GUIA DOCENT
NUTRICIÓ
Coordinació:
Gemma Oms Oliu
Any acadèmic 2014-15
GUIA DOCENT: NUTRICIÓ 2014-15

Informació general de l'assignatura
DenominacióNUTRICIÓ
Codi100616
Semestre d'impartició1r Q Avaluació Continuada
CaràcterObligatòria
Nombre de crèdits ECTS11
Crèdits teòrics0
Crèdits pràctics0
CoordinacióGemma Oms Oliu
Horari de tutoria/llocA concretar
Departament/sTecnologia d'Aliments
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiantH Presencials 110
- Magistral 55

H. No Presencials 165
ModalitatPresencial
Informació important sobre tractament de dadesConsulteu aquest enllaç per a més informació.
Idioma/es d'imparticióCatalà
Anglès
Grau/MàsterGrau en Nutrició Humana i Dietètica
Horari de tutoria/llocA concretar
Adreça electrònica professor/a (s/es)goms@tecal.udl.cat
iodriozola@tecal.udl.cat
m.teresa@tecal.udl.cat

Gemma Oms Oliu (coordinadora)
Isabel Odriozola
Teresa Piqué
Objectius acadèmics de l'assignatura
  1. Saber a nivell metabòlic la utilització, modificació i eliminació dels nutrients en l’organisme humà.
  2. Conèixer els factors que influeixen en la nutrició humana.
  3. Saber els canvis de necessitats nutritives en relació al creixement corporal, la regeneració i reparació dels teixits, el sexe i l’edat de l’individu.
  4. Saber quins són els requeriments nutricionals i energètics de l’ésser humà en les diferents etapes de la vida, en les situacions fisiològiques que s’associen a la nutrició.
  5. Conèixer les diverses situacions de desequilibri nutricional, tant desnutricions com hipernutricions. Saber identificar l’etiologia de possibles dèficits nutricionals i saber determinar les situacions de risc per a desenvolupar desnutrició.
  6. Saber fer i interpretar la valoració nutricional d’un individu
  7. Adquirir habilitats pràctiques en els mètodes disponibles per realitzar l’avaluació de l’estat nutricional individual. Saber determinar paràmetres antropomètrics i bioquímics per utilitzar-ne els resultats.

Objectiu

Activitats

Presencials

Dedicació estudiant

1-7

Classes en grup gran

55

110

4, 7, 8

Pràctiques

15

30

2-7

Seminaris i Activitats a l’aula d’informàtica

30

80

2-7

Treballs dirigits

6

50

 

Tutories

4

4

*Dedicació estudiant = Hores presencials + hores de treballs de l’estudiant

 

Competències

1. Conèixer els nutrients, les seves funcions i la seva utilització metabòlica

2. Conèixer les bases de l’equilibri energètic i nutricional i la seva regulació

4. Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en la situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital

5. Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions quantitatives i qualitatives, del balanç energètic i nutricional

6. Expressar-se oralment i per escrit de forma correcta

7. Resoldre problemes de forma raonada, clara i crítica

8. Mostrar capacitat d’anàlisi i síntesis

Continguts fonamentals de l'assignatura

Mòdul 1 – Nutrició Humana en l’estat de salut

  1. Conceptes fonamentals d’alimentació i nutrició
  2. Ingestes dietètiques de referència, objectius nutricionals, guies alimentaries i estudis de consum d’aliments
  3. Valoració de l’estat nutricional d’un individu sa
  4. Anàlisis de la composició corporal d’un individu sa
  5. Regulació del balanç energètic i de la ingesta calòrica

Mòdul 2 – Nutrició Bàsica

  1. Bases fisiològiques i bioquímiques de la Nutrició. Emmagatzematge de nutrients.
  2. Glúcids. Digestió, absorció, funcions i necessitats.
  3. Fibra dietètica. Estructura, digestió i efectes fisiològics.
  4. Proteïnes. Digestió, absorció, funcions i necessitats.
  5. Lípids. Digestió, absorció, funcions i necessitats.
  6. Aigua i electròlits. Funcions i necessitats.
  7. Vitamines. Absorció, funcions i necessitats.
  8. Minerals. Absorció, funcions i necessitats.

Mòdul 3 – Nutrició Aplicada

  1. Alimentació equilibrada en l’adult sa.
  2. Nutrició del lactant. Desenvolupament fisiològic. Necessitats nutricionals. Beikost, alimentació durant el primer any de vida.
  3. Nutrició en situacions fisiològiques: Gestació. Lactància. Menopausa.
  4. Nutrició en les diverses etapes de la vida I: Nutrició del lactant. Infància. Etapa escolar. Adolescència.
  5. Nutrició en diverses etapes de la vida II: l’envelliment.
  6. Intoleràncies i al·lèrgies alimentàries.
  7. Dèficits vitamínics i minerals. Tractament i prevenció.
  8. Nutrició i activitat física. Fisiologia de l’exercici. Necessitats nutricionals en l’exercici.
  9. Nutrició i immunitat
Eixos metodològics de l'assignatura

Classes magistrals

Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes. Tenen com a finalitat donar una visió general dels continguts educatius relacionats amb els coneixements específics de l’assignatura, destacant-hi aquells aspectes que es relacionen amb l’adquisició de competències, referides a la nutrició bàsica i aplicada

Seminaris

Els seminaris són obligatoris, es duran a l’aula i s’han de realitzar en el grup que correspongui a cada alumne. Consistiran en l’anàlisi d’articles científics i/o cerca d’informació, que complementaran els continguts desenvolupats a les classes magistrals. S’estimularà la participació i discussió del alumnes.

Hi hauran 2 sessions de resolució de problemes, que són obligatòries. En aquestes sessions, l’alumne haurà de resoldre casos pràctics sobre el càlcul de les necessitats nutricionals i energètiques de l’individu.

Tutories

Aquestes es realitzaran en grups de 5-10 alumnes, són obligatòries i s’han de fer en el grup assignat. Tindrà com a finalitat orientar els aprenentatges evitant la dispersió, clarificar dubtes i establir un diagrama conceptual de l’assignatura.

Activitats a l’aula d’informàtica

Hi haurà una sessió d’aula d’informàtica, en grups de 15-20 alumnes, per l’adquisició de coneixements sobre l’ús de bases de dades de nutrició que facilitarà la cerca d’informació en la realització del treball dirigit.

Pràctiques al laboratori

Les pràctiques de laboratori són obligatòries, es duran a terme en grups de 3-4 alumnes i tindran lloc al laboratori de valoració nutricional del Departament de Tecnologia d’Aliments. Es realitzaran activitats relacionades amb l’avaluació de l’estat nutricional d’un individu:

Treballs dirigits

Es realitzaran treballs acadèmicament dirigits, en grups de 2-3 alumnes. Els treballs es realitzaran sobre un tema que prèviament s’haurà elegit d’una llista aportada pel professor. Cada grup farà una breu exposició oral a l’aula i haurà d’assistir a les tutories corresponents al seguiment del treball.

Pla de desenvolupament de l'assignatura

Activitat

Objectiu

Descripció

Classes magistrals

1-7

Adquisició de coneixements sobre els fonaments de nutrició i sobre la nutrició aplicada a individus sans, valor nutritiu dels aliments i valoració de l’estat nutricional

Seminaris

3

Exposició, tractament i discussió sobre resoldre problemes de nutrició en la pràctica diària

Tutories

1-7

Orientar els aprenentatges clarificant els dubtes sobre el contingut de l’assignatura

Activitats aula informàtica

 

3-5

Ús de bases de dades de nutrició

Pràctiques de laboratori

7-8

Adquisició de competències en valoració de l’estat nutricional d’un individu

Treballs dirigits

2-8

Cerca d’informació sobre un fet actual o estudi d’interès en nutrició humana. Valoració de l’estat nutricional d’un individu.

Sistema d'avaluació

L’avaluació constarà de la mitja ponderada de 5 qualificacions, obtingudes a partir dels següents elements:                                                                          

  1. Prova escrita I (examen individual): 20%
  2. Prova escrita II (examen individual): 15%
  3. Prova escrita III (examen individual): 15%
  4. Pràctiques: 15%.

Les pràctiques es realitzaran en grup. Es demanarà la presentació dels informes corresponents, on es valorarà tant aspectes formals, de documentació i de contingut (7.5%) i la resta de la nota correspondrà a la valoració de l’alumne per part del professor durant el desenvolupament de les pràctiques (7.5%). 

  1. Treballs: 10%.

Es valorarà també la realització de treballs, les pautes dels quals el professorat facilitarà durant el desenvolupament del curs. Un 5% de la nota dels treballs correspondrà a l’avaluació de la memòria escrita presentada en grup. El restant correspondrà a la presentació oral dels treballs a classe (5%).

  1. Exercicis individuals i proves relacionades amb activitats pràctiques: (25%).

La nota s’obtindrà a partir de la mitja aritmètica obtinguda a partir de les qualificacions obtingudes per l’alumne en els diferents exercicis proposats.

 

L’assistència a les pràctiques, seminaris i exercicis proposats, i la presentació dels corresponents informes són obligatoris per aprovar l’assignatura.

Es realitzaran 3 exàmens parcials de la part teòrica, amb preguntes tipus test i de resposta breu. Les proves escrites I, II i III s’han de superar amb una nota mitja igual o superior a 5 per fer mitja ponderada amb la resta de qualificacions. Aquest tipus d’avaluació correspondrà al 50% de la nota final i serà recuperable realitzant una prova escrita que englobarà el contingut de les proves I, II i III.

Qualsevol alumne que no aprovi l’assignatura seguint l’avaluació continua, té dret a recuperar cadascun dels apartats d’avaluació amb una ponderació més gran al 30% segons s’hagi planificat a la guia docent de l’assignatura, en les dates especificades per la coordinació del Grau. En aquests casos, l’aprovació d’aquests apartats donarà com a puntuació màxima un aprovat (5.0).

 

Bibliografia i recursos d'informació

Llibres

 

Adreces d’internet

http://www.gencat.net/salut/acsa

http://www.nutricion.org

http://www.sennutricion.org

http://www.nal.usda.gov/fnic

http://www.seedo.es

http://www.fesnad.org

http://www.sennutricion.org

http://www.aedn.es

http://www.naos.aesan.mspsi.es/

http://www.nutricioncomunitaria.org

 

 

PDF