de resolució de problemes, que són obligatòries. En aquestes sessions, l’alumne haurà de resoldre casos pràctics sobre el càlcul de les necessitats nutricionals i energètiques de l’individu.
Tutories
Aquestes es realitzaran en grups de 5-10 alumnes, són obligatòries i s’han de fer en el grup assignat. Tindrà com a finalitat orientar els aprenentatges evitant la dispersió, clarificar dubtes i establir un diagrama conceptual de l’assignatura.
Activitats a l’aula d’informàtica
Hi haurà una sessió d’aula d’informàtica, en grups de 15-20 alumnes, per l’adquisició de coneixements sobre l’ús de bases de dades de nutrició que facilitarà la cerca d’informació en la realització del treball dirigit.
Pràctiques al laboratori
Les pràctiques de laboratori són obligatòries, es duran a terme en grups de 3-4 alumnes i tindran lloc al laboratori de valoració nutricional del Departament de Tecnologia d’Aliments. Es realitzaran activitats relacionades amb l’avaluació de l’estat nutricional d’un individu:
Treballs dirigits
Es realitzaran treballs acadèmicament dirigits, en grups de 2-3 alumnes. Els treballs es realitzaran sobre un tema que prèviament s’haurà elegit d’una llista aportada pel professor. Cada grup farà una breu exposició oral a l’aula i haurà d’assistir a les tutories corresponents al seguiment del treball.
Activitat |
Objectiu |
Descripció |
Classes magistrals |
1-7 |
Adquisició de coneixements sobre els fonaments de nutrició i sobre la nutrició aplicada a individus sans, valor nutritiu dels aliments i valoració de l’estat nutricional |
Seminaris |
3 |
Exposició, tractament i discussió sobre resoldre problemes de nutrició en la pràctica diària |
Tutories |
1-7 |
Orientar els aprenentatges clarificant els dubtes sobre el contingut de l’assignatura |
Activitats aula informàtica
|
3-5 |
Ús de bases de dades de nutrició |
Pràctiques de laboratori |
7-8 |
Adquisició de competències en valoració de l’estat nutricional d’un individu |
Treballs dirigits |
2-8 |
Cerca d’informació sobre un fet actual o estudi d’interès en nutrició humana. Valoració de l’estat nutricional d’un individu. |
L’avaluació constarà de la mitja ponderada de 5 qualificacions, obtingudes a partir dels següents elements:
Les pràctiques es realitzaran en grup. Es demanarà la presentació dels informes corresponents, on es valorarà tant aspectes formals, de documentació i de contingut (7.5%) i la resta de la nota correspondrà a la valoració de l’alumne per part del professor durant el desenvolupament de les pràctiques (7.5%).
Es valorarà també la realització de treballs, les pautes dels quals el professorat facilitarà durant el desenvolupament del curs. Un 5% de la nota dels treballs correspondrà a l’avaluació de la memòria escrita presentada en grup. El restant correspondrà a la presentació oral dels treballs a classe (5%).
La nota s’obtindrà a partir de la mitja aritmètica obtinguda a partir de les qualificacions obtingudes per l’alumne en els diferents exercicis proposats.
L’assistència a les pràctiques, seminaris i exercicis proposats, i la presentació dels corresponents informes són obligatoris per aprovar l’assignatura.
Es realitzaran 3 exàmens parcials de la part teòrica, amb preguntes tipus test i de resposta breu. Les proves escrites I, II i III s’han de superar amb una nota mitja igual o superior a 5 per fer mitja ponderada amb la resta de qualificacions. Aquest tipus d’avaluació correspondrà al 50% de la nota final i serà recuperable realitzant una prova escrita que englobarà el contingut de les proves I, II i III.
Qualsevol alumne que no aprovi l’assignatura seguint l’avaluació continua, té dret a recuperar cadascun dels apartats d’avaluació amb una ponderació més gran al 30% segons s’hagi planificat a la guia docent de l’assignatura, en les dates especificades per la coordinació del Grau. En aquests casos, l’aprovació d’aquests apartats donarà com a puntuació màxima un aprovat (5.0).
Llibres
Adreces d’internet
http://www.gencat.net/salut/acsa
http://www.naos.aesan.mspsi.es/
http://www.nutricioncomunitaria.org