Coordinació: | SOLIVA FORTUNY, ROBERT CARLES |
Any acadèmic 2017-18 |
Denominació | PROCESSAT DELS ALIMENTS | ||||||||||||
Codi | 100609 | ||||||||||||
Semestre d'impartició | 2N Q(SEMESTRE) AVALUACIÓ CONTINUADA | ||||||||||||
Caràcter |
| ||||||||||||
Nombre de crèdits ECTS | 6 | ||||||||||||
Grups | 2GG,3GM,6GP | ||||||||||||
Crèdits teòrics | 0 | ||||||||||||
Crèdits pràctics | 0 | ||||||||||||
Coordinació | SOLIVA FORTUNY, ROBERT CARLES | ||||||||||||
Departament/s | TECNOLOGIA D'ALIMENTS | ||||||||||||
Distribució càrrega docent entre la classe presencial i el treball autònom de l'estudiant | H Presencials 60
- Magistral 30 - Pràctica i tutories 16 - Seminari 14 H. No Presencials 90 | ||||||||||||
Informació important sobre tractament de dades | Consulteu aquest enllaç per a més informació. | ||||||||||||
Idioma/es d'impartició | Català
Castellà Anglès | ||||||||||||
Horari de tutoria/lloc | A convenir. |
Professor/a (s/es) | Adreça electrònica professor/a (s/es) | Crèdits impartits pel professorat | Horari de tutoria/lloc |
GIMENO AÑO, VICENTE | gimeno@tecal.udl.cat | 3 | |
GINER SEGUÍ, JOAQUÍN JESÚS | chimog@tecal.udl.cat | 3 | |
ODRIOZOLA SERRANO, ISABEL ANDREA | iodriozola@tecal.udl.cat | ,8 | |
SOLIVA FORTUNY, ROBERT CARLES | rsoliva@tecal.udl.cat | 7 | |
SALTIVERI LLENA, MARTA | martasaltiveri@gmail.com | 6 |
Avaluar els principis de les diferents tecnologies de processat, conservació i emmagatzematge d’aliments (C1, C2)
Analitzar els procediments d’elaboració d’aliments, des del seu processat industrial fins a la preparació culinària (C1, C2, C4)
Identificar els factors de qualitat sanitària, organolèptica i nutritiva implicats en els processos de transformació d’aliments, així com les formes d’avaluació i control que cal aplicar (C1, C2)
Valorar de forma crítica la utilització de matèries primeres o ingredients substitutius, així com les implicacions de la seva utilització durant el processat i tractament culinari de les mateixes (C1, C2, C4)
Avaluar els efectes, tant positius com negatius, del processat d’aliments sobre la seva composició físico-química i característiques organolèptiques (C1, C2, C3)
Exposar de forma raonada la incidència del processat sobre el valor nutritiu i biodisponibilitat d’aliments (C1, C2, C4)
Justificar l’aplicació de determinats processos i/o procediments culinaris per tal d’assolir un objectiu gastronòmic, nutritiu o dietètic (C2, C4)
Utilitzar les bases de la planificació, desenvolupament i avaluació de proves sensorials amb consumidors (C3).
Dissenyar productes alimentosos d’interès en l’àmbit de la nutrició i dietètica mitjançant la integració dels aprenentatges assolits (C1, C2, C3).
Interpretar adequadament la legislació i normativa aplicable en l’àmbit del processat i el tractament culinari d’aliments (C1, C2).
C1. Conèixer els processos bàsics en l’elaboració, transformació i conservació dels principals aliments.
C2. Conèixer les tècniques culinàries per optimitzar les característiques organolèptiques i nutricionals dels aliments, respecte a la gastronomia tradicional.
C3. Conèixer i aplicar els fonaments de l’anàlisi sensorial de productes alimentaris.
C4. Expressar-se oralment i per escrit de forma correcta.
Tema 1. Introducció al processat d’aliments
BLOC I. Tecnologies per al processat i conservació d’aliments
Tema 2. Operacions preparatives i de transformació de matèries primeres.
Tema 3. Conservació mitjançant l’aplicació de calor.
Tema 4. Noves tecnologies alternatives a l’aplicació de tractaments tèrmics.
Tema 5. Conservació mitjançant reducció de l’activitat d’aigua.
Tema 6. Ús de substàncies químiques.
Tema 7. Conservació a baixes temperatures
Tema 8. Conservació per modificació de l’atmosfera
BLOC II. Processament culinari dels aliments
Tema 9. Introducció al processament culinari dels aliments
Tema 10. Coccions en medi aquós
Tema 11. Coccions en medi gras
Tema 12. Coccions en medi sec
Tema 13. Altres tècniques de cocció
Classes magistrals
Aquestes es realitzaran amb tots els alumnes. Tenen com a finalitat donar una visió general dels continguts educatius relacionats amb els coneixements específics de l’assignatura, destacant-hi aquells aspectes que es relacionen amb l’adquisició de competències, referides al processat d'aliments.
Seminaris
Els seminaris es duran a l’aula i s’han de realitzar en el grup que correspongui a cada alumne. Consistiran en l’anàlisi d’articles científics i/o cerca d’informació, que complementaran els continguts desenvolupats a les classes magistrals. S’estimularà la participació i discussió del alumnes.
Tutories
Aquestes es realitzaran en grups reduïts, i tindran com a finalitat orientar la realització del treball de curs i clarificar dubtes de classe.
Pràctiques al laboratori
Les pràctiques de laboratori són obligatòries, es duran a terme en grups de 3-4 alumnes i tindran lloc a la planta pilot del departament de tecnologia d’aliments.
Treball dirigit
Es proposarà la realització d'un treball dirigit, en grups reduïts. Cada grup farà una breu exposició oral a l’aula i haurà d’assistir a els seminaris de seguiment del treball.
Presencials (40%)
No presencials (60%)
Treball autònom (45 h)
Treball cooperatiu (45 h)
L’avaluació constarà de la mitja ponderada de les següents qualificacions:
1. Treball : 10%
La presentació del treball és imprescindible per tal de poder optar a aprovar l'assignatura.
El professorat facilitarà les pautes detallades per a la seva realització durant el desenvolupament del curs. Es proporcionaran guies per al seu desenvolupament així com un llistat de possibles temes.
Dues terceres parts de la nota del treball correspondran a l'avaluació de la memòria escrita. Una altra tercera part s'obtindrà de valorar l'exposició del treball feta a la classe i el seguiment tutoritzat del treball.
2. Prova escrita I (examen individual): 35%
3. Prova escrita II (examen individual): 35%
Per tal de poder fer mitja amb la resta d’activitats és condició indispensable tenir una nota mitjana de les dues parts igual o superior a 5. En cas contrari, caldrà presentar-se a recuperació de qualsevol part suspesa (<5) o, de forma voluntària de tota la matèria. La nota màxima obtinguda en la matèria reavaluada serà de 5,0. Aquesta última condició no afectarà a aquells/es alumnes que, sense haver de fer-ho, es presentin de tota la matèria a la recuperació.
4. Pràctiques de laboratori: 15%
Les practiques es realitzaran en grup i són d'assistència obligatòria. No obstant es demanarà la presentació d’una memòria, on es valorarà especialment la discussió que faci l’alumne dels resultats obtinguts.
Aquesta nota s'obtindrà a partir de la valoració de la memòria, considerant tant aspectes formals (1/10), de documentació (2/10) i de discussió del contingut (6/10).
Aquesta nota podrà modificar-se segons la valoració de l’alumne per part del professor durant el desenvolupament de les pràctiques.
5. Exercicis individuals: 5%
Resolució de problemes i exercicis plantejats durant el curs.
a. Bibliografia bàsica
b. Bibliografia complementària